8 צפייה בגלריה
גן השלושה
גן השלושה
גן השלושה (הסחנה)
(צילום: shutterstock)
כ-1.9 מיליון מטיילים ביקרו בקיץ 2021 בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. כך עולה מנתוני רשות הטבע והגנים שפורסמו היום (שלישי). מדובר בחזרה לכמות המטיילים של קיץ 2019 - לפני שהקורונה פרצה לחיינו - אולם אז, יותר מ-400 אלף מאותם מטיילים היו תיירים מחו"ל, ואילו בקיץ 2021 מדובר רק ב-24 אלף תיירים מחו"ל. כלומר, הקהל הישראלי שנשאר הקיץ בארץ יצא בהמוניו לטייל ומילא בחודשים יולי-אוגוסט את המחסור בתיירים שמהווה כ-35% מסך המבקרים באתרי רשות הטבע והגנים.
בקיץ 2020, אז כמות המבקרים באתרים הוגבלה באופן משמעותי בשל הנחיות "התו הסגול" - ביקרו בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים 1,509,974 מבקרים, רובם המוחלט ישראלים. אך כבר אז הורגשה עלייה של 6% בקרב ציבור המטיילים הישראלי.
אינפו
גם הקיץ, האתר הפופולרי ביותר בקרב המטיילים היה גן השלושה (הסחנה) - שאותו פקדו 131 אלף מטיילים. במקום השני מפתיעה חורשת טל עם 100 אלף מטיילים - עלייה של כמעט 25 אלף מטיילים לעומת קיץ 2019. במקום השלישי נמצא הגן הלאומי תל אשקלון עם 95 אלף מטיילים, ואחריו בדירוג שמורת נחל שניר (87 אלף מבקרים), גן לאומי ירקון (תל אפק) עם 82 אלף מבקרים ושמורת תל דן עם 81 אלף מבקרים.
8 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
חורשת טל
(צילום: חגי דביר, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
גן לאומי תל אשקלון
גן לאומי תל אשקלון
גן לאומי תל אשקלון
(צילום: מנו גרינשפן)
8 צפייה בגלריה
נחל שניר
נחל שניר
נחל שניר
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
שקיעה מעל האגם בגן לאומי ירקון-תל אפק
שקיעה מעל האגם בגן לאומי ירקון-תל אפק
שקיעה מעל האגם בגן לאומי ירקון-תל אפק
(צילום: מנו גרינשפן)
8 צפייה בגלריה
(צילום: אפי שריר)
האתר שבולט בהיעדרו בדירוג הוא שמורת שפך נחל דליות – המג'רסה - שב-2019 הייתה במקום השני ובשנים לפני כן אף במקום הראשון. ייתכן שהסיבה לכך היא אזהרות זיהום המים בנחלים באזור שמשרד הבריאות החל להוציא בשנה שעברה.
8 צפייה בגלריה
המג'רסה
המג'רסה
המג'רסה
(צילום: דורון ניסים)
עוד עולה מהנתונים כי גם תחום הקמפינג זכה לפופולריות עם עלייה - לעיתים משמעותית - בכמות הלנים בכל חניוני הלילה: 149,455 לנים בקיץ 2021 לעומת 117,246 לנים בקיץ 2019.
חניון הלילה הפופולרי ביותר היה זה שנמצא בחורשת טל, עם כ-47 אלף לנים. אחריו אכזיב (29 אלף לנים), מעיין חרוד (16 אלף לנים), חוות משמר הכרמל (13 אלף לנים), תל אשקלון (9,400 לנים), גן לאומי ירקון (7,500 לנים) וחאן בארות שבמכתש רמון עם כ-4,900 לנים.
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין אמר כי הוא "שמח, יחד עם שאר תושבי המדינה ואורחיה, על הגילוי מחדש של אוצרות הארץ שלנו. החום והקורונה לא הצליחו למנוע ממיליוני ישראלים לצאת וליהנות בשמורות ובגנים הלאומיים". לדבריו, "עובדי רשות הטבע והגנים הפגינו יכולות מיוחדות בהכנת האתרים, שמירה על תקינותם וניקיונם בכל יום מחדש. כולנו מצפים לקלוט את המבקרים בתקופת הסתיו והחגים הממשמשים ובאים".
8 צפייה בגלריה
חניון לילה אכזיב
חניון לילה אכזיב
חניון לילה אכזיב
(צילום: רשות הטבע והגנים)
לדברי רעיה שורקי, מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים, "המאמץ לייצר חוויית ביקור איכותית, יצירתית ובטוחה בקיץ לציבור הישראלי שנשאר בארץ הוכיח את עצמו. קידמנו מספר מהלכים בקיץ, בהם פתיחת שלושה גנים לאומיים חדשים - מגדל צדק, חאן שער הגיא ועין חנייה - שאפשרו מקומות בילוי חדשים לקהל הישראלי. בקיץ האחרון ביקרו בהם כ-60 אלף מבקרים".
שורקי מציינת גם שיתופי פעולה שלדבריה העשירו את חוויית הביקור באתרים, כמו מיזם "נושמים תרבות" עם מפעל הפיס שאפשר לאומני רחוב להופיע בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, וכן הדרכות לציבור הרחב באמצעות מורי דרך מוסמכים במימון משרד התיירות, פעילות ייחודית לקהל בחניוני הלילה בשיתוף פעולה עם משרד המדע והטכנולוגיה וסיורי "שלישי בטבע" לגיל השלישי בשיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי.
"בחודשי הקיץ גם הוארכו שעות הביקור בחלק מהאתרים", מוסיפה שורקי. "זיהינו צורך בהארכת שעות הפעילות בחודשי הקיץ החמים. פתיחת האתרים בשעות המוקדמות וסגירתם בשעות המאוחרות אפשרו לציבור להגיע גם לאחר שעות העבודה ולטייל בשעות שבהן מזג האוויר נעים יותר".
למרות מגבלות הקורונה שהוסרו, מערכת תיאום הביקור שנכנסה לשימוש בימי "התו הסגול" של קיץ 2020 נשארה פעילה. "המערכת אפשרה לנו לנהל ולווסת את קהל המבקרים, כך שהזמנו את הציבור לאתרים שנותר בהם מקום בזמן שבאתרים אחרים מכסת הקהל התמלאה. אנחנו מזהים פיזור גדול של המבקרים במספר אתרים גדול יותר בקיץ הזה", הוסיפה שורקי. "ראינו גם עלייה במספר הלנים בחניוני הלילה, ובמיוחד בביקוש ללינה קרוב ליציאה למסלולי הטיול".