רכיבה לאורך נהר הירדן

נתחיל מההמלצה הצפונית ביותר. ערן גיגי, הבעלים של רפטינג נהר הירדן, סיפר לנו על מסלול רכיבה מקסים סמוך לנהר שהוא אוהב במיוחד: "היציאה למסלול היא מרפטינג נהר הירדן בדרך מישורית לכיוון צפון עד גשר הפקק, לאחר חציית הגשר פונים ימינה וממשיכים לרכוב לאורך הירדן לאחר כשני קילומטרים, פונים שמאלה עם עלייה מאתגרת, היזהרו לא להתנגש בפרות שמטיילות, בסיום העלייה פונים שמאלה וממשיכים כשלושה קילומטרים עם נוף חלומי של עמק החולה והרי נפתלי על בריכת הקצינים. אורך המסלול כ-15 קילומטר ורובו מישורי. זה מסלול מדהים שמשלב נוף מים והמון טבע".
13 צפייה בגלריה
ערן ושקמה גיגי רוכבים על אופניים
ערן ושקמה גיגי רוכבים על אופניים
ערן ושקמה גיגי

שביל יזרעאל-קק"ל: מבלפוריה לתל עדשים

מסלול מושלם עבור תושבי עפולה. משפחת פז - יאיר, מיטל, מתן והתאומים רוני ונבו - שיתפו אותנו בדרך האהובה עליהם: "אנחנו גרים במרחק של קילומטר מתחילת המסלול ואנחנו רוכבים בו בשבתות עם הילדים בימי הסגר. המסלול מתאים גם להולכי רגל ולרוכבים מתחילים. זו דרך מקסימה, טובלת בהרבה ירוק של שדות חיטה רגע לפני שהם מתחילים להצהיב. יש תצפית יפה בפסגת החורבה שרואים ממנה את עפולה וגבעת המורה, הגלבוע והרי צפון השומרון – הר כביר ואף הר עיבל. מערבה משם נראים רמת מנשה, הכרמל, מגדל העמק והרי נצרת, וכמובן בלפוריה, כפר גדעון, מזרע וראש תל פָאר, שבו עובר שביל יזרעאל-קק"ל". לפרטים נוספים על המסלול - הקליקו.
13 צפייה בגלריה
משפחת פז מעפולה בטיול אופניים
משפחת פז מעפולה בטיול אופניים
משפחת פז מעפולה
13 צפייה בגלריה
מיטל פז והתאומים נחים באמצע מסלול הרכיבה המשפחתי שאמצו בימי הסגר ( מאחוריהם גבעת המורה)
מיטל פז והתאומים נחים באמצע מסלול הרכיבה המשפחתי שאמצו בימי הסגר ( מאחוריהם גבעת המורה)
מיטל פז והתאומים נחים באמצע המסלול. ברקע גבעת המורה
13 צפייה בגלריה
משפחת פז מגיעה במסלול האופניים לתצפית הנהדרת - מגדל תצפית על עמק יזרעאל
משפחת פז מגיעה במסלול האופניים לתצפית הנהדרת - מגדל תצפית על עמק יזרעאל
נקודת התצפית

