החורף הישראלי ממש מזמין לשתול פרחים עונתיים, כמו למשל אלו שיש להם פקעות ובצלים ובהם רקפות, נרקיסים, נוריות, צבעונים, יקינתון ועוד. מה שטוב זה שהפרחים העונתיים האלה פורחים כבר כשקונים אותם, והם יכולים לפרוח באדנית, בשמש ישירה, עד אמצע האביב. מה עוד בנבחרת העונתית של צמחי המרפסת שניתן לשתול בחורף? אמנון ותמר, לוע הארי וכמובן פרחי הנוי העונתיים שמעטרים גם את איי התנועה ברחובות, כמו חרציות ופטוניות בצבעים שונים, תורמוסים, ציפורנים, כובע הנזיר, שאפשר לשתול באדניות ובחורף הם פורחים יפה מאוד.
זה בדיוק הזמן להביא הביתה את היופי הזה, כדי שיספיק לפרוח לנו מול העיניים ובלב. אז צאו לגלות מה מחזיקות המשתלות השונות.

משתלת זיוה, משמר העמק: זה נוער זה

ב-1967 הקדימה זיוה את זמנה ושתלה סוקולנטים וקקטוסים בעציצים במשתלה בקיבוץ משמר העמק, שאז עוד נקראה משתלת שומריה, והיום נושאת את שמה – משתלת זיוה. מי שהקימו עם זיוה את המשתלה היו חניכי שומריה – מוסד חינוכי שאיגד תלמידים מארבעת הקיבוצים שבסביבה, כלומר באזור רמת מנשה.
6 צפייה בגלריה
משתלת זיווה. גן עדן לקקטוסים ולסוקולנטים
משתלת זיווה. גן עדן לקקטוסים ולסוקולנטים
משתלת זיווה. גן עדן לקקטוסים ולסוקולנטים
(צילום: קורן מס)
קקטוסים וסוקולטים הפכו בינתיים לבון טון של חובבי הגננות הביתית, והמקום – שמחזיק מאות מהם - הפך עם השנים למוקד עלייה לרגל לאוהבי הז'אנר, ששידלו אותנו להגיע לכאן כדי ללטף מקרוב את העציצים והעציצונים עבי הבשר וירוקי העד. הצמחים הללו ידועים כאוגרי מים והם מסתגלים היטב לכמויות מים נמוכות ולא סדירות, כך שאם החלטתם לטפח אותם בבית אתם יכולים להיות גם שכחנים. היתרון הגדול הוא שגם חוסר הקפדה והשקיה ישמר אותם במצב טוב.
את פנינו, בצילייה שלצד המשתלה, מקבל גוני, תלמיד תיכון שעובד פה בחופשים וגם במהלך שנת הלימודים, ומספר לנו שהמשתלה הזו לא נועדה למטרות רווח אלא למטרה חינוכית, במשך שנים היא העניקה מקום עבודה לנערי שומריה, וגם בשנים האחרונות אלה הם בני נוער מהקיבוצים שמחזיקים את המקום. "אין כמעט אנשים מבוגרים כאן, אנחנו מפעילים הכל לבד. אנחנו לא באים לעבודה, אנחנו באים לעבוד ולגלות אחריות", הוא אומר, וזה בהחלט עושה חשק לקנות דווקא כאן את הצמחים והשתילים – כדי לפרגן להם מכל הלב. חובבי קקטוסים וסוקולנטים מכל הארץ מגיעים לכאן ורוכשים צמחים ושתילים במחיר של 10 שקלים לצמח. הביקור בתיאום בלבד, וכשתגיעו תוכלו לפגוש גם קקטוסים בני 40 שנה ויותר.
משתלת זיוה, קיבוץ משמר העמק, לפרטים: 052-8765999.

