5 צפייה בגלריה
הגשר החסום בפארק נחל חדרה
הגשר החסום בפארק נחל חדרה
הגשר החסום בפארק נחל חדרה
(צילום: עוז רוט)
מטיילים שצעדו בימים האחרונים במקטע 16 של שביל ישראל, בין בית חנניה לבית ינאי, גילו כי הדרך נחסמה בפניהם בפארק נחל חדרה. מחסום ברזל שהוצב והולחם על ידי הנהלת הפארק בכניסה לגשר הנבל העובר מעל נחל חדרה קוטע את השביל – בנקודה היחידה שבה מתאפשרת חציית נחל חדרה באופן בטוח.
ל-ynet נודע כי עיריית חדרה החליטה לסגור את המעבר בגשר "בשל בעיות בטיחות קשות" בגדה הצפונית של הנחל – על רקע חילוקי דעות עם חברת החשמל בנוגע לאחריות על בטיחות המטיילים במקום.
בסוף השבוע שעבר פנתה שביט סער וקסלר, מנהלת היחידה לסימון שבילים בחברה להגנת הטבע, אל ממלא-מקום ראש העיר חדרה בפועל, ניר בן חיים, וקראה לעירייה "לפתוח מיידית את הגשר לטובת מטיילי שביל ישראל וכלל הטיילות הארצית, או לחילופין למצוא מעקף הולם שיהווה פתרון עבור המטיילים".
5 צפייה בגלריה
החסימה בגשר בפארק נחל חדרה
החסימה בגשר בפארק נחל חדרה
החסימה בגשר בפארק נחל חדרה
(צילום: גיא נירי)
5 צפייה בגלריה
הלחמת השער בגשר בפארק נחל חדרה
הלחמת השער בגשר בפארק נחל חדרה
הלחמת השער בגשר בפארק נחל חדרה
(צילום: גיא נירי)
במכתבה, כתבה סער וקסלר כי בחברה להגנת הטבע התקבלו תלונות ממטיילים על חסימת הגשר בפארק נחל חדרה. "חסימה זו קוטעת את שביל ישראל, שהנו ציר תנועה מרכזי לאלפים רבים של מטיילים מהארץ ומחו"ל בכל שנה, ואף נבחר על ידי הנשיונל ג'יאוגרפיק כאחד מעשרים מסלולי ההליכה הטובים ביותר בעולם", ציינה. "בתוך המסע הזה הם עוברים גם דרך מרפסת התצפית היפה של פארק חדרה, המציעה להם את תצפית הכרישים – חוויה ייחודית ומיוחדת רק לאתר זה".
לדבריה, "בחירתכם לקטיעת שביל ישראל, ללא הודעה מוקדמת ומציאת פתרונות, וללא פרסום המידע באופן ברור וגורף למטיילים, מהווה פגיעה חמורה בטיילות הארצית".
החסימה, כאמור, מונעת מהמבקרים בפארק גם את הגישה אל תצפית הכרישים. מדי חורף מתקבצים כמה עשרות כרישים בשפך נחל חדרה – קרוב לנקודת היציאה של עודפי המים החמים של תחנת הכוח "אורות רבין". את המקום, פוקדים כרישים ממין כריש עפרורי, שנחשב נדיר מאוד בים התיכון, וכריש סנפירתן, שנמצא בסכנת הכחדה – והם מהווים אטרקציה שמושכת מטיילים רבים אל פארק נחל חדרה.
ד"ר עתרת שבתאי, אקולוגית ימית בחברה להגנת הטבע, התייחסה לכך: "המקרה ממחיש את הצורך בהסדרה דחופה של כל הפעילות באתר כדי להבטיח הגנה על הכרישים ותופעת ההתקבצות הייחודית מצד אחד, ולקדם תיירות אקולוגית והעלאת מודעות לשמירת הכרישים מצד שני".
5 צפייה בגלריה
כריש בשפך נחל חדרה
כריש בשפך נחל חדרה
כריש בשפך נחל חדרה
(צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
כריש בשפך נחל חדרה
כריש בשפך נחל חדרה
כריש בשפך נחל חדרה
(צילום: בר שטרנבך, החברה להגנת הטבע)
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "עיריית חדרה ביצעה חסימה למעבר לגדה הצפונית בשל ליקויי בטיחות בגדה וזאת למען שמירה על ציבור המטיילים. העירייה פנתה לחברה להגנת הטבע בבקשה לשנות את תוואי שביל ישראל העובר דרך הגשר. ככל וחברת חשמל תשא באחריות על הנעשה בגדה הצפונית, תוך הסדרת הליקויים, עיריית חדרה תפתח את הגשר למעבר. יש לציין כי הגדה הצפונית אינה בבעלות עיריית חדרה. העירייה תשמח להסדיר את הנושא".
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "הגשר מעל נחל חדרה לא נחסם על ידי חברת החשמל, ואין בידיעת החברה על ידי מי בוצעה החסימה. עם זאת חשוב להדגיש כי חברת החשמל התריעה במשך שנים וממשיכה להתריע, בין היתר בפני עיריית חדרה ורשות הטבע והגנים, כי יש למנוע מעבר לגדה הצפונית המצויה בבעלות פרטית של חברת החשמל – מהגדה הדרומית דרך הגשר, אשר הוקם ללא תיאום עם חברת החשמל ולמיטב ידיעתה גם שלא כדין – ולא תוכננה מלכתחילה לקלוט מבקרים מבחינה בטיחותית, אלא להוות שטח גינון נופי וחיץ בלבד. חברת החשמל תשמח להיפגש עם מי מבעלי העניין על מנת להסדיר את הנושא".