"הצלחנו להשלים את המסע הכי מאתגר אחר חיפוש ספינה אי-פעם", הכריז בשבוע שעבר בהתרגשות ד"ר ג'ון שירס, בעודו שט על האוקיינוס הדרומי שליד אנטארקטיקה. ד"ר שירס עמד בראש משלחת של לא פחות מ-64 אנשי צוות ומדענים שיצאו ליבשת הדרומית במטרה אחת: למצוא את ה"אנדיורנס" (Endurance, כושר עמידה), הספינה המיתולוגית שאבדה במי הקרח לפני 107 שנה.
והם הצליחו. "הגשמתי חלום של כמעט 50 שנות קריירה", אמר בהתרגשות ל-BBC הארכיאולוג הימי מנסון באונד שהשתתף במסע המפרך. הרי האזור הזה תואר על ידי הקפטן המקורי של הספינה, ארנסט שאקלטון, בתור "החלק הכי גרוע בים הכי גרוע בעולם".
6 צפייה בגלריה
ראשי צוות החיפושים באנטארקטיקה
ראשי צוות החיפושים באנטארקטיקה
ראשי צוות החיפושים באנטארקטיקה
(צילום: AFP)
מלאכת החיפוש אחר ספינות טרופות היא אחת המסובכות והשאפתניות בעולם, וכוללת אינספור מדענים מתחומים שונים, ימאים, היסטוריונים, מומחים לספנות, חוקרים, וכמובן מממנים עם כיסים עמוקים. את המשלחת למציאת האנדורנס מימן תורם אנונימי מכיסו ב-10 מיליון דולר.
אם אתם מתוסכלים שלא לקחתם חלק במסע הזה, או מסע אחר, ופיספסתם קצת את הרכבת (כלומר הספינה), הנה חמש תעלומות תת-ימיות של ספינות שנעלמו לחלוטין ומחכות להימצא, וכמה שאולי כבר נמצאו – אך האוצר שבתוכן אבוד כנראה לעד.

סנטה מריה: לא שרדה את "גילוי" אמריקה

נתחיל בסלבס: קשה לחשוב על מסע ימי ששינה יותר את האנושות ממסעו של כריסטופר קולומבוס ל"גילוי" אמריקה. למעשה, רק במשפט הזה יש שלוש טעויות: כבר היו באמריקה אנשים כשהוא הגיע לשם אז הוא לא גילה דבר; הוא אפילו לא האירופאי הראשון שגילה את אמריקה; והוא בכלל חשב שגילה את הודו, אליה יצא בכוונה להביא הביתה זהב ותבלינים.
כך או כך, עם הרבה אלימות ודם ושעבוד עמים מקומיים, קולומבוס עשה היסטוריה. וכל ילד בארה"ב, איטליה וספרד למד עד לאחרונה בבית הספר שהספן האיטלקי השנוי במחלוקת יצא למסעו ההיסטורי מאנדלוסיה שבספרד ב-3 באוגוסט 1492 עם שלושת ספינותיו: "ניניה", "פינטה" ו"סנטה מריה" שעליה פיקד – אך רק שתיים חזרו. סנטה מריה (Santa Maria), הגדולה והמרשימה שבספינות, טבעה ונשארה באמריקה בדרך שהיא כנראה מטאפורה מושלמת לטמטום האירופאי במסע הזה: בערב חג המולד 1492 הספן על הספינה העביר את ההגה שלה לנער שהיה אחד מהשוליות בהפלגה. תוך זמן קצר הוא ניווט אותה היישר לריף אלמוגים בחופי המפרץ בו חנתה. אנשי הצוות הצליחו להיחלץ ולחלץ את רוב תכולתה הודות לילידים המקומיים (הו, האירוניה), אבל הספינה שלכאורה טבעה באזור רדוד וקרוב יחסית לחוף של מה שידוע היום כהאיטי מעולם לא נמצאה.
6 צפייה בגלריה
דגם של הספינה סנטה מריה
דגם של הספינה סנטה מריה
דגם של הספינה סנטה מריה
(צילום: shutterstock)
אחת לכמה שנים, בפעם האחרונה ב-2014, קופץ ארכיאולוג ימי וטוען שהוא מצא אותה. במקרה האחרון נקבע בסוף שמדובר היה בספינה אחרת, מהמאה ה-18 בכלל, שטבעה באותו חוף מקולל.

