אז איך משלמים פה, בקטאר, מהו הלבוש המומלץ, האם מותר להתנשק ברחוב ומה לגבי ארוחת צהריים. עשרות אלפי ישראלים צפויים להגיע לנסיכות במהלך חודש המונדיאל. חלקם העלו שאלות בדף הפייסבוק של "ידיעות אחרונות", וזה זמן התשובות. המדריך המלא לתייר הישראלי בקטאר.

איך קבלת הפנים?

מהירה מאוד, אבל כדי להקל על עצמכם תדפיסו את כל המסמכים הדרושים לכניסה: כרטיס "הייא", ואוצ'רים של בתי מלון, או מסמכים אחרים המעידים על כך שיש לכם מקום לינה. בקיצור, כל מה שאפשר כדי שלא תחפשו דווקא בעמדת הדרכונים את המייל מלפני שלושה שבועות, נניח, שאישר לכם הגעה.

מה עם כסף?

המלצה חמה: אל תביאו כסף מזומן. קטאר מתקדמת מאוד בהיבט הטכנולוגי וכולם כאן מקבלים כרטיסי אשראי. עדיף לשלם באמצעות נגיעה בסלולר, דרך אפל פיי ודומיו. מי זה כולם? מסעדות, בתי קפה, רוכלים בשוק וכמובן כל החנויות בקניונים השונים. גם מוניות מקבלות כרטיסי אשראי, אבל שם יכולים להיות יוצאי דופן בקרב הנהגים ולכן קחו מעט כסף בשביל השקט בלבד.
5 צפייה בגלריה
אוהדי כדורגל בדוחא
אוהדי כדורגל בדוחא
אוהדי כדורגל בדוחא
(צילום: AP)

אוקיי, איך המחירים?

פחות או יותר כמו בישראל בכל הקשור למותגי היוקרה, ויש הרבה כאלה ברמות הבינלאומיות בשלל הז'אנרים. המוניות הרבה יותר זולות, כך גם המסעדות העממיות הפזורות ברחובות דוחא. מוצרי הצריכה בסופרמרקטים גם כן יותר זולים, למשל משחות שיניים, מי פה, שמפו, חטיפים, דאודורנטים או קרם הגנה.

מעולה, ומה עם שופינג?

מבחר אדיר, מספר קניוני ענק שתמצאו בקלות. לאחד הטובים למשל נחשב Villaggio, העתק די מדהים של מלון ונישן המוכר בלאס-וגאס, עם כל המותגים הבינלאומיים שרק תרצו. קניון ענק אחר ממוקם ליד איצטדיון א-ריאן ושמו Mall of Qatar, מקורי מאוד. ספק אם תמצאו מחירים שיפתו אתכם מאוד, אבל ההיצע עצום. בשווקים, כמובן, הכל אחרת. כדאי ללכת לשוק וואקיף - הסצנה הצבעונית במונדיאל הזה, ואפשר להתמקח על המחירים, הדי נמוכים ממילא.
5 צפייה בגלריה
מונדיאל בקטאר
מונדיאל בקטאר
כל המותגים פה. קניות בקניון
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מונדיאל בקטאר
מונדיאל בקטאר
מחירים נמוכים. שוק וואקיף
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מונדיאל בקטאר
מונדיאל בקטאר
אפשר להתמקח
(צילום: AFP)

אם כבר קניתי, איך מסתובבים בקטאר?

אם השאלה נוגעת לחוקי המקום, שום בעיה. גברים יכולים להסתובב במכנסיים קצרים וגם בגופייה בלי שיתרגשו מזה יותר מדי. גם התיירות צועדות ברחובות לבושות גופיות ושמלות. בנוגע למקומות סגורים, פשוט תשאלו את האנשים בכניסה, לא להתבייש. מקסימום יגידו לכם להחליף מגופייה לחולצה, לא דבר שלא יכול לקרות למשל גם בישראל במקומות מסוימים. בכלל, ההמלצה היא לשאול את הקטארים כל דבר שיש בו מן ההתלבטות של פגיעה ברגשות.

מתנשקים שם ברחוב?

בהחלט כן, ברמת הסביר. נראים גם נשים וגברים צועדים שלובי ידיים עם בני מינם בלי לספוג מלקות. בינתיים לא נרשמו פרובוקציות בנושא, אבל הן יגיעו במהלך המשחקים ללא ספק, ואז מעניין יהיה לראות איך יתייחסו השלטונות הקטאריים לפשעים, לפחות לפי החוק שלהם, המתחוללים ברחובות.

ואיך מתייחסים אלינו, הישראלים?

