11 צפייה בגלריה
הגג של מלון וויו
הגג של מלון וויו
על גגות ירושלים. סקירת המקומות הכי מעניינים וגבוהים בבירה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בניגוד למה שאפשר לחשוב, גג של בניין לא חייב להיות חלל מבוזבז. להפך, הוא גם יכול להיות עולם ומלואו. בשבוע הבא, בתאריכים 23 - 26 באוגוסט, יתקיים בירושלים בפעם הראשונה פסטיבל גגות, שזכה לשם הגימיקי "פסטיבל גג עדן". במהלך הפסטיבל יתקיימו מפגשים מקצועיים לאדריכלים ולמתכננים, אירועי תרבות ואומנות, סדנאות וסיורים לציבור הרחב. כל זאת במטרה להגביר את המודעות לשימושים שניתן לעשות בגגות של מבנים פרטיים וציבוריים ולעודד פעילות תרבותית וקהילתית על גגות העיר.
את הפסטיבל יזמה ומפיקה קהילת מוסללה הירושלמית, הפועלת כחממה ובית לקידום יוזמות עירוניות, במרחב שבין אמנות, חברה וקיימות. האירועים יתקיימו בכל רחבי העיר - גם במערב העיר וגם במזרחה. בפסטיבל ישתתפו כ-30 גגות ברחבי הבירה, הנה כמה מהם.

הגג של מוסללה: מעבדה לחקר עירוניות

על גג של אחד המגדלים הגבוהים והמרכזיים ברחוב יפו, בניין כלל, פועלת מזה חמש שנים קבוצת פעילים ירושלמים - מוסללה, שמה - שמנסים להביא לשינוי בר-קיימא בתרבות ובחברה הירושלמית בפרט,והעירונית בכלל. הגג נקרא בפי הפעילים של מוסללה "המרפסת - נווה מדבר עירוני". ואכן, מדובר בסוג של אי אנושי וקהילתי שנמצא בליבה של ירושלים ושחברים בו מאות אקטיביסטים ושוחרי איכות סביבה ירושלמים.
11 צפייה בגלריה
הגג של המוסללה
הגג של המוסללה
הגג של המוסללה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
11 צפייה בגלריה
הגג של המוסללה
הגג של המוסללה
"נווה מדבר עירוני"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך השנים הם הפכו את הגג המוזנח למתחם ירוק ופורח המהווה מרחב ציבורי מסוג חדש. מתחם המרפסת, ששטחו כ-1,650 מ״ר, מורכב מחלק מקורה ומחלק פתוח תחת כיפת השמיים. במקום מתקיימים קורסים, סדנאות והרצאות למבוגרים, לצד פעילויות לכל המשפחה בתחומי האמנות והתרבות. לרשות הציבור הרחב פועלים באופן שוטף במרפסת, ללא עלות, ספרייה, גלריה, מטבח, פינות ישיבה, חשמל ואינטרנט אלחוטי - חלל עבודה קהילתי המושך אליו עשרות סטודנטים ואנשים שמחפשים מקום שקט ומוצל לעבוד בו במחשב.
11 צפייה בגלריה
הגג של המוסללה
הגג של המוסללה
"גגות העיר מהווים למעשה פוטנציאל אדיר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנהל מוסללה, מתן ישראלי, הוא גם האיש שהגה ויזם את פסטיבל הגגות הראשון של ירושלים. לדבריו, "גגות הם האדמה החדשה והמשלימה של העיר המצטופפת. גג יכול להיות מרחב ירוק למפגש או למשחק, שטח לגידול מזון בריא וטרי ומקום לייצור אנרגיה סולארית. גגות יכולים להוות מרחב לשכבה חדשה של שימושים שונים ומגוונים, שיש בהם כדי לתרום לצמצום תביעת הרגל האקולוגית של האדם בעיר, הפחתת תופעת אי-החום העירוני, השהיית מי נגר, ייצור אנרגיה מתחדשת ושמירה על מרחבים פתוחים", אומר ישראלי.
בנוסף, אומר ישראלי כי נכון להיום יותר מ-90% משטח הגגות לא נמצא בשימוש – כך שגגות העיר מהווים למעשה פוטנציאל אדיר ורב משמעות להתמודדות עם אתגרי העירוניות של המאה ה-21, ועם אתגרי האנושות העומדת במבחן משבר האקלים.