אנדוור: הונצחה במעבורת חלל

סלב אחר בתחום הימאות, גילוי הארצות והיחסים הלא כל כך טובים עם ילידי המקום הוא ג'יימס קוק, וגם לו יש ספינה אבודה. ה"אנדוור" (Endeavour) המפורסמת הייתה אוניית המחקר שעליה רב-החובל ערך את המסע חובק העולם שלו, ובין היתר היה למערבי הראשון ש"גילה" את אוסטרליה ב-1770.
אחרי שהקיפה את העולם, והובילה חזרה לבריטניה פוחלץ של קנגורו, נפרדו דרכי האנדוור וקוק. הוא נהרג בהוואי על ידי מקומיים במסעו השלישי, ואילו האנדוור התגלגלה מיד ליד והגיעה לידי הצי הבריטי כאוניית תובלה העונה לשם האדיר "לורד סנדוויץ' 2" (ממציא הסנדוויץ', כן כן).
6 צפייה בגלריה
דגם של ה"אנדוור" (Endeavour) בסידני, אוסטרליה
דגם של ה"אנדוור" (Endeavour) בסידני, אוסטרליה
דגם של ה"אנדוור" (Endeavour) בסידני, אוסטרליה
(צילום: shutterstock)
בגלל מצבה הלא שפיר החליטו הבריטים להקריב אותה במלחמת העצמאות האמריקאית, וב-1778 היא טובעה עם עוד כתריסר ספינות במפרץ במדינת רוד איילנד, כדי למנוע מהצי הצרפתי לעגון ולעזור לבני בריתם דאז האמריקאים נגד האנגלים. לא עזר להם: ארה"ב הוקמה. והספינה? כל הניסיונות לאתרה במפרץ, שהוא בסך הכל די קרוב לניו יורק ולבוסטון, עלו בתוהו. אגב, אחת ממעבורות החלל של נאס"א וגם חללית של אלון מאסק נקראו "אנדוור" על שמה.

המרצ'נט רויאל: האוצר שקע במצולות

לאלו מכם שחושבים על מטילי זהב, וראו יותר מדי סרטים של "שודדי הקאריביים" או "אנצ'רטד", שלאחרונה עלה לאקרנים, נאמר כי אין יותר מדי ספינות עם אוצרות אבודים שעוד לא התגלו (יש, אגב, חברות שלמות שמתעסקות בציד אוצרות. מה חשבתם, שאתם הראשונים?).
אבל מבין אלו שטרם התגלו, קבלו את ה"מרצ'נט רויאל" (Merchant Royal) – ספינת מסחר בריטית שערכה מסעות טראנס-אטלנטיים להבאת זהב וחפצי ערך מיבשת אמריקה בשיא תקופת הקולוניאליזם. היא כמעט הגיעה בשלום לחופי אנגליה, אולם טבעה בספטמבר 1641 ועליה, שימו לב, 45 אלף ק"ג של זהב (!) בשווי עכשווי מוערך של מעל 1.5 מיליארד דולר, 400 מטילי כסף מקסיקניים ועוד 500 אלף מטבעות ספרדיים משלל סוגים. חברות שלמות הוקמו בניסיון לאתרה, ועל אף כמה התרעות שווא היא טרם נמצאה. אז קדימה.

הריפבליק: אוצר של 7 מיליארד דולר

כאן מקום הספינה דווקא כן ידוע, אבל האוצר המדווח שהיה עליה לכאורה - לא נמצא עד עצם היום הזה. סיפור טביעת ה"ריפבליק" (Republic), שכבר נשכח מעט היום, כמעט זהה לסיפורה של "הטיטניק" – רק עם סוף טוב. היא הופעלה על ידי אותה חברה, באותה תקופה, וגם טבעה באוקיינוס האטלנטי במסעה, אם כי לכיוון השני, מאמריקה לאירופה.
כמעט אלף איש היו על הספינה המפוארת, שנודעה כ"ספינת המיליונרים", כשזו התנגשה בספינה אחרת ב-1909 סמוך לחופי מסצ'וסטס. שימוש נכון ברדיו באותה תקופה הביא לחילוץ מהיר של הצוות והנוסעים ולעובדה שהיום אתם מזמזמים נעימות מ"טיטניק" ולא מ"ריפבליק".
6 צפייה בגלריה
ספינת ה"ריפבליק"
ספינת ה"ריפבליק"
ספינת ה"ריפבליק"
המטען זה כבר סיפור אחר: על הספינה, שהתגלתה מחדש ב-1981 על ידי מגלה אוצרות אמריקני, היו על פי דיווחים מטבעות זהב של הצי האמריקאי בשווי 3.2 מיליון דולר נכון לתקופתו, ועוד אינספור מטענים ואוצרות בחדרי המיליונרים שהיו עליה. אחת ההערכות היא כי האוצר עליה כיום מתקרב בשוויו לסכום שנע בין כל מספר מ-200 מיליון דולר ל-7 מיליארד. מה לעשות שכל זה עדיין לא נמצא. עדיין.

