09:00: קפה ומאפה בפינת הבילויים

הקפה-מאפייה הזה, ששוכן במבנה ישן ששופץ בקצה רחוב הביל"ויים, הוא מקום טוב להתחיל בו את הבוקר. יש חצר קטנה בחזית שבה ניתן לקנות מאפים או לשבת לקפה, מאפה או כריך שהוכנו במקום. בעבר פעלה במקום מאפייה ללחמים מכוסמין. בזמן הקורונה חזרו גלעד צייזלר ואשתו, בת המקום, לגדרה אחרי שנים שבהן עבד בניהול בתי קפה בתל אביב. הוא רכש את המקום והפך אותו לבית קפה מתוק שהכל בו נעשה בהכנה עצמית והמחירים שפויים. למשל, דניש כוסמין בטעם קינמון – 8 שקלים, סנדוויץ' עם גבינת צאן ובצלים מקורמלים – 18 שקלים. יש גם עוגות ומאפים לרכישה וגם גבינות ממחלבת באר טוביה.
שכביץ 1, 08-6608377.
11 צפייה בגלריה
קפה ומאפה פינת הבילויים
קפה ומאפה פינת הבילויים
קפה ומאפה פינת הבילויים
(צילום: עידן אוחיון)

10:30: מדרחוב הביל"ויים והצריף המיתולוגי

לצד חנויות ייחודיות ניצב ברחוב הביל"ויים צריף סברדלוב המיתולוגי מ-1888, אחד מששת צריפי המגורים הראשונים של גדרה, והיחיד שנותר בכל המושבות מימי העלייה הראשונה. בחזיתו פעמון ממתכת ששימש לאזעקה בזמן סכנה. הביקור בצריף הפצפון, שבו גרו יחד הביל"ויים, מעורר השתאות והערכה לבני הדור ההוא שהיו מוכן להקרבה טוטלית למען יישוב הארץ. בצידו האחר של הרחוב נמצא בית הכנסת ישורון, העתיק והמיוחד ביופיו, שנבנה ב-1912 מתרומתו של יהודי נדיב ממוסקבה בסגנון בתי הכנסת באירופה, עם ויטראז'ים, ציורי תקרה וציורי קיר, נברשות עתיקות ומושבי עץ.
11 צפייה בגלריה
מדרחוב הבילויים, גדרה
מדרחוב הבילויים, גדרה
מדרחוב הבילויים, גדרה
(צילום: תומר פדר)
בתקופת השלטון הבריטי היה במרתפו סליק. הוא מוזכר ברומן "צילה" של יהודית קציר, על סבתא רבתא שלה שחיה בגדרה לפני מאה שנה: "בבוקר נודעה הסיבה למה הבריטים הטילו פצצות על גדרה. כשהתחילו הטורקים לסגת מהמושבה בלילה, ראו שהזמן קצר והם לא יספיקו לפנות את המקום עד אור הבוקר, ובכדי לעצור את האנגלים שלא ייכנסו מיד לגדרה, הציבו הטורקים בקומה העליונה של בית הכנסת מכונות ירייה שירו לכיוון האנגלים המתקרבים. לכן הטילו המטוסים האנגליים פצצות על המקום שממנו באו היריות ופגעו בקרבת בית הכנסת. כל הטורקים ברחו מגדרה, חלקם גופותיהם נתגלו אחרי זמן מה בשדות, והאנגלים השתלטו על המושבה".
הביקור בצריף בתיאום מראש: 08-8593316.

