"מי שקלסטרופוב שלא יתקרב בכלל למקום הזה, גם לא מי שסובל מקור". זה המסר העיקרי של אמיר ויצמן, צלם ספורט אתגרי, שחזר מוקדם יותר החודש מצלילה במכרה אבן צפחה בגרמניה שהפך לאתר צלילה. "זה מיועד רק לצוללים עם רישיון טכני ומעלה או לצוללי מערות", סיפר ויצמן בשיחה עם ynet. "זו נחשבת לצלילה המסוכנת ביותר כי אי אפשר לעלות אל פני המים".
מכרה Felicitas נמצא בשטח של הכפר Bad Fradaburd ברכס ההרים זאוארלנד שבמדינת נורדריין-וסטפאליה. המכרה נחצב בשנת 1948 לאחר שתושבים מקומיים, שרק רצו לקרר את הבירה שלהם בתוך מחילות שחפרו בהר, גילו כי הוא בנוי מאבן צפחה איכותית. במהלך השנים נחצבו באזור עוד עשרות מכרות נוספים, אך עם הזמן בעקבות שלל סיבות כלכליות כמעט כולם נסגרו.
בשנת 2018 אדם בשם וולפגנג רור שכר את אחד מהמכרות והפך אותו לאתר צלילה, הוא עשה זאת על ידי כך שפשוט לא שאב את מי הגשמים שירדו בחורף, כפי שנעשה בזמן שהמכרה היה פעיל. המקום הפך לאתר עליה לרגל לצוללים טכניים ולצוללים עם מערכות סגורות.
3 צפייה בגלריה
צלילה במכרה בגרמניה
צלילה במכרה בגרמניה
אמיר ויצמן פותח דלתות - ונכנס
(צילום: Aquazoom / GoPro)
המכרה הוא באורך של כקילומטר. הכניסה (שהיא גם היציאה) היא דרך פיר באורך של 100 מטרים וברוחב של 1.5 מטרים שיורד מטה בזווית של כ-20 מעלות עד שמגיעים לגובה של כ-30 מטרים מתחת לפני האדמה.
"המים, שהטמפרטורה שלהם היא 5 מעלות, מגיעים עד לתקרת המכרה, אם יש תקלה אז אין לאן לעלות, אלא צריך לחזור אחורה", סיפר ויצמן שהוא גם בעליה של חברת "אקווה זום" (AQUAZOOM). "הצלילה מאוד איטית בגלל שכל תנועה מעלה משקעים מהקרקע שלא מאפשרים לראות".
בשל התנאים הקשים כמות הצוללים במקום מוגבלת ל-12 צוללים ביום. "לפני הצלילה כל צולל רושם את שמו על לוח", הסביר ויצמן. "חייבים לצלול בזוגות. יש 'כבל חיים' וכל זוג צוללים נצמד אליו במהלך הצלילה וכך הוא לא מאבד את הדרך".
ויצמן הוסיף כי "זו צלילה שנמשכת מינימום שעתיים-שעתיים וחצי, אי אפשר לצלול שם מהר, ובמהלך הדרך חייבים לעשות חניות דקומפרסיה כדי לשחרר את החנקן ממערכת הדם. בצלילה טכנית הכל צריך להיות כפול – שני פנסים, שני מכלים עם שתי יציאות נפרדות, שני מחשבי צלילה. וכו'".
3 צפייה בגלריה
צלילה במכרה בגרמניה
צלילה במכרה בגרמניה
אפשר לדמיין את הפועלים שפסעו ליד הפנס הזה
(צילום: Stefan Ruehl)
3 צפייה בגלריה
צלילה במכרה בגרמניה
צלילה במכרה בגרמניה
אחד מרכבי העבודה שנותרו במכרה
(צילום: Stefan Ruehl)
ומה רואים שם? "המים נקיים, אבל מאוד חשוך שם. בתוך המכרה יש רכבי עבודה כבדים ששימשו בעבר את הפועלים. בגלל גודלם הם הוכנסו בחלקים אל המכרה, ולכן כדי להוציא אותם היה צריך לפרק אותם, אז כבר בחרו להשאיר אותם שם. חלק מהצוללים לוקחים איתם למטה טבלטים עמידים למים כדי לא להשתעמם בזמן ההפסקות שחייבים לעשות לאורך הדרך".