מוזיאון ננו, אוניברסיטת בר אילן: חיבור בין אמנות ומדע

מוזיאון חדש-חדש, שנחנך ממש בימים אלה במכון לננו-טכנולוגיה באוניברסיטת בר-אילן. זהו המוזיאון הראשון והיחיד בישראל המציג יצירות אמנות שהן גם מחקר מדעי מתפתח. במוזיאון אפשר להכיר מחקרים מדעיים דרך יצירות אמנות, ולהיחשף לעולמות המדע ולעולמות היצירה.
היצירות מוצגות לאורך הקומות השונות של המכון לצד מעבדות המחקר שבו, ובזמן הסיור ניתן לפגוש מדענים וחוקרים בעבודתם וכן אמנים שיוצרים יצירות חדשות.
7 צפייה בגלריה
מוזיאון ננו של מכון לננו טכנולוגיה אוניברסיטת בר אילן
מוזיאון ננו של מכון לננו טכנולוגיה אוניברסיטת בר אילן
מוזיאון ננו, בר אילן. ללמוד מדע דרך האמנות
(צילום: יוני רייף)
התערוכה הפותחת של המוזיאון תציג את עבודתם המשותפת של צמדים המורכבים מאמן ומדען: האמן מחמוד קייס מקשר בין עץ ומוטיב הערבסק לבין מבנה מרחבי של ננו צינוריות פחמן שחוקרת פרופ' עדי סולומון במעבדתה; אמן הסאונד אלעד שניידרמן ופרופ' מוטי פרידמן גילו תגלית מדעית חדשה שקשורה לכאוס אנושי דרך נגינה ב-16 כינורות; האמנית קרוליין מקסוול ציירה ציור באמצעות מַיִם מיָם המלח ומימת המלח מיוטה ארה"ב, ואלה התגבשו והשתנו בתהליכים ננומטריים לאורך מספר שנים והיוו נקודת מוצא למחקר מדעי חדש של ד"ר גילי תאגורי-כהן, שחוקרת מבנה גבישי של חומרים באמצעות רנטגן; ועוד ועוד. לילדים סקרנים במיוחד יש סיורים מודרכים.
המכון לננו-טכנולוגיה באוניברסיטת בר־אילן, בניין 206, סיורים בימי שני בשעה 10:30, שלישי 10:30 ו־16:00, שישי 10:30, 45 שקל, להזמנת כרטיסים - הקליקו.

המוזיאון לרפואה ומדע בטכנודע, חדרה: סודות הגוף

בשורה לילדי ישראל הסקרנים והלמדנים: המוזיאון לרפואה ומדע הראשון בישראל, ואחד המקיפים בעולם, נפתח בימים אלה בחדרה, אחרי שנים של תכנון וביצוע. הוא משתרע על 1,200 מ"ר ויש בו כ-120 מיצגים, שתוכננו בטכנודע חדרה ונבנו עבורו במיוחד בגרמניה.
7 צפייה בגלריה
מוזיאון הרפואה הטכנודע חדרה
מוזיאון הרפואה הטכנודע חדרה
מוזיאון הרפואה הטכנודע בחדרה. להכיר גם את הקורונה
(צילום: רמי זרנגר)
תחת הקונספט "קפיצה לתוך גוף האדם" ניתנת הצצה נדירה וחווייתית לתוך גוף האדם ותפקודו, בדגש על האנטומיה והפיזיולוגיה, חולשות ומחלות, שיטות טיפול, והכל באמצעים חזותיים מתקדמים ואינטראקטיביים, המתאימים לטווח גילים רחב. שש תערוכות עוסקות במערכות החיוניות להיווצרותו ותפקודו של גוף האדם: "הידעת", גנטיקה, חיידקים ווירוסים, הלב, הריאות והמוח. בתערוכות אפשר להיכנס לתוך לב ענק בגובה 5 מטרים, לשחק במודל מוח אורקולי ענק, לקפוץ לתוך דגמים של וירוסים וחיידקים, בהם גם הקורונה, ולרדת ולעלות לאורך מודל הסליל הכפול של ה־DNA. במוזיאון מוצגים גם הקשיים, הדילמות והסיפוק שבהצלת חיים, לצד היכרות עם התקדמות הרפואה הישראלית והישגיה.
הטכנודע כולל מתחמים מעניינים נוספים, בהם מצפה כוכבים עם טלסקופ ענק, פלנטריום, פארק מדע עם מוצגים ענקיים הממחישים תופעות מדעיות, ועוד.
הרב נסים 2, חדרה, א' 19:30-16:00, ב'-ה' 19:30-9:00, ו' 14:30-9:00, הביקורים רק במסגרת סיורים מודרכים, בהזמנה מראש באתר.