גליל מערבי - יער אחיהוד

הגליל המערבי ידוע כאחד האזורים היפים במדינה. כמעט בכל מקום שתעצרו תוכלו להתרשם מהנוף והשלווה שמסביב. לרוכבים מנוסים מומלץ להגיע אל סינגל יער אחיהוד הנמצא על הכביש שבין עכו לצפת, מול הכניסה ליישוב גילון. על הפרק: דרך נוף מרהיבה עם תצפית על הכרמל, עמק זבולון ומפרץ חיפה.
מדובר במסלול מעגלי באורך 20.5 קילומטרים, ברמת קושי בינונית. הסינגל מרהיב ביופיו, ומשלב את הירוק של היער עם הכחול של הים. המסלול יורד במורד הרכס של הר גמל, ואז עולה צפונה ליישוב טל-אל וחוזר מזרחה תוך מעבר בשביל עתיר נוף החצוב על צד ההר במפנהו הצפוני של הרכס, תא שטח יפהפה הנסתר לרוב מעיני הציבור.
13 צפייה בגלריה
נוף מיער אחיהוד
נוף מיער אחיהוד
הנוף מיער אחיהוד לכיוון מערב
(צילום: גל ויסבורג)
לצד הרכיבה הקלילה ברקע הנוף, המסלול טומן בחובו גם אקשן לחובבי האקסטרים, עם ירידה באורך של כ-3.5 קילומטרים שתספק לכם נסיעה מהירה ומרגשת, כשמכל עבר עולים נופי העמק ומפרץ חיפה. בסיום המסלול אפשר לעצור ביער אחיהוד, שלאורכו נמצאים חניונים מסודרים עם שולחנות פיקניק מוצלים היושבים בתוך חורש טבעי של אקליפטוסים, אלונים וברושים.
מומלץ לסיים עם סל פיקניק מפנק של קייטרינג בריוש של השפית והאופה חגית שטרן שמכינה סלסילת בראנץ’ מפנק ועשיר. לפרטים נוספים על סלי פיקניק, מסלולים ועוד, באתר עמותת זמן גליל מערבי.

לדווש במטה יהודה

אזור מטה יהודה מוצף ברוכבי אופניים בסופי השבוע וגם באמצע השבוע לא נדיר לפגוש שם חבורות של רוכבים, גם בשטח וגם בכביש. זאת בזכות העושר העצום של מסלולי הרכיבה שחוצים את האזור לאורך ולרוחב, במגוון רמות קושי.
פארק עדולם שבעמק האלה הוא אחד האתרים האהובים לרכיבה, ושני סינגלים חוצים אותו – סינגל עדולם ושביל קנים, שניהם תוכננו בקפידה, זורמים בהתאם לתוואי השטח ועוברים בנקודות תצפית יפהפיות ואתרים ארכיאולוגיים ומזמנים רכיבה טכנית מאתגרת ברמה בינונית לצד קטעי רכיבה קלילים.
הכניסה למסלול שביל קנים נמצאת כ-200 מטרים צפונית לצומת גבעת ישעיהו (כביש 38 ליד סימן ק"מ 8), סמוך למשרדי קק"ל. השביל נקרא כך על שם חורבת קנים שבה הוא עובר והוא מחבר את גבעת ישעיהו לתל עדולם ולחורבת בורגין במסלול מעגלי שמסתיים בגבעת ישעיהו. השביל מסומן בסימון שבילים שחור עם סימן האופניים.
13 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים בפארק עדולם
רוכבי אופניים בפארק עדולם
רוכבי אופניים בפארק עדולם
(צילום: שחר מנחם)
ארבעת הקילומטרים הראשונים הם רכיבה בשביל רחב צפונה, כאשר חוברים לשביל קנים מול כרם זיתים הגובל במטע זיתים. שם עולים לכיוון מזרח בשביל צר ובסמוך לחירבת ריבוא גולשים לעמק, מטפסים ושוב גולשים לכיוון תל עדולם, בשביל מלא פניות וסיבובים. העלייה לתל אינה קלה, אך מלאה בשלל צבעי פריחה ובסיומה תצפית מרהיבה ונקודת מנוחה בצל האלה. אחרי שנחנו ניפרד מהתל הקדום, בו הסתתר דוד משאול המלך במערת עדולם ונהנה מירידה בסינגל מהיר לעלייה נוספת בתוך חורש אורנים ובעקבותיה שתי עליות נוספות. עצירות מומלצות הן בחורבת בורגין, חורבת שוע וחורבת מדרס ומשם חזרה על דרך הפארק הראשית לנקודת ההתחלה.
יקבי האזור מציעים מגוון סלסילות פיקניק מלאות בכל טוב. אחד מהם הוא יקב מטלר, יקב בוטיק משפחתי במושב עגור, אשר מציע מארז עשיר ובו גבינות, לחמים, יין, ירקות טריים, מטבלים ועוד. גם יקב ספרה, יקב המתמחה ביינות לבנים, הכין מארז ובו לחם ביתי, מגוון גבינות, שמן זית, ממרחים שונים, ירקות טריים ושוקולד עבודת יד.
מידע נוסף על מסלולי אופניים באזור מטה יהודה וכן על סלסילות הפיקניק ניתן למצוא באתר תיירות מטה יהודה.

