נחל סער

הנחל מהווה את הגבול הגיאוגרפי בין רמת הגולן ורכס החרמון, והוא נשפך אל נחל הבניאס כ-300 מטרים מדרום למעיין הבניאס. בערוץ הנחל יש שני מפלים גדולים ועוד עשרות מפלונים קטנים. באופן טבעי, מי הנחל זורמים כל השנה, אך בעקבות שאיבת מים מהמעיינות של בקעת יעפורי, כיום זורמים בנחל מים רק בחורפים גשומים, ובדרך כלל רק במחצית השנייה של החורף. עם זאת, בזכות הגשמים האחרונים, הנחל זורם כבר עכשיו.
כדי להגיע נוסעים בכביש 99 (מקריית שמונה למסעדה), וכ-100 מטרים לפני הפניה לקלעת נמרוד יש חניון גדול מצד ימין. מחנים ועוברים את הכביש לצד השני – כאן יש תצפית וממנה נשקפים שלושה מפלים: העליון והתחתון בגובה 8 מטרים, והאמצעי בגובה 20 מטרים – זהו מפל סער. במקום גם שביל הליכה קצר עם גשר שעובר מעל הנחל. מומלץ גם לסייר במבצר קלעת נמרוד עצמו.
8 צפייה בגלריה
מפל סער
מפל סער
מפל סער, השבוע
(צילום: זיו לוי, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
גן לאומי מבצר נמרוד
גן לאומי מבצר נמרוד
גן לאומי מבצר נמרוד
(צילום: מנו גרינשפן)

מפל הבניאס

בשל אופי הקרקע בהר החרמון, רוב מי השלגים שמפשירים מחלילים באדמה ואינם זורמים על פני השטח בנחלים שעל ההר – והם נובעים במעיינות שמתחת למערת פאן ומזינים את נחל חרמון. בשמורת הבניאס, שבה זורם נחל, נמצא המפל בעל עוצמת הזרימה החזקה ביותר בישראל – אשר צונח ברעש אדיר מגובה של כ-10 מטרים לבריכה יפהפייה מוקפת בצמחיה.
רשות הטבע והגנים הנגישה חלק מקטע הנחל באמצעות שביל תלוי שאורכו כ-100 מטרים ומאפשר לנוע בסמוך למים השוצפים ואף להירטב מהם. בשמורה ניתן לבקר גם במערה, שהיא שריד ממקדשו של האל פאן – אל הרועים ועדריהם במיתולוגיה היוונית, אשר נקרא פאונוס במיתולגיה הרומית, ושם המקום נגזר משיבוש שמו בערבית - בניאס. בחזית מערת האל נמצאים שרידי מקדש שבנה הורדוס לכבודו של הקיסר אוגוסטוס.
8 צפייה בגלריה
מפל הבניאס
מפל הבניאס
שמורת הבניאס, השבוע
(צילום: ויטלי גרנדר, רשות הטבע והגנים )
8 צפייה בגלריה
מפל הבניאס
מפל הבניאס
מפל הבניאס
(צילום: ויטלי גרנדר, רשות הטבע והגנים )
הכניסה לשמורה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.

מפל עיט

נחל עיט זורם לאורך כשבעה קילומטרים במרכז רמת הגולן. חלק גדול מהנחל עובר בערוץ עמוק, ובקטע זה נשפך מפל עיט – אחד המפלים המרשימים בגולן – לתוך קניון בזלת עמוק שאורכו כ-4 ק"מ ומתנקז אל נחל יהודיה. מרפסת התצפית שמשקיפה לעבר המפל והנחל מאפשרת מבט מרהיב אל הקניון המדהים ואל עמודוני הבזלת במצוק הנחל – תופעה גיאולוגית יפה ומרשימה במיוחד.
8 צפייה בגלריה
מפל עיט
מפל עיט
מפל עיט, השבוע
(צילום: ג'אלה בשארה, שמורת גמלא)
כדי להגיע נוסעים מצומת המפלים (מפגש הכבישים 808 ו-87) ופונים דרומה לציר המפלים. עוברים את הפנייה למושב אניעם וממשיכים עוד כ-5 דקות נסיעה עד לשלט המפנה ימינה למגרש החניה של מפל עיט הנמצא ממערב לכביש. הגישה למפל עיט נוחה ביותר בהשוואה לשאר מפלי הגולן, ובעיקר למפלים שלאורך ציר המפלים. המפל זורם בחודשי החורף והאביב, אולם גם בחודשי הקיץ והסתיו מומלץ לעצור ולבקר באתר.
שביל נוח ומסודר, שיוצא ממגרש החניה, מוביל למרפסת התצפית. מעט אחרי תחילת השביל מגיעים לפיצול שבילים: פנייה שמאלה מובילה לתצפית על עמודוני הבזלת, ובדרך גם חוצים גשר עץ נחמד בתוך סבך צמחיית נחלים. הצד הימני של השביל מוביל לתצפית לעבר שני מפלי הנחל. ההליכה אל עמדת התצפית אורכת כ-10 דקות, והחזרה היא בשביל מעגלי אל מגרש החניה.

