"הטבע בכל רגע עסוק בטובתנו, אין לו מטרה אחרת", כתב הפילוסוף האמריקאי הנרי דוד תורו, וכיוון שכך, יצאתי בעיצומה של טרללת האומיקרון, למרחבי הטבע של צפון הנגב, שבימים אלה, כמדי שנה בשיא החורף, עוטים מרבדים אדומים ומשמחים של כלניות.
כבר 17 שנים מתקיים לאורך חודש פברואר פסטיבל דרום אדום, שבמסגרתו עשרות אלפי מטיילים מגיעים לנגב הצפוני כדי להתעטף בחגיגת החורף הססגונית. פסטיבל שמתקיים כל כך הרבה שנים ברציפות זה כבר לגמרי מותג במונחים ישראליים, שמציע עוד ועוד אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה, חלקן הגדול חינמיות, במאות נקודות עצירה וכוללות טבע וגיאוגרפיה, היסטוריה וארכיאולוגיה, אוכל וספורט, אמנות ומוזיקה ובעיקר אנשים אוהבי חיים ומכניסי אורחים שפגשנו בשעות שהעברנו כאן.

זיכרון בחורשה

כתבו בווייז "חניון מרווה" וצאו לדרך. כאן פוגש אותנו רפי בביאן, קצין הביטחון של מועצה אזורית שדות נגב וחבר קיבוץ עלומים. בביאן פעיל ומשתתף בפסטיבל מראשית דרכו הן במסגרת תפקידו והן כמטייל אוהב טבע, אבל בשנים האחרונות גם קשר דם מחבר אותו אל השדות האדומים. חניון מרווה שבו אנחנו נפגשים לקראת הסיור באזור נקרא על שמה של בתו, מרווה בביאן, שנפטרה לפני מספר שנים, וצוואתה היא אהבת הטבע ושמחת החיים, שאביה עטוף בה, כמו בזכרה הטוב.
אנחנו ניצבים מול התמונה של מרווה, שצולמה כאן זמן קצר לפני פטירתה, בשדה הכלניות השופע, ורפי מספר שאנחנו נמצאים בעצם בליבו של יער שוקדה. המילה "יער" קצת מוגזמת, ובגדול מדובר בחורשות אקליפטוסים שניטעו כאן בשנות החמישים, ונמשכות דרומה לאורך נחל שובה. לב חורשת מרווה היא גם נקודת היציאה של מרוץ הכלניות המתקיים בפסטיבל דרום אדום, המושך אליו רצים רבים במקצים שונים על פני כמה ימים. מכל עבר פרושים כאן שטחי שדות ובמרחק גם מטעי לימונים בשיא תפארתם החורפית, והנפש רוצה עוד מהטוב הזה. קל להגיע לכאן עם רכב, ויש גם הרבה מסלולי ריצה ואופניים נוחים, כאשר השנה במסגרת הפסטיבל יחנך פה סינגל לאופני יד לבעלי מוגבלויות.
8 צפייה בגלריה
באר מרווה
באר מרווה
אקליפטוסים וכלניות בחניון מרווה
(צילום: רפי בביאן)
8 צפייה בגלריה
באר מרווה
באר מרווה
הכלניות כבר מחכות
(צילום: רפי בביאן)

קפה ומשתלה

יצאנו מהחורשות עם תאווה עצומה לעוד ועוד ירוק, היישר אל השטחים של מושב זמרת, שם שוכנת המשתלה הסיטונאית "דרך עץ הזית". בימי הקורונה, החליטו בעלי המקום למכור גם ליחידים, ומאז יכולים גם חובבי הגינון לעשות פה שופינג משיב נפש. השפע במשתלה רחב הידיים מרשים – מפרחים ועד קקטוסים, מעצי נוי ועד צמחים מרהיבים, ובנוסף יופי של אביזרי נוי לבית ולגינה – עציצים, כלי שתילה, מחלקה ענקית של דברי קש ובמבוק, כריות, שמיכות, אהילי קש, דברי מקרמה, והכל כל כך יפה וממש לא יקר. ב-150 שקל אני ממלאת ארגז בצמחים, פרחים, עציצי קרמיקה ועוד תופינים למרפסת ורק כשאני נרגעת, אני מתיישבת על הבר ביחד עם תמיר כהן, הבעלים. כן, גם בית קפה קטן יש פה, אליו מגיעים גם סטודנטים ממכללת ספיר הסמוכה.
8 צפייה בגלריה
משתלת עץ הזית
משתלת עץ הזית
עצי הזית העתיקים של תמיר כהן
(צילום: עומר הרפז)
8 צפייה בגלריה
משתלת עץ הזית
משתלת עץ הזית
משתלת "דרך ארץ הזית". עציצים ושתייה
(צילום: עומר הרפז)
תמיר מספר שבמקום יש גם חוות סוסים טיפולית, וההורים שמביאים את הילדים לחוגים עוצרים כאן לקפה עם עצמם, וגם מרוויחים שייקים בריאים שמכינה הגר, מנהלת הבר, שהיא גורו מקומית של בריאות. יש גם מיצים, עוגות, סוגי תה שונים ועוד. במהלך דרום אדום יכינו פה גם סלי פיקניק שתוכלו לקחת אתכם לבילוי בטבע. מכאן תמיר מעלה אותנו לטומקאר ואנחנו נוסעים כדקה מהמשתלה אל השטחים שבהם הוא מחזיק מאות עצי זית עתיקים שאותם הוא רוכש בתיאום מלא ובאישור, ומוכר כאן. החורשה יוצרת מראה קסום, אפשר להתהלך פה ברגל, צלמים חובבים מגיעים לכאן לתפוס תמונות יוצאות דופן בעיקר בשעות בין הערביים, והכוכב הגדול הוא עץ הזית שגילו המשוערך הוא כשלושת אלפים שנה.
פתוח בכל יום בין השעות 8:30-17:00 בשישי עד 13:00, בשבת סגור. טלפון 058-5505501.

