ביקור במפל הוא אחת החוויות הרוחניות ביותר שקיימות. המראה של המים עטורי הקצף הזורמים מעל לסלעים אל תוך אגם ומותירים את האזור כולו תחת ערפל של רעננות, הוא מחזה שניתן לתאר רק כשעדים למפל עצמתי בפעם הראשונה.
לפניכם רשימה של מפלים מרשימים בעולם, שעלולים להפיל אתכם מהרגליים.

מפלי איגואסו | Cataratas del Iguazú

את הרשימה המרעננת בחרנו לפתוח עם מפלי האיגואסו (Iguazu) שעל נהר איגואסו, הנמצא על קו הגבול שבין מדינת פרנה בברזיל (20%) ומחוז מיסיונס שבארגנטינה (80%). המפלים המרהיבים נחשבים למערכת המפלים הגדולה בעולם, ואפילו נוצר סביבם סיפור מיתולוגי הגורס כי גורם אלוהי רצה להינשא לצעירה שברחה עם אהובה בסירת קאנו. השניים עוררו את זעמו של אותו אל, ועל מנת לעצור אותם מלממש את אהבתם הוא חתך את הנהר לשניים ויצר את המפל, המסמל את הנפילה הנצחית של זוג האוהבים אל מותם.
15 צפייה בגלריה
מפלי איגואסו
מפלי איגואסו
מסמלים את האהבה הנצחית שלא מומשה: מפלי איגואסו
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
בשנת 1984, הפארק בצד הארגנטינאי של המפלים הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. שנתיים לאחר מכן, הוכרז גם הפארק בצד הברזילאי ככזה. ב-9 ביוני 2014, בעקבות שיטפונות כבדים שפקדו את אגן הניקוז בנהר איגואסו, נרשמה במפלים ספיקת שיא של 45,700 מטר מעוקב לשנייה, פי 26 מהספיקה הממוצעת הרב-שנתית. לעומת זאת, עקב בצורת קשה שפקדה את האזור ב-1978, המפלים כמעט והתייבשו.
במהלך השנים, כיכבו המפלים המרשימים בכמה סרטים, בהם "מונרייקר" מסדרת ג'יימס בונד (1979), "המיסיון" (1986), "מר מגו" (1997), בסרט "מיאמי וייס" (2006), וב-"אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" (2008). עוד הופיעו המפלים בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", בעונה ששודרה בשנת 2006.

מפלי אנחל | El Salto Ángel

המפל הבא זורם בחלק המערבי של הפארק הלאומי קנאימה שבוונצואלה, שם נמצא אחד ההרים השטוחים הגבוהים בעולם. אנחל, נחשב לאחד ממוקדי התיירות המפורסמים בוונצואלה, בעיקר בשל העובדה שהוא מתנשא לגובה של 979 מטרים ומשמש כמפל הנפילה החופשית הגבוה בעולם.
על אף שתואר לראשונה עוד בתחילת המאה ה-20 על ידי החוקר ארנסטו דה סנטה קראז, התפרסם המפל בעולם רק בשנת 1933, לאחר שנתגלה מחדש על ידי הטייס האמריקני, ג'ימי אנג'ל (בהיגוי בשפה הספרדית שמו הוא "אנחל", ועל כן קיבל המפל את שמו). אותו אנג'ל, שיצא למסע חיפוש זהב ברחבי אמריקה הדרומית, הנחית את מטוסו על ראש המפלים ומאז הם קרויים על שמו (אם כי בהמשך הסתבר כי ילידי המקום נהגו לכנות את המפלים "פה השטן").
15 צפייה בגלריה
מפלי אנג'ל
מפלי אנג'ל
לא פשוט להגיע אליו: מפל אנחל
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
מפל אנחל ממוקם באזור ג'ונגל מבודד בוונצואלה, וביקור בו לא נחשב לפעולה פשוטה: על מנת להגיע אליו, על המטיילים לטוס אל הפארק הלאומי קאנאימה, שעל גדות נהר קאראו, ומשם לשוט בסירה עד המפלים. המסע עשוי להימשך עד 24 שעות. בימים מעוננים בהם הראות מוגבלת, ייתכן שלא ניתן יהיה להבחין במפלים כלל, ובחודשים החמים יש אומנם יותר סיכוי לראותם, אך זרימת המים עלולה להיות חלשה יותר מאשר בחורף. בקיצור, עם כמה שמדובר במחזה מרהיב, חשבו פעמיים לפני שאתם בוחרים להגיע למקום.