הטרור והארבוס: המשלחת שנלכדה בשלג

סיפור גילוי הארצות העצוב והמזעזע מכולם נגמר בכך ששרידי שתי הספינות שלקחו בו חלק אמנם נמצאו בעשור האחרון, אי־שם במפרצים הקפואים של צפון קנדה, אך מה שעלה בגורל הצוות שלהם הוא עדיין תעלומה. ה"טרור" (Terror) וה"ארבוס" (Erebus) היו הספינות שהובילו את המשלחת האומללה של רב החובל ג'ון פרנקלין ב-1845, שמטרתה הייתה למצוא מעבר בטוח לספינות בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט דרך החוג הארקטי.
6 צפייה בגלריה
ספינה ה"ארבוס"
ספינה ה"ארבוס"
HMS Erebus in the Ice, 1846
(ציור של פרנסואה מוזין)
שתי הספינות נלכדו בקרח, והתוצאה - מרידות, רעב, מוות מקור, סכסוך עם ילידים מקומיים לפי חלק מההשערות, ניסיונות חילוץ, ובסוף כנראה גם קניבליזם בין חברי הצוות. כל 129 חברי הצוות נספו, ומה שנשאר היווה מקור לאינספור משלחות חיפוש, השערות סותרות, ספרים והסדרה המעולה והמטריפה "האימה" שעוסקת בגורל הספינות הללו. הספינות נמצאו לבסוף ב-2014 ו-2016 במצב מעולה, ולפי אחד המחקרים עולה שנעשה ניסיון להחזיר אותן לשיט – מה שאומר שלפחות חלק מחברי הצוות ניסו להשמיש אותן לחזור הביתה בשלום, ונכשלו.

וזו שנמצאה: האנדיורנס

אי אפשר שלא לחגוג את סיפורה של ספינת המחקר הבריטית שנמצאה בשבת שעברה אחרי 107 שנה, במה שנחשב בעיני רבים לסיפור החילוץ וההישרדות המרשים בכל הזמנים – והנגטיב המוחלט לטרגדיה של הטרור והארבוס.
6 צפייה בגלריה
הצילום האחרון של הספינה אנדיורנס
הצילום האחרון של הספינה אנדיורנס
הצילום האחרון של הספינה אנדיורנס
(צילום: מורשת ימית איי פוקלנד)
בבריטניה עדיין מהללים את האופן שבו מגלה הארצות הבריטי, סר ארנסט שאקלטון, נאלץ לנטוש את ספינתו המפורסמת אנדורנס (כושר עמידה) במי הקרח של אנטארקטיקה, במהלך מסעו להיות האדם הראשון שחוצה את היבשת. במהלך המסע המפורסם ב-1915 הספינה כותרה בידי הקרח ונלכדה בו, ולמעשה התחילה להימחץ עד שטבעה. שאקלטון, שאומץ ליבו וכישורי ההנהגה שלו עדיין זוכים להתפעלות, הצליח להציל את כל 27 אנשי הצוות תחת פיקודו כשיצא למשימת הצלה מרובת תהפוכות שנמשכה יותר משנה.
הספינה, שמסעה תוכנן בקפידה ובדיוק מרשימים, נתקעה בינואר 1915 בקרח שהתהווה סביבה בים ודל, מפרץ ענק לחופי אנטארקטיקה, ושאקלטון וצוותו מצאו את עצמם לכודים למעשה בשדות קרח אינסופיים, רחוקים מכל ציביליזציה. במשך חמישה חודשים הצליח הצוות לשרוד על מצוף הקרח סמוך לספינה, אך שאקלטון לא נואש. הוא יצא עם משלחת חילוץ בסירות קטנטנות, ושנה וחצי (!) אחרי הסתבכותה הראשונית של הספינה כל אנשי צוותו האחרונים שחיכו מאחור ניצלו. האנדורנס עצמה כרעה תחת עומס הקרח וצללה לקרקעית באוקטובר 1915, ושרידיה נמצאו כאמור בשבוע שעבר.