נורבגיה, המדינה הסקנדינבית השלווה, הפכה מאז 7 באוקטובר למדינה האירופית שהכי עוינת את ישראל. החל מסירוב להגדיר את חמאס כארגון טרור, דרך התבטאויות קשות של שר החוץ ועד להמשך העברת כספים לארגון אונר"א שחלק מעובדיו היו שותפים לטבח. הרב יואב מלכיאור, רבה של הקהילה היהודית באוסלו, אף אמר לפני כמה ימים בריאיון ל-ynet כי אנטישמיות כזו לא הייתה במדינה מאז מלחמת העולם השנייה.
נורבגיה, יש לומר ביושר, היא מדינה יפה בצורה יוצאת דופן עם פיורדים עוצרי נשימה, נהרות, מפלים ובאופן כללי נופים שומטי לסת. בכל שנה היא מושכת אליה מטיילים רבים, בהם גם ישראלים, אך מי ירצה כעת לטייל במקום שבו סולדים ממנו וממדינתו בצורה קיצונית?
פה בדיוק נכנסת לתמונה שבדיה, שכנתה של נורבגיה. הממלכה הסקנדינבית מביעה תמיכה בישראל בשעתה הקשה. מאז 7 באוקטובר ראש הממשלה, אולף קריסטרסון, מקפיד להגיע באופן קבוע לאירועים של הקהילה היהודית והישראלית בממלכה, ואף הדליק את החנוכייה שהוצבה במרכז שטוקהולם. ממשלתו עצרה את המימון לאונר"א, ובאתר הרשמי שלה מציינת כי לישראל יש זכות להגן על עצמה מפני ארגון הטרור חמאס, וכי יש לשחרר ללא תנאי את כל החטופים שנמצאים ברצועת עזה.
לשר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטורם, יש קשר מיוחד לישראל ולעם היהודי: רעייתו אן לינד התנדבה בקיבוץ משגב עם בשנות ה-90, וסבו וסבתו נהגו לארח ניצולי שואה בביתם לאחר סיום מלחמת העולם השנייה.
לא הייתי מספר לכם את כל זה, אם לא הייתי חושב ששבדיה יכולה להוות אלטרנטיבה נהדרת לטיולים עבור מי שמעדיף להימנע בתקופה זו מביקור בנורבגיה, ועדיין רוצה לטעום מהנופים הסקנדינביים הפראיים. כן, לשבדיה יש יופי טבעי ועשיר משלה – מקווי החוף המחוספסים של הארכיפלג של שטוקהולם ועד לחופי אגם סיליאן השלווים.
25 צפייה בגלריה
Mjältön Island in the Höga Kusten
Mjältön Island in the Höga Kusten
Mjältön Island באזור החוף הגבוה
(צילום: shutterstock)
25 צפייה בגלריה
נהר Lulealven
נהר Lulealven
נהר Lulealven שבלפלנד השבדית
(צילום: shutterstock)
אחד המקומות היפים לטיול, לא רחוק מעיר הבירה, הוא הארכיפלג של שטוקהולם אשר פרוש על פני הים הבלטי כמו פסיפס מנצנץ, גן עדן של ממש לאוהבי הים, עם למעלה מ-30 אלף איים מרתקים וירוקים שאפשר לטייל בהם, לדוג ובעיקר ליהנות משקט ומשלווה. באיים ניתן למצוא מגוון אפשרויות לינה, החל מקוטג'ים נעימים, דרך בתי קיץ להשכרה ועד לאתרי ספא יוקרתיים.
איים שמומלץ לבקר בהם:
Vaxholm - המכונה "השער לארכיפלג". ווקסהולם היא עיירת אי מקסימה הממוקמת במרחק נסיעה קצרה במעבורת משטוקהולם. יש בה בתי עץ ציוריים, רחובות מרוצפים אבן ומבצר היסטורי מהמאה ה-16.