משתלת הוורדים, בית לחם הגלילית: וגם סדנה

זוהי לא רק משתלה, זו חוות גידול יפהפייה של ורדים, השייכת למשפחת קרן-צור בבית לחם הגלילית. אילן צור, הבעלים, מסביר לנו שישראלים מאוד אוהבים ורדים, אולי כי זה מזכיר להם את החצר של סבתא. הוא דור שלישי למגדלי ורדים, וגם בתו עובדת איתו במשתלה.
6 צפייה בגלריה
משתלת הוורדים
משתלת הוורדים
משתלת הוורדים. הישראלים אוהבים ורדים
(צילום: אילן קרן צור)
מגיעים לכאן מגדלים חובבים אוהבי ורדים, שמקבלים הרבה מאוד הדרכה ומידע על טיפוח הזנים השונים בבית או בחצר, מגמה שהתרחבה מאוד בקורונה והולכת ומתבססת. לצד הקנייה, אפשר גם להגיע לסיורים והסברים בחממות. בימי שישי יש כאן סדנה למגדלי ורדים שעוסקת בשתילה, גיזום, טיפוח ועוד. נעים ומרגיע להסתובב בין מאות סוגי הוורדים, גם כאלה שמגיעים ממגדלים בגרמניה, אנגליה, דנמרק, הולנד וסלובניה. "המגדלים בחו"ל יוצרים את זני הוורדים ואנחנו מביאים אותם לארץ ומשווקים בבלעדיות", אומר אילן. גם גננים ומשווקים סיטונאיים מגיעים, כדי לקנות ורדים לשתילה בשטחים ציבוריים ולשיווק במשתלות קטנות יותר. כל כך יפה, רומנטי, מרגיע וריחני, שאנחנו מעלים סטורי ועוד סטורי של הוורדים המושלמים. הסתחררתם מוורדים? אל תוותרו על לגימה מסירופ מי הוורדים הטעים, שיעשה פלאים בעוגות, בסלטי פירות ובמלבי, ואם תמזגו ממנו לסודה קרה, הרווחתם גזוז נהדר.
משתלת הוורדים קרן-צור, ב'-ה' בין השעות 15:00-9:00, שישי 13:00-9:00, לפרטים: 04-9835171.

משתלת יגור, קיבוץ יגור: עיר ירוקה

זאת לא משתלה, זאת עיר. טוב, קצת הגזמנו, אבל באמת צריך לפנות הרבה זמן כדי לעבור בין כל סוגי הצמחים, פרחים, עצים, קקטוסים ועוד מגוון רחב של אביזרים משלימים לגננים חובבים שמחכים לכם במשתלת יגור, שקיימת כבר 80 שנה. "המרכז לתרבות הגן הגדול בישראל – מתמחה בגינון, השקיה, תכנון גינות, הקמת גינות, מהווה מרכז גינון מקצועי ומייצר ומשווק צמחים בכל רחבי הארץ", כך הם מספרים על עצמם.
6 צפייה בגלריה
משתלת יגור
משתלת יגור
משתלת יגור. שפע ירוק
(צילום: משתלת יגור)
בשיטוט במקום, שנמצא במרכז המסחרי הצמוד לקיבוץ יגור, מגלים עולם ומלואו צומח ופורח. בחלל המרכזי והגדול אפשר למצוא עציצים וסחלבים שצריכים טמפרטורה מבוקרת ומעודנת, לצד מחלקת עיצוב לבית ולגינה שכוללת כלי נוי, אביזרים, נרות, מראות, סלסלות, אגרטלים, ועוד פריטים לגננים חובבים ועוד. כאשר יוצאים החוצה – פנו לכם זמן לשוטט בתוך שטח עצום של סוגי צמחים, עצים, עצי נוי ופרי, פרחים מכל סוג שתוכלו לחלום עליו, עציצים בגדלים ומחומרים שונים, אדניות ועוד. במקום תקבלו יעוץ מקצועי צמוד, שכדאי להיעזר בו לפני שמתחילים לבחור צמחים ולחסוך הרבה תהיות ועוגמת נפש, ויש גם חנות אונליין שאפשר לרכוש דרכה גם מתנות ומשלוחים, כולל פרחים וצמחים לקישוט של אירועים שונים.
משתלת יגור, המרכז המסחרי הצמוד לקיבוץ יגור, א'-ה', שבת בין השעות 19:00-9:00, שישי 16:00-9:00. לפרטים: 04-9848108.

