שמש אדומה שוקעת לאיטה אל תוך מי הטורקיז של המפרץ הסרוני בים היוני, ואני יושב עם כוס קוקטייל צונן על סיפון היאכטה הנוצצת והמוגזמת ביותר שפגשתי בחיי, זו שמחיר ההשכרה השערורייתי שלה – 120 אלף אירו לשבוע, יכול לסגור לחלקכם את המשכנתה. זה הרגע שבו הבנתי מה מרגישים כל אותם אנשים שהבנק באמת מחייך אליהם ואיך זה מרגיש להיות – ולו רק לרגע קצר – חלק מסצנת החופשות של האלפיון העליון.

בחזרה להתחלה. קיבלתי הזמנה לשיט יוקרתי מחברת Maris & Manu הישראלית, המתאמת טיולי יאכטות יוקרתיות ברחבי העולם. אחרי נסיעה קצרה משדה התעופה של אתונה למעגן יאכטות פרטי בנמל פיראוס, והחופשה המטורפת של האלפיון העליון מתחילה. צוות הסירה במדים לבנים וחיוך פלסטי רחב מברכים אותנו בנימוס, מחלקים קוקטיילים בצבע כתום ושרימפס מטוגן בטמפורה, ועוזרים לנו עם התיקים. אנחנו עולים בהתרגשות יתרה על פנטהאוז צף ומפנק, קטמרן עם שלושה מפלסים בסגנון אוליגרכי. זו לא סתם הפלגה, זו הצצה נדירה לעולם מקביל של תענוגות ניהיליסטיים השמורים לאנשים עשירים, ואני רק אורח לרגע.
הדיילת החייכנית מראה לנו בגאווה את חדר השינה הפרטי שלנו. מי שזאת הפעם הראשונה שלו ביאכטה, עלול לחשוב שמדובר בחדר קטן ואולי קצת ספרטני או קלסטרופובי, אך למעשה מדובר בשילוב מושלם בין מינימליזם לנוחות, עם מיטה זוגית רחבה וסדינים רכים מכותנה מצרית, מקלחת פרטית עם מים חמים ללא הפסקה וחדרון נפרד עם אסלה דיגיטלית של בית מלון חמישה כוכבים. החלון של החדר הרומנטי עשוי מזכוכית עבה ומבודד בהצלחה את החלל האינטימי מהרעש המונוטוני של המנוע והים.
17 צפייה בגלריה
אחד מחדרי השינה של היאכטה
אחד מחדרי השינה של היאכטה
אחד מחדרי השינה של היאכטה
(צילום: Nikos Reskos)
לאחר תדריך בטיחות קצר עם ג'ורג' הקפטן היווני, וקצת יין לבן מקומי, עמנואל (מאנו) תימור, סקיפרית ותיקה שהשיטה יאכטות יוקרתיות בכל האוקיינוסים ומייסדת חברת Maris & Manu, עושה לנו תיאום ציפיות. "אנחנו נמצאים עכשיו באזור המפרץ הסרוני, בדרכנו לאי הידרה, על יאכטה מסוג קטמרן באורך של שמונים פיט (24.38 מטר - א"ק) חדשה משנת 2024, עם חמישה אנשי צוות וחמש קבינות זוגיות. יש לנו קפטן, שף, Stewardess (דיילת ימית - א"ק) שנותנת לנו שירות, ו-Second Stewardess (חדרנית - א"ק) שמסדרת לנו את החדרים ודואגת לפרטים הקטנים. אנחנו בדרך לעשות את הלילה במפרץ יפהפה ושקט והשף הולך לפנק אותנו בארוחת ערב לאור ירח. כולנו מתרגשים".
17 צפייה בגלריה
היאכטה של Maris & Manu
היאכטה של Maris & Manu
היאכטה של Maris & Manu
(צילום: Nikos Reskos)
17 צפייה בגלריה
זולה מדוגמת באוויר הפתוח
זולה מדוגמת באוויר הפתוח
זולה מדוגמת באוויר הפתוח
(צילום: Nikos Reskos)
17 צפייה בגלריה
מנות ראשונות שהוגשו לנו מיד לאחר שעלינו לסיפון
מנות ראשונות שהוגשו לנו מיד לאחר שעלינו לסיפון
מנות ראשונות שהוגשו לנו מיד לאחר שעלינו לסיפון
(צילום: אסף קמר)
17 צפייה בגלריה
הצוות בפוזה של "הלוטוס הלבן"
הצוות בפוזה של "הלוטוס הלבן"
הצוות בפוזה של "הלוטוס הלבן"
(צילום: אסף קמר)
מה השירות התיירותי שאתם מציעים? "אני תופרת לאנשים חופשות על יאכטות בכל מיני גדלים, המושטות על ידי צוותים מקצועיים. לא צריך לעשות קורס סקיפרים (קורס משיטי יאכטות - א"ק). כמובן, אפשר גם להיות סקיפר וליהנות מהשירות הזה, אבל הדגש הוא על הפינוק ועל השירות. להתרחק קצת מחיי היום-יום ולבלות דווקא במקומות מיוחדים שלא כל התיירים מבלים בהם. ביאכטה יוקרתית יש לנו ביטחון ושקט, ומבלים עם המשפחה והחברים הכי קרובים במקום מאוד אינטימי, עם צוות מצומצם שמתאים את השירות לסגנון של האנשים – אם זה משפחה או זוגות".