25 צפייה בגלריה
Vaxholm
Vaxholm
Vaxholm
(צילום: shutterstock / RolandL)
25 צפייה בגלריה
מצודת Vaxholm
מצודת Vaxholm
מצודת Vaxholm
(צילום: shutterstock)
Sandhamn - יעד המציע חופים בתוליים, שבילי הליכה ציוריים ומרינה תוססת. המבקרים יכולים לסעוד במסעדות על קו המים, לחקור את ההיסטוריה הימית העשירה של האי, או פשוט להשתזף באחד החופים.
25 צפייה בגלריה
Sandhamn
Sandhamn
Sandhamn
(צילום: shutterstock)
Grinda - עם היערות השופעים, הצוקים הסלעיים והמפרצים השלווים, גרינדה הוא היעד המושלם עבור חובבי טבע. האי מציע מסלולי הליכה, השכרת אופניים וסיורי קיאקים, כמו גם בקתות נעימות ומתקני קמפינג ללינת לילה.
25 צפייה בגלריה
Grinda
Grinda
ברוכים הבאים ל-Grinda
(צילום: shutterstock)
25 צפייה בגלריה
Grinda island
Grinda island
Grinda island
(צילום: shutterstock)
Fjäderholmarna - במרחק שיט קצר בסירה משטוקהולם שוכנת קבוצה של איים קטנים הידועים בסדנאות האומנים שלהם, בחנויות היצירה ובמסעדות מאכלי הים שלהם. המבקרים יכולים ללמוד על עבודות יד שבדיות מסורתיות, ליהנות מפירות ים טריים או פשוט לטייל לאורך החוף היפה.
25 צפייה בגלריה
Fjäderholmarna
Fjäderholmarna
Fjäderholmarna
(צילום: shutterstock / Geert Verhoeff)
Utö - ממוקם בקצה הדרומי של הארכיפלג, זהו אי מחוספס הידוע בצוקים הדרמטיים שלו, בחופים החוליים ובמכרות הברזל ההיסטוריים שלו. פעילויות חוץ כגון טיולי הליכה, רכיבה על אופניים ודיג פופולריות כאן, כמו גם סיורים מודרכים העוסקים במורשת הכרייה של האי.
25 צפייה בגלריה
Utö
Utö
Utö
(צילום: shutterstock)
אלו הן רק כמה דוגמאות מהאיים הרבים שמחכים לכם בארכיפלג שטוקהולם. כל אי מציע אטרקציות וחוויות ייחודיות משלו, מה שהופך את הארכיפלג ליעד מגוון ומרתק למטיילים מכל תחומי העניין.
הזמן הטוב ביותר לבקר בארכיפלג שטוקהולם הוא בחודשי הקיץ, כאשר מזג האוויר חם והימים ארוכים. מעבורות וטיולי סירה פועלים באופן קבוע משטוקהולם, מה שמקל על ההגעה לארכיפלג.
למי שרוצה להתרחק מעיר הבירה ולנסוע צפונה, ההמלצה שלי היא לבקר באזור שנקרא החוף הגבוה או בשבדית: Höga Kusten.
זהו אחד המקומות האהובים בשבדיה, בעיקר במהלך הקיץ, אבל גם בחורף כאשר הקרקע מכוסה שלג, ולעיתים אף ניתן לראות משם את הזוהר הצפוני. החוף הגבוה הוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, והוא עדות לכוחו הגולמי של הטבע – הארץ כמו עולה בפתאומיות מהים, ויוצרת צוקים נישאים ועמקים עמוקים שנחצבו על ידי קרחונים עתיקים. כשאתם מטיילים לאורך שביל Höga Kustenleden, תיהנו מנופים מרהיבים של מפרץ בוטניה, עם מרחב כחול ואינסופי שמשתרע לעבר האופק. היופי המחוספס של החוף הגבוה מזכיר את הפיורדים של נורבגיה, עם הצוקים הזקופים והנופים הדרמטיים שלהם.
