2024 התחילה בדכדוך, וכדי לקבל קצת אנרגיות חיוביות ומידע עדכני על סצנת המטיילים בזמן מלחמה התקשרתי לשלי גולדשמיט, בלוגרית הטיולים הוותיקה מקבוצת "אל תבואו יהיה כיף", שסיפרה לי על התוכניות הקרובות שלה. אף שמדובר בעונה מצוינת לטיולים רגליים בעומק המדבר ובמעלה ההרים, גולדשמיט אמרה שהיא מתכוננת ל"טבילה מפנקת במיוחד בחיק הטבע, בתוך בריכות מים חמים עם ריח קלוש של גופרית באחד החופים הנסתרים של ים המלח, ממש ספא פראי בחיק הטבע". ללא כל היסוס ביקשתי להצטרף.

שעת בוקר מאוחרת בחניה המאתגרת של עינות קדם, חוף פראי וקסום של ים המלח מדרום לקיבוץ מצפה שלם. אנחנו מתחילים לרדת לכיוון החוף. הנוף המדהים בצבעי כחול ולבן בשילוב עם שמש חורפית היו הקדימון ליום המושלם שעמד להגיע.
הירידה למטה לוקחת כרבע שעה והעלייה הרבה יותר. מכיוון שמדובר בדרך משובשת והזוויות לעיתים חדות, גולדשמיט ממליצה לא להגיע עם כפכפים ולהשקיע בנעליים או בסנדלים.
"מאז השביעי באוקטובר, ובמיוחד מאז שהבת שלי התגייסה לצבא, אני מרגישה שאני חייבת יותר לנשום, לנסות לברוח בראש מכל המצב", אומרת לי שלי. "שמעתי על הדאגה המכרסמת הזאת מחברים שגייסו ילדים וכל השנים ראיתי את זה מהצד, ועכשיו גם אני דואגת לבת שלי החיילת. אני מאוד גאה בה, ומצד שני יש לי פחות שעות שינה בלילה. אם לפני זה הייתי טובלת במעיין וחושבת על כל החיילים, נוספה לי עוד חיילת לחשוב עליה.
"בחודשיים הראשונים של המלחמה לא יצאתי לטבע, ורק עכשיו אני מתחילה לחזור לטיולים ומבינה כמה זה היה חסר לי. עם כל המצב, דווקא עכשיו עוד יותר בא לטייל ולצאת לטבע, אבל לא למסלולים קשים, בא לי לחפש פינות מנחמות – מים חמים, מים מינרליים ונוף. אם לא הייתי יוצאת לטבע, הייתי צריכה לשלם הון עתק על פסיכיאטרים ופסיכולוגים".
4 צפייה בגלריה
שלי ואסף בעין קדם
שלי ואסף בעין קדם
שלי ואסף בעין קדם
(צילום: אמיר דרור)
4 צפייה בגלריה
שלי ואסף בעין קדם
שלי ואסף בעין קדם
שלי מנקה את החוף
(צילום: אמיר דרור)
4 צפייה בגלריה
אסף ושלי סוקרים את השטח
אסף ושלי סוקרים את השטח
אסף ושלי סוקרים את השטח
(צילום: אמיר דרור)
לאחר שירדנו רגלית והגענו לקו החוף המרהיב של ים המלח, זה הזמן למצוא את הבריכות הקטנות והסודיות שיספקו לנו אושר קצר והמון חום. מדובר בחוף חי ונושם, שעובר תהליכים גיאולוגיים שונים ומהירים המשנים את טיב הזרימה של המים החמים בתוך הבריכות השונות. בעבר הלא רחוק היה קשה למצוא את הבריכות הכי טובות והכי מפנקות, ועכשיו באופן מצער, בזכות ערימות הלכלוך, הזבל והזוהמה, זיהינו בקלות את הבריכה הכי שווה בחוף.
"הלכלוך זה סיפור מאוד עצוב בים המלח. בנוסף ללכלוך הרב שמגיע לים המלח כתוצאה מהשיטפונות, כאן בחוף הפראי של עין קדם אין שירותי איסוף אשפה, ואנשים משאירים אחריהם ערימות ענקיות של פלסטיק שפוגע בבעלי החיים ומזהם את כל החוויה שלנו. אז כל מי שמגיע לכאן מתבקש להביא שקיות אשפה, ולאסוף לפחות את מה שהוא מביא".