יצירה במושב

הגעתם עם הילדים והם חייבים את ליטרת היצירה שלהם? בואו לסטודיו "ויולטה" של האמנית מיטל פלק שבמושב שוקדה. הסטודיו הקטן, על שם סבתא של מיטל, שעלתה לארץ מטורקיה ותמונותיה מקשטות אותו, מקיים חוגים קבועים של יצירה בקרמיקה למבוגרים וילדים, ובמסגרת דרום אדום יתקיימו כאן סדנאות חד-יומיות. מול הנוף המקסים יוצבו שולחנות הצביעה – כל משתתף יקבל כלי קרמיקה לצביעה, אותם מיכל תשרוף בתנור ותשלח לכם הביתה לכשיהיו מוכנים.
8 צפייה בגלריה
ויולטה של מיטל פלק
ויולטה של מיטל פלק
מיטל פלק בסטודיו "ויולטה"
(צילום: עומר הרפז)
ההשתתפות ברישום מראש, לפי תיאום בטלפון 052-6071996.

בשר מהכבאית

רעבים? יש לנו את המקום המושלם עבורכם לארוחת שטח בשרית טעימה. בתוך מושב קלחים, שמרוחק 20 דקות ממושב שוקדה, ניצבת משאית האוכל, או יותר נכון הכבאית האדומה של נמרוד רוגל, איש אוכל ירושלמי מוערך. ברוכים הבאים ל"מיטינג פוינט – כבאית 102" שחונה בלב חורש מקסים, בסמוך למגרש הכדורסל של המושב, צמוד לבית התרבות. את המשאית הקים רוגל, 37, שניהל את המטבח של מחניודה של אסף גרניט, הקים את המסעדה החברתית אנה, וכשרצה לעבור עם משפחתו למקום כפרי ולהרוויח מרחבים ושקט, הגיע למושב קלחים והקים פה את הפודטראק הטעים שלו. אשתו, מלי, החליפה את עבודה כעובדת סוציאלית בכלא נווה תרצה והיום היא מורה בבית הספר היסודי באזור, והמשפחה מאושרת.
8 צפייה בגלריה
מיטינג פוינט – כבאית 102
מיטינג פוינט – כבאית 102
"מיטינג פוינט – כבאית 102". ארוחה בחורשה
(צילום: נמרוד רוגל)
"השכנים טובים בעינינו. באנו כמה פעמים לבקר פה חברים והחלטנו לגור כאן בגלל האנשים. היום זה האנשים שבאים לאכול אצלי עם הילדים אחרי בית הספר, וגם מי שנוסע בדרך לאילת כבר למד לעצור כאן, ובשבוע שעבר היה פה השף יוסי שטרית, שהיה בדרך דרומה", הוא אומר, ומביא אל שולחן הפיקניק שסביבו אנחנו יושבים, המבורגר שמנמן בלחמנייה רכה ביחד עם בצל מוחמץ וצ'יפס בטטה מעולה, וסנדוויץ' של מעושנים שמפיק מאיתנו קולות עונג.
"אנחנו פודיס וכשעברנו לפה היה חסר לנו בשר טוב. תמיד היה לי בראש להקים פודטראק. צריך להבין שמשאית אוכל זו מסעדה לכל דבר וחייבים להיות כאן ולהשקיע. את הבשר אני מביא מקצבייה מעולה בשדרות שהיא גם המגדלת של הבשר ושנקראת 'בלו קאו', את הלחמניות מכינים לי במיוחד במאפייה בנתיבות, הירקות הם ממגדלים מקומיים, ובכלל ההקפדה על חומרי גלם מקומיים חשובה לי", הוא אומר. קרניבורים כמונו ימצאו כאן שלל בשרים מעושנים, המבורגרים, נקניקיות ואסאדו מפורק בלחמנייה. הישיבה היא בשולחנות פיקניק בחורשה, ואפשר גם להזמין את הכבאית האדומה גם אליכם או לאירועי חברה.
פתוח בימי שלישי עד חמישי, ולכבוד דרום אדום גם בשישי ובשבת כשהישיבה עוברת מהחורשה הצמודה לבית התרבות של היישוב לעבר קו הבתים האחרון של היישוב והשולחנות פונים אל השדות והנוף. טלפון: 054-7330455.

