זוכרים את ההמלצה שלנו לטבילה חמה באמצע החורף בחוף סודי בכינרת? אז יש לנו עדכון, בעקבות רצף הגשמים בחודש האחרון ועליית מפלס מי הכינרת, החוף הסודי עם המים החמים נעלם ומי שהתמהמה ושלא הספיק לטבול בג'קוזי המפנק בחיק הטבע ייאלץ להמתין בסבלנות עד לירידת מפלס הכינרת בשנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
מימין: החוף לאחר עליית מפלס הכינרת. משמאל: החוף לפני רצף הגשמים
מימין: החוף לאחר עליית מפלס הכינרת. משמאל: החוף לפני רצף הגשמים
מימין: החוף לאחר עליית מפלס הכינרת. משמאל: החוף לפני רצף הגשמים
(צילומים: גליה יקים הרוש ואסף קמר)


מי שדיווחה על העלמות החוף הסודי בכינרת היא גליה יקים הרוש, פעילה חברתית לשחרור חופי הכינרת, שלפני חודש הובילה אותנו בסיור יוצא דופן ואף לימדה אותנו כיצד לבנות ג'קוזי פראי בחיק הטבע.
"בשבת, אחרי המון ימים רצופים של גשם בלתי פוסק, הגעתי לחוף מתחת לחמי טבריה כדי לבדוק מה שלומה של הכינרת - ולהפתעתי, וגם לשמחתי, ראיתי שמפלס הכינרת עלה והחוף הקסום עם צינור המים הרותחים והג'קוזי הפראי שבנינו לפני חודש נעלמו מתחת למים".
למה לשמחתך? "אני אוהבת את הכינרת ואני תמיד שמחה שהמפלס עולה והיא מתמלאת במים. אני שמחה שהיא מלאה במים גם אם כתוצאה מכך נעלמים חופים שונים וסודיים שאני נוהגת לשחות בהם. ואני לא מודאגת, בטח עוד שנה או שנתיים החוף הסודי יחזור אלינו".
הצינור השחור המופלא המזרים מים רותחים לכינרת גם נעלם מתחת למים? "לא. המים עלו וכיסו את החוף וטיפסו למעלה על הסלעים ונעצרו כמעט צמוד לצינור, אולי חצי מטר ממנו. עדיין ניתן לראות את המים הרותחים שיוצאים מהצינור, אבל הם נשפכים ישירות לכינרת וכששוחים בחוף ללא בניית הג'קוזי בקו המים, קשה להרגיש בחום שלהם כי הוא מתפזר מהר בתוך המים הקרים. חשוב לציין גם שאסור לנסות להתרחץ ישירות מתחת לצינור כי מדובר במים חמים מדי, בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות והם עלולים לגרום לכוויות חמורות".

4 צפייה בגלריה
החוף הסודי בכינרת נעלם
החוף הסודי בכינרת נעלם
החוף הסודי בכינרת נעלם
(צילום: גליה יקים הרוש)
4 צפייה בגלריה
החוף הסודי בכינרת נעלם
החוף הסודי בכינרת נעלם
המים החמים נשפכים ישירות לכינרת
(צילום: גליה יקים הרוש)
4 צפייה בגלריה
החוף הסודי בכינרת נעלם
החוף הסודי בכינרת נעלם
המפלס עלה
(צילום: גליה יקים הרוש)
מה עוד השתנה בחוף הסודי? "למעשה אין בכלל חוף. זוכר את מדרגות האבן בהם ירדנו מהחנייה לחוף? אז שמונה מדרגות כוסו במים ומי שרוצה להגיע לכיוון האזור של הצינור חייב לשחות לשם מהנקודה שבה גרם המדרגות נכנס מתחת למים. לנקודה שבה מי הצינור החם פוגעים ישירות בכינרת הגיעו מלא ברווזים קורמורנים וציפורי מים שונות שכנראה נעים להם לשחות שם ואולי הן באות בגלל הדגים הרבים שאוהבים לשחות שם. באזור יש גם סצנה חזקה של דייגים, כנראה שהדגים של הכינרת אוהבים את החום שיוצא מהצינור.
"בעיה נוספת ומאוד מסריחה שהגיעה ביום שישי לחוף הסודי וגם לחופים המוכרזים השונים באזור היא פיצוץ צינור הביוב של טבריה בגלל הגשמים החזקים והזרמת כל השפכים והלכלוך ישירות לתוך הכינרת. זה היה מזעזע ואני מקווה שהצינור תוקן".
אין בך אפילו שמץ של עצבות על היעלמות החוף הסודי והג'קוזי הפראי המפנק עם המים החמים שעמלנו לבנות ולחפור? "אני לא עצובה בכלל. לאחר ששחיתי במים הקפואים של הכינרת עברתי לצד השני של הכביש. ממול יש חמת טבריה המצוינת וטבלתי במים החמים שלה והיה מצוין. החוף הסודי בטח יחזור אלינו בשנה הבאה או עוד שנתיים, אני לא דואגת יש עוד מלא מקומות מופלאים בכינרת. וגם הפסיקו ללכלך את החוף כך שמדובר באירוע חיובי".
אז מה מצב הכינרת? נכון לאתמול (יום ה') מפלס הכינרת עומד על 209.8- מטרים, כלומר מטר בדיוק מכינרת מלאה. לשם השוואה, לפני שנה היו חסרים כ-1.44 מטרים לכינרת מלאה בתאריך זה ולפני שנתיים כ-1.04 מטרים.
אזהרה: החוף הסודי מתחת לחמי טבריה הוא לא מוכרז וללא שירותי הצלה והרחצה היא באחריות המתרחצים בלבד. המים הרותחים שיוצאים מהצינור הם חמים מדי לרחצה ועלולים לגרום לכוויות קשות. בשעות אחר הצהריים מסוכן להיכנס לכינרת כיוון שיש מערבולות עזות ורוחות חזקות שעלולות לסחוף את המתרחצים ללב האגם.