שלי מוציאה שקיות זבל מהתיק, ותוך 20 דקות של מאמץ מרוכז הבריכה שלנו נקייה ומוכנה לטבילה. מדובר בנביעה מושלמת של מים רותחים ומלאי אדים שיוצאת מתוך הקרקע הסלעית ונשפכת לבור גדול, סוג של בריכת חוף מאולתרת ומעוצבת בפשטות.
הטבילה מענגת במיוחד, המים ממש חמים, ובניגוד לריח הדומיננטי המפורסם של גופרית במעיינות חמים רבים באזור השבר הסורי-אפריקאי, כאן בחוף של עין קדם ריח הגופרית קלוש ומתוק, כמו בושם יקר שאורז בתוכו זיכרון קסום של חוויה איכותית בחיק הטבע.
"חוויית הטבילה מתרחשת בהתאם למה שבא לך באותו הרגע", מסבירה לי גולדשמיט. "אתה יכול לעבור בין בריכות שונות שיש כאן, החל מטמפרטורות של 35 מעלות ועד ל-45 מעלות, ולראות מה מתאים לך. אני מאוד אוהבת את עין קדם, זה אחד המקומות הכי יפים בארץ, וים המלח הוא אזור שקט ללא ירי רקטות".
המים בתוך הבריכה רותחים, והנוף המרהיב שעוטף אותנו מייצר תפאורה מרגיעה שלא קשורה בשום צורה למציאות הקשה של מלחמה. אני מנסה להירגע, אבל המים חמים מדי לשהות ממושכת, וכל שלוש דקות אני יוצא מהמים להתקרר. גולדשמיט, המומחית לטבילות בחיק הטבע, מחליטה לשנות קונספציה ואנחנו עוברים לשלב ג' - טבילה בגלים הלוהטים של ים המלח.
4 צפייה בגלריה
שלי ואסף בעין קדם
שלי ואסף בעין קדם
אסף ושלי בים המלח
(צילום: אמיר דרור)
"בחוף עין קדם יש חוויה ייחודית", היא מסבירה לי. "המים הרותחים שיוצאים מהמעיין ומתאספים בבריכה זורמים בסוף לים המלח. צריך למצוא את הנקודה המדויקת בתוך המים של ים המלח שבה מתרחש הקסם. מצד אחד מגיע גל של מים יחסית קרים מים המלח, ומיד אחריו מגיע גל של מים סופר-חמים מהמעיינות. זאת חוויה מדהימה שקשה לתאר - גל חם וגל קר".
לאחר כמה ניסיונות כושלים למצוא את הנקודה המושלמת וכווייה קלה בישבן, הצלחתי להתחפר בנקודה המדויקת לאותו הרגע, הנקודה שבה המים המלוחים של ים המלח מתערבבים בזרם הרותח שיוצא מהנקבה, ומתקבלת הטמפרטורה המדויקת לטבילה מושלמת בספא של הטבע.
בזמן שאנחנו טובלים בגלים הקטנים והחמים של ים המלח ונהנים מהנוף המרגש, זוג נודיסטים מבוגרים נכנס לבריכה הסמוכה, וחבורת נשים צעירות שבני הזוג שלהן במילואים השתלטו על בריכה נוספת בצד השני, והביאו קופסאות מלאות בירקות חתוכים, גבינות ובירות.
גולדשמיט מעודדת אותן: "כל הבנות שלא יצאו עד היום בלי החבר או הבעל לטבע, זה הזמן לקבל עצמאות ולנצל את התקופה ולהתחיל לטייל. כשבן הזוג יחזור סוף-סוף מהמלחמה תהיה לך רשימה של מלא מקומות שווים לקחת אותו, ואולי תגלי שלא צריך אותו בכלל".
איך מגיעים? יורדים מירושלים בכביש 1 לכיוון ים המלח ופונים דרומה בכביש 90 המפורסם. אחרי קיבוץ מצפה שלם יש נקודה חמקמקה בצד הכביש לכיוון הים, שבה ניתן להחנות מספר קטן של מכוניות. כדי לחנות בה חובה לבצע פרסה בצורה בטיחותית לאחר נסיעה של כמה קילומטרים. הדרך הקלה ביותר להגיע היא לכתוב בווייז "עינות קדם ים המלח".
אזהרה: הטבילה במים החמים של עין קדם לא מתאימה לכל אחד. מדובר במים בטמפרטורה גבוהה שעלולים לסכן מתרחצים עם בעיות לב. בחוף הים אין שירותי הצלה, והרחצה היא על אחריות המתרחצים. המים בים המלח מלוחים מאוד ומזיקים לעיניים, ולא מומלץ לצלול בהם.