על אף שאנחנו בחודש ינואר, באמצע החורף, יש המון ימים יפים עם שמש אופטימית ומזג אוויר נעים. כדי לנצל את כל הטוב הזה ולהתאוורר מהמתחים והחרדות של המלחמה צלצלתי לחן יוסף, בלוגרית הטיולים וחובבת הטבילה במעיינות קפואים, לבקש המלצה לטיול חורפי ובטוח בנקודת חמד ישראלית. "גבי פרס במדבר יהודה", היא השיבה מיד וללא היסוס.

"בתקופה האחרונה עלה הביקוש מצד העוקבים שלי להמלצות על מקומות שאפשר לטייל בהם בזמן המלחמה ולהרגיש בטוח", סיפרה חן. "מדבר יהודה הוא אזור יפה אחרי הגשמים. השיטפונות שטפו חלק מהנחלים ומילאו את גבי המים הנסתרים, וגב פרס הוא אחד הגבים הכי יפים שיש".
4 צפייה בגלריה
טיול בגבי מים
טיול בגבי מים
חן יוסף ליד גב המים
(צילום באדיבות חן יוסף)
4 צפייה בגלריה
טיול בגבי מים
טיול בגבי מים
החורף זה זמן טוב לטייל במדבר
(צילום באדיבות חן יוסף)
4 צפייה בגלריה
טיול בגבי מים
טיול בגבי מים
סימון השביל בדרך
(צילום באדיבות חן יוסף)
נחל פרס המרהיב מהווה אתר טיולים יפייפה שהיה חלק מדרך רומית עתיקה. הסלעים הלבנים הפזורים לאורך הנקיק העמוק משדרים דרמטיות ואסתטיקה מופלאה של הטבע. בניגוד לטבילה במעיין קלסי שהבריכה שלו מתמלאת באופן טבעי ורציף על ידי נקבה המזרימה מי תהום מעומק האדמה, גב מים מדברי הוא למעשה סוג של שלולית מהודרת ומעוצבת שהטבע הפראי חצב במשך מאות אלפי שנים בעומק סלעי המדבר. כדי לקבל טבילה מושלמת בגב מים, השיטפונות צריכים לנקות את הגב ולמלא אותו במים טריים.
אנחנו באמצע החורף, מה מזג האוויר במדבר יהודה? "כשאנחנו פותחים חדשות ושומעים שהטמפרטורה הממוצעת תהיה 20 מעלות בשעות היום, וחושבים שיהיה בסדר ללבוש חולצה ארוכה דקה ומכנסיים ארוכות, אז דעו לכם שבמדבר יהודה הולך להיות חם ושרק תרצו לעבור לבגדים קצרים, לנוח בצל ולהיכנס למים הקרים של הגבים. ההליכה לגב פרס מהחנייה לוקחת כ-40 דקות והדבר הראשון שתרצו לעשות זה להיכנס למים. אבל באופן אישי הפעם לא נכנסתי. ישבתי בצל ומאוד נהניתי מהנוף ומהאווירה הנעימה של מים בלב מדבר", סיפרה חן. "זה מקום מאוד יפה לפיקניק וקפה, ושווה את ההליכה.
"אני אוהבת את המדבר בעיקר כי הוא מאוד שונה מהנוף הירוק שאני רגילה אליו בבית. בחורף, אחרי הגשמים, המדבר מאוד קוסם לי, הטמפרטורה יורדת ואפשר לטייל ולעשות מסלולים רגליים בכיף ובלי להתבשל בחום, כי מחודש מאי נהיה שם לוהט וההליכה לגבים הופכת לסיוט מלא זיעה".
4 צפייה בגלריה
חן יוסף בדרך אל הגב
חן יוסף בדרך אל הגב
חן יוסף בדרך אל הגב
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן)
פגשתם עוד מטיילים? "באופן יחסי הייתה תנועה של מטיילים בגבים, לא עמוס אבל היה נחמד, אנשים מאוד חברותיים. המון אנשים מטיילים עם נשק והייתה גם משפחה של מילואימניק עם נשק ארוך שבאו להתאוורר. היו גם כמה משפחות של מפונים מקיבוץ רעים שגרים עכשיו באופן זמני בים המלח ובאו לנשום אוויר צח מחוץ ללובי של המלון".
קבלו טיפים נוספים של חן לטבילה בגבי פרס: "הכי חשוב לא להגיע לאזור כאשר יש חשש לשיטפונות - זה מאוד מסוכן. אין שם פחי זבל וחובה להביא שקיות זבל ולנקות אחריכם. בשעות הבוקר יש הרבה שמש בגבים ואפשר להתייבש בשניות. בשעות הצהריים השמש משנה את הכיוון ויש יותר צל. בכל מקרה גם בחורף חשוב להביא הרבה מים לשתייה. אני לקחתי תרמיל עם שלוקר של שלוש ליטר מים, כובע ובגד ים. מדובר בהליכה של ארבעים דקות במסלול שברובו מישורי.
איך מגיעים? מבאר שבע נוסעים לכיוון דימונה בכביש 25. עוברים מפעל טקסטיל גדול שאסור לצלם מצד ימין וממשיכים מזרחה. 30 ק"מ אחרי דימונה מגיעים לנקודת היציאה למסלול או לכתוב בווייז "חניון עליון נחל פרס". מחנים את הרכב בחניית עפר גדולה ומצד ימין של החנייה (הצד המזרחי), צריך לחפש ירידה למטה עם סימון שביל אדום. יש מסלול קווי שהולך כל הדרך ובחזרה. מי שרוצה לצעוד במסלול מעגלי היפה, שמאריך בעוד קילומטר את הדרך, צריך לחזור בשבילים בהתאם לסדר הזה: ירוק, שחור ואדום. המסלול ברמת קושי קלה שמתאימה גם למשפחות שמטיילות עם ילדים.
אזהרה: בגלל סכנת שיטפונות יש לבדוק היטב את תחזית מזג האוויר לפני שמתכננים טיול בגבי פרס. באתר אין שירותי הצלה והרחצה והטבילה היא באחריות המתרחצים.