כפר הסקי הצרפתי סן-קולומבן-דה-וילאר (Saint-Colomban-des-Villards) החליט על צעד חסר תקדים: בחורף הקרוב, הגלישה באתר המקומי תהיה ללא תשלום. על פי דיווח באתר "יורוניוז", לא מדובר בגימיק שיווקי אלא בצעד חירום כלכלי.
2 צפייה בגלריה
סן-קולומבן-דה-וילאר, השלג מחכה והקופות סגורות
סן-קולומבן-דה-וילאר, השלג מחכה והקופות סגורות
סן-קולומבן-דה-וילאר, השלג מחכה והקופות סגורות
(צילום: Deborde / shutterstock)
האתר, השוכן בגובה 1,100 מטר, סובל כבר כ-25 שנה מגירעון מתמשך שהחריף בשל מחסור בשלג ושינויי אקלים. בשנת 2025 הגיע הגירעון התפעולי למיליון אירו – נתון שהפך את המשך הפעלתו במתכונת רגילה לבלתי אפשרית. הגירעון היווה כמעט 40% מכלל תקציב הכפר השנתי (2.7 מיליון אירו), מצב שהחוק הצרפתי אינו מאפשר להמשיכו ללא הגבלה. לחץ זה הביא להתערבות של הרשויות המחוזיות, שדרשו קיצוץ דרסטי בעלויות.
בראיון ל"יורוניוז" הסביר ראש הכפר, פייר-איב בוניבאר, כי עלות הפעלת מערך הכרטוס וכוח האדם בקופות (כ-40 אלף אירו לעונה) גבוהה מההכנסות הצפויות ממכירת סקי-פסים (כ-18 אלף אירו בלבד). "זה נשמע כמו אבסורד כלכלי, אבל פיננסית - משתלם לנו יותר לא לגבות כסף בכלל", הודה בוניבאר.
בנוסף לחיסכון בעלויות הכרטוס, הכפר צמצם משמעותית את היקף ההפעלה של האתר כולו. העלות הכוללת של הפעלת האתר במתכונת המצומצמת והחינמית השנה מוערכת ב-150-200 אלף אירו - פי חמישה פחות מהחורף הקודם, שבו הופעל אתר גדול בהרבה בעלות של כמיליון אירו.
כחלק מהקיצוצים, הוחלט לצמצם את פעילות האתר למינימום: שני רכבלי גרירה ומתקן לילדים המיועדים בעיקר למשפחות ולגולשים מתחילים. בנוסף, נותק החיבור הפיזי שהיה קיים בעבר לאזור הסקי הענק לה סיבל (Les Sybelles), כך שהגולשים מוגבלים למתחם המצומצם של הכפר בלבד.
לשם השוואה, באתרים אחרים בצרפת סקי פס יומי עולה כיום בין 60 ל-80 אירו לאדם. משפחה של ארבע נפשות משלמת על סקי פס בלבד כ-300-250 אירו ליום, או כ-1,700-1,400 אירו לשבוע – עוד לפני הוצאות על ציוד, לינה וטיסות.
2 צפייה בגלריה
וכך נראה שם בקיץ
וכך נראה שם בקיץ
וכך נראה שם בקיץ
(צילום: Sylvain B / shutterstock)
הכפר, השוכן בחבל סבואה (כ-30 ק"מ מאלברוויל), מנסה כעת להמציא את עצמו מחדש כעיירת נופש לארבע עונות. ראש העיר הודה כי בגובה כזה, הסקי האלפיני המסורתי נידון להיעלם בגלל ההתחממות הגלובלית. "ההחלטה הזו משחררת אותנו לדמיין עתיד אחר", סיכם, כשהוא מכוון להשקעה במסלולי הליכה בשלג ופעילויות טבע שאינן תלויות בתשתיות רכבלים יקרות.