מפלי לאזה | Laza

מפלי לאזה נמצאים מעל לכפר לאזה שבמחוז גוסאר, ונחשבים בין המפלים הפופולריים ביותר באזרבייג'ן. בעונת הקיץ ניתן לראות שני מפלים תאומים הנופלים מאותה פסגת הר, ואילו בחורף המים ממשיכים לזרום במפלים, אך הם נאטמים מבחוץ על ידי שכבת קרח נוצצת וקריסטלית. אגב, מדי שנה נערכות תחרויות טיפוס על המפלים הקפואים, ומדובר בחוויה משעשעת במיוחד.
15 צפייה בגלריה
מפל לאזה
מפל לאזה
משמשים גם לשעשוע: מפלי לאזה
(צילום: שי שגב)
ורק כדי שתבינו באיזה גובה מדובר, הכפר לאזה - מעליו זורמים המפלים - ממוקם על מישור ברמה גבוהה בהרי הקווקאז, על שרשרת הרים שנקראים "שאה יאלאג", המתנשאים לגובה של 4,242 מטרים מעל פני הים.
למפלי המים ניתן להגיע מהעיר גוסאר באמצעות נסיעה בת 40 דקות ברכב (בחורף - נסיעה ברכב שטח או ג'יפ תהיה הבחירה הטובה ביותר, כיוון שהדרך כולה מושלגת ורכב רגיל עלול להיתקע). גוסאר, אגב, נמצאת במרחק של כשלוש שעות נסיעה מהבירה באקו.

מפלי ויקטוריה | Victoria Falls

המפלים הבאים עד כדי כך מרשימים, שהם נבחרו להיות חלק משבעת פלאי הטבע בעולם. בשמם המקומי הם מכונים "מוסי אואה טוניה" ("העשן הרועם"), ומיקומם הוא בנהר זמבזי, הנמצא על הגבול שבין זמביה לזימבבואה שבאפריקה. רוחבם של המפלים הוא 1.7 קילומטרים, הם מתנשאים לגובה של 108 מטרים ונופלים לתוך תהום צרה ולאחריה, לסדרה של תהומות שאורכם כ-80 קילומטרים.
15 צפייה בגלריה
מפלי ויקטוריה
מפלי ויקטוריה
מחווה למלכה ויקטורה: מפלי ויקטוריה
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
האירופאי הראשון שגילה את המפלים היה החוקר המפורסם, דייוויד ליווינגסטון, שהגיע אליהם בשנת 1855 במהלך מסע הגילויים שלו בין השנים 1856-1852. ליוויגנסטון, הגיע אל המפלים באמצעות סירה, ואלו הרשימו אותו אפילו יותר ממפלי נגוניי הזורמים במעלה הנהר, ועל כן כינה אותם על שם המלכה ויקטוריה, ששלטה בבריטניה באותה תקופה. למפלי ויקטוריה יש גם בריכה טבעית גדולה בה המבקרים יכולים להשתכשך להנאתם, ואת זרימתם ניתן לראות גם ממרחק של 50 קילומטרים.
15 צפייה בגלריה
מפלי ויקטוריה
מפלי ויקטוריה
משתכשכים: מפלי ויקטוריה
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
האזור עצמו, על המפלים והפארקים שסביבם, פופולרי במיוחד, וכראייה לכך מדי שנה פוקדים אותו כמיליון מבקרים מרחבי העולם. ניתן להגיע לשם בנסיעה ברכבת או באוטובוס, ואף לשהות במלון הפועל בשמורה עצמה. אגב, בסמוך לשולי המפלים ישנה אטרקציה מפורסמת נוספת - "הכורסה" (המכונה לעיתים גם "בריכת השטן") שנוצרה באופן טבעי, ומעוררת גם היא לא מעט תגובות התפעלות. על מנת ליהנות ממנה מומלץ להגיע לאזור בין החודשים ספטמבר לדצמבר, אז זרם הנהר האיטי מאפשר לשחיינים הרפתקנים להשתכשך בבטיחות יחסית, במרחק של רק כמה מטרים מהנקודה בה המים נופלים.
15 צפייה בגלריה
מפלי ויקטוריה
מפלי ויקטוריה
מפלי ויקטוריה
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)

