דניאל וולפסון (44), הישראלית הראשונה שטיפסה על האוורסט, לא עוצרת בהר הגבוה בעולם והציבה לעצמה אