12 צפייה בגלריה
עין סג'מה
עין סג'מה
עין סג'מה. פרטים בהמשך הכתבה
(צילום: קובי הראתי)
כשחושבים על גוש עציון, נדמה שהכל כבר ישן ומוכר – הסיפור על נפילת הגוש במלחמת העצמאות, על הורדוס ומפעלי הבנייה והמים, וכמובן האלון הבודד. אלא שבשנים האחרונות הושקעו מיליוני שקלים באתרי התיירות של הגוש, על ידי המדינה והמועצה האזורית, בשיפוץ, שדרוג וניעור האבק מעל האתרים שהכרנו עוד משנות ה-90. וכך, במרחק של 10 דקות מירושלים וכ-45 דקות מתל אביב והדרום, ישנה פנינת תיירות שכוללת מעיינות, אטרקציות, מסעדות וצימרים לכל המשפחה, במחירים שפויים, יחד עם אתרי מורשת מרתקים. הגוש עבר מתיחת פנים ומחכה למבקרים.

עין צורים: מים טבעיים

12 צפייה בגלריה
עין צורים
עין צורים
עין צורים
(צילום: יאיר ארונשטם)
החום הכבד מבקש בילויי מים, וכאלה יש בגוש עציון בשפע. לפני כשנה בנו קיבוץ ראש צורים וחברת תיירות גוש עציון של המועצה האזורית, בהשקעה של מאות אלפי שקלים, את בריכות "עין צורים" – שתי בריכות שמקור המים שלהן הוא גם מנביעה טבעית שקיימת עוד משנות ה-40. הבריכות נקראות על שם הקיבוץ עין צורים, שהיה במקום ונפל ערב הקמת המדינה. הנביעה שימשה את תושביו.
הבריכות בעומקים נמוכים (60-40 ס"מ) ומתאימות לילדים. מסביבן יש פינות ישיבה ונוף מיוחד של כרמי יין. מקום מושלם להקיף עצמכם בטבע ולהתרענן. הדרך לבריכות עוברת ברחבי הקיבוץ. בבריכות יש מים כל השנה, והשחייה והשהות במקום ללא עלות.
ב-waze: מעיין עין צורין (כך המקום רשום באפליקציה).

עין אבו כלאב: שכשוך בטוח

12 צפייה בגלריה
עין אבי כלאב
עין אבי כלאב
עין אבו כלאב
(צילום: יאיר ארונשטם)
מעיין עין אבו כלאב, הסמוך ל"גבעה הצהובה", הוא סיפור מיוחד. במקום יש שתי בריכות, האחת גדולה בעומק של 1.80 מ', והשנייה בעומק של כ-40 ס"מ המתאימה לילדים, והן מוקפות בטרסות של חקלאות עתיקה. מי המעיין נובעים מבין שכבות הסלע בזרימה קטנה אך יציבה ונאגרים אל הבריכות. בשנה האחרונה שופץ המקום על ידי ילדי סדנת "שילוב" מהיישוב גבעות, המשלבת ילדים עם צרכים מיוחדים בקהילה. כחלק מהשיפוץ, השקיעה המועצה המקומית גם בשיפור הביטחון והבטיחות במעיין, ובצעד חריג ביחס למעיינות, התקינה מצלמות ומיקרופונים כך שבמקרה של טביעה או סכנה אחרת אפשר להזעיק עזרה במהירות. יש במקום גם פינות ישיבה מוצלות. המקום נקרא גם "עין מסלע" על שם גרעין מסלע של השומר הצעיר שהקים את היישוב רבדים בגוש לפני קום המדינה.
ב-waze: עין אבו כלב (כך באפליקציה).

עין סג'מה ועין דובק: פי שניים

12 צפייה בגלריה
בריכת דובק
בריכת דובק
בריכת דובק
(צילום: יאיר ארונשטם)
אם ברצונכם לתפוס שני מעיינות במכה אחת, שווה להגיע למשואות יצחק הישנה, שבמורדותיה מסתתרים עין סג'מה ועין דובק – מעיינות שיוצרים בריכות בעומקים של 1.80-1.60 מ'. המעיינות נמצאים בוואדי המכונה "ואדי גן עדן", בזכות הפריחה הצבעונית שיש בו בעונות הרלוונטיות. המרחק בין המעיינות הוא כ-100 מטרים בלבד, יש פינות ישיבה מיוחדות, ואפשר לשלב שהות ממושכת במקום בין שניהם.
12 צפייה בגלריה
עין סג'ימה
עין סג'ימה
עין סג'מה
(צילום: קובי הראתי)
ב-waze: עין סג'מה.