מפלי הניאגרה | Niagara Falls

מפלי הניאגרה הם שם קולקטיבי לשלושת המפלים השוכנים על גבול ארצות הברית וקנדה, ובין המפלים המפורסמים בעולם. מקורם בימת אירי, ולאחר נפילתם הם זורמים דרך נהר הניאגרה אל ימת אונטריו, הנמוכה מימת אירי ב-100 מטרים. גובהם של המפלים הקנדיים הוא 51 מטרים, ורוחבם בפסגה מגיע ל-675 מטרים וכשליש מהם נמצאים בשטחה של ארצות הברית: המפלים הגדולים, שגובהם נע בין 30-21 מטרים, ורוחבם בפסגה הוא 323 מטרים, ומפל נוסף וקטן יחסית המכונה "הינומת הכלה", בשל העובדה שהוא מופרד מהמפל הגדול על ידי אי הירח.
15 צפייה בגלריה
מפלי הניאגרה
מפלי הניאגרה
הטבע בשיא תפארתו: מפלי הניאגרה
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
כ-15 מיליון מבקרים פוקדים את אזור מפלי הניאגרה מדי שנה, והאזור ידוע גם כבירה העולמית של זוגות בירח דבש. על מנת לחזות במראה המרהיב מקרוב, ישנה אופציה לעלות על סירה השטה במקום ומקרבת את המבקרים למפלים האדירים. במהלך השיט, אגב, יש סיכוי טוב להירטב כתוצאה מהזרמים החזקים של המפלים, אבל מה לא עושים בשביל לחזות ביופיו של הטבע מקרוב.
15 צפייה בגלריה
מפלי הניאגרה מהצד הקנדי
מפלי הניאגרה מהצד הקנדי
מפלי הניאגרה מהצד הקנדי
(צילום: דני שדה)
מלבד השיט בסירה קיימות אטרקציות רבות נוספות באוזר, בהם צפייה במפלים ממסוק וביקור באתר מגדל סקיילון הסמוך, המעניק תצפית פנורמית על האזור משני צדי הגבול - האמריקאי והקנדי. בצפון אזור הניאגרה ובמרחק נסיעה קצר מהמפלים, נמצאת גם העיירה ניאגרה און דה לייק המושכת אליה מבקרים רבים ונחשבת לאחת העיירות היפות ביותר בקנדה.
המלצה שלנו: אם טרם ביקרתם באזור וצפיתם במחזה המרהיב של המפלים הסוערים, כדאי שתזדרזו שכן שחיקת המים לאורך אלפי השנים, גורמת למפלים לנסיגה משמעותית. על פי מדידות שנערכו החל משנת 1970, מגיעה השחיקה ל-1.5 מטרים בשנה. עצוב.

מפלי יוסמיטי | Yosemite Falls

יוסמיטי, נחשבים למפלי המים הגבוהים ביותר בצפון אמריקה. בזכות גובהם - העומד על 739 מטרים - הנמדד מתחילת הנפילה הראשונה ועד תחתית הנפילה האחרונה, הם זכו בתואר הנחשק - "המפל השביעי בגובהו בעולם". בזכות התואר לו זכו, אך לא רק בזכותו, נחשבים המפלים לאתר תיירותי חשוב בפארק, במיוחד בסוף עונת האביב אז כמות המים הזורמים בהם נמצאת בשיאה.
15 צפייה בגלריה
מפלי יוסימיטי
מפלי יוסימיטי
יפים במיוחד בעונת האביב: מפלי יוסמיטי
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
הילידים האינדיאניים שחיו באזור, שבט אווהניצ'י, כינו את המפל "צ'ולוק" ("הנפילה") והאמינו כי הבריכה בבסיסו מאוכלסת ברוחם של כמה מכשפות המכונות פולוטי. על פי האגדה, באחד הימים אישה שאבה דלי מים מהבריכה, והדלי התמלא בנחשים. באותו לילה, לאחר שהאישה חזרה לביתה, רוחות חזקות גרמו לביתה להישאב לתוך הבריכה יחד איתה ועם תינוקה שזה עתה נולד. על פי האגדה, אם מסתכלים היטב במי הבריכה ניתן לראות את האישה והתינוק.