17 צפייה בגלריה
עמנואל (מאנו) תימור
עמנואל (מאנו) תימור
עמנואל (מאנו) תימור
(צילום: אסף קמר)
השמש שוקעת לאיטה אל ים פלטה בצבע נחושת וריח משכר ומפתיע של שרף אורנים ממלא את האוויר. הגענו לאתר הלינה הראשון שלנו, מפרץ קסום ופראי מוקף ביערות עבותים באי הידרה. הקפטן הוותיק נותן הוראה קצרה במכשיר הקשר וניקולס נער הסיפון השרירי מוריד את העוגן.
"בנוסף למנועים, יש לנו מפרשים בשטח כולל של למעלה מ-380 מטרים רבועים, הכוללים את המפרש המרכזי ואת המפרש הקדמי", מספר לי בגאווה ג'ורג' הקפטן היווני המנומס "מעבר לכך, היאכטה מצוידת בשני מנועים חזקים במיוחד של 425 כוחות סוס כל אחד, כך שאנחנו יכולים להגיע בקלות ובנוחות לכל מקום ביוון ואף ברחבי העולם".
מתברר שאחד היתרונות המרכזיים של קטמרן הוא הרוחב: "האורך של היאכטה הוא כ-24 מטרים, והרוחב שלה מגיע ל-11 מטרים, פי שניים מרוחב של יאכטה רגילה בעלת גוף אחד. זה נותן לנו הרבה יותר מקום ונוחות".
17 צפייה בגלריה
היאכטה של Maris & Manu
היאכטה של Maris & Manu
משקיעה לשקיעה חשנו בנוח יותר
(צילום: Nikos Reskos)
אני שואל את הקפטן הוותיק אם יצא לו לפגוש במהלך ההפלגות על היאכטה קצת סלבריטיז בינלאומיים או כוכבים מהוליווד והוא נותן לי חיוך מסתורי של דיסקרטיות. "בנוגע לאורחים מפורסמים, בהחלט היו לנו כמה וכמה על היאכטה. אני לא יכול לחשוף שמות, כמובן, כי זו מדיניות ברורה שמעוגנת בחוזה שלנו. היו לנו אורחים מפורסמים מאוד מהוליווד וסיליקון ואלי. בדרך כלל הם אוהבים לשוט לאיים ומפרצים סודיים, שבהם אין פפראצי וסקרנים. רבים מעדיפים לעגון במפרץ פרטי, אליו אי אפשר להגיע מהיבשה. אסף, עכשיו כשאתה נמצא כאן, במפרץ הסודי והפרטי הזה, אתה בהחלט יכול להרגיש כמו סלבריטי".
חושך יורד על הים, השמיים מלאים בכוכבים וזה הזמן לארוחת ערב מענגת על שולחן גדול ויציב כמו במסעדה, עם מפיות לבנות, תאורה מעומעמת וכוסות זכוכית מהודרות שמתמלאות במהירות ביין אדום מקומי.
מבחינת חוויה תיירותית, מדובר בסצנה מטורפת של ניגודים שנדמה כי יצאה מסדרת הטלוויזיה "הלוטוס הלבן". לפני פחות משש שעות הייתי חנוק בישראל המפולגת, ועכשיו אני קצת שיכור ומפויס בלב הטבע הפראי של הים הגדול, עוגן עם ספינת תענוגות יוקרתית - כמו באינסטגרם של מארק צוקרברג.
17 צפייה בגלריה
היאכטה של Maris & Manu
היאכטה של Maris & Manu
ארוחת הערב כמעט מוכנה
(צילום: Nikos Reskos)
17 צפייה בגלריה
כבש מקומי
כבש מקומי
כבש מקומי
(צילום: אסף קמר)
בוקר טוב מהמפרץ הסרוני. קמתי מוקדם ולקחתי את אחד הסאפים של היאכטה לחתירה קצרה באזור. הים כחול בוהק, גן עדן לבלוגרים חובבי צילום. בחזרה לסירה או יותר נכון למלון הצף. ווסליקי, הדיילת הימית הראשונה, מביאה לי מיד קפוצ'ינו חם, מגבת עבה וחלוק רחצה מפנק. ניקולס, נער הסיפון החרוץ, מעביר לי תדריך קצר על ספורט ימי חדש ומלהיב שכולל סקוטר ימי קטן עם מנוע חשמלי. אחרי קפיצה מהוססת למים הקרירים, אני שם גז וכמו מיליארדר אמיתי טס במים הכחולים.