ממשיכים אל אזור השרון

גלית ושמוליק בכר, בני 55 מכפר סבא, גילו את הרכיבה על האופניים כבר בסגר הראשון. "הבנו שאם אי אפשר ללכת למכון הכושר ולשיעורי הזומבה, חייבים למצוא דרך אחרת לשמור על הכושר", סיפרו בשיחה עם ynet, "אז התחלנו ללכת ולרוץ בים, ויום אחד החלטנו להוציא את האופניים המאובקים מהבוידעם. מילאנו אוויר בגלגלים, ויצאנו לרכוב ביחד על האופניים לראשונה אחרי שנים רבות. תחילה רכבנו באזור השכונה שלנו בעיר כפר סבא, ולאט-לאט חזרנו לכושר והגדלנו רדיוס רכיבה, עם מסלולים נהדרים שגילינו תוך כדי רכיבה ליעדים חדשים בדרכנו לטיילת חוף הים של נתניה למשל.
"המסלול מתחיל משכונת כפר סבא הירוקה, רוכבים לאורך בן יהודה לכיוון צומת רעננה על רחוב ויצמן עד שמגיעים לרחוב ירושלים. ברחוב ירושלים פונים שמאלה, עוברים שני רמזורים שבסופם מגיעם לפארק רעננה. מהפארק מתחברים לתחנת הרכבת החדשה של רעננה ויורדים לכביש כורכר בין הפרדסים שמקביל לכביש 531 לכיוון מערב. רוכבים בו לאורך הפרדסים עד לגשר שמחבר את כביש 2 עם קיבוץ שפיים.
"במטעי האפרסמונים פונים דרומה לכיוון כפר שמריהו על תוואי הרכבת לכוון הרצליה פיתוח. רוכבים דרומה עד למחלף הרצליה לכיוון המרינה של הרצליה. רוכבים לתוך המרינה של הרצליה ובמרינה של הרצליה עולים על שובר הגלים של המרינה שיוצא מחוף הים. פה עושים הפסקה ואתנחתא ונהנים ממשב הרוח ומהים המדהים שלנו וממלאים את המצברים. בדרך חזרה רוכבים על חוף הים, נהנים מרעש הגלים עד לחוף השרון ומשם חוזרים הביתה דרך הרצליה, רעננה וכפר סבא. סך הכל 33 קילומטרים".
13 צפייה בגלריה
גלית ושמוליק בכר
גלית ושמוליק בכר
גלית ושמוליק בכר

הלאה אל אזור המרכז

עיריית תל אביב והתאחדות בתי המלון בעיר ממליצים על שלושה מסלולי רכיבה משפחתיים שמתאימים לכל אחד. נתחיל מנמל תל אביב שמהווה תחנת מוצא מושלמת על מנת למתוח קצת את הגוף, ליהנות מנוף הים המשכר, לנשום אוויר צח ולעצור באחד מתי הקפה שבמקום. האפשרות הטובה ביותר היא לרכוב לאט ובסבלנות לאורך טיילת העץ ולעבור ליד החנויות. חשוב להיזהר ולשים לב למהמורות בדרך. מי שממהר יכול לרכוב בכביש הגישה שמסביב, שעובר דרך החניון עם מעט תנועה של הולכי רגל.
13 צפייה בגלריה
רוכבת אופניים בנמל תל אביב
רוכבת אופניים בנמל תל אביב
רוכבת אופניים בנמל תל אביב
(צילום: shutterstock)

רכיבה לאורך נחל ופארק הירקון

נחל הירקון פוגש את הים מצפון לנמל. ניתן לפנות ימינה לאחר היציאה וליהנות מרכיבה בפארק ארוך וירוק. מסלול הרכיבה לאורך הפארק הוא כעשרה קילומטרים, כאשר הנוף האנושי והטבעי משתנה לכל אורך הדרך. המסלול ישר בדרך כלל, אך ישנם כמה גשרי עץ שצריך לעלות ולעבור בהם. מהגדה הצפונית ניתן להתחבר לגני יהושוע - הפארק הגדול יותר שבו ממוקמים גן חיות קטן, הצפארי והאמפיתאטרון - ולסיים את המסלול באזור שבע טחנות ליד האגם.
13 צפייה בגלריה
רוכב אופניים בפארק הירקון
רוכב אופניים בפארק הירקון
רוכב אופניים בפארק הירקון
(צילום: shutterstock)

