1 צפייה בגלריה
"אין כמו ארגנטינה". גרסת התרמילאים בדרום אמריקה בגיל 40 פלוס
"אין כמו ארגנטינה". גרסת התרמילאים בדרום אמריקה בגיל 40 פלוס
"אין כמו ארגנטינה". גרסת התרמילאים בדרום אמריקה בגיל 40 פלוס
(אוסף משפחתי)
באיחור קליל של 25 שנה יצאתי לטיול אחרי צבא ומצאתי את עצמי מטפסת על קרחון כאילו הייתי אחרונת המשוחררים שמתלבטים אם לחזור לארץ ולהשלים בגרות או אולי ללכת ברגל לצ'ילה ולגדל זקן של היפסטרים על הדרך! פייר?! התרגשתי מהמעמד.
אז קודם כל ברכות. המדינה שמדורגת אצלי ראשונה במצעד המדינות השוות בעולם נפתחת לתיירים ב-1.11.21. הגיע הזמן שגם אנחנו, המבוגרים שכבר יש להם שכל להסתובב עם מזוודה מצויידת בארבעה גלגלים כי אנחנו לא צב, נבחן את דרום אמריקה. אני פה היום כדי לשכנע אתכם לארוז את הילדים ולטוס לארגנטינה. ואם אין לכם ילדים תעשו אותם בארגנטינה. העיקר שתסעו.
כנקודת התחלה מיניתי את עצמי לסניגור של ארגנטינה בעולם ולהלן רשימת טיעונים מרשימה במיוחד שהכנתי כדי להעלות לה את הרייטינג:
מלא חברות תעופה טסות לשם אז אפשר להתארגן על כרטיס ב-900 דולר לאדם גם בשיא העונה.
כשאנחנו בשיא החורף אז שם קיץ. מה רע לברוח למזג אוויר מלטף ועוד בספרדית מדוברת?!?
זו מדינה ענקית שכל חלק שלה נראה אחרת אז אם תפרידו אלבומי לופה, תשכנעו את עצמכם שהייתם בשלושה טיולים שונים במחיר אחד.
העלויות על הקרקע מגוחכות והאטרקציות בה זולות בקטע לא נעים.
יש פה מסאג'ים יותר טובים מתאילנד ומסתמן שכל הארגנטינאיות היו בחוג מסאג' במתנ"ס.
אין פה שופינג! נאדה! כלום! הרשת המערבית היחידה ששלחה לפה נציגות זה זארה - אבל רק את הבגדים שהם לא הצליחו למכור במדינות שלאנשים יש טעם. עכשיו למה זה ברשימה הזו אתם.ן שואלים.ות?! ובכן, זה כי נסענו עם בנות נוער ואשכרה חזרנו לארץ עם ע ו ד ף ! כך שיותר זול להיות פה מאשר בבית.
ועדיין, בנות הנוער הבורגניות שלי (בנות 17,19) היו ברוב כדור הארץ ועפו על המדינה הזאת בקטע אחר (והן בגיל שהן מתעוררות לא מרוצות).
אורזים? יופי, אז בעודכם אורזים קחו בחשבון שזו ארץ מערבית שמתנהלת כמו מדינת עולם שלישי, על היתרונות והאתגרים שבעניין: מטבע חלש עם תנודות חדות לטובתנו, אזורים מפוקפקים שלא כדאי להיכנס אליהם וכדומה, אבל אל דאגה, מאחר וביקרתי בה שלוש פעמים, להלן ההמלצה שלי למסלול משפחתי בטוח, חוויה שונה ומעלפת מובטחת:

נתחיל בחלוקת הלו"ז

בואנוס איירס - שלושה ימים מלאים
אל קלפטה - יומיים מלאים. הרפתקנים שיש להם זמן יכולים לחצות מפה בקלילות לצ'ילה ואז להוסיף עוד יומיים שלושה.
ברילוצ'ה - ארבעה ימים מלאים.
איגוואסו - יומיים מלאים, אם בא לכם לראות מפלים על אמת.
מהדרין יכולים לחזור לארץ דרך ריו דה ז'נרו (בברזיל) ולהרוויח עוד עיר מטורפת על הדרך. מנסיוני שלושה ימים מלאים בריו זה מספיק.

