פינת החמד בלב העיר: חמש דקות הליכה ממרכז חורב בחיפה מסתתר מעיין נפלא, שלא רבים מכירים, בשם עין אחוזה. בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת המקום היה מוכר ואהוב על חניכי תנועת הצופים המקומית וחובבי טבע עירוני, אך במהלך השנים עומם זוהרו.
כדי להכיר לכם את המקום ביקשנו מאמיר ארביב, מדריך בחברה להגנת הטבע, לבוא ולטבול איתנו ולספר לנו על אודות של המעיין. קבענו בתחנת האוטובוס ששוכנת במפגש הרחובות ויתקין ופרויד, בנקודה שמשקיפה אל הנוף המרשים של הים והרי הכרמל הירוקים. שם, בין פח המחזור הכתום לתחנה, מסתתר גרם מדרגות שמוביל אל הוואדי.
4 צפייה בגלריה
ליד תחנת האוטובוס, המדרגות שמובילות למעיין
ליד תחנת האוטובוס, המדרגות שמובילות למעיין
ליד תחנת האוטובוס, המדרגות שמובילות למעיין
(צילום: אסף קמר)
4 צפייה בגלריה
המדרגות שמובילות למעיין
המדרגות שמובילות למעיין
המדרגות שמובילות למעיין
(צילום: אסף קמר)
כשביקרתי כאן לפני 40 שנה הדרך על המעיין הייתה בתוך חורש סבוך ומפואר, אך בגלל השריפות שפגעו בכרמל, החורש הטבעי דליל כעת ואנחנו צועדים במורד השביל תחת השמש הקופחת. חמש דקות הליכה ואנחנו מגיעים לחורשה קטנה ששרדה את האש ובתוכה מסתתר המעיין. מדובר בפינת חמד אמיתית, בריכה קטנה ומוצלת, מוקפת בצמחייה מרהיבה של תאנה ושיחי ער אציל ריחניים, נדנדה מפנקת ונוף נהדר של מורדות הכרמל ובתים לבנים של שכונת מגורים יוקרתית.
ארביב, חובב הטבע, טוען כי העצים היפים שמצלים עלינו שרדו את השריפות הקשות בזכות הקרבה למעיין הסודי. "השמירה על הטבע היא תופעה מאוד ייחודית לחיפה", הסביר, "והכל בזכות חוק מימי המנדט הבריטי שעבר למדינת ישראל ונשאר עד היום ובעצם אוסר לחלוטין על בנייה בחיפה בתוך הנחלים. כל בנייה חדשה בעיר היא על הרכס עצמו, על שיא הגובה, ובזכות זה נשאר לנו פה המעיין ופנינת טבע ייחודית ויפה".
כיוון שחם מאוד ואנחנו מזיעים, אין כמו טבילה הגונה במי מעיין קרירים כדי למלא את הנפש בעונג, לכן מיד אנחנו קופצים למים הצלולים ומתפנקים לנו בהנאה רבה והתרוממות רוח אותנטית. מדובר בבריכה קטנה יחסית, המים מגיעים לנו עד המותניים. מסביב יש סימנים רבים לחיות בר, כמו קוצים של דורבנים, סימני נבירה של חזירים, וקולות נפלאים של ציפורי שיר שהמעיין הסודי הוא ביתם.
4 צפייה בגלריה
מעיין עין אחוז בחיפה
מעיין עין אחוז בחיפה
אסף וארביב טובלים במים
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
מעיין עין אחוז בחיפה
מעיין עין אחוז בחיפה
ברקע אפשר לראות בנייני מגורים
(צילום: שמיר אלבז)
מהביקור הפרהיסטורי הקדום שערכתי בעין אחוזה לפני כ-40 שנה זכרתי שהבריכה הייתה קטנה יותר ורדודה, ארביב ממהר להסביר לי שאני זוכר נכון: "הבריכה היפה שבה אנחנו מתרחצים עכשיו נבנתה על ידי תושבי האזור בשנת 2011 והם מכנים אותה 'עין תאנה' על שם עץ התאנה הגדול שמעלינו. המעיין ההיסטורי והבריכה הרדודה שהכרת בזמנו 'עין אחוזה' ממוקמת כמה עשרות מטרים למטה ובגלל השריפה וההזנחה, הצמחייה השתלטה עליה ולא ניתן להגיע ולטבול בבריכה".
בשעת בוקר באמצע השבוע היינו לבד בבריכה ושמענו תנועה של חזירים בשיחים. באזור המעיין אין פחים ולשמחתנו מאוד נקי כאן, ולכן כשאתם באים לטבול חובה לשמור על הניקיון ולקחת את הזבל איתכם. מי המעיין הטהורים שממלאים את הבריכה פורצים מתוך נביעה בסלע. בתחילת היישוב היהודי בכרמל שני בתי משאבות ישנים שנבנו בסמוך למעיין שאבו את כל המים לרווחת התושבים של חיפה. בעקבות השבתת המשאבות, המים חזרו לטבע ואל חיות הבר ואנחנו הרווחנו פינת חמד אמיתית.
אז איך מגיעים? ליד תחנת אוטובוס שנקראת "פרויד/ויתקין" יש מדרגות שיורדות לכיוון המעיין. אחרי כמה עשרות מטרים יש פנייה שמאלה ואז פיצול דרכים. פונים ימינה, ומתקדמים לכיוון החורשה בהליכה קצרה עד שמגיעים אל המעיין.