מאז שבננו הצעיר בן ה-15 חזר משבוע של סקי, או ליתר דיוק סנובורד, בצפון איטליה במסגרת מיוחדת המיועדת לבני גילו, הוא "שרוף" לגמרי ולא מפסיק לחפור שהוא רוצה לחזור ולגלוש שוב. הסברתי לו, במטותא, שהתקציב נגמר והכיסים ריקים וסקי, עם כל הכבוד, זה ספורט יקר.
מאז הוא ואמא שלו מחפשים ללא הפסקה דילים זולים לבולגריה ולגיאורגיה: שם זה הרבה יותר זול. עדיין, כשלוקחים בחשבון את כל המרכיבים הנלווים של הטיסות, מט"ח, ביטוחים רפואיים, השכרת ציוד, סקי פס וכו' – מדובר בהוצאה נכבדת. לזה נוסיף את העובדה שהצעיר לא יכול לטוס לבד, והאם המועמדת ללוותו עדיין לא התנסתה בספורט החורפי ולא בטוח שבכלל תתחבר לזה.
בינתיים משאלת הלב של הנער מצאה מענה מכיוון אחר: בעקבות החורף שפקד אותנו השנה במלוא עוזו ותמונות השלג מרמת הגולן, החרמון וירושלים שמילאו את העיתונים ואת מהדורות החדשות, החלטנו לנסוע לחרמון. אומנם לא מדובר באתר אירופי מפונפן, אבל זה כאן, ומשלנו. כל מה שצריך זה רכב, לבוש חם וכפפות מתאימות.
5 צפייה בגלריה
נסענו לחרמון לקבל שיעור סקי
נסענו לחרמון לקבל שיעור סקי
נסענו לחרמון לקבל שיעור סקי
(צילום: הדי בירן)
5 צפייה בגלריה
מומלץ להתחיל מגיל קטן
מומלץ להתחיל מגיל קטן
(צילום: הדי בירן)
5 צפייה בגלריה
נסענו לחרמון לקבל שיעור סקי
נסענו לחרמון לקבל שיעור סקי
לא אתר אירופי מפונפן אבל זה כאן ומשלנו
(צילום: הדי בירן)
השכמה מוקדמת ואנחנו כבר בדרכנו לשם. שלוש וקצת שעות מהמרכז, אנחנו חלק מהשיירה המשתרכת ממג'דל שמס בואכה שערי האתר. זו תחילת העונה, אמצע השבוע, והפקק נמשך כחצי שעה. אם תבואו בסוף השבוע, צפו לזמן ארוך יותר.
טיפ: למי שמגיע רק לביקור והנאה מהשלג, מומלץ להגיע מאוחר יותר, החל מהשעה 10:00, כדי להימנע מתורים וליהנות ממזג אוויר נעים יותר. כך גם יתאפשר לאלה שמגיעים במטרה לגלוש לעלות לאתר מוקדם ולנצל את שעות גלישה.
המחירים בחרמון
דרך נוספת לגולשים להימנע מתורים היא לשכור ציוד בחנות בנווה אטי"ב. המגיעים עם ציוד פרטי יכולים לחסוך כסף ותורים. האתר, שפותח את שעריו ב-8:00 בבוקר, קולט בכל יום אלפי מבקרים בזמן קצר, ואם אין לכם ציוד פרטי אתם צפויים לבלות זמן נוסף בהשכרת ציוד – חליפת סקי וכן נעליים ומגלשיים של סקי או סנובורד. לא להתבאס, זה שווה. הנופים באתר, ובמיוחד באזור הרכבל העליון, מרהיבים ומזכירים את אלה של האתרים האירופיים, עם השילוב המרהיב של שמיים כחולים (ביום יפה) ושלג צחור.
עוד טיפ: הצטיידו בכפפות אישיות מתאימות ובמשקפי גוגלס, כי באתר העליון קר והרוחות מנשבות.