משתלת שתיל, רמת השרון: לעוף עם ציפורים

המשתלה הוותיקה הזו, שקיימת יותר מ-30 שנה, היכתה שורשים בליבם של חובבי הגינון שמגיעים אליה מכל אזור המרכז. בכל פעם שביקרנו פה כדי לקנות שתילים (אחרי שהרגנו את הקודמים, עד שלמדנו את התורה), זכינו ביחס מקצועי מאוד, מלמד ומלווה, שסייע להתאים את עצמנו לצמחים ואת הצמחים אלינו ולכל בית או מרפסת שאליהם נועדו. המשתלה מסודרת מאוד, יפהפייה, נוחה להתמצאות ועם שירות מצוין.
6 צפייה בגלריה
משתלת שתיל
משתלת שתיל
משתלת שתיל. לחפש את הריגוש הבא
(צילום: משתלת שתיל)
מה שעוד יפה זה שהיא כל הזמן מתחדשת, לטובת הלקוחות הקבועים שמחפשים את הריגוש הבא. למשל, מחלקת צמחי המים (למי שיש להם בחצר בריכת נוי לצמחי מים), או "עשבים קישוטיים" - תחום שבו מתמחים כאן, עם מבחר יפה של צמחי נוי בעלי עלים דקים עד דקיקים כמו גומא או קנה סוכר תרבותי. אלה משתלבים יפה מאוד בגינות ומעניקים להן מראה טבעי וציורי. אבל לא חייבים להרחיק לכת, אפשר לקנות כאן כל סוג של פרחים לבית ולגינה, מגוון גדול מאוד של סוקולנטים וקקטוסים, ויש גם מחלקה מיוחדת לצמחים שימשכו ציפורים לגינה או למרפסת שלכם. כאן ילמדו אתכם איך לבחור ולשתול אותם, כולל התקנת תיבות קינון לציפורים שאפשר לתלות בין הצמחים והעצים, לצד מתקני האכלה ומתקני שתייה קטנטנים שיביאו אליכם את ציוצי הבוקר.
משתלת שתיל, ז'בוטינסקי 19, רמת השרון, א', בין השעות 14:00-8:30, ב'-ה' 17:00-8:30, שישי 16:00-8:30, שבת 16:00-9:00. לפרטים: 03-5405723.

דרך עץ הזית, צפון הנגב: בזכות הקורונה

בשטחים של מושב זמרת שבצפון הנגב שוכנת המשתלה הסיטונאית הענקית "דרך עץ הזית", שבשנתיים האחרונות הפכה למוקד עלייה לרגל גם לחובבי הגינון הפרטיים, לאחר שנפתחה לקהל הרחב בעקבות הקורונה. מבחר עצום ויפהפה של שתילים, צמחים, פרחים, קקטוסים, עצי נוי ואביזרי גינה ושתילה ממתין לכם כאן, לצד מחלקת ענק של פריטי במבוק וקש, מקרמה וטקסטיל לבית – אהילים, כריות ועוד. אפשר גם לשבת על הבר, שנמצא בלב המשתלה, לשתות ולאכול משהו ביחד עם הורים שעצרו לנוח או סטודנטים ממכללת ספיר. ויש גם מי שמגיעים לעבוד פה עם המחשב ולספוג מקלחת יער באמצע המדבר. כן, יש משהו כה משיב נפש בירוק-הירוק שעוטף אותנו מכל עבר.
6 צפייה בגלריה
משתלת עץ הזית
משתלת עץ הזית
משתלת עץ הזית
(צילום: טוהר חורי)
6 צפייה בגלריה
משתלת עץ הזית
משתלת עץ הזית
יש גם שייקים
(צילום: טוהר חורי)
תמיר כהן, הבעלים, מספר על החלום שדחף אותו לפתוח את המקום גם ללקוחות פרטיים – ואיך ההכרח הפך גם כאן לאבי ההמצאה. "בקורונה, כאשר משתלות פרטיות נסגרו, נשארנו עם המון סחורה והחלטנו לפתוח את המשתלה גם ללקוחות פרטיים, ומאז יש לנו המון לקוחות – כולל מטיילים, סטודנטים, כאלה שמגיעים במיוחד, וגם הורים מהסביבה שמביאים את הילדים לחוגים ונשארים לשתות קפה". אפשר לשתות גם שייקים ירוקים וצוננים שמכינה כאן הגר, שאחראית על בר הבריאות, לצד מיצים של פירות וירקות, עוגות ועוד.
דרך עץ הזית, מושב זמרת. א'-ה' בין השעות 17:00-8:30, ו' 13:00-8:30. לפרטים: 058-5505501.