בחלקה הצפוני של רמת הגולן, על הכביש המתפתל העולה לחרמון, מסתתר גן עדן קסום ומלא הוד, מעיין קטן ומופלא של מים צלולים שזורם לאורך ואדי נסתר ועשיר בצמחייה ובחיות בר. מדובר בפנינת טבע אמיתית ויוצאת דופן ששרדה את תנופת הפיתוח והבנייה המסיבית בישראל. במשך שנים ארוכות עין פית נחשב למעיין נסתר וסודי, ורק תושבי היישובים הסמוכים ידעו על קיומו ונהנו מפירות העצים ומשחייה מרעננת בבריכות השונות, אולם לאחרונה הפך השם עין פית למילה נרדפת למאבק עיקש של חובבי הטבע בישראל לשימור הסביבה למען הדורות הבאים.
למרבה הצער, צה"ל הגיע לסיכום עם רשות הטבע והגנים, והתקבלה החלטה להקים בחודשים הקרובים על שטח המעיין הקסום מתחם אימונים צבאי המדמה כפר לבנוני. העמק, המשמש מסדרון אקולוגי למאות צבאים ועשרות זאבים, חזירים, שועלים ואפילו דַלקים נדירים, יהפוך לאתר בנייה רועש ולבית מאובק ומסריח לכלי מלחמה כבדים.
מכיוון שהצבא יכול לבצע את רצונו ללא האישור המקובל בוועדות התכנון הכוללות גם גופים ירוקים, אלא דרך הוועדה למתקנים ביטחוניים (ולמ"ב) אשר דיוניה סודיים, קמו מחאה ציבורית ומאבק אזרחי להצלת עין פית. אם המאבק ההרואי של הפעילים לשימור המעיין הקסום לא יצליח, בעתיד הקרוב יעברו טרקטורים על הוואדי ויהרסו את עצי הבוסתן העתיקים, וחיות הבר המסכנות יגורשו אל מותן.
15 צפייה בגלריה
מטיילים לאורך הוואדי
מטיילים לאורך הוואדי
מטיילים לאורך הוואדי
(צילום: אסף קמר)
15 צפייה בגלריה
משכשכים רגליים במים
משכשכים רגליים במים
משכשכים רגליים במים
(צילום: אסף קמר)
15 צפייה בגלריה
(מתוך ויקיפדיה)
רגע לפני שהבולדוזרים באים להרוס את עין פית, יצאנו לסיור פרידה מצולם ועצוב באחד מאתרי הטבע הפראי הכי יפים בישראל. בימי הקיץ החמים, הזמן הטוב ביותר לביקור בעין פית הוא בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת השקיעה. לכן קבענו להיפגש עם עינת לסט, פעילה חברתית לשימור עין פית המתגוררת במאהל מחאה בשטח המעיין, בשעות אחר הצהריים המוקדמות. באמצע השבוע מאהל המחאה כמעט ריק, ואחד המתנדבים סיפר לנו כי לסט מלקטת תאנים בשלות לארוחת הערב ותחזור בעוד מספר דקות.
אנחנו מתרשמים מניקיון המחנה, מהשלטים, מהסיסמאות ומחולצות המאבק היפות שמוצעות למכירה. בעמדת המזון המשותפת יש מחסור, והמתנדב הביע תקווה כי תומכי המאבק להצלת עין פית, שיגיעו בסוף השבוע, יביאו איתם קצת פירות וירקות טריים. לסט חוזרת עם תאנים שחורות-סגולות ומלאות בריח עדין של קיץ, ואנחנו יוצאים לסיור המחאה המאורגן בעין פית.
15 צפייה בגלריה
המטבח של עינת. מי שיכול שיביא אוכל
המטבח של עינת. מי שיכול שיביא אוכל
המטבח של עינת. מי שיכול שיביא אוכל
(צילום: אסף קמר)
15 צפייה בגלריה
עינת במאהל
עינת במאהל
עינת במאהל
(צילום: אסף קמר)
"עין פית הוא ההתחלה של נחל פרע, שזורם עד לבניאס בצפון רמת הגולן", היא מסבירה. "מסביב יש את ההריסות של כפר סורי עלאווי שתושביו ברחו במלחמת ששת הימים. יש כאן בוסתנים ועצי זיתים ומעיין נובע. בזכות הבלוגרים של המעיינות שפרסמו את המקום, ובגלל המחאה נגד ההרס של עין פית, התחילו לבקר כאן אנשים".
מיד לאחר ששמעה על ההרס המתוכנן, לסט, בת 25, עזבה את ביתה ב"עץבעיר", קהילה אקולוגית תל-אביבית, ועברה לגור במעיין. "בשבילי עין פית מייצג חופש. מקום מאוד יפה שבו חיות הבר וגם האנשים חופשיים. אין קופה בכניסה ולא משלמים כסף כדי להיות כאן, ויש המון פירות וצמחים ללקט. באביב היו פה תותי עץ מעולים. ועכשיו הולכים להרוס את המקום. עצוב לי ואני מרגישה חוסר אונים".
