נתחיל עם ארוחת שחיתות

לפתוח את הבוקר, או את הצהריים, עם מנה קוריאנית מושחתת במסעדת בראקי 44. כדאי לכם לנסות את המנה הממכרת של טוסט בריוש עדין עם אג-דרופ, ביצה מקושקשת בתוספת גבינת צ'דר ורוטב ברביקיו. את המנה ניתן לשדרג עם אבוקדו, סלמון או נתחי האם, מה שעשוי לשדוד מהטעם של הביצה.
הגילטי פלז'ר ממוקם בשתי שכונות מגניבות ואהובות מאוד על ישראלים, פרנצלאוארברג ופרידריכסהיין, וכדאי לפקוד את המקום כשהוא ממש נפתח רגע לפני תשע בבוקר, או לקראת נעילה לפני השעה ארבע אחר הצהריים - אחרת, בדרך כלל, המקום הומה מדי. הבוהריים המוצלח הזה הוא אולי לא אופציה דיאטטית במיוחד, אולם הוא פוטוגני וטעים באופן קיצוני. חבל שאין אופציה למנה דומה גם לטבעונים.
15 צפייה בגלריה
אג-דרופ
אג-דרופ
אג-דרופ מושחת
(צילום: שימרי טוריס)

פתוח גם בימי ראשון מ-09:00 עד 16:00. הכתובת של הסניף הראשי בפרנצלאוארברג: Rykestraße 44, 10405 Berlin. סניף פרידריכסהיין: Gabriel-Max-Straße 2, 10245 Berlin.

לא רק לחולי הגה

אתם מוזמנים ליהנות מאוסף של מכוניות קלאסיות-עתיקות ומכוניות ספורט במתחם ראמיזה (Remise), שמכיל בתוכו גם מוסכים לרסטורציה של הרכבים העתיקים. המתחם עם העיצוב התעשייתי שימש בעבר האנגר לחשמליות, אך אלו יצאו מכלל שימוש בצד המערבי החל משנות ה-60. המקום עבר תהפוכות, ובשנת 2003 נפתח כמרכז שמשלב תצוגות לרכבים עתיקים, חלקי חילוף ואביזרים, לצד מסעדה ובית בירה שפתוח בקיץ.
15 צפייה בגלריה
מתחם "בורוז"
מתחם "בורוז"
מרצדס נאה מחוץ למתחם
(צילום: שימרי טוריס)
מעבר לתצוגה המרשימה של הרכבים המעוצבים והצבעוניים, הניגוד של סגנון המבנה התעשייתי הנוקשה מול הרכבים המתוקתקים והצבעוניים מבליט את המוצגים באופן מוצלח במיוחד. הצצה לסדנאות ולכלי הרכב שעוברים טיפול במקום היא חוויה בפני עצמה. המקום פתוח למבקרים ללא תשלום, למעט מקרים נדירים של אירועים מיוחדים שמתקיימים בו. אגב, אם תהיו בברלין ב-7-6 במאי, דעו ששדרת הקו-דאם המפורסמת תתמלא בהפנינג של מכוניות קלאסיות באוויר הפתוח.
שעות פתיחה: 08:00 עד 20:00 בימים שני עד שבת. בימי ראשון פתוח מ-10:00 עד 20:00. כתובת: כתובת: Wiebestr. 36 – 37, D – 10553 Berlin.