מפלי הריין | Rhine Falls

המפלים הבאים הם מהגדולים ביותר בשוויץ וגם מהיפים בעולם, ובהחלט אפשר לציין אותם בין המקומות הטובים ביותר לבקר בהם במדינה האירופית. בשל עצמתם החזקה של מפלי הריין הדגים אינם מסוגלים לטפס עליהם, אולם צלופחים מסוגלים להתנועע על הסלעים שמתחתיהם.
15 צפייה בגלריה
מפלי הריין
מפלי הריין
עצמתיים: מפלי הריין
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
מעבר להיותם משאב טבע אדיר ומשמעותי, נחשבים המפלים למוקד תיירותי כבר מאות שנים, במהלכן הצליחו לגרום ללא מעט ציירים ומשוררים להתפעם מתופעות הטבע המרשימות של האזור, שהביעו את התפעלותם זו באמצעות יצירתם.
15 צפייה בגלריה
(צילום: דני שדה)
כיום, מהווה התיירות את הענף הכלכלי העיקרי בו מנוצלים המפלים: מרפסות נוף וספינות נהר משמשות את התיירים הרבים המגיעים למפלי הריין, והעיירות בסביבה (למשל, שטיין אם ריין שנחשבת לתחנת עצירה שהיא בגדר חובה), מציעות שירותי תיירות נלווים כמו מסעדות, מלונות וטיולים מאורגנים.

מפלי פליטביצה | Plitvice Falls

בשנים האחרונות קרואטיה הפכה ליעד תיירותי חם במיוחד, בפרט בקרב התיירים הישראלים שנהנים לבקר בה לאורך כל עונות השנה. המדינה המזרח-אירופית הפכה למוקד משיכה בעיקר בזכות משאבי הטבע היפהפיים שבה, בהם גם מפלי פליטביצה שבמרכז הפארק הלאומי בעל אותו השם, הנחשב לאטרקציה תיירותית ידועה.
15 צפייה בגלריה
מפלי פליטביצה
מפלי פליטביצה
מפלי פליטביצה
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
בפארק עצמו 16 אגמים יפהפיים, המתנשאים לגבהים שונים ברחבי השטח. מי המפל הגדול (Veliki slap) זורמים מגובה של 78 מטרים, ואילו מי המפל הקטן - גלובץ (Galovački buk) נופלים מגובה של 25 מטרים.
הפארק אידיאלי למשפחות, ויש בו אף רכבת שמקרבת את המטיילים לכיוון המפלים. אגב, כמות המבקרים הישראלים במקום כה רבה, עד שחלק משומרי הפארק, שתפקידם המרכזי הוא לשמור על האווירה הפסטורלית בפארק, יודעים לדבר משפטים שלמים בעברית (כך שאל תתפלאו אם תשמעו לפתע "נא לא לצעוק" בעברית קלוקלת).