17 צפייה בגלריה
חופשה מהחופשה. על הסאפ בזריחה
חופשה מהחופשה. על הסאפ בזריחה
חופשה מהחופשה. על הסאפ בזריחה
ניקולס החביב צועק לי "נסה לצלול!" - לפתע אני במעמקים, מוקף בכחול עמוק מכל הכיוונים, כמה דגיגים ושקט מוחלט. פתאום האוויר נגמר לי בריאות ואני מלא אדרנלין. זה בטח לא יפתיע אף אחד, אבל חופשה יוקרתית בסגנון האלפיון העליון ממש מתאימה לי - ואני מתרגל אליה בקלילות.
17 צפייה בגלריה
אסף על הסקוטר החשמלי
אסף על הסקוטר החשמלי
אסף על הסקוטר החשמלי
17 צפייה בגלריה
היאכטה של Maris & Manu
היאכטה של Maris & Manu
שלל צעצועים מוכנים לכל גחמה
(צילום: Nikos Reskos)
לאחר ארוחת בוקר שווה עם יוגורט איכותי, ביצים רכות בסגנון קטיפתי על לחם שיפון שחור ובקבוק שמן זית עם פירורי זהב, אני עובר לטבול בג'קוזי המפתיע שנמצא בסיפון הקדמי. לאחר הספורט הימי המפתיע של הבוקר, השרירים והגב חוגגים על החום המלטף, הנוף כמו גלויה ואנחנו מפליגים - כשאני בתוך הג'קוזי - לנמל יפהפה של האי הידרה.
17 צפייה בגלריה
שמן זית עם זהב
שמן זית עם זהב
שמן זית עם זהב
(צילום: אסף קמר)
17 צפייה בגלריה
אסף בג'קוזי של היאכטה היוקרתית
אסף בג'קוזי של היאכטה היוקרתית
אסף בג'קוזי של היאכטה היוקרתית
17 צפייה בגלריה
נוחות בכל פינה
נוחות בכל פינה
נוחות בכל פינה
(צילום: Nikos Reskos)
ניקולס מוריד עוגן ולוקח אותנו עם סירת מנוע קטנה המכונה טנדר (ולא דינגי כמקובל בישראל), למרינה הציורית של הכפר. "אין מכוניות בהידרה, אין כבישים, רק סמטאות צרות מרוצפות אבן", הוא מסביר. מאנו, המארחת הידענית, ממשיכה עם הסבר נוסף על האי המוזר.
"העירייה מחזיקה כמה טרקטורונים למטרות חירום והצלה ואת כל השאר עושים עם חמורים ופרדות, ממש כמו פעם. בשנות ה-60 התגורר כאן הזמר הקנדי-יהודי לאונרד כהן. שם, נולדה מערכת היחסים המורכבת עם מריאן אילן – המוזה הנורווגית שלו, שאותה הנציח בשירו האייקוני So Long, Marianne.
17 צפייה בגלריה
החמורים של האי הידרה
החמורים של האי הידרה
החמורים של האי הידרה
(צילום: אסף קמר)
מה ההבדל בין הפלגה ביאכטה כמו שלנו לבין אוניית קרוז גדולה? "אסף, אי אפשר בכלל להשוות בין השניים", היא צוחקת. "פה אתה מחליט לאן אתה מפליג, אין תורים בחדר האוכל או במסעדה, אין ילדים צורחים בבריכה. הצוות פה עומד לרשותנו ומדובר בשירות אישי ומפנק במיוחד - כמו ששמת לב - למקסימום 12 אנשים. השקט זה הדבר הכי משמעותי פה, אין אלפי אנשים צורחים מסביב, זה רק שלנו. כמו לנסוע במרצדס פרטית לעומת אוטובוס. זה פירסט קלאס אמיתי".
מה עושים במקרה שמישהו סובל ממחלת ים? "קודם כל, אנחנו מראש שולחים את הלקוחות שלנו ליעדים הכי רגועים שיש. הפלגות קצרות של שעתיים-שלוש בין אי לאי ובין מפרץ למפרץ. מי שבכל זאת קצת מרגיש לא טוב, הצוות יכול להציע לו צמידים מיוחדים, כדורים או מסטיק נגד מחלת ים. כשמסתכלים החוצה ורואים את הנופים האלה – שוכחים מהכל.