נחל עיון

נחל עיון הוא יובל של נהר הירדן, אשר ראשיתו סמוך לעיירה מרג' עיון שבדרום לבנון, והוא נכנס לשטח ישראל סמוך למטולה. לאחר עשרות שנים שבהן היה הנחל יבש בקיץ בשל הטיית המים בלבנון, פעלה לפני כמה שנים רשות הטבע והגנים לחידוש הזרימה בנחל בעזרת מים שנשאבים מנחל דן – ועתה זורמים בשמורה מים כל השנה, לצורך קיומם של החיים בנחל ולהנאת המטיילים בו. בזכות הגשמים האחרונים, התחדשה הזרימה הטבעית בנחל.
8 צפייה בגלריה
מפלים בנחל עיון
מפלים בנחל עיון
מפלים בנחל עיון
(צילום: ערן גל אור)
שמורת נחל עיון מספקת למבקרים קניון יפהפה ובו ארבעה מפלי מים גבוהים – מפל עיון שגובהו 9.2 מטרים, מפל הטחנה שבו נופלים המים מגובה 21 מטרים לתוך טחנת קמח עתיקה, מפל האשד שהוא בעצם שני מפלים סמוכים שגובהם הכולל כ-15 מטרים, ומפל התנור המפורסם שגובהו כ-30 מטרים.
למטיילים בשמורה מוצעים שני מסלולי טיול. המסלול הקצר אשר נגיש גם לאנשים עם מוגבלויות יוצא מהחניון התחתון של השמורה ונמשך לאורך כ-300 מטרים. השביל עובר במצפור גפני אשר צופה על מפל התנור, ולאחר מכן ממשיך אל המפל עצמו – ומשם שב אל רחבת החנייה.
המסלול הארוך הוא מסלול קווי אשר מתחיל בחניון העליון של השמורה (חורשת האיקליפטוסים) ונמשך כ-1.5 ק"מ עד לחניון התחתון. המסלול עובר בכל ארבעת המפלים. יש לדאוג להקפצת כלי רכב, או לחזור באותה הדרך במעלה השביל. הכניסה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.

שמורת גמלא

גמלא מוזכרת בתלמוד כאחת הערים מוקפות החומה בתקופת כיבוש הארץ על ידי יהושע בן נון. בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו בגמלא נחשפו שרידי בית כנסת, אמת מים, מקווה טהרה, מבני ציבור, אבני קלע רבות וראשי חיצים שמעידים על הקרב הקשה שהתחולל במקום במרד הגדול, בסוף תקופת בית המקדש השני.
8 צפייה בגלריה
מפל גמלא
מפל גמלא
מפל גמלא
(צילום: אפי שריר)
אחד הממצאים החשובים ביותר שהתגלו במקום הם מטבעות קטנים, ועליהם חקוקה הכתובת "לגאולת ירושלים הקדושה". בשמורת הטבע שבלבה חורבות העיר העתיקה שלושה מסלולי טיול מרכזיים: שביל התצפיות - שביל מעגלי נוח ונגיש שעובר על שפת המצוק; השביל אל העיר העתיקה - מרחק של 20 דקות במורד לביקור בבית הכנסת, בית הבד, בית המרחץ ועוד ממצאים שהתגלו באזור; והשביל אל מפל גמלא – מפל המים הגבוה ביותר בארץ (51 מטרים) שזורם כל השנה.
הכניסה לשמורה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 לילד. אורך מסלול הליכה כ-1.5 ק"מ, לכל כיוון.

ואם אתם כבר באזור: צפו בכינרת ממצוק הארבל

קצת אחרי אמצע הדרך (או לפני, אם חוזרים הביתה), ניתן לבקר במצוק הארבל – אשר מציע תצפית מרהיבה על הכינרת ונוף מהפנט שאסור לפספס. מהכניסה לאתר צועדים בשביל המסומן שחור, אשר עובר בין שלושה מצפורים - מצפור אל מול הכינרת אשר משקיף על האגם ועל נופי דרום הגולן; מצפור החרוב אשר משקיף על הכינרת, הגולן, החרמון ומזרח הגליל העליון והגליל התחתון; ומצפור הר ניתאי אשר משקיף על הר ניתאי המתנשא מצפון לארבל.
8 צפייה בגלריה
מצוק הארבל
מצוק הארבל
מצוק הארבל
(צילום: גלעד כרמלי)
פורסם לראשונה: 15:11, 23.12.21