11:30: נוסטלגיה ציונית בבית מינץ

בית מינץ, המוזיאון לתולדות גדרה, מאפשר להתוודע לפרק מרתק בתולדות היישוב. הבית העתיק בעל החזית המעוטרת (מבנה לשימור), ששופץ והוסב למוזיאון, הוקם ב-1924 על ידי משפחת מינץ כבית העם של המושבה. הקומה הראשונה מציגה עתיקות שנחפרו במקום ואוספים נוסטלגיים של כלי עבודה וכלי מטבח מימיה הראשונים של גדרה. גולת הכותרת היא סרט אנימציה מוצלח שמוקרן באולם הקטן ומשחזר את ימיהם הראשונים של המתיישבים מאז התארגנותם באירופה, דרך העלייה לקרקע ועד התלאות שעברו תחת הטורקים, הבריטים וכו'. בקומה השנייה מוצגות תערוכות אמנות מתחלפות.
11 צפייה בגלריה
בית מינץ, גדרה
בית מינץ, גדרה
בית מינץ, גדרה
(צילום: יובל חן)
11 צפייה בגלריה
בית מינץ, גדרה
בית מינץ, גדרה
וכך זה נראה בפנים
(צילום: יובל חן)
הביל"ויים 29, 8593316־08.

13:00: חצר הפסלים של יומה

את חצר הפסלים של יומה שגב לא כדאי להחמיץ אם אתם בגדרה. שגב, בן 87, מלא מרץ ועם שיער שופע, הוא אחד מוותיקי גדרה. הוא מגדיר עצמו "פסל גרוטאות". במונחים של היום הוא פסל ממחזר. בחצר רחבה בקצה רחוב הביל”ויים, שבמרכזה בית של פעם מוקף דקלים, ניצבים אלפי פסלים שעשה במו ידיו מכל חומר גלם שהציוד החקלאי שהיה במושבה זימן לו: צמיגים, מושבי טרקטורים ישנים, שרשראות, עמודי ברזל, שהפכו כולם לדמויות או לחיות. רק על הדמיון מגיעה לו הצדעה.
11 צפייה בגלריה
חצר הפסלים של יומה
חצר הפסלים של יומה
חצר הפסלים של יומה
(צילום: יובל חן)
11 צפייה בגלריה
חצר הפסלים של יומה
חצר הפסלים של יומה
(צילום: יובל חן)
פייבל 3, סמוך לרחוב הביל”ויים, ללא תשלום.

14:00: המבורגר איכותי או מעדני תימן

בתחנת הדלק בכניסה לגדרה הושקה לאחרונה מסעדת ההמבורגרים HBB, של צחי צוק, בעלי מלון ליר. המסעדה מציעה המבורגרים איכותיים מבשר שנטחן במקום בשלל אפשרויות: סמאש בורגר 100 גרם (41 שקל), מאשרום עם פטריות (59 שקל), אסלי עם קטשופ ומטבוחה (59 שקל), ויש גם מנות אחרות כמו אכבר - בשר מפורק (59 שקל), קריספי צ'יקן (49 שקל), חזה עוף במרינדה (49 שקל), צ’יפס (17 שקל), ארוחות ילדים ועוד.
11 צפייה בגלריה
מסעדת ההמבורגרים החדשה גדרה
מסעדת ההמבורגרים החדשה גדרה
מסעדת ההמבורגרים החדשה גדרה
(צילום: נווית זומר)
שכונת התימנים בגדרה הולידה את "הבית התימני", מסעדת פועלים שמציעה מרקים ותבשילים תימניים (אין על האש). מרקים: רגל, עוף ובשר (45 שקל), תבשילים: שאוויה בשר ראש, צלי בקר, פרגית ועוד + אורז או תפוחי אדמה (בין 45 ל-55 שקל).
HBB, הרצל 3, 08-6225622. הבית התימני, ביאליק 3, 052-4296185.