מדעטק, חיפה: מדענים ודינוזאורים

מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה, הוא תמיד אופציה מחכימה לכל המשפחה, עם לא פחות מ־20 תערוכות מדע שבהן מאות מוצגים אינטראקטיביים להפעלה עצמית; ובעיקר חצר ענקית ובה פארק מדע, המחולק למתקנים המדמים את פועלם של גדולי המדענים בהיסטוריה, עם אפשרות להתנסות במוצגים הגדולים. מתחם הגיל הרך משלב פעילות משחקית עם חוויה של הבנה מדעית טכנולוגית.
7 צפייה בגלריה
סודות הדינוזאורים במדעטק חיפה
סודות הדינוזאורים במדעטק חיפה
המדעטק בחיפה. לפגוש דינוזאורים
(צילום: Mario llcampo)
בימים אלה חוזרים במוזיאון לעבר הרחוק: התערוכה "סודות הדינוזאורים" מחזירה לחיים את היצורים הענקיים, פיזית וגם וירטואלית, בזכות טכנולוגיה חדשנית. התערוכה לוקחת אותנו למסע דרך שלוש תקופות: טריאס, יורה וקרטיקון. בהדרכות, וגם בסיור עצמאי, מגלים איך הדינוזאורים התפתחו והשתלבו בסביבה, באמצעות 47 דינוזאורים אינטראקטיביים בגודלם האמיתי — ממידות ילדים ועד לגובה 7 מטרים ואורך של 15 מטרים, הפרושים בכל רחבי המוזיאון והפארק.
בנוסף, נערכת במתחם הקרנה היקפית וירטואלית של 360 מעלות, הלוקחת את המבקרים לצלילה סוחפת עם חיות פרהיסטוריות תת־ימיות. בני 7 ומעלה יוכלו גם להיכנס למתחם מציאות מדומה עם משקפי VR ולחוות טיול בפארק היורה, הגורם להרגיש כאילו אנחנו נמצאים עם הדינוזאורים במרחק נגיעה. ויש גם מתחם פעילות ויצירה.
שמריהו לוין 25, חיפה, 75 שקל, הזמנה באתר, פתוח 7 ימים בשבוע, יש לעקוב באתר אחר שעות הפתיחה.

לונדע, באר שבע: להכיר את העולם

מוזיאון הילדים לונדע משתרע על פני שלוש קומות גדולות ופזורים בו שמונה מרחבי ידע, בהם יותר מ-50 מיצגים ומתקנים שונים ומפתיעים. כל מרחב עוסק בהיבט אחר של העולם הסובב אותנו. במתחם השפות משחקים במשחק תופסת מילים, המאפשר חשיפה למילים ולכתב בשפות שונות, מתנסים במשחק ארץ-עיר בשפות שונות, מכירים את מגילת העצמאות תוך למידת מילים בשפות שונות, ומקנחים בבינגו שפות.
7 צפייה בגלריה
מוזיאון לונדע
מוזיאון לונדע
מוזיאון לונדע באר שבע, לשחק ארץ עיר בכמה שפות
(צילום: קקטוס)
במתחם "רואים עולם" מוצגת מפה של כדור הארץ, שעליה הילדים יכולים למקם הרים, מדבריות, יערות, ועוד. מיצג אחר מאפשר לילדים להתוודע אל מדינות העולם ואל דגליהן. ויש גם התייחסות לחלל, ואפילו קיר טיפוס מיוחד שמלמד על הגבהים שאליהם מגיעים ההרים הידועים בעולם. במתחם מרפסת הפעילות מתרוצצים בכיף על "גבעות אלקטרוניות", וחוזרים במהירות אל המזגן.
דוד הראובני 25, באר־שבע, א'-ה' 18:30-9:30, ו' 14:00-9:30, שבת 18:30-9:30, 57 שקל, הנחה לתושבי באר־שבע. מומלץ להזמין מראש באתר.