יקב גוש עציון: אוויר הרים

בגלל גובהו ומזג האוויר שבו, גוש עציון מתאים מאוד לגידול גפנים. היקב הבולט בגוש, הוא יקב גוש עציון, השוכן ממש בסמוך לצומת גוש עציון בין קריית ארבע לירושלים. ביקב, המייצר כמאה אלף בקבוקים בשנה, ניתן ליהנות מסיור בכרם ומטעימת יינות מסוגים שונים. במקום גם מסעדה מיוחדת, ששמה "יקב גוש עציון", וחדר VIP לאירועים מיוחדים. המסעדה היא חלבית ומגישה דגים, גבינות וכמובן יין מיוחד בטעמים שונים מהיקב. היא מוקפת בחלונות פנורמיים הצופים לכרמים ולחביות היין. האוכל מגוון, רובו נעשה במקום ומשתלב היטב באווירת היקב.
ב-waze: יקב גוש עציון. לפרטים נוספים - הקליקו.

אמת הביאר: בדרכו של הורדוס

12 צפייה בגלריה
אמת הביאר
אמת הביאר
אמת הביאר
(צילום: קובי הראתי)
אמת הביאר שליד היישוב אלעזר היא נקבת מים תת-קרקעית שהובילה מים לירושלים בימי בית שני, מאזור גוש עציון ועד לעיר העתיקה. בנה אותה המלך הורדוס. במקום הושקעו כשני מיליון שקל על ידי משרד התיירות ומשרד מורשת וירושלים, ולפני כארבע שנים האתר נחנך מחדש לאחר שידרוג משמעותי, שכולל מיצג אור קולי המוקרן במעבה האדמה, ובמהלכו משובצים מופעי מים בחוויה המתאימה לכל המשפחה. מיד לאחר הסרט מורידים את הנעליים, מפשילים את שרוולי המכנסיים וצועדים היכן שצעדו אלפיים שנה קודם לכן פועליו של הורדוס. הסיור בנקבה הוא באורך של כ-150 מטרים ומעניק חוויה מיוחדת שבמהלכה נרטבים וחווים דרך הרגליים את ההיסטוריה של ירושלים.
ב-waze: אמת הביאר. פרטים נוספים בטלפון 02-9935133 או באתר.

האלון הבודד: סמל הכמיהה לשוב

12 צפייה בגלריה
האלון הבודד
האלון הבודד
האלון הבודד
(צילום: תיירות גוש עציון)
האלון הבודד הפך אחרי 1948 לסמל – סמלה של הכמיהה של תושבי הגוש לחזור וליישב את המקום לאחר נפילתו. התושבים צפו בעץ מרחוק, משטח ישראל, וייחלו לשוב אליו. לאחר מלחמת ששת הימים הקימה הקרן קיימת לישראל ,ליד האלון, בן 700 השנה, אנדרטה למתיישבי הגוש, ועל שמו נקרא היישוב הסמוך אלון שבות. העץ אף מופיע בסמל מועצה אזורית גוש עציון. במסגרת שדרוג האתר, המקום הונגש ועבר פיתוח סביבתי. במקום מוצב דגם תלת-ממד טופוגרפי של גוש עציון, וכן מתקני משחקים לילדים, שירותים ציבוריים, מסבירן קולי המספר את סיפור המקום, ולאחרונה גם "סיפתח" – פוד-טראק של קפה, גלידות, עוגות וסנדוויצ'ים, של משה קולקר, תושב הגוש.
ב-waze: האלון הבודד.

מרכז מורשת גוש עציון: סיפור הגבורה

במרכז מורשת גוש עציון, הממוקם בכפר עציון, מסופר סיפור הקמתו של הגוש במיצג חדיש, הממחיש את העליות לקרקע של המתיישבים, את נפילת הגוש, חזרת הבנים והקמת הגוש ברביעית. באתר מיצג אורקולי ואתר הנצחה הממחישים את פרשת הגבורה של מתיישבי הגוש, כפי שאמר בן גוריון בהכרזה על מדינת ישראל: "אם קיימת ירושלים עברית… הרי תודתנו נתונה בראש ובראשונה ללוחמי ומתיישבי גוש עציון".
ב-waze: מרכז מבקרים גוש עציון.
בתיאום מראש בטלפון: 02-9935160 או באתר.

גן לאומי הרודיון: פלא אדריכלי

12 צפייה בגלריה
הרודיון
הרודיון
הרודיון
(צילום: קובי הראתי)
בהרודיון קרא המלך הורדוס תיגר על איתני הטבע. במאה הראשונה לפני הספירה יצר הבנאי הגדול את אחד המבנים הנועזים ביותר בעולם הקדום. כאן, בפסגת ההר בגבול מדבר יהודה, באתר שבו ביקש לימים להיקבר, הוא בנה ארמון קיץ, ולמרגלותיו – פלא אדריכלי המעורר השתאות גם בימינו.
ב-waze: גן לאומי הרודיון. פרטים נוספים בטלפון 02-5953592 או באתר.