מכיוון שמדובר ביום קיץ חם במיוחד וכולנו מזיעים, שלומי לובטון, מדריך טיולי האתגר שהצטרף אלינו לסיור המלנכולי, ממליץ להיכנס לטבילה איכותית במעיין הראשי המסתתר בתוך אחת החִ'רבּות של הכפר הסורי הנטוש. מדובר במי קרח סופר-קפואים, שמעלימים את העייפות והלאות הגופנית תוך שניות. אנחנו צורחים בהנאה, מתקשים להתמודד עם הכפור המטורף ועם הבדלי הטמפרטורה הקיצוניים שעוברים על הגוף. לעומת מופע הליצנות המביך שלנו, שלי גולדשמיט, בלוגרית הטיולים וחובבת משובעת של טבילה במעיינות קפואים שגם הצטרפה לסיור, נותנת טבילה מקצועית עם חיוך וללא צרחות מיותרות.
15 צפייה בגלריה
אסף ושלומי במים הקרים
אסף ושלומי במים הקרים
אסף ושלומי במים הקרים
(צילום: שלי גולדשמיט)
"המים בעין פית מעולים וטובים לשתייה", פוסקת גולדשמיט. "האמת שממש קפוא פה. המעיין מאוד יפה ומיוחד, ואני לא מאמינה שהולכים להרוס אותו. פשוט נורא".
לסט מובילה אותנו במורד הזרם לתוך מעבה היער המשתרג סביב הוואדי, וקולות הפכפוך של המים מלווים את צעדינו. צועדים על גזע עץ יבש שהפך לגשר, נהנים מהצל ומהצבעים הבהירים של קרני השמש המעטות שחודרות למים דרך צמרות העצים. כמו בטיפול פסיכולוגי אלטרנטיבי, הצעדה החרישית שלנו לאורך המשעול הופכת לחוויה של שחרור, ואושר רגעי ואותנטי ממלא אותנו, יחד עם תחושת אכזבה ודיכאון מאוזלת ידן של הרשויות ומההרס המתקרב.
למרות מכת הקור המטורפת שקיבלתי בתחילת הסיור אני מוצא את עצמי טובל רגליים במים, מתבונן בשפיריות, ולובטון הסקרן צועק לי לבוא אליו: "מצאתי משהו יפהפה, אתה לא תאמין".
על גזע ענק של אחד העצים יצר אמן עלום-שם בעזרת בוץ וקליפות יבשות פנים ריאליסטיות של יצור מהאגדות. איש העץ המכושף מזכיר לי דמות של קוסם מסדרת הפנטזיה "משחקי הכס". סמוך לפרצוף, על מדף עץ קטן, יש בובות בוץ חמודות של טרולים ויצורים קסומים אחרים.
15 צפייה בגלריה
עץ עם פנים
עץ עם פנים
עץ עם פנים
(צילום: אסף קמר)
15 צפייה בגלריה
הניקבה הראשונה
הניקבה הראשונה
הניקבה הראשונה
(צילום: שלומי לובטון)
15 צפייה בגלריה
רגע של שלווה ליד המים
רגע של שלווה ליד המים
רגע של שלווה ליד המים
(צילום: שלי גולדשמיט)
15 צפייה בגלריה
מקום מושלם לקמפינג על המים
מקום מושלם לקמפינג על המים
מקום מושלם לקמפינג על המים
(צילום: אסף קמר)
"עין פית הוא מקום מדהים של חוויות מיוחדות, אושר וטבע. כל פעם שאני מגיע לפה אני מופתע מחדש. יש פה בגזע חור של נקר סורי. שים אוזן על העץ, אפשר לשמוע אותו מנקר. ההרס שהצבא מתכנן כאן יבריח את חיות הבר המסכנות, ממש עצוב לי בלב שהולכים להרוס את עין פית".
עשרות צעדים במורד הזרם אנחנו פוגשים את האמבטיה המפורסמת של עין פית, אשר עם תחילת המאבק הפכה לכוכבת אינסטגרם. מדובר באמבטיה תקנית וכבדה שאמן עלום-שם סחב אותה לאמצע הוואדי, חיבר לה צינור השקיה והפך אותה לבריכת טבילה קטנה וחמודה. אני רוצה לצלם את המנגנון שממלא את האמבטיה, אבל גולדשמיט כבר בתוך המים, משפריצה לכל עבר: "אסף אתה חייב להיכנס, המים קפואים. כל כך יפה כאן שזה כל כך עצוב שהולכים להרוס. אין בזה שום היגיון. הצבא יכול לבנות מתקן אימונים באלף מקומות אחרים, למה דווקא כאן?"
15 צפייה בגלריה
שלי באמבטיה
שלי באמבטיה
שלי באמבטיה
(צילום: אמיר דרור)
לסט הפעילה החברתית להצלת עין פית מובילה אותנו למבנה אבן יוצא דופן. מדובר בטחנת הקמח הנטושה של הכפר הסורי שעיבד את האדמה הפורייה של העמק. בחלק העליון של טחנת הקמח, מעל לצמרות העצים הצפופות, יש נקודת תצפית שווה על כל העמק ועל הר החרמון. הציפורים מצייצות, וקשה לעכל את העובדה העגומה שכל יופי הבריאה הזה ייהרס לטובת מתקן אימונים לצבא.