רכיבה מנמל תל אביב לנמל יפו

רכיבת אופניים לאורך מסלול זה מגלה את תל אביב האמיתית. המסלול נמשך לאורך יותר מחמישה קילומטרים של חופים וטיילות, נוף לים והולכי רגל. קל לנוע לאורך המסלול הרחב, אך לא ניתן לרכוב מהר מדי, בשל עצי הדקל, רצים, הורים עם עגלות תינוק וכל שאר האנשים שמסתובבים באזור. אלו משרים אווירה אותנטית שמערבת בין ישן וחדש. בדרך אפשר לעצור במקומות רבים, על מנת לקנות משקה קל, לאכול משהו ואפילו לרדת לחוף הים ולהתרחץ במים. שני צידי המסלול מתגמלים את רוכבי האופניים בבריזה נעימה מהים ומראה נוף של שכונות אותנטיות, מסורתיות וחדשות. מיפו אפשר לרכוב לכיוון דרום עד לטיילת של בת ים.
13 צפייה בגלריה
רוכב אופניים ליד יפו
רוכב אופניים ליד יפו
רוכב אופניים ליד יפו
(צילום: shutterstock)

לפדל באזור הדרום

זה הזמן לשטוף את העיניים, למי שיכול להגיע מביתו ברכיבה על אופניים (בשלב זה) במרבדים האדומים של הכלניות בצפון הנגב. נדמה כאילו אזור צפון הנגב גועש ורוחש כולו, כמו אצן שמחכה ליריית הפתיחה – כל הכלניות מרימות ראש ומחכות לרגע פתיחת פסטיבל "דרום אדום" ולמטיילים שיגיעו לנשום את האדמה והטבע. הפסטיבל יתחיל ביום שישי הקרוב, בכפוף למגבלות הסגר.
מבין שפע המסלולים הקיימים, שאותם הכשירה קק"ל לטובת הרוכבים, חלקם מאתגרים וטכניים מאוד, דווקא בחרנו להתרכז ביער בארי, המרושת כולו במסלולי אופניים ואידאלי לרכיבה מכיוון שהקרקע חולית ולא מכילה סלעים ואבנים, אדמת הלס נותרת יבשה גם אחרי גשם והנופים האינסופיים מנוקדים בגבעות ירוקות ובעצי אקליפטוס. וכן, גם במאות אלפי כלניות. מתוך ארבעת המסלולים ביער בארי, ששלושה מהם מיועדים לבעלי יכולת רכיבה טכנית ברמה בינונית-גבוהה, נמליץ על המסלול הכתום שהוא גם הקל יותר ומתאים למשפחות.
13 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים ביער בארי
רוכבי אופניים ביער בארי
רוכבי אופניים ביער בארי
(צילום: דורון הורוביץ)
אורכו של המסלול הוא תשעה קילומטרים והוא יוצא מצומת בארי מערבה עד למזלג שבילים סמוך לעץ הדקל, שם פונים שמאלה לכיוון מגדל השמירה של קק"ל ושמאלה על דרך עפר לבנה, עד לפנייה ליד שרידי מבנים ששמם אבו מועליק. סינגל קל מימין יאפשר גם לרוכבים מתחילים להתנסות ברכיבה על שביל צר, ומשם נחזור אל נקודת ההתחלה.
במחלבת בארי הסמוכה מציעים גם סלסילות פיקניק עשירות בכל טוב. מידע נוסף על שבילי האופניים ואפשרויות ההסעדה באתר עמותת תיירות שקמה בשור - https://www.habsor.co.il/