25 צפייה בגלריה
כפר Norfaellsviken ב-Höga Kusten
כפר Norfaellsviken ב-Höga Kusten
כפר Norfaellsviken ב-Höga Kusten
(צילום: shutterstock)
25 צפייה בגלריה
יוני סנדרוביץ בבית הקיץ בחוף הגבוה
יוני סנדרוביץ בבית הקיץ בחוף הגבוה
יוני סנדרוביץ בבית הקיץ בחוף הגבוה
25 צפייה בגלריה
אזור החוף הגבוה
אזור החוף הגבוה
אזור החוף הגבוה
(צילום: shutterstock)
לאורך קו החוף ניתן לראות ולטייל בכפרי דייגים ציוריים שפזורים בנוף, ומציעים הצצה למורשת הימית של שבדיה. המבקרים יכולים לטייל בשבילי חוף ציוריים, לצאת לשיט קיאקים במפרצונים מוגנים או להשתזף על החוף ולהשתכשך במים הנעימים של הים הבאלטי.
האזור כולו משופע בהיסטוריה ובתרבות. כפרי החוף של האזור הם ביתם של כנסיות עץ מקסימות, מגדלורים היסטוריים וקוטג'ים אדומים מסורתיים, המציעים תובנות על המורשת הכפרית של שבדיה. המבקרים יכולים לחקור את המוזיאונים ואתרי המורשת המקומיים כדי ללמוד על ההיסטוריה הימית של האזור, על תעשיית כריתת העצים ועל יישובי הוויקינגים העתיקים. פסטיבלים ואירועי תרבות לאורך השנה חוגגים את המורשת העשירה של Höga Kusten, ומציגים מוזיקה מסורתית, ריקוד ותענוגות קולינריים.
שפע של פעילויות פנאי מתקיימות כאן בכל ימות השנה. מסלולי הליכה מתפתלים בין יערות עבותים, לאורך צוקי החוף, מובילים לנקודות תצפית עוצרות נשימה המשקיפות על הים. רוכבי אופניים יכולים לחקור מסלולים ציוריים שחוצים את הנופים המגוונים של האזור, בעוד שצופים בציפורים יכולים לזהות מגוון מיני עופות בשמורות הטבע של האזור. בחורף, סקי קרוס-קאנטרי, החלקה על הקרח ונעלי שלג הם בילוי פופולרי, ומציעים הזדמנויות לחוות את השממה הבתולית שלHöga Kusten באור חדש לגמרי.
כשתגיעו לאזור החוף הגבוה, תידהמו לגלות שאתם הולכים לעבור דרך גשר שיזכיר לכם את גשר הזהב בסן פרנסיסקו. הגשר מכונה בשבדית Höga Kustenbron, פלא הנדסי מרשים. אורכו של הגשר הוא כ-1.86 ק"מ, מה שהופך אותו לאחד הגשרים הארוכים ביותר בשבדיה. הנקודה הגבוהה ביותר שלו מגיעה לכ-180 מטר (590 רגל) מעל הנהר, ומספקת נופים עוצרי נשימה. עם השנים הגשר הפך לאטרקציה תיירותית פופולרית בפני עצמה. מבקרים מגיעים ממרחקים כדי להתפעל מהיכולת ההנדסית שהוא מייצג, ולהתבונן בנופים המדהימים שנשקפים מסביבו.
25 צפייה בגלריה
Höga Kustenbron
Höga Kustenbron
Höga Kustenbron
(צילום: shutterstock)
יעד ייחודי והרפתקני לא פחות מהחוף הגבוה הוא אגם סיליאן, שנוצר ככל הנראה כתוצאה מפגיעת מטאור לפני כ-377 מיליון שנים, מה שהופך אותו לאחד מאגמי המכתש הגדולים באירופה. אפשר לראותו במחוז דלרנה במרכזה של שבדיה.
מימיו הכחולים המנצנצים משתרעים על פני שטח של כ-354 קמ"ר, והוא גובל ביערות שבתוכם כפרים מקומיים וצוקים מרהיבים. יופיו הבתולי של האגם וההיסטוריה הגיאולוגית הייחודית הופכים אותו ליעד שובה לב עבור חובבי טבע. המבקרים יכולים לחקור את האזור על ידי הליכה בשבילים ציוריים והפלגה במים השקטים של האגם, או פשוט להירגע באחד החופים מסביבו.