בואנוס איירס

14 מיליון תושבים בעיר מפלצתית מסבירים את הפקקים והעומסים שמתחילים פה בחמש בבוקר ונגמרים בחמש בבוקר למחרת. אבל הארגנטינאים כל כך נעימים ומנומסים שזה נסלח ולמרות שיש פה קיץ מסוף נובמבר ועד מרץ תכינו את עצמכם לגשם טרופי במטחים מפתיעים, אז כדאי שתארזו מטריה.
לינה:
כיאה לעיר בסדר גודל כזה אין פה מרכז אחד, יש מלא שכונות. אני ממליצה ללון בפלרמו אני חוזרת: פלרמו! ועדיף בדירת Airbnb. אם אתם מתעקשים על אזור סן ניקולס אז ב-Claridge Hotel (מלון ברמת חמישה כוכבים ב-300 שקלים ללילה) או ב-Alvear Art Hotel. אגב, חובבי הלאקשרי ישמחו לגלות את המחירים ההוגנים של ה-Four Seasons ביחס למלונות של הרשת בערים אחרות.
תחבורה:
הכי נוח וגם זול בטירוף זה לנוע עם מוניות (יש uber אבל הוא לא חוקי!) מה שכן, אם תפסה אתכם סופה טרופית אז קחו בחשבון שנהגי המוניות לא עוצרים, הם כנראה נמסים בגשם או משהו.
מה רואים, מה אוכלים ומה עושים?
קודם כל פותחים גוגל מפות, כותבים בואנוס איירס ואז מכניסים למנוע חיפוש: ATTRACTIONS.
המיקודים שלי: בגדול יש פה ערימות של מוזיאונים שגובים עלות כניסה מגוחכת, ואם גם לכם יש נוער שמעריך אמנות לא לפספס את MALBA. יש מלא שכונות ססגוניות וצבעוניות, ואם הנוער חובב אינסטוש אז לא לפספס את La Boca.
יש המון שווקים, דוכני אמנים וחנויות יד שנייה שהן כמו מסע בזמן, ויש מלא שוקי אוכל. לא לפספס את Mercado San Telmo.
מבחינת מסעדות - מסעדת Parrilla Don Julio בשכונת פלרמו, הידועה מאוד בין מטיילים ובצדק. היא בין הטובות שאכלנו בהן רק תמיד תקחו בחשבון שיש מושג כזה "זמן ארגנטינה", שזה כינוי לאיטיות מהגיהנום. אז גם אם נכנסתם למסעדה לא ממש רעבים אל דאגה הרעב יגיע עם האוכל.
יש מלא בתי קפה ברמה שלא תבייש את פריז מינוס חלב סויה כי הם לא שמעו על זה אבל פלוס דולצ'ה דה לצ'ה שהם דוחפים לכל דבר שיהיו בריאים. וכמובן, אם אתם חובבי סגידה מוגזמת אז יש את כל העניין של אוויטה וגם את פרידה קאלו עם כל המרפסות, המצבות, ציורי הקיר והמוזיאונים שלהן, כשכל אלו ועוד יתגלה לכם בחיפוש קליל בגוגל.