לגלוש בזכות משולש פיצה

כשהציוד כבר עלינו, שלחנו את הצעירים המנוסים להחלקה עצמאית מראש ההר, ואנחנו, המבוגרים והפחות מנוסים, יצאנו אל בית הספר לסקי. כאן המתין לנו איסמעיל, בן מג'דל שמס, המדריך המנוסה והסבלני שלנו. לי כבר יש ניסיון כלשהו בגלישה, ואילו האם עומדת בפני חוויית ההחלקה הראשונה שלה. הסוד של לימוד הגלישה טמון בהבנה, שלמרות שהמסלול חלק ובמורד, וזה קצת מפחיד, בעזרת כללים בסיסיים אפשר ללמוד לשלוט במהירות הגלישה ולדעת לעצור כשצריך. רק אחרי שתתגברו על המחסום הפסיכולוגי הזה תוכלו באמת ליהנות.
5 צפייה בגלריה
לא אתר אירופי מפונפן אבל זה כאן ושלנו
לא אתר אירופי מפונפן אבל זה כאן ושלנו
משתלם להתחיל מגיל צעיר
(צילום: הדי בירן)
אז ראשית יש להתרגל למגלשיים וללמוד את התנועה בהם ואת תנוחת הגוף הרצויה. ההאטה והעצירה מתבצעות על ידי פתיחה של מעין משולש באמצעות המגלשיים (snow plough), שהקודקוד שלו בחזית והוא נפתח לאחור בצורה של סלייס פיצה, כפי שמלמדים את הילדים. תוך דקות מתרגלים לגלישה במורד המתון של בית הספר לסקי.
מחליקים מעט ועוצרים, ושוב מחליקים ועוצרים. פתיחה של משולש חד זווית תביא להאטה בלבד, וככל שהזווית כהה והמפתח מאחור גדול יותר, מאיטים יותר עד לעצירה מוחלטת. בהמשך תלמדו גם איך להסתובב ימינה ושמאלה וכך לגלוש בסלאלום.
המלצה שלנו: לפני שתגיעו לשיעור הסקי הראשון, צפו בסרטוני הדרכה ביוטיוב שייתנו לכם מושג מסוים.
5 צפייה בגלריה
במפלס העליון זה מזכיר אתרים באירופה
במפלס העליון זה מזכיר אתרים באירופה
במפלס העליון יש תחושה שמזכירה אתרים באירופה
(צילום: הדי בירן)
בדרך למטה תוכלו להתבונן בקנאה במראה המגניב של הילדים הקטנטנים ממש, שגולשים כאן במהירות – אצלם הלימוד קל וטבעי. כשתגיעו לסוף המדרון יחכו לכם שני מתקנים שימשכו אתכם חזרה אל ראשו. האחד תוך כדי החלקה, והשני בעמידה על המתקן. עם כל סבב כזה תוכלו לחוש את השיפור בגלישה. בתום השיעור, מי שמרגיש בטוח מספיק יכול לעלות ברכבל התחתון ולאתגר את עצמו בהחלקה במורד תלול יותר.
בינתיים הצעירים והמנוסים מנצלים כל דקה של גלישה עד סמוך לסגירת האתר – עולים ברכבל ויורדים במדרון, בודקים את המסלולים ומפגינים שליטה מרשימה. השעה כמעט 16:00 אחר הצהריים ואנחנו כבר מחזירים ציוד. עוד שלוש שעות נהיה שוב בבית החמים, אחרי יום סקי חווייתי כחול-לבן, בלי סוכני נסיעות, חופשות ארוכות ממקום העבודה והפסד ימי לימודים. ואפילו הספקנו לנגב חומוס איכותי במג'דל שמס.

כמה זה עולה?

הזמנת כרטיסים וחבילות סקי נעשית באמצעות אתר האינטרנט בלבד. לא ניתן לשנות חבילות שנרכשו, אבל אפשר לבטל עד יום לפני ההגעה ולקבל זיכוי או דחייה למועד חדש.
כניסה לאתר: 39 שקל למבוגר, 34 שקל לילד.
סקי פס: 280 שקל.
סקי פס לחצי יום גלישה לבעלי ציוד פרטי החל מהשעה 12:00: 100 שקל למתחילים, 200 שקל למתקדמים.
חבילת סקי פס וציוד סקי ליום שלם: 415 שקל.
שיעור סקי אישי, 60 דקות: 250 שקל. שיעור פרטי עד שלושה אנשים, 60 דקות: 200 שקל לאדם. שיעור קבוצתי של 90 דקות: 110 שקל לאדם.
הרישום להדרכות מתבצע במקום בלבד.
השכרת ציוד: מעיל: 60 שקל, מכנסיים: 60 שקל, ציוד סנובורד: 140 שקל, ציוד סקי למבוגר: 140 שקל, ציוד סקי לילד: 120 שקל, קסדה: 25 שקל.
פרטים נוספים באתר.