ספא בסגנון ברלינאי

אולי החלק החווייתי האולטימטיבי בברלין הוא ללכת בלי ולהרגיש בלי. זה יכול להיות במועדונים הפרועים כגון הקיטקט, או בקיץ באחד מחופי ה-FKK, או בתרגום בגוף הסרט, "תרבות הגוף החופשי" - חופשי מטקסטיל ונניח גם ממיניות. אז עירום זה עניין של מסורת בגרמניה ובברלין, שהחלה באשמת הקומוניסטים, שלא אפשרו הפגנות במשטר טוטליטארי, ועל כן נאלצו המזרח-גרמנים למחות באופן אחר ולהשתחרר מהבגדים, וגם מבגדי הים.
המקום הממוסד והמקורה לעשות זאת בכל עונה, ובמיוחד בחורף, הוא הסאונה. ישנו גם תירוץ רפואי להיכנס ללא טקסטיל, על מנת לא להפוך את האזורים המכוסים לתרבית של בקטריות. ישנם כמה מתחמי ספא בעיר ואף מחוצה לה כמו "הטרופיקל איילנדס". יחד עם זאת, אם נשארים בעיר, המבחר המומלץ מצטמצם ראש בראש בין ואבאלי לליקוויד רום.
באחרון ישנה בריכה מקורה עם תאורה שבוקעת מהקרקעית, ויוצרת על התקרה הקעורה אפקטים פסיכדליים בשילוב של מוזיקה מרגיעה. לבריכה הזו חובה להיכנס עם בגד ים. אם בכל זאת עירום הוא אישיו, בסאונה אפשר להתעטף במגבת או חלוק ולעצום עיניים כדי לחמוק ממראות טבעיים לחלוטין.


Möckernstrasse 10, 10963 Berlin. פתוח מתשע בבוקר עד חצות, ובשישי-שבת עד אחת אחרי חצות.

נסיעה בקרון רכבת פתוח

אם כבר הגענו לתחתית אז שיהיה חווייתי. הרכבת התחתית היא אמצעי התחבורה הפרקטי ביותר להתניידות בעיר, אז למה לא לקחת את זה למחוזות האטרקציה? חברת התחבורה הציבורית של ברלין מציעה נסיעה יוצאת דופן בקרון פתוח, או למעשה בארבעה קרונות פתוחים.
הנסיעה היא עם קסדות, ועם הפנים לכיוון הרציפים. את סיור ה"קאבריו" ניתן לחוות רק בימי שישי בערב, סוג של בילוי לסופ"ש בשעה 19:00 או ב-22:30 בלילה. היציאה, אגב, במרחק של שתי תחנות מגן החיות, בדויטשה אופר. מחיר: 53 אירו לאדם, ולבני 14 ומטה 38 אירו. ילדים מגיל שש ומעלה יכולים להצטרף באחריות ההורים. במקרים מסוימים מפעילי האטרקציה שומרים על הזכות למנוע השתתפות מילדים ומבני נוער.
האטרקציה סגורה בימים אלה, ותיפתח בין אפריל לאוקטובר. אפשר להזמין כרטיסים באתר.

קסם ברובע היהודי

לגלות את הסוהו היהודי בערב. אזור ההאקשה מרקט, שנחשב לרובע היהודי המובהק ביותר לשעבר של ברלין, מתאפיין בחצרות מלאות קסם עם בוטיקים, מסעדות, גלריות, תיאטרון ועוד פינות חמד. בבוקר האזור הומה תיירים, ובערב הוא משנה מצב צבירה לפאזה של שעות הפנאי, בתוספת של תאורה שמעניקה למתחם קסם מיוחד ותיאטרלי מאוד. גם הסמטאות הסמוכות, במיוחד סמטת המוזיאונים השופעת אמנות רחוב עם העננים הירוקים והאווירה הזרוקה או בתי הקפה של אזור בית הכנסת החדש, משדרגים את הביקור באזור הכי מיוחד בעיר.
15 צפייה בגלריה
הסוהו היהודי בברלין
הסוהו היהודי בברלין
הסוהו היהודי בברלין
(צילום: שימרי טוריס)
15 צפייה בגלריה
הסוהו היהודי בברלין
הסוהו היהודי בברלין
אווירה טובה
(צילום: שימרי טוריס)
Rosenthaler Str. 40, 10178 Berlin.