יאללה, טיסה קצרה (יחסית) לאל קלפטה

נחתנו בדרום של דרום אמריקה, לקחנו מונית משדה התעופה לעיר, יצא 750 פזוס (שזה כמו כל מה ששילמנו על כל המוניות במשך ארבעה ימים בבואנוס!) ושם זה היכה בי. בעודי מחכה למזוודות מוקפת צעירים מתלהבים אני קולטת שאני אשכרה בטיול אחרי צבא ההוא שמעולם לא יצאתי אליו.
פשוט, כשהייתי בגיל המתאים הייתי ענייה נוסח אוליבר טוויסט והמקסימום שיכולתי זה לתפוס טרמפים לטבריה והנה אני אוטוטו מטפסת על קרחון. אני מתקרבת באלגנטיות לצעירים כדי לשמוע על מה מקשקשים ולגנוב טיפים ושומעת אותם מתלהבים מזה שיש אוטובוס לעיר ב-200 פזוס אז חבל לשלם למונית. אני מיד נסוגה בעדינות ומתאפקת לא לעדכן אותם שזה חמוד רק שזה שעה וחצי במקום 17 דקות במונית.
הגענו בצהריים, כמעט והתבאסתי שכבר לא נספיק כלום ואז גילינו שמחשיך רק ב11 בלילה, איזה פינוק. או סיוט. תלוי בני כמה הילדים שלכם. בהקשר זה חשוב לדעת שהשמש זורחת בחמש בבוקר ואת זה לצערי בדקתי אישית, מה שכן, כשהיא עולה היא משתלבת לתוך שמיים עם עננים בצורות לא הגיוניות כשברקע עפות ציפורים מהסוג שרואים רק במגדיר זנים של קק"ל.
ואם לא די בזה אז יוצא שעדר של סוסי פרא חותך את האופק בדהרה ואת פתאום שואלת את עצמך שאלות פילוסופיות כמו: מה זההההה לעזאזלללל?
כאמור, הגענו עד אל קלפטה בעיקר בשביל לעשות טיול על קרחון פריטו מורנו, ואכן הגענו אליו למחרת אחרי שעה וקצת של נסיעה בנופים מרהיבים. את ההרפתקה הזו כדאי לעשות עם חברת תיירות מקומית ויש רבות, המחירים דומים. בסביבות 1,800 פזוס לאדם, וזה כולל הסעה, הדרכה, סוליות שלג ולקינוח שוט של ויסקי. יש תוספת של 700 פזוס שמשלמים בכניסה לשמורה. אם אתם באים ליומיים נקודתיים תזמינו מראש שלא תתקעו בלי ותגיעו עם נעלי טיולים טובות.
למה לצפות? התחלנו בהליכה קלילה על תוואי מסלול העץ שהונח בנוחיות ממש מול הקרחון ואיפשר לי להתרשם מהעוצמה שלו ולמלמל: אני הולכת לטפס על הדבר הזה ינעל העולם! אחר כך ישבנו מולו וחיכינו כי אמרו שנופלות פיסות קרח ענקיות אחת לרבע שעה. אחרי שעה נפלו כמה קוביות בגודל של אלה שיוצאות מהמקרר שלנו אז איבדתי סבלנות וחתכנו לקפיטריה עם חשק בלתי מוסבר לקפה קר. אין קפה קר בקפיטריה.
משם עלינו על סירה שלקחה אותנו לגדה הקפואה שם החל הטיפוס ואני לא יודעת למה אבל הפתיע אותי שזה כמו ללכת על ערימת ענק של קוביות קרח, אולי כי מרחוק הקרחון נראה כמו ספוג רחצה.
מודה שאין לי מילים לתאר את החוויה השונה והחד-פעמית הזאת ולכן אסכם שזה להיט ובאמת שחבל שמזג האוויר במזרח התיכון לא מעודד צמיחה של קרחונים כי זה בקלות היה הופך לספורט הלאומי שלנו.
ירדנו אחרי שלוש שעות ושריר תאומים תפוס למות ואז, בספינה חזרה, דווקא כן נפל גוש קרח ענק למים! זה עשה רעש של רעידת אדמה והיה כל כך מרהיב שזה כיבה את האינסטינקט הכפייתי לשלוף את הפלאפון ולצלם. כן כן, עד כדי כך.
מה עוד עושים באל קלפטה?
טיול ג'יפים בשקיעה כולל ארוחת ערב במערה עם ציורי קיר בני כמה אלפי שנים. טיול ספארי בעקבות סוסי פרא. והכי מרגש: ספא במלון כדי להחזיר לעצמכם תחושה כלשהי בבוהן.
לינה: לפי התקציב שלכם כי יש אלף אופציות. לכל המלונות יש הסעות קבועות מסביב לעיירה אז לא לשבור ת'ראש יותר מידי. מה שכן, אני ממליצה לקחת מלון עם בריכה מחוממת. אנחנו לנו ב-Xelena Hotel & Suites וגם ב-EOLO - Patagonia´s Spirit המבודדת.