שאלה טריקית. הקטארים נחשבים למממנים גדולים של הטרור ושל חמאס. אבל בסופו של דבר האזרחים הם לא השלטון ולכן גם בקרבם - כמו בכל מדינה ערבית שיש לנו יחסים כלשהם איתה - תמצאו מסבירי פנים ותמצאו שונאי ישראל עם מבטים של כעס בעיניים. ברוב המקרים, צריך להודות, השיחה עם המקומיים נגמרת ברגע שהם שומעים או מבינים שאתה מישראל.

צריך לזכור שהאזרחים בקטאר הם ברובם זרים. יש כאן סורים, ירדנים, לובים, מצרים, עיראקים ואיראנים, שגם יביאו תגבורת מהבית כדי לעודד את הנבחרת. הפלסטינים הם עניין אחר. יש להם כאן לא מעט נציגים המסתובבים עם הדגלים וחלקם מחפשים פרובוקציות. אם אתם מרגישים שזה הזמן שלכם להחצין פטריוטיות, סבבה, אבל קחו בחשבון שתיקלעו לעימות לא נעים. עדיף, לדעתי, פשוט לנתק מגע. הם בדרך כלל חדורי מוטיבציה להסביר שאין דבר כזה ישראל. אנחנו יודעים שדווקא יש.

מה עם מזג האוויר?

בבקרים חם עד חם מאוד ובערבים נעים ולעיתים אף קריר. כדאי לקחת בחשבון שמקומות סגורים ממוזגים בטירוף, ברמת הקיפאון לשמירת ביציות, ומצריכים לבוש חם יותר. תגיעו עם ז'קטים, מעילים קלים. הם ישמשו לכם מקור לנחמה.

מה תרצו לאכול?

קטאר שואבת אליה מיעוטים ממדינות רבות. עובדה זו מגוונת את סוגי המטבחים והטעמים שתוכלו למצוא כאן. יש פה שלל מסעדות ערביות - לבנוניות, סוריות, ירדניות, עיראקיות, טוניסאיות וכבר הבנתם את העיקרון. המסעדות האלה בדרך כלל זולות ומומלצות. החומוס הסורי פשוט מצוין, וכך גם הלבנוני. השווארמה מצוינת, כמו במקומות הטובים בישראל, ויש גם דונר טורקי טוב מאוד ברחובות ובמשאיות אוכל.
5 צפייה בגלריה
מונדיאל בקטאר
מונדיאל בקטאר
מסעדות פתוחות עד השעות הקטנות של הלילה. דוחא
(צילום: AFP)
בנוסף, תוכלו למצוא את מותגי הענק של הרשתות האמריקאיות, כמו צ'יזקייק פקטורי או אפלבי'ס, וגם מסעדות יוקרה, בדומה לדובאי, שאותה הישראלים כבר די מכירים, כמו זו של השף הטורקי המציק שמפזר מלח וגובה מאות דולרים על סטייק. אם זה שווה לכם לסטורי, בבקשה. יש סטייקים לא פחות טובים במחירים הרבה יותר שפויים. כמובן שלצד אלה יש את מקדונלד'ס ודומיה. בהיבט הקולינרי, דוחא פשוט מצוינת. מגוונת, טעימה, ולא תקרעו את הכיס.

כן, אבל אלכוהול אין, אה?

נכון מאוד. ספק אם תמצאו מסעדה שמציעה אלכוהול, לפחות אנחנו לא מצאנו עדיין. יש כאן במלונות מסוימים ובמתחמי האוהדים החל משבע בערב, אבל זה יהיה עסק יקר, בערך 40 שקל לחצי ליטר בירה. עניין לגמרי אישי אם זה שווה לכם או לא. אנחנו החלטנו להימנע לתקופה הקרובה. היוש כבד בריא.

איך זזים בעיר?

המטרו החדש שנבנה במיוחד לקראת הטורניר מאוד מרשים ונוח. עם כרטיס "הייא" שברשותכם תוכלו להשתמש בשירותיו בחינם בהגעה לכל האצטדיונים. את התחנות תמצאו בעיקר במרכז העיר. אם המטרה היא נסיעה בעיר עצמה, כדאי להשתמש באפליקציית אובר שזולה מהמוניות ומאוד נוחה. רק שימו לב שאתם בנקודת איסוף קלה לגישה כי אם לא, הנהג יבטל אתכם. קחו בחשבון שבערבים ובסופי השבוע התנועה איטית ולעיתים קשה יותר להשיג מוניות ואובר. קומו שעה קודם, כמו שהציעו פעם הגשש.

מהן שעות הפעילות כאן?

בגלל החום, הקטארים לא ששים לצאת מוקדם לרחובות. לכן בשעות המוקדמות של היום ספק אם תמצאו יותר מדי אפשרויות זמינות. אבל הנה הפיצוי: המסעדות ברובן פתוחות עד השעות הקטנות של הלילה, חלקן 24 שעות ביממה, ובקניונים החנויות עובדות עד שעות מאוחרות מאוד.