מפל סקוגפוס | Skógafoss

המפל הבא הוא חלק מנהר סקוגה שבדרום איסלנד. הוא נחשב לאחד מהמפלים המפורסמים במדינה, ומהווה את קו הגבול שבין הצוקים המפרידים את האזור ההררי לקו החוף. לצד המפל ישנו גרם מדרגות יפהפה המתפתל לו כל הדרך אל הפסגה, שכולה מדרונות דשא עם שפע של נקודות המשקיפות על הנופים היפהפיים של החוף הדרומי.
15 צפייה בגלריה
מפלי סקוגופוס
מפלי סקוגופוס
מביאים גאווה לאיסלנד: מפלי סקוגופוס
(צילום: מתוך ויקיפדיה באנגלית)
מוזיאון סקוגאר, הנמצא גם הוא בסמוך למפל, הוא אחד המוזיאונים הטובים באיסלנד; הוא מציג כיצד חיו האיסלנדים בעבר, בבתי הדשא המזכירים במעט את מגורי ההוביטים מתוך טרילוגיית "שר הטבעות", ומאפשר למבקרים לחוות מקרוב באילו תנאים חיו האיסלנדים במאות האחרונות.
ובחזרה למפל: אם מגיעים למקום ביום שמשי, אפשר ליהנות מקשתות נפלאות וצבעוניות המשתקפות על פני המפל. ואם תציבו מצלמה בזוית הנכונה, תזכו לתמונה בה הקשת יוצאת ממש מכובעכם – צלמים יצירתיים ייצרו כאן תמונות מרהיבות.
כדאי גם לדעת, שממש כאן צולמה הנשיקה האלמותית - ששודרה בעונה השמינית של "משחקי הכס" – בין דניס טרגריאן וג'ו סנואו, בזמן שהם מתעופפים על גבי הדרקונים שלהם.

מפלי ג'וג | Jog

מקורם של מפלי הג'וג הוא בנהר שרוואטי שבדרום הודו. המפלים המרשימים מתנשאים לגובה של 253 מטרים, מה שהופך אותם למפלים השניים בגובהם בהודו (וגם ליפים ביותר). בקיצור, ביקור במקום הוא ללא ספק חוויה לכל החושים.
15 צפייה בגלריה
מפלי ג'וג
מפלי ג'וג
זרימה חלשה לאורך כל השנה: מפלי ג'וג
(צילום: אתר ויקיפדיה באנגלית)
אגב, להבדיל ממפלים אחרים שהוצגו ברשימה זו, זרם המים במפלי ג'וג נחשב לחלש במיוחד לאורך כל השנה. הסיבה לכך היא בשל העובדה שלפני עונת המונסון במדינה, המים בסכר לינגאנמקקי שמעל המפלים משמש לייצור חשמל.
עם זאת, אם רוצים לראות את המפלים כשהם במצבם האידיאלי, עדיף לבקר במקום דווקא במהלך עונת המונסון.
מפל התנור
את הרשימה חותם אחד משלנו, גאווה לאומית ממש - מפל התנור שבצפון הארץ, הנחשב לאחד מהמפלים הגבוהים והמרשימים בישראל.
בשנים גשומות, בימות החורף והאביב, זורמים מים רבים בערוץ נחל עיון הזורם מעמק עיון שבדרום לבנון דרומה אל תוך שטח ישראל, ומהווה יובל של נהר הירדן. בהמשך, המים צונחים בעצמה מגובה של כ-30 מטרים ומתיזים לכל עבר - וכך, למעשה, נוצר מפל התנור המפורסם.
15 צפייה בגלריה
גאווה לאומית: מפל התנור
גאווה לאומית: מפל התנור
גאווה לאומית: מפל התנור
(צילום: אביהו שפירא)
ולמרות שהכניסה לבריכות שנמצאות למרגלות המפל אסורה, אין דבר מרענן יותר מלעמוד בסמוך אליו ולהירטב מזרזיפי המים.
לפני שנים אחדות, בחודשי הקיץ, חקלאים מלבנון שאבו את כל מי הנחל להשקיית השדות שלהם, מה שגרם לחלקו הישראלי של הנחל להתייבש. רשות הטבע והגנים מצאה פתרון הולם לבעיה, ובשנת 2009 הטמיעה באדמה צינור שמזרים מים מנחל דן הסמוך לאזור שמעל למפל התנור בנחל עיון. הזרמת המים אפשרה ליצור זרימה במהלך כל השנה, לטובת המטיילים, הצמחייה ובעלי החיים באזור.
שימו לב: בימים גשומים מאוד, חלק ממסלולי הטיול סביב המפל ואפיק הנחל נסגרים בשל סכנת החלקה וזרימות חזקות. לכן, לפני היציאה למקום יש להתעדכן במוקד רשות הטבע והגנים.