אשדוד – נחל לכיש

גם בלב אחת הערים הגדולות בישראל, אפשר למצוא אזור ירוק להליכה או רכיבה, ולהרגיש לרגע הכי חופשיים שאפשר. פארק לכיש באשדוד משתרע על פני כ-650 דונמים לאורך הגדה הדרומית של נחל לכיש, הריאה הירוקה של אשדוד. לאורך הפארק נבנה מסלול לרוכבי אופניים, כך שמעבר לרכיבה הנעימה לצד הנחל, יוכלו הרוכבים גם ליהנות מחלקו הפראי והלא מתורבת של הפארק, שהושאר כך במכוון, במטרה לשמור על האיזון האקולוגי העדין באזור, ומשלל חיות הבר שבטיילת "חי-לכיש".
המסלול הוא מישורי ברובו, ומתאים לרכיבה לכל רמה ולכל גיל. ברחבי פארק לכיש פינות ישיבה מוצלות, מדשאות, פסלי אמנות גדולים ואף מתחם צפרות.
13 צפייה בגלריה
פארק נחל לכיש
פארק נחל לכיש
פארק נחל לכיש
(צילום: באדיבות עיריית אשדוד)
וכמובן שכל ביקור באשדוד, הידועה במגוון הקולינרי העשיר שבה, חייב לכלול בו גם טעימה מלפחות אחת משלל המסעדות בעיר. פארק לכיש, עם הנוף הפתוח, הוא מקום אידיאלי ליהנות מארוחה באוויר הפתוח. רק להזמין משלוח מאחת מהמסעדות הרבות הנמצאות בסביבתו. לפרטים על המסעדות, מסלולים נוספים, וכל מה שאפשר לעשות בעיר, היכנסו לאתר תיירות אשדוד.

לדווש על הקטע הדרומי של שביל ישראל

הערבה הדרומית מציעה 85 קילומטרים של רכיבה אתגרית ממעלה שחרות, דרך תמנע ועד לאילת. קטע הרכיבה הוא חלק משביל מלא לרכיבה מהחרמון בצפון ועד אילת בדרום.
במקטע הדרומי הרכיבה היא בדרגת קושי בינונית, כאשר השביל עובר בשטחי שמורת טבע הרי אילת וצוקי שיירות. השביל המהנה מעניק לרוכבים סינגל מדברי הררי מאתגר ומרהיב בנופיו, עם נקודות לתצפית על הערבה הדרומית ובקעת תמנע ופארק תמנע.
13 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל באופני הרים בוגרות, נערות וקדטיות בסינגל המיוחד בפארק תמנע
נבחרת ישראל באופני הרים בוגרות, נערות וקדטיות בסינגל המיוחד בפארק תמנע
נבחרת ישראל באופני הרים - בוגרות, נערות וקדטיות בסינגל המיוחד בפארק תמנע
גם בפארק תמנע עצמו, המשתרע על פני שטח עצום בערבה הדרומית, יש מגוון מסלולים לרכיבה בימי שגרה. לזה תיאלצו עדיין לחכות בסבלנות עד תום הסגר. החברה הכלכלית של חבל אילות בשיתוף עם משרד התיירות וקרן קיימת לישראל הכשירו בפארק כ-60 קילומטרים של שבילי אופניים מרהיבים שגולת הכותרת שלהם היא מסלול "סינגל המכרות". השביל נבנה כך שיתאים לרוכב אחד ולכן הוא נקרא סינגל. קבוצות רוכבים יידרשו לרכב אחד אחרי השני ולא במקביל. השביל מתפתל בתנאי שטח מגוונים, בעל אתגרים טכניים, זוויות, עליות וסיבובים, תוך שינויי גובה רבים המביאים את הרוכב לנקודות תצפית מרהיבות שהן שיא בפני עצמו. אגב, סינגל המכרות נבנה על ידי רוכבים ולמען רוכבים ומשתמש בטכניקות בנייה ייחודיות בעולם.
יש מגוון גדול של מסלולי רכיבה לאופניים ברמות שונות, לגילאים שונים, ליחידים, לזוגות שאוהבים לרכוב ולכל המשפחה - גם עם ילדים קטנים. שווה להציץ באתר של קק"ל.