25 צפייה בגלריה
 Lake Siljan
 Lake Siljan
אגם סיליאן
(צילום: shutterstock)
בחופי אגם סיליאן ניתן למצוא כפרים רבים משופעי היסטוריה ומסורת. מקומות כמו Rättvik, Mora ו-Leksand מציעים הצצה לעבר הכפרי של שבדיה, עם בתי העץ השמורים היטב, הכנסיות הציוריות והתרבות העממית התוססת. המבקרים יכולים לשוטט ברחובות מרוצפים, לשוטט בחנויות אומנים מקומיות ולטעום מעדנים שבדיים מסורתיים כמו דגים מעושנים וריבות מקומיות. במהלך חודשי הקיץ האזור מתעורר לחיים עם פסטיבלים, מוזיקה וריקודים, החוגגים את המורשת התרבותית העשירה של האזור.
25 צפייה בגלריה
Mora
Mora
Mora
(צילום: shutterstock / Tommy Alven)
25 צפייה בגלריה
Leksand
Leksand
Leksand
(צילום: shutterstock / Roland Magnusson)
לאלו ממכם המחפשים הרפתקאות, אגם סיליאן וסביבתו מציעים אין-ספור פעילויות פנאי שמתאימות לכולם. קיאקים ושיט בסירה הם דרכים פופולריות לחקור את מימיו השלווים של האגם, בעוד שחובבי דיג יכולים לנסות את מזלם בלכידת דגים הנמצאים במימי האגם. רוכבי אופניים ייהנו מרשת שבילי האופניים הציוריים המתפתלים באזור הכפרי, ומציעים נוף פנורמי של האגם והגבעות שמסביב. בחורף, האזור כמו שאר חלקי שבדיה הופך ללבן ומושלג, ואפשר למצוא בו מקומות לסקי, אופנועי שלג והחלקה על הקרח.
לסיכום, האגם הוא מקום שלו ורגוע. בין אם משתזפים על חוף שטוף שמש, עושים פיקניק באחו או מביטים בשמי הלילה זרועי הכוכבים, יש אינסוף הזדמנויות להירגע ולהיטען מחדש בפינה האידילית הזו של שבדיה. עם היופי הבתולי, העושר התרבותי ושפע הרפתקאות החוץ שלו, האגם קורא למטיילים לחוות את הקסם של סקנדינביה בסביבה שהיא באמת בלתי נשכחת.
אם אתם אוהבים טרקים ומחפשים לטעום את שבדיה הפראית, מסלול חובה שכדאי לעשות שמגיעים לכאן, שכמעט ואינו מוכר למטייל הישראלי, הוא מסלול בשם דרך המלך - Kungsleden. המסלול שוכן בשממה הבתולית של לפלנד השבדית, ומושך הרפתקנים מכל רחבי העולם לחוות את הנופים המדהימים והקסם המחוספס שלו. מסלול ההליכה האגדי הזה משתרע על פני כ-400 ק"מ, מאביסקו בצפון ועד Hemavan בדרום, ומציע הזדמנות שאין שני לה לטבול ביופי עוצר הנשימה של צפון שבדיה.
25 צפייה בגלריה
Kungsleden trail
Kungsleden trail
Kungsleden trail - נוף פראי שמשתנה במהלך הדרך
(צילום: shutterstock)
25 צפייה בגלריה
דרך המלך
דרך המלך
דרך המלך
(צילום: shutterstock)
התכוננו להתרשם מנוף חד-פעמי שמחכה לאורך השביל, מפסגות הרים נישאות ועד לאגמים צלולים, עם יערות ומרחבים עצומים. כל צעד במהלך המסע חושף נוף חדש, עוצר נשימה מקודמו. לאורך השביל ניתן לראות חיות בר שזהו ביתן, כמו איילים, זאבים, שועלים ארקטיים המתרוצצים מבעד ליערות ואפילו דובים, ושפע של ציפורים ועופות דורסים שמגיעים לאזור בעיקר במהלך הקיץ.