לאיזה עוד יעדים אתם מפליגים? "מעבר לאתונה והמפרץ הסרוני, אנחנו ממליצים גם על חופשות שיט חלומיות באי לפקדה והים היוני, דוברובניק וספליט בקרואטיה, סרדיניה, האיים האיאוליים בסיציליה, הריביירה הצרפתית, תאילנד, סיישל, איי בהאמה והקריביים".
הסיור התיירותי הקצר באי הזעיר שקפא בזמן היה נעים וכלל שיטוט בחנויות מזכרות עם מחירים מופרזים, הרבה חמורים חתולים ומדרגות, שקיעה רומנטית במיוחד וגם קטיף עצמי של תותי עץ בשלים בצבע אדום כהה ומסעדת דגים מעולה שסגרה את הלילה.
היין האדום במסעדה היה משובח ובבוקר התעוררתי ביאכטה עם הנגאובר קל. אני מסתכל על הנוף המרהיב של ים פתוח בצבעי זריחה זוהרים - ולא מבין איפה אני. מתברר שבמהלך הלילה קפטן ג'ורג' שם גז עם היאכטה והגענו לאי פורוס (Poros), הנקודה השנייה בטיול שלנו.
17 צפייה בגלריה
מצוקת חניה בפורוס
מצוקת חניה בפורוס
מצוקת חניה בפורוס
(צילום: אסף קמר)
וסיליקי הסטיוארד הימית האנרגטית מקפיצה לי קפוצ'ינו אש ישר ליד, בלי שאני מבקש, וניקולס, נער הסיפון, המתמחה בקריאת מחשבות של תיירים הזויים עם הנגאובר, מפעיל מנוף הידראולי קטן ומוריד למים אופנוע ים.
קצת קריר בבוקר, מזל שניקולס הביא לי את מעיל הרוח שלו. אני שם גז וטס במהירות אל האופק. היאכטה המפוארת מתרחקת מאחור, ואני לבד עם השחפים והמחשבות בתוך חלום ממכר של אושר ועושר.
לסיכום: אם יש לכם כסף, כלומר הרבה כסף, זאת חופשה מושלמת למשפחה עם ילדים או זוגות של חברים ממש טובים. השיט עצמו בין אי לאי הוא יחסית קצר והים היווני השקט ללא גלים של המפרץ הסרוני מעודד חוויה תיירותית מפנקת של בית מלון בוטיק על המים - ללא סכנה למחלת ים או כל אי נעימות אחרת מעולם השיט. בזכות השירות המסור של הצוות, רמת הניקיון והאוכל וכל הפינוקים, גם מי שחושש מהרפתקה ימית ולא ממש מכיר את סצנת התיירות ביאכטות ואת עולם השיט, שיכול לעיתים לאתגר, יגלה כאן בקלות ובהנאה רבה את האהבה להפלגות ולים.

כמה זה עולה?

המחירים לשבוע של חופשה על יאכטה עם צוות משתנים בהתאם לגודל הסירה, מספר אנשי הצוות ורמת הפאר:
יאכטה עם 2 אנשי צוות (סקיפר ומבשל.ת/מארח.ת): בין 16 אלף ל-22 אלף אירו – עד 10 נוסעים.
יאכטה עם 3 אנשי צוות (קפטן, שף, מארח.ת): 22,500 עד 29 אלף אירו – לעד 10–12 נוסעים.
יאכטה עם 4 אנשי צוות (קפטן, שף, מארחת, ימאי): בין 32 אלף ל-50 אלף אירו – עד 10 נוסעים.
יאכטה עם 5 אנשי צוות (קפטן, שף, שתי מארחות וימאי): 55 אלף עד 120 אלף אירו – עד 10 נוסעים.
מכאן והלאה, המחירים ממשיכים לעלות – יאכטות סופר-יוקרתיות עם צוותים נרחבים עשויות להגיע גם למיליון אירו לשבוע. ככל שהמחיר עולה, כך גם רמת הפאר, גודל היאכטה ומספר אנשי הצוות.
המחירים כוללים את כל ההוצאות השוטפות לשבוע – למעט טיסות וההגעה ליאכטה. חשוב לציין שהמחיר משתנה לפי העונה: עונת השיא בים התיכון היא בחודשי יולי-אוגוסט, חודשי המעבר הם יוני וספטמבר, ומאי ואוקטובר נחשבים עדיין לעונה – אך במחירים מעט נמוכים יותר.
למי שמחפש חוויה פשוטה יותר, ניתן לשכור יאכטה רק עם סקיפר, במחיר של 8,000 עד 15 אלף אירו לשבוע – לא כולל הוצאות על דלק, מזון ועגינות. במקרה כזה, מבשלים לבד או אוכלים במסעדות שבאיים.
הכותב היה אורח חברת Maris & Manu