גג מלון My Jerusalem View: מעל השוק

מיי ג'רוזלם וויו הוא מלון בוטיק קטן הממוקם מעל שוק מחנה יהודה, בקומה העליונה של אחד המגדלים ברחוב יפו בבירה. בעלי המלון הפכו את גג הבניין לטרסה גדולה ומטופחת, עם ארבעה כיווני אוויר המציעה בר, טרקלין עסקים, תצפית מדהימה על כל העיר, ומקום ישיבה קריר (בלילות הקיץ החמים).
11 צפייה בגלריה
הגג של מלון וויו
הגג של מלון וויו
הגג של מלון "מיי ג'רוזלם ויו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במלון נמצא גם חדר טיפולים מיוחד, שבו אפשר להזמין עיסויים וטיפולי ספא מפנקים. במהלך הפסטיבל תתקיים על גג המלון מסיבת אוזניות.

גג מוזיאון על התפר: אמנות עכשווית

מדובר במוזיאון חברתי לאמנות עכשווית הממוקם על התפר הפיזי-גיאוגרפי בין מזרח למערב ירושלים, בנקודת המפגש של שלוש הדתות. התערוכות במוזיאון עוסקות בנושאים חברתיים כמו: איכות הסביבה וקיימות, השלכותיה של הכלכלה הקפיטליסטית, שאלות של מצפון ציבורי, אלימות מגדרית ועוד.
המוזיאון שוכן בבניין ניאו-קלאסי שנבנה בשנת 1932 על ידי משפחת ברמקי. בשנים שבהן ירושלים היתה מחולקת (1948-1967), שימש הבית עמדה צבאית ישראלית על הגבול בין ישראל לירדן, וחלש על מעבר מנדלבאום אשר חיבר בין מזרח העיר למערבה. בשנת 2005 הפך המקום למוזיאון החברתי-פוליטי הראשון מסוגו בישראל לאמנות עכשווית, אשר מקדם ערכים של שוויון וזכויות אדם.
11 צפייה בגלריה
מוזיאון קו התפר
מוזיאון קו התפר
הנוף והאמנות מגג מוזיאון קו התפר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במרחק של חמש דקות הליכה משכונת מאה שערים ומהעיר העתיקה, גג המוזיאון משקיף על נופיה המרהיבים של ירושלים, ומציע בית קפה, ספריית אמנות וחלל לאירועים. לאחרונה מוצגת על גג המוזיאון תערוכה של פסלי מחאה שיצר בכיר השב"כ לשעבר, מגיבורי פרשת קו 300 - ראובן חזק. לדבריו, מדובר בדמויות אדם שהתעוותו מכאב וסיפורן הוא סיפור של השפלה ואלימות.

גג הספרייה העירונית במזרח ירושלים: קיימות ואקולוגיה

מרכז סינסילה נמצא על הגג של הספרייה המרכזית של מזרח ירושלים, בשכונת ואדי ג'וז,שליד העיר העתיקה. מדובר במרכז ראשון מסוגו בחברה הערבית שמטרתו לקדם נושאי קיימות ואקולוגיה, לצד העצמה כלכלית של נשים. על גג הספרייה הוקמה גינה קהילתית המספקת תעסוקה לצעירים עם צרכים מיוחדים; הוקם מרכז סיוע לאוכלוסיות נזקקות ובאחרונה הסתיים שם קורס הפעלת כוורות דבורים עבור 15 נשים משכונות ערביות בכל רחבי ירושלים. בסיום הקורס הנשים קיבלו כוורות וציוד מיוחד לטיפול בדבורים והן הציבו אותן על גגות בתיהן.
11 צפייה בגלריה
הגג של סינסולה
הגג של סינסולה
הגג של סינסולה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
11 צפייה בגלריה
הגג של סינסולה
הגג של סינסולה
מרכז ראשון מסוגו בחברה הערבית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כל אחת מהנשים מתפעלת בין שבע לעשר כוורות וכל אחת מהכוורות מייצרת כעשרה קילו דבש בשנה. את הדבש, הנחשב לאיכותי במיוחד, הנשים מוכרות במזרח ירושלים וברשות הפלסטינית ובכך תורמות לפרנסת המשפחה. את צוות סינסילה מלווים אנשי מוסללה שבמערב העיר, וגם במרכז סינסילה אפשר למצוא אקטיביסטים ופעילים קהילתיים, מתכננים ויוצרים. גם הם שואפים להפוך את המרחב העירוני הצפוף של מזרח ירושלים, שסובל ממחסור חמור בשטחים פתוחים וירוקים, למקום ירוק ואקולוגי על גגות הבתים.

