תערוכת וידאו ארט ייחודית, פרי יצירה משותפת של להקת המחול "ורטיגו" ורשות הטבע והגנים, הושקה אמש במערות הפעמון בגן הלאומי בית גוברין. התערוכה, ששמה "ליבה", פתוחה לקהל הרחב מהיום (ה') – כשיצירות הווידאו שכוללות קטעים שנלקחו מעבודת הלהקה מוקרנים בחלילה של המערה שנחצבה על ידי תושביו הקדומים של המקום.
"ליבה" נוצרה מתוך יצירותיה של נעה ורטהיים, הכוריאוגרפית והמנהלת האמנותית של הלהקה, שתמיד הייתה מחוברת באופן עמוק לטבע ולסביבה. עבודות הווידאו "רוקדות" בקו התפר שבין החומר (קירות המערה וגוף הרקדנים) לבין הרוח (האור המוקרן ועצם היצירה). הווידאו כולל קטעים מעבודותיה של הלהקה לאורך כל השנים, ובהן יצירות מוכרות כמו "פרדס", "לילא", "ימה", "סלויה" ו"לידת הפניקס".
לדברי ורטהיים, "המחול הוא המחולל, ראשיתו של משהו חדש ומרגש, רעיון של יצירה מקורית אשר גדל, מצמיח ענפים ומתפתח למהות אשר פורצת את גבולותיו. מהות אשר מגלמת בתוכה את העבר, ההווה והעתיד. תנועה אינסופית שיכולה להתחיל מכל מקום ומכל אחד או אחת, למצוא את דרכה ולתפוס צורה גשמית או רוחנית – מקום להיות בו ולהשתייך אליו, תרבות שאפשר לחקור ולקחת בה חלק, הזדמנות ללמוד וללמוד, ליזום, לאלתר, להגדיר ולחלוק עם אחרים. המחול הוא דרך חיים בתנועה".
זו לא הפעם הראשונה שבה מערות הפעמון בבית גוברין הופעות לגלריית אמנות. באוגוסט 2020 הושקה במקום תערוכת פסלי העץ והאנימציות "צורות אנוש" של האמן האיטלקי איוו ביזיניאנו (Ivo Bisignano) – תערוכה שעוררה עניין רב בקרב המטיילים וזכתה להצלחה.
4 צפייה בגלריה
מחול על קירות המערה תערוכת וידאו ארט חדשה של להקת המחול ורטיגו בגלריית מערות הפעמון בגן הלאומי בית גוברין
מחול על קירות המערה תערוכת וידאו ארט חדשה של להקת המחול ורטיגו בגלריית מערות הפעמון בגן הלאומי בית גוברין
מבקרים בתערוכה צופים במופע
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
תערוכת ליבה בבית גוברין
תערוכת ליבה בבית גוברין
לשלב טיול עם תרבות
(צילום: דור פזואלו)
4 צפייה בגלריה
תערוכת ליבה בבית גוברין
תערוכת ליבה בבית גוברין
על קיר המערה: יצירותיה של נעה ורטהיים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
תערוכת ליבה בבית גוברין
תערוכת ליבה בבית גוברין
חוויה מיוחדת בבית גוברין
(עיבוד: דורית טלפז)
לדברי תומר סרגוסטי, מנהל הגן הלאומי בית גוברין ברשות הטבע והגנים, "מערות הפעמון בבית גוברין הפכו למרחב נחשק למיצגי אומנות, לצד טבע ומורשת האדם. קירות המערות משמשים במה לאמני וידיאו ארט מהארץ ומהעולם, תוך הקפדה על שמירת הטבע, הנוף והמורשת הייחודיים למקום".
סרגוסטי מוסיף כי "מדובר בחוויה מעשירה אשר הופכת את הביקור לחוויה תרבותית ואיכותית ברמה בינלאומית, ומנגישה את האומנות לקהל הרחב ובסביבה חדשה המחברת בין האדם לטבע".
התערוכה תהיה פתוחה בימים שלישי, רביעי, חמישי ושבת של חודש אוגוסט, בשעות 22:00-18:30. כניסה אחרונה תתאפשר עד השעה 21:00. התערוכה תהיה מוצגת במועדים נוספים עד אוקטובר 2021, ואלו יפורסמו בהמשך. הכניסה לתערוכה ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לגן הלאומי (28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד), וחינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. יש להירשם לביקור מראש דרך המערכת המקוונת של רשות הטבע והגנים – יש לשים לב כי נרשמים לשעות הנכונות בערב.
הגן הלאומי בית גוברין-מרשה מציג פלא אדריכלי קדום בדמות מאות מערות טבעיות ומערות שנחצבו בידי אדם ונועדו למגוון רחב של שימושים. בשנת 1989 הוכרז השטח כגן לאומי על מנת לשמר את שרידיה המרשימים של העיר העתיקה מרשה ואת החורש הטבעי המקיף אותה.
ביוני 2014 הוכרז הגן הלאומי כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. בעת ההכרזה נאמר כי "האתר הוא בעל ערך בינלאומי יוצא דופן בהיבט התרבותי, האנושי וערכי הסביבה לשימור לטובת האנושות כולה".
(קטע הווידאו "פרדס" שמוקרן בחלל המערה)
מספר המערות בשטח שהוכרז קרוב ל-500, וחלקן הגדול הן מערכות בעלות עשרות חדרים. הסוגים השונים של המערות הם: מחצבות אבן, בורות מים, בארות, בתי בד, מערות קבורה, מערות פולחן, קולומבריום (שובך יונים), אורוות סוסים, מערות אחסון, בתי מרחץ, נקבות מים, מערכות מסתור ועוד. בשונה ממקומות אחרים בעולם, המערות לא שימשו למגורים.
המערות הראשונות בשטח נחצבו מתחת לתל מרשה במאה ה-9 לפני הספירה. תקופת השיא של השימוש במערות הייתה במאות 2-3 לפנה"ס. במאות הראשונות לספירה נחצבו מערות בית גוברין אשר המפורסמות שבהן, הן מערות הפעמון הגדולות.