ברילוצ'ה

מאל קלפטה תפסנו טיסה שעה וחצי לברילוצ'ה. פה נכון ראוי וקצת חובה לשכור רכב ולעשות הכל עצמאית. אין שום סיבה בעולם להזמין את כל הטיולים הקבוצתיים המעייפים האלה באוטובוס שלוקח לו שעה וחצי לאסוף מכל המלונות וההוסטלים, רק כדי שלא ישאר לכם מקום ליד החלון כי אספו את כל המוצ'ילרים קודם, וכדי לבאס לגמרי עוצרים בדיוק איפה שפחות מעניין ויותר תיירותי.
מה עושים בברילוצ'ה?
בעיקר נוסעים במרחבים עוצרי נשימה בין עשרות אגמים שממלאים אתכם בתכנונים ציוניים להרחבת אגם ירוחם. וגם עוצרים בתצפיות ומצלמים, עולים על רכבל לראש ההר ומצלמים, נוסעים עוד קצת ושוב עוצרים כדי לאכול אמפנדס, עושים טיול סוסים שמסתיים בארוחה אצל גאוצ'ו אמיתי שמכין הכל על מדורה ואז מצלמים.
עוברים בעיירות ציוריות לאכול עוגת קוקוס וריבת חלב ואז עושים מסלול ביער שהיה השראה לסרט במבי, רק נזהרים מהיתושים שם כי הם עוקצים ישירות באיברים פנימיים וגם את זה מצלמים, מי ישמע אתם פותחים תערוכה בסוף. בין ערביים לוקחים את הנוער לרחוב הראשי לקנות תכשיטים אצל אמנים סטלנים שלא מצטיינים בחשיבה כמותית (עלות שרשרת אחת - 200 פזוס, חמש שרשראות ב-400?!) ואומרים להן: אתן רואות כמה חשוב ללמוד מתמטיקה?
משהו בגדר חובה: מסלול שבעת האגמים, לא מפספסים את אגם Traful ואל תתנו לדרכי העפר לעצור אתכם.
איפה ישנים?
לנים לפחות לילה אחד במלון Llao Llao Hotel כי עם כל הכבוד הגעתם עד כאן ואתם עובדים קשה אז מגיע לכם! וכמובן שעושים מלא מסאג'ים.

אחח ארגנטינה ארגנטינה

מפה לשם יצא שהבנות שלי עשו "חלוץ" לטיול הגדול שלהן ואינשאללה הן יבינו שהסיפור הרומנטי הזה יוצא הרבה יותר נוח כשאמא והארנק שלה באים גם ויקחו אותי.
ואם לא, גם טוב כי מי אני שאמנע מהן למרוח עשרה חודשים בתקציב של 17 שקל ליום תוך סחיבת מוצ'ילה על הגב בקטע של שיחזור טירונות כי "זה מה שכולם עושים". העיקר שישימו קרם הגנה ויהיו מאושרות.
לעוד מידע והמלצות לטיול בארגנטינה, מוזמנים להיכנס ישירות להיילייטס באינסטגרם: בואנוס איירס / ברילוצ'ה / אל קלפטה כדי לקבל תחושה ממשית של טיול כזה על הקרקע. זה עוזר להבין אם זה מתאים לכם. אבל זה בטוח מתאים אז פשוט טוסו וזהו, לא להיות כבדים!