זמן לבירה

ללגום בירה מייצור עצמי במבשלת בירה. יש לא מעט מבשלות נהדרות בעיר, בהן בארלו שמתהדרת גם במסעדה עם מטבח מצוין, מנות מתוחכמות וגן בירה תוסס ששוכן מתחת לפסי הרכבת של תחנת "הרציף המשולש". את בירת החיטה המסורתית הם פחות מסמפטים, ובתפריט היא מוצגת באופן ישיר ובוטה בתור Weizen My Ass (חיטה בתחת שלי).
Brlo – בית הבירה, וזו לא טעות כתיב. Schöneberger Str. 16, 10963 Berlin. המסעדה פתוחה בראשון ובשלישי מ-17:00 ועד 23:00 בלילה, בימים רביעי עד שבת עד חצות, וביום שני סגור.
15 צפייה בגלריה
בית הבירה בארלו
בית הבירה בארלו
בית הבירה בארלו
(צילום: שימרי טוריס)
אופציה אחרת וסולידית יותר היא בית הבירה ג'ורג' ברובע ניקולאי. הבירה מיוצרת גם בדודים מסורתיים במפלס המסעדה וגם במרתף, בדודים מודרניים. המקום מציע שלוש אופציות של בירה בייצור עצמי: בירה בלונדינית בהירה, בירה כהה יותר עם ארומה של קרמל ופייל-אייל בגוון של ענבר. אגב, ג'ורג' הוא על שם הקדוש הלוחמני מלוד. ברחבה שמול בית הבירה עומד פסלו של ג'ורג' אל מול הנהר באחד האזורים הרומנטיים ביותר שתיירים עדיין לא נוהרים אליהם, ושנחשב למקום שבו ברלין החלה את דרכה.

הרובע, שנחשב לרובע האמנים בשנות ה-20 של המאה הקודמת, זכה לשחזור של הקומוניסטים לרגל 750 שנה להיווסדה של העיר. מקום רומנטי וקסום, אם יודעים בדיוק לאן ללכת בחלק הנסתר הזה של ברלין.
כתובת: Spreeufer 4, 10178 Berlin. פתוח כל יום מ-12:00 עד 22:00.

זמן קסם

אם לחוות שקיעה בברלין, אז שיהיה על הנהר במתחם של אמנות אורבנית עם וייב נהדר. מתחם ה"הולץ מרקט 25", שצמוד למועדון הקאטר בלאו ("החתלתול הכחול"), הוא אולי הלוקיישן המושלם לחוות מעין פנטזיה למיני-פלורנטין ליד נהר. מעין כפר קטנטן ומגניב עם מבנים צבעוניים, ציורי קיר, מתחמי סטודיו, מסעדות, ציליות ענק, חצר למסיבות ושבילים שמובילים לפינות ישיבה קסומות על גדות הנהר לרביצה, רצוי עם בירה ביד. ניתן ליהנות משירותי הבר הפתוח בסופי שבוע ובאירועי מוזיקה, פרפורמנס, מסיבות והפנינגים גם לאורך השבוע, במיוחד בימי הקיץ.

15 צפייה בגלריה
הולץ מרקט 25
הולץ מרקט 25
הולץ מרקט 25
(צילום: שימרי טוריס)
15 צפייה בגלריה
הולץ מרקט 25
הולץ מרקט 25
(צילום: שימרי טוריס)
15 צפייה בגלריה
הולץ מרקט 25
הולץ מרקט 25
שקיעה ברלינאית
(צילום: שימרי טוריס)
15 צפייה בגלריה
מתחם הולצמרקט
מתחם הולצמרקט
נחמד גם באור יום
(צילום: shutterstrock, Thiago Figueredo)
Holzmarktstraße 25, 10243 Berlin. כדאי להתעדכן על אירועים באתר.