חשוב לציין שהדרך זרועה בבקתות הרים מאובזרות היטב ובאתרי קמפינג המופעלים על ידי איגוד התיירות השבדית (STF). המקלטים הנעימים האלה מספקים למטיילים מקום לנוח, לתדלק ולהתחדש בתוך השממה. בין אם תבחרו לבלות את הלילה בבקתת הרים או להקים את האוהל שלכם תחת הכוכבים, תגלו שהשירותים לצד השבילים של דרך המלך משפרים את החוויה הכוללת של המסע שלכם.
לפני היציאה להרפתקה שלכם במסלול ב-Kungsleden, חשוב לבצע תכנון והכנה קפדניים. הקפידו להכיר את המסלול, השטח ותנאי מזג האוויר, ולארוז בהתאם ציוד מחנאות קל-משקל וכמובן הרבה אוכל ומים.
מסלול זה הוא יעד חובה לכל מי שמחפש הרפתקאות, בין אם אתה מטייל מנוסה או חובב. מסלול זה נחשב לאחד ממסלולי ההליכה האייקונים ביותר באירופה.
לפני החזרה לארץ אל תשכחו לבקר בשטוקהולם, בירתה התוססת של שבדיה. זו עיר מדליקה של ניגודים, שבה קסם היסטורי פוגש חדשנות מודרנית. בשיטוט דרך העיר העתיקה, גמלא סטן, תטיילו בין רחובות מרוצפים וצרים עם מבנים צבעוניים, כנסיות מימי הביניים ובתי קפה מדליקים. אל תחמיצו ביקור בארמון המלכותי על 600 חדריו, שבו תוכלו לחזות בטקס חילופי המשמר ולחקור את יופיו של המבנה.
25 צפייה בגלריה
שטוקהולם
שטוקהולם
שטוקהולם, עיר הבירה התוססת
(צילום: shutterstock)
25 צפייה בגלריה
מוזיאון אבא abba
מוזיאון אבא abba
מוזיאון אבבא
(צילום: shutterstock / Jeppe Gustafsson)
25 צפייה בגלריה
שוק האוכל Östermalmshallen
שוק האוכל Östermalmshallen
שוק האוכל Östermalmshallen
(צילום: shutterstock / AsiaTravel)
25 צפייה בגלריה
Djurgården
Djurgården
Djurgården
(צילום: shutterstock)
25 צפייה בגלריה
גרנה לונד (Gröna Lund)
גרנה לונד (Gröna Lund)
ויש גם לונה פארק חביב - גרנה לונד (Gröna Lund)
(צילום: shutterstock)
לאוהבי האוכל חובה לבקר ב-Östermalmshallen, שוק אוכל היסטורי שופע מעדנים מקומיים ופינוקי גורמה. אל תשכחו גם להתפנק עם פיקה שבדית מסורתית (הפסקת קפה ומאפה). לסיום קחו מעבורת ל-Djurgården, אי ירוק בליבה של העיר שטוקהולם שבו אטרקציות רבות. האי כולל בתוכו את מוזיאון ואסה, ביתה של ספינת המלחמה שהשתמרה להפליא מהמאה ה-17, את מוזיאון ABBA, שבו תוכלו לחזור אחורה בזמן בעולם של להקת הפופ המפורסמת ביותר בשבדיה ועוד מוזיאונים רבים ומגוונים. כמובן אל תפספסו את גרנה לונד (Gröna Lund), הלונה פארק המפורסם שנמצא גם הוא באי, וכולל רכבות הרים ושלל מתקנים למבוגרים ולילדים. במקום גם מתקיימות במהלך הקיץ הופעות רבות של אמנים שבדים ובינלאומיים.
25 צפייה בגלריה
יוני סנדרוביץ
יוני סנדרוביץ
יוני סנדרוביץ - מאוהב בשבדיה ומתפקע מהמלצות
יוני סנדרוביץ מתגורר בשטוקהולם ומשמש מדריך תיירים מוסמך בשבדיה. אתם מוזמנים לעקוב אחריו בפייסבוק ובאינסטגרם או ליצור איתו קשר במייל.