16:00: האשרם של גדרה

הפתעה נוספת בגדרה הוא מרכז המדיטציה והמודעות העצמית "כאן ועכשיו" שהוקם שלא למטרות רווח על ידי יצחק זאוברמן, איש עסקים תושב המקום. זאוברמן בילה באשרמים של הודו וחקר אותם, ואז הקים את המרכז המפואר, שכולל חדרי מדיטציה וסדנאות, חדר אוכל, גן ועוד. במקום מוצעות סדנאות אום, ויפאסנה, סדנאות שיתוף ועוד, בתשלום. בימי חמישי מתקיים מעגל שיתוף על נושאים שונים ללא תשלום. מדי בוקר וערב מתבצעת מדיטציה שפתוחה לכולם בחינם. ההפתעה היא שהמקום מכיל גם כ-20 חדרי מגורים, למי שרוצה לעבור מסע עצמי לא מוגבל בזמן, בליווי תומך מאנשי המקום ותוכנית אישית לפי יעדים שהוא מגדיר. חלק מאלה מתגוררים בחינם תמורת סיוע בפעילות, או תמורת תשלום של 3,000 שקל לחודש.
11 צפייה בגלריה
האשרם של גדרה
האשרם של גדרה
האשרם של גדרה
(צילום: נווית זומר)
פינס 44, בתיאום מראש עם סיני, מנהל המקום, 050-6671207.

18:00: יין וגבינות אצל זאוברמן

לצד מרכז המדיטציה הקים יצחק זאוברמן בחצר האחוזה שלו יחד עם שותפים יקב יוקרתי ליודעי ח"ן, שמחיר בקבוק בו מגיע למאות שקלים. בינתיים היקב עבר לכפר אחים, שם נמצא הכרם, אבל זאוברמן ממשיך לארח בחצרו אוהבי יין לטעימות. היין של יקב זאוברמן מיוצר בשיטה ייחודית בסגנון אמרונה: ייבוש הענבים לפני הסחיטה, מה שמעלה את דרגת המתיקות שלהם, ויישון בחבית במשך 4-3 שנים. מזכיר את סוג יינות הפורט שרי ומדירה. מדובר בתהליך ייצור ארוך ויקר. היקב מייצר 5,000 בקבוקים בלבד בשנה, ויש לו מועדון לקוחות. בתיאום מראש ניתן להזמין ביקור שכולל טעימות וגבינות משובחות, ובעיקר שיח על יינות עם זאוברמן או שותפו, רז דהאן, אדריכל במקצועו. מתאים לאוהבי יין “מקצוענים” שאוהבים יין וגם שיחות על יין.
11 צפייה בגלריה
יקב זאוברמן
יקב זאוברמן
יקב זאוברמן
(צילום: נווית זומר)
פינס 50, טלפון לתיאום: 052-2341793, מחיר לאדם: 250 שקל.

20:00: לינה מפנקת במלון ליר

ליר הוא מלון בוטיק יוקרתי ורומנטי, הכי לא מה שציפיתם מגדרה, עם 25 חדרים רחבי ידיים עם מרפסות גדולות לנוף ירוק ומרגיע והקפדה גדולה על עיצוב הפנים והאמנות על הקירות. 20 מיליון שקל השקיע היזם צחי צוק, המתגורר במושב סמוך, ברכישה ובשיפוץ של מה שהיה פעם מוסד סיעודי בבעלות צאצא של מייסדי המושבה, ד"ר בנימין זאב פון וייזל.
11 צפייה בגלריה
מלון ליר, גדרה
מלון ליר, גדרה
מלון ליר, גדרה
(צילום: סימפלקס 360)
11 צפייה בגלריה
מלון ליר, גדרה
מלון ליר, גדרה
(צילום: סימפלקס 360)
בקומת הקרקע יש מסעדה-בר עם חצר רחבה שמציעה בופה איכותי בבוקר ובערב תפריט יוקרתי במחירים שפויים עם בר שלא מבייש את תל־אביב. על הגג בריכה קטנה מקורה ומחוממת וספא עם חלונות לנוף ומטפלים סופר מקצועיים. מבצע לשני לילות בסוף שבוע עד 4 באפריל, כולל ארוחת בוקר: החל מ־1,000 שקל ללילה.
שכביץ 5, 08-6680066.