"עוד מעט שקיעה, והסיור שלנו בעין פית הסתיים. חיות הבר יבואו לשתות את המים בנחל, ואנחנו נעלה למעלה למאהל כדי לתת לטבע להמשיך להתנהל ללא הפרעה שלנו. תודה שבאתם, אני מקווה שתעבירו את המסר. התפקיד של הצבא הוא לא לשמור על הטבע - זה התפקיד שלנו, של הציבור. אנחנו מתחילים גיוס המונים למימון מאבק משפטי, וצריכים את עזרת הציבור. אפשר לחתום על העצומה ולהפיץ, אפשר לבוא לבקר אותנו ולהכיר את העמק הקסום, אפשר לספר על עין פית בהפסקת קפה בעבודה, ואולי, אם אתם מכירים חבר של הרמטכ"ל, לבקש ממנו להציל את עין פית".
אומנם הרמטכ"ל ואני לא מכירים, אבל הרצי, אני יודע שאתה עסוק מעל הראש באיראן, בעזה ובאובדן הלכידות בצבא, אבל תעצור רגע, תקשיב לציבור. כאן בעין פית אין מחלוקת, אין מתנגדים, אין מחנות מנוגדים, כולם מלוכדים וכולם רוצים להציל את עין פית. למען חיות הבר והדורות הבאים, הילדים שלנו שיזכו לטייל במעיין יפהפה ופראי, הרצי - עצור את הבולדוזרים. בבקשה.
15 צפייה בגלריה
הנוף מהתצפית בטחנת הקמח
הנוף מהתצפית בטחנת הקמח
הנוף מהתצפית בטחנת הקמח
(צילום: אסף קמר)
15 צפייה בגלריה
שקיעה
שקיעה
שקיעה בין פית
(צילום: אסף קמר)

צה"ל: "הטופוגרפיה תאפשר להתאמן בצורה הקרובה ביותר למצב אמת"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מתחם עין פית אינו מצוי בתחומי שמורת טבע או גן לאומי מוכרז או מתוכנן, והוא סגור כולו בצו סגירה קבוע. המתחם מצוי בתחומי שטח אש ומקרקעין ביטחוני ומשמש לאימונים של צה"ל באש חיה משנת 1982 ואילך ובמתאר לחימה צפוני. בשנים האחרונות גדל מאוד האתגר המבצעי בלחימה בשטח בנוי, אורבני, וצפוף המשלב תת-קרקע, וכן הצורך בשיפור כשירות כוחות היבשה המחייבים את צה"ל ליצור סביבת אימון ראויה, מאתגרת ומותאמת. ייחודו הטופוגרפי של אזור עין פית יאפשר לבצע אימון בצורה הקרובה ביותר למצב אמת ובכך לאפשר ליחידות צה"ל השונות להיערך למשימותיהם בצורה הטובה ביותר.
"צה"ל מודע לחשיבות הסביבה שבמתחם ובתהליך התכנון נקט בכל הצעדים הנדרשים על מנת לאזן בין הצורך הביטחוני הדחוף לבין הצורך בשמירה על ערכי הטבע, הנוף, העתיקות והסביבה. מתוך מספר חלופות, החלופה שאושרה תוכננה מחוץ לשמורות טבע ומחוץ למסדרונות אקולוגים.
הסדרת המתחם שבו יוקם מתקן האימונים נעשתה לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים ובתיאום וליווי צמוד של רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים, רשות העתיקות ויועצי הנוף והסביבה של לשכת התכנון של מחוז צפון. במהלך תכנון המתקן אף שונתה התוכנית במידה מסוימת והוכנסו הגבלות במטרה להגשים את הצרכים הביטחוניים לצד שמירה מיטבית על הסביבה.
"לצד הצורך בשמירה על הסוד בתכולות המתקן, לאורך שלבי התכנון הוצגו עיקרי התכנית לגורמים הרלוונטיים ואף ניתנה האפשרות להשפיע על תכנון המתקן במטרה למזער את הפגיעה הסביבתית הפוטנציאלית, אשר נענתה בשלילה.
"במתחם המתוכנן, עתידים להתאמן כוחות צה"ל ללא שימוש ב'אש חיה', והסדרתו תשפר את נגישות המתחם לציבור בצורה בטוחה, בכפוף לנהלים לעניין הכניסה לשטחי אש. עוד נוסיף כי במסגרת הפרויקט, שתואם על כלל הרשויות והגורמים הרלוונטיים, האתר ישופץ, ישומרו וישוחזרו מבנים בסביבת המעיין ותסודר רחבת חנייה עבור מטיילים כך שלצד התועלות הביטחוניות הרבות, הפגיעה במתחם תצומצם למינימום הנדרש".