להצטייד לפיקניק

אם אתם רוצים לאכול משהו קליל יותר, אפשר להצטייד מבעוד מועד במארזי הפיקניק של "מימיס פוד", בבעלות מירב מלכה, שאם תתאמו איתה מראש תכין לכם מארז זוגי קר או חם שכולל שקשוקה, חביתת ירק, פשטידות, גבינות, מאפים, זיתים, סלטים ועוד. ויש אפשרות להוסיף גם יין או מיץ.
8 צפייה בגלריה
מימיס פוד
מימיס פוד
מארזי הפיקניק של "מימיס פוד"
(צילום: גיל מלכה)
מארז זוגי: 260 שקל. לא בשבת. טלפון: 054-6585932.

המקלט הפך ליקב

בדרך חזרה לכיוון אשקלון מכביש מספר 4, ניכנס לקיבוץ אור הנר כדי להתרשם מעבודות האמנות ומהיינות שמייצר דן מרציפר – פפו – הבעלים של "אצל פפו בכרם". דן, איש לבבי בעל מבטא ארגנטינאי מתנגן, מחכה לנו בחצר, וכבר מוכן לסיבוב בין יצירות האמנות שלו, שעשויות מברזל. אל נפלאות החומר הקשוח התוודע כאשר במשך יותר מעשרים שנה ניהל את מפעל המתכות ששייך לקיבוץ, והיום הוא משתמש בשאריות הברזל של המפעל, כמו גם בחלקים ממוחזרים של מיכון חקלאי וסוגים שונים של חוטי ברזל וניטים. קבוצות שמגיעות לכאן עוברות בחצר הבית רחב הידיים הצופה אל השדות והמרחבים הפרושים מקצה הקיבוץ והלאה, וליד שולחנות הפיקניק הן לוגמות את היין, שמככב גם בעבודות האמנות של פפו, הניצבות בחצר.
8 צפייה בגלריה
יקב "אצל פפו בכרם"
יקב "אצל פפו בכרם"
דן ("פפו") מרציפר. יין ואמנות
(צילום: ישראל פרקר)
בצמוד לחצר נמצא הכרם הקטן – 120 שתילים שמניבים 700 בקבוקים. ואיפה היקב? כאן מחכה לנו הפתעה כשאנחנו מגלים שהייקב נמצא בתוך מקלט ציבורי, שמאז שהוכנסו הממ"דים לבתים יצא מכלל פעילות והפך לייקב לכל דבר. במקום מיטות קומותיים, יש כאן חביות עץ אלון ובהן משתכשכים היינות האדומים, הלבנים והרוזה שפפו מייצר כאשר חלק מהתוויות נושאות את הציורים שלו. את היין הוא מייצר משנת 2000 לחלוקה בין משפחה וחברים, ולפני שש שנים החל גם למכור בסיורים במקום. הסיור עובר בשבילי הקיבוץ, מהחצר אל היקב ואל הסטודיו של פפו ושם ניתן להתרשם מהאופן שבו הוא עובד בברזל.
עלות סיור לאדם – 50 שקל, כולל טעימת יין. ניתן להגיע בימי הפסטיבל בשישי בין השעות 14:00-10:00, ובשבת עד 16:00. טלפון: 050-7200426.

חודש של הפתעות

פסטיבל דרום אדום מתקיים לכל אורך חודש פברואר, בשטח שבין נחל שקמה לנחל הבשור שבצפון הנגב. ביערות ובחניוני קק"ל, בהם עיקר מוקדי הפריחה, יערכו שלל הפעלות וסיורים מודרכים ברכב וברגל, ללא תשלום – סיורים חקלאיים, היסטוריים, גיאוגרפיים וסיורי פריחה.
עוד יתקיימו פעילויות לכל המשפחה - סדנאות הפעלה ויצירה בטבע, קטיף של פירות וירקות, ביקורים בחוות חקלאיות ובמוזיאוני הסביבה ללא תשלום בשישי ובשבת, טיולי אופניים בטבע, צעדת הכלניות המסורתית שתתפרש על פני מספר ימים בתאריכים 21-25 בפברואר, מופעי שקיעה בהשתתפות תיסלם, חווה אלברשטיין, הדג נחש, מרינה מקסימיליאן ועוד. וכן ייערך מרוץ הכלניות בשדות, בתאריכים 11-7 בפברואר. לא פחות מ־10 שווקים וירידים יתקיימו בימי הפסטיבל, עם דוכני אוכל מוכן, ירקות ופירות, גבינות, בירות ויין, וכן מגוון גדול של בית קפה, בשלנים ביתיים, פודטראקס, מסעדות והמון סלי פיקניק מעולים, שרק צריך להזמין מראש ולאסוף בדרך אל הטבע.
לפרטים נוספים על אודות הפסטיבל, מידע על אתרי לינה, מסעדות ואטרקציות היכנסו לאתר, או בקרו בדף הפייסבוק "פסטיבל דרום אדום" ובאפליקציית "מטרו נגב".