חוות ארץ האיילים: אקסטרים מול הנוף

12 צפייה בגלריה
חוות ארץ האיילים
חוות ארץ האיילים
אומגה בחוות ארץ האיילים
(צילום: קובי הראתי)
בתוך יער טבעי הצופה לנוף עמק האלה, ליד בת עין ואלון שבות, נמצאת חווה המרכזת מגוון אטרקציות מתחומים שונים – חי בר ענק, פינות ליטוף והאכלה, טיולי שטח 4 על 4, ומתקני ספורט אתגרי מהגדולים והמרשימים בארץ: קירות טיפוס, אומגות, נדנדת 360 מעלות, בנג'י-טרמפולינה, פיינטבול, קליעה למטרה, וגם האומגה הארוכה בארץ (400 מטר אורך ו-120 מטר גובה מעל קניון מרהיב). יש גם אוסף מיוחד של רכבים ישנים, שכיכבו בסרטים מוכרים. הוא נמצא בתוך האנגר ענק, ואפשר לעלות על הרכבים ולהצטלם.
ב-waze: חוות ארץ האיילים. פרטים נוספים בטלפון 02-5709768 או באתר.

החיות של שלמה: לחיות עם נחשים

מתי בפעם האחרונה יצא לכם להחזיק לטאת כוח בגודל של יותר מ-2 מטר? או נחש באורך 4 מטר? אולי עכביש טרנטולה ענקי?
בחוות החיות של שלמה אפשר. מדובר בחווה של חיות אקזוטיות, שבה יותר מ-100 מינים מהארץ והעולם. בעלי החווה, שלמה הורוביץ, תושב נוקדים, עושה סדנאות ומציג הופעות עם נחשים ולטאות, ואפשר גם ללטף.
12 צפייה בגלריה
חוות החיות של שלמה
חוות החיות של שלמה
חוות החיות של שלמה
(צילום באדיבות חוות החיות של שלמה)
ב-waze: חוות החיות של שלמה. פרטים נוספים בטלפון 055-6660897 או באתר.

טרקטורונים: להכיר את הגוש

12 צפייה בגלריה
טרקטורוני גוש עציון
טרקטורוני גוש עציון
טרקטורוני גוש עציון
(צילום: קובי הראתי)
רוצים טיול טרקטורונים בנוף המיוחד של גוש עציון? תוכלו לנסוע בדרך האבות, לעבור במעיין עין אבו כלאב, באלון הבודד ובכרמים המיוחדים. במשך כשעה של נסיעה עם הפסקות במעיינות, בהם אפשר לשלב ארוחה קטנה, חולפים כמעט על כל נופיו של גוש עציון. אפשר לעשות את זה בעזרת שתי חברות שונות: רי-גוש: 052-8348099 ו-סימוני דרך, טרקטורוני גוש עציון: 054-3183333.

ואיפה ישנים

  • חוות קשואלה: בלב היער על קרחת קטנה בעלייה לכיוון היישוב בת עין, בין אצטרובלים ומחטים, שוכנת לה קשואלה, חווה משפחתית המגדלת בנחת את טוב הארץ. יש עדר צאן וחממות ופירות יער, במקום שנראה כאילו לקוח מהאגדות. כאן גרים יאיר ותחיה בן דוד וחמשת ילדיהם, ולמי שמעוניין ללון באזור הם מציעים חניון קמפינג ובנוסף אוהלי טיפי וכן חדרי אירועים במחיר ממוצע של 35 שקל לאדם.
12 צפייה בגלריה
חוות קשואלה
חוות קשואלה
חוות קשואלה
  • בית ספר שדה כפר עציון: בית הספר שבקיבוץ כפר עציון מציע מגוון רחב של אפשרויות לינה, ממתחם קמפינג בהקמה עצמית, דרך חדרי אירוח ועד צימרים מפנקים. בשנים האחרונות הצימרים עברו שיפוץ והם לא נופלים מהצימרים בצפון, שם המחירים בשמיים. בנוסף תוכלו ליהנות מסיורים לכל המשפחה.
  • אתנחתא: בקצה היישוב בת עין, על צלע הר מול נוף בראשיתי של בוסתנים וטרסות, ממוקמים שני צימרי בוטיק שנבנו עם הרבה אהבה וטאץ' עיצובי. אין טלוויזיה, והבעלים, נתי לוינגר, אומר שעדיף אם תבואו בלי ניידים ומחשבים, רק אתם והנוף השקט. מתאים מאוד לזוגות.