הומבולדט פורום

מהאתרים החדשים יחסית של ברלין. הושק לראשונה ביולי 2021, ומאז הרחיב את פעילותו ואפילו התהדר לאחרונה בשער הודי מאבן חול אדמדמה מבוואריה, רפליקה לשער סנאצ'י מהודו אודות תחילת דרכו של בודהה. המתחם, שיושב על הצד המזרחי של אי המוזיאונים, עוצב על ידי איטלקי בשם פרנקו סטלה.
הארכיטקט יצר בבת אחת מחווה גם לארמון העירוני ההיסטורי שבו שלטו מלכי פרוסיה והקייזרים של גרמניה וגם ל"ארמון הרפובליקה" המודרני, הפרלמנט המזרח-גרמני, שנבנה על חורבות הארמון ההיסטורי לאחר שפוצץ באופן מבוקר על ידי הקומוניסטים. אחרי נפילת החומה פורק הפרלמנט המזרח-גרמני. ב-2012 החלה הבנייה של המתחם, שמשלב מחווה לשני המבנים שעמדו שם גם יחד. עתיק ומודרני, בארוקי וקומוניסטי.
15 צפייה בגלריה
Humboldt Forum
Humboldt Forum
Humboldt Forum
(צילום: shutterstrock)
15 צפייה בגלריה
הומבולדט פורום
הומבולדט פורום
(צילום: שימרי טוריס)
במתחם עצמו ישנם מוזיאונים שעוסקים באנתרופולוגיה, מרתף עם שרידי הארמון ההיסטורי ותצפית נהדרת, גם אם נמוכה יחסית, עם בית קפה נהדר באותה טרסה. העלייה אל המרפסת היא בעלות של שלושה אירו, וזו נחשבת לאחת התצפיות הזולות שהעיר מציעה. חנויות המזכרות שמציע המקום הן בעיניי החנויות המוצלחות ביותר בעיר מהז'אנר.
15 צפייה בגלריה
הומבולדט פורום
הומבולדט פורום
חנות המזכרות המוצלחת
(צילום: שימרי טוריס)
כתובת: Schloßpl. 1, 10178 Berlin. כל יום מ-10:30 עד 18:30.

חנות גדולה ומגניבה

זו אולי החנות היפה בברלין: חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור אקס", שמאגדת בתוכה חלל עבודה משותף, מבחר נאה של תקליטי ויניל למכירה עם עמדת די.ג'יי, אופנה בריטית לאלפיון העליון, ספרים (בעיקר ספרי אמנות) ובית קפה שוקק. החנות נמצאת בקומפלקס המשותף לה ולמלון סוהו. כן, ניחשתם, היוקרתי מאוד. להציץ זה פרייסלס. מקסימום תבואו לקפה בלוקיישן יפה.
15 צפייה בגלריה
חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור איקס"
חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור איקס"
חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור אקס"
(צילום: שימרי טוריס)
15 צפייה בגלריה
חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור איקס"
חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור איקס"
חנות הקונספט הלונדונית "דה סטור אקס"
(צילום: שימרי טוריס)
The StoRE X - ככה ממש. כל יום למעט ראשון, בין 11:00 ל-19:00.

ונסיים באווירת רוק אנד רול

לבקר ברחוב שבו התגוררו דיוויד בואי ואיגי פופ. להניח פרח, להדליק נר או להדליק משהו אחר, וכמובן להצטלם ולהתרגש מהתיעוד (עם ציור קיר חדש) לדייר המפורסם. תושבי ברלין לשנת המס 1976 עד 1978 התגוררו ברחוב הראשי שונברג בבניין מספר 155. רובע שונברג נחשב עד היום לרובע הגייז. מעבר לעובדה שהתקופה הברלינאית הייתה יצירתית ופורה במיוחד עבורם, הם נהנו מהעיר שהייתה אז מחולקת, וברחוב שבו התגוררו ניתן לשבת בקפה השכונתי "החוף החדש", שבעבר היה במיתוג פחות פוליטיקלי קורקט כשנקרא "החוף האחר" - רמיזה לנטיות המגדריות שנחשבו אז לטאבו.
15 צפייה בגלריה
ציור על הבית של דיוויד בואי
ציור על הבית של דיוויד בואי
ציור על הבית של דיוויד בואי
(צילום: שימרי טוריס)
מעבר לעובדה שכיום הוא מוסד גאה גם כמועדון עישון, אגב, הוא עמוס במחוות ומזכרות לשכן וללקוח הקבוע לשעבר, האיש שנפל מכוכב אחר היישר לברלין המערבית של שנות ה-70. השפה השלטת ברחוב היא טורקית, ועדיין, מסעדות אסייתיות מתחילות לפלוש למרחב ומעשירות את האווירה הקוסמופוליטית ששורה באוויר. עיר פלורליסטית ומסבירת פנים גם לזרים.
כתובת "החוף החדש": Hauptstraße 157, 10827 Berlin. שעות פעילות: ימי שני ושלישי בלבד, בין 17:00 ל-00:00.
שימרי טוריס הוא מדריך סיורי בוטיק בברלין. אתם מוזמנים לבקר באתר שלו.