גג האטלייה בשוק: בישול ים תיכוני

טלי פרידמן מספרת שבילדותה ריחות המטבח של סבתא ליוו אותה לכל מקום. בהפסקה בבית הספר, כשהייתה מוציאה כריך מפואר עם קציצות דגים, היא הייתה מרגישה מבוכה קלה ומחפשת מקום שקט ומבודד בו תוכל להתענג בשקט על הטעמים והאהבה שהושקעו בכריך.
11 צפייה בגלריה
גג מסעדת האטלייה של טלי
גג מסעדת האטלייה של טלי
מסעדת האטלייה של טלי
(צילום: עמית שאבי)
בגיל 19 טלי החלה ללמוד במכללת הדסה בירושלים ומשם המשיכה להתמחות בבית הספר Lenôtre שבפריז. כשחזרה לארץ היא חיפשה את טובי השפים שמהם תוכל ללמוד והחלה לעבוד ולהתמחות במטבחים שלהם ב”ארקדיה” (של השף עזרא קדם), “אוקיינוס” (של השף אייל שני), “לה רג’נס” במלון המלך דוד (של השף רפי כהן). לכל מקום שאליו הגיעה, היא הביאה איתה את הפשטות שלמדה מסבתא – לשמור על הטעמים הטבעיים של אוצרות האדמה ולאפשר לאינטואיציה ולידיים לחבר ביניהם.
11 צפייה בגלריה
גג מסעדת האטלייה של טלי
גג מסעדת האטלייה של טלי
הנוף לשוק הירושלמי מגג המסעדה
(צילום: עמית שאבי)
היום פרידמן מפעילה במקום הכי אותנטי, פשוט וטבעי – בשוק מחנה יהודה – את המתחם “האטלייה”, תוך דגש רב על עבודה עם חומרי גלם עונתיים וטריים ועם הקפדה רבה על אוכל ים תיכוני פשוט שמשלב את הטעמים שבמחיצתם גדלה.
האטלייה נמצא על גג בניין ברחוב החרוב 14 שבלב השוק הירושלמי. המקום מציע סיורים קולינריים בשוק, סדנאות בישול ואירועים לקבוצות מאורגנות ולחברות. המשתתפים באירועים של פרידמן עוברים סדנאות, שמטרתן אינה להוציא את המשתתפים שפים מדופלמים, אלה לחבר אותם לחוויה ולאהבת המטבח והבישול הים תיכוני ועל הדרך לקבל הרבה טיפים נכונים לעבודה.
במהלך פסטיבל הגגות יציע המקום פעילויות מיוחדות. פרטים באתר.

הגג של אברהם הוסטל: לכל המשפחה

הגג של אברהם הוסטל, ברחוב הנביאים 67, מעל כיכר הדוידקה, ממוקם בדיוק בנקודה שבה מצד אחד אפשר להשקיף על רחוב הנביאים, ומהצד השני על רחוב יפו הסואן בואכה שוק מחנה יהודה. מהגג הזה אפשר לראות את כל צבעיה של ירושלים, ולכל שעה בו יש את הקהל שלה – משעות הבוקר המוקדמות, שבהן אפשר לשבת ברגוע לצפות בזריחה, ועד לשעות השקיעה שבהן אפשר לעשות יוגה של בין ערביים או סתם להתענג על הקרניים האחרונות. יש שעות של מסיבות ובר פתוח, וזה גם גג לכל המשפחה: אפשר סתם לעלות ולקרוא ספר או לשחק שחמט או שש בש.
11 צפייה בגלריה
הגג של אברהם הוסטל
הגג של אברהם הוסטל
כל שעה - קהל אחר. הגג של אברהם הוסטל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במסגרת פסטיבל הגגות, ב־24 בחודש יתקיים על הגג ערב ספוקן וורד חינם. ב־25 בחודש בערב תתקיים הופעה בשם “צ’יל און טופ”, במחיר 30 שקל לאדם. ב־26 בחודש יתקיים האירוע הגדול – הופעה, מסיבה וסדנה בנושא אסטרולוגיה, ואפשר לשלב הכל גם עם לינה על הגג (יש להביא שקי שינה) וארוחת בוקר. הערב לאורחי אברהם הוסטל חינם, לאורחים חיצוניים 30 שקל, ולמי שמעוניין גם בלינה על הגג – 130 שקל לאדם.
פרטים על סיורי הגגות, הסדנאות והפעילויות השונות באתר מוסללה.