פארק קרסו למדע, באר־שבע: דינוזאורים וגיבורי־על

בלב העיר העתיקה של באר שבע ממוקם אחד ממוזיאוני המדע הגדולים בישראל ובו מוזיאון אינטראקטיבי וגן משחקי מדע. פארק קרסו למדע מציע עשר תערוכות אינטראקטיביות בנושאים שונים כמו גנטיקה, תקשורת, מיקרו־אלקטרוניקה, גרעין, ועוד. כל מוצג מתוכנן ומעוצב כ"משחק" מעורר מחשבה המלווה בהסבר קצר, כדי לאפשר לילדים לרכוש ידע תוך כדי התנסות חווייתית. במוזיאון תערוכות מתחלפות בנושאי אמנות ומדע.
7 צפייה בגלריה
פארק קרסו למדע
פארק קרסו למדע
פארק קרסו למדע, באר שבע. ללמוד בכיף
(צילום: דיאגו מיטלברג)
המתחם משתרע על 17 דונמים ובו מבנים משלוש תקופות – עות'מאנית, מנדטורית, וכן מבנה תת־קרקעי חדש – היוצרים הרמוניה ארכיטקטונית.
בימים אלה מוצגת במוזיאון התערוכה "דינוזאורים ענקי הפטגוניה", וכן מתקיימות שלל פעילויות מאתגרות ברוח גיבורי-העל המוכרים והאהובים – קפטן אמריקה, וונדר וומן, סופרמן, באטמן, ועוד. למשל: תופסים את הג'וקר במבוך סודי – באטמן נקרא על ידי מפקד המשטרה של העיר גותהאם לתפוס את הג'וקר ועליו לעבור במבוך סודי, או מצילים את כדור הארץ עם קפטן אמריקה בחדר בריחה מאתגר.
העצמאות 79, באר שבע, ב', ד', ה', שבת 17:00-10:00, ג' 19:00-10:00, 59 שקל, יש להזמין מראש באתר.

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים: חוויה ספורטיבית

מוזיאון המדע ירושלים בחר לחגוג את הקיץ בתערוכה פעילה שעוסקת בהיבטים השונים של יכולות הגוף, הספורט והבריאות. התערוכה "זמן לזוז" מזמינה מבקרים מכל הגילים לנער מעליהם את הישיבה הממושכת בימי הסגר הארוכים, ולזוז עם 30 מוצגים אינטראקטיביים שיעמידו בפניהם אתגרים שונים שבעזרתם יחקרו את גבולות היכולת שלהם.
במסגרת התערוכה מתקיימים הדגמות חווייתיות, סדנאות, סיורים ומופעים. הרחבה החיצונית הפכה למסלול ספורטיבי מצויר, מרוצף עשרות מזרקות מים רצפתיות המציעות חוויית קיץ ספורטיבית ורטובה; במרפאת הדובים המבקרים הצעירים נכנסים לתפקיד הרופאות והרופאים, ובודקים בעזרת מכשירים רפואיים "דובים חולים" ובדרך נחשפים למדדים שונים המאפיינים את גוף האדם; בסדנת בניית שעון חול בונים שעון מעוצב ומתנסים במשימות ספורטיביות שונות הנמדדות באמצעות שעון החול; במתחם התנועה יש מתקנים לילדים מגיל שנתיים עד חמש, שמאפשרים לילדים ללמוד על גופם. התערוכה פותחה ונבנתה על ידי מוזיאון המדע טכנורמה בשווייץ, הוצגה בהצלחה במוזיאוני מדע באירופה, וזכתה לעניין רב בקרב צעירים ומבוגרים.
שדרות המוזיאונים 3, ירושלים, שעות פתיחה ביולי: א'-ה' 18:00-10:00; ו' 14:00-10:00; שבת 17:00-10:00. באוגוסט: א'-ה' 18:00-10:00; ו' 14:00-10:00; שבת 17:00-10:00, 45 שקל, יש לרכוש כרטיסים מראש באתר.
7 צפייה בגלריה
מוזיאון המדע ירושלים
מוזיאון המדע ירושלים
מוזיאון המדע, ירושלים. מזמינים אתכם לזוז
(צילום: יונתן בן חיים)

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב: חיות וחוויות

במוזיאון הטבע, השוכן במבנה ייחודי המדמה תיבת אוצרות, אוספים הכוללים את אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל, בהם למעלה מחמישה וחצי מיליון פריטים של בעלי חיים וצמחים, המספרים את סיפורו של המגוון הביולוגי בישראל ובמזרח התיכון. בין הפריטים גם מינים שנכחדו מאזורנו כמו הדב האחרון משנת 1916, ברדלס אסיאתי מ-1911, התנין האחרון מנחל התנינים, והאלבטרוס היחיד שנצפה בשמי ישראל.
בכניסה למוזיאון מקבלים את פני המבקרים העופות החולפים מעל ישראל בנדידתם, בתצוגה "מסע בין יבשות". התערוכה "חרקים וקרובים", הכוללת גם חרקים חיים, מעניקה מבט מקרוב לעולמם העשיר של פרוקי הרגליים. בהמשך, סביבת "חיים בחושך" מספקת הצצה לבעלי חיים מהארץ ומהעולם החיים ללא אור יום. התערוכה "ארץ, חי, צומח" סוקרת את המגוון המרשים של בתי הגידול בישראל, מהמדבר ועד החרמון, ותצוגת "טבע עירוני" מגלה למבקרים את חיי העיר של חיות הבר. ואילו תערוכת "מהו אדם?" סוקרת את התפתחות המין האנושי בהיבטים תרבותיים וביולוגיים.
במהלך הקיץ מתקיימת מדי יום בשעות הבוקר הסדנה המשפחתית "חקרטבע", המאפשרת להורים וילדיהם (מגיל 6 ומעלה) לחקור את הטבע באופן פעיל, כולל שימוש בציוד מדעי מתקדם ובעזרת מוצגים שאפשר לגעת בהם.
עוד תערוכה חביבה היא תערוכת הקריקטורות "שַׁלְפּוּ-חַיוֹת" של עמוס אלנבוגן וניר מולד (נירמו), המציעה מבט מושחז ושנון על קלישאות ומצבים מחיי היום-יום המתקשרים לעולם החי. לקראת סוף יולי תיפתח במוזיאון תערוכה מתחלפת חדשה העוסקת במשבר האקלים.
קלאוזנר 12, תל אביב, שעות פעילות עד 24.7: ב'-ה' 18:00-10:00, ו' 15:00-9:00, מ־25.7 ועד 31.8: א'-ה' ושבת 19:00-9:00, ו' 15:00-9:00, 50 שקל, הזמנה באתר.

להסתובב בארמון האשורי

7 צפייה בגלריה
מוזיאון רמת רחל
מוזיאון רמת רחל
האתר הארכיאולוגי בקיבוץ רמת רחל. כמו לפני 3,000 שנה
(צילום באדיבות קיבוץ רמת רחל)
בקיבוץ רמת רחל שבפאתי ירושלים שוכן אתר ארכיאולוגי מהחשובים שהתגלו מתקופת ממלכת יהודה המקראית. אנשי מקצוע שיחזרו ארבע נקודות באתר, ובעזרת משקפות מציאות מדומה נולד סיור בן 40 דקות, המשחזר בתלת-ממד את המקום ומחיה את החיים שהתקיימו בו לפני 3,000 שנה. כך, למשל, מוצג חצר הארמון המלכותי, שנבנה על ידי האימפריה האשורית במאה השביעית לפנה"ס ונחשב לארמון המהודר והמשוכלל ביותר ביהודה. בסרטון מתוודעים לגודלו של הארמון – הגדול ביותר שהוקם באזור – ואפשר לצפות בסצנה מחיי היומיום בזמנו. מחיר: 40 שקל למשקפת VR, הזמנת מקום באתר.

לרגל בתוך המפקדה הסורית

בכביש 98 בצפון רמת הגולן (בווייז: מפקדת המודיעין הסורי) מתקיימת פעילות אתגר בריחה בטבע תחת הכותרת "שם קוד: האיש שלנו בדמשק". הפעילות מתקיימת בתוך המפקדה הסורית הנטושה, ממש במקום בו ביקר אלי כהן במסגרת עבודת הריגול שלו. כאשר מפענחים את קוד תיבת האניגמה לאחר הרכבה נכונה של חצאי פסוקים תנ"כיים העוסקים בריגול, וכשמחברים נכון את חלקי הפאזל של מפת הגבול של פעם, מקבלים איתותי אורות וצליל. הפעילות מתקיימת בכל יום בשעות 16:00-10:00 ומחייבת תיאום מראש. מחיר למשפחה גרעינית (הורים וילדים עד גיל 18) – 250 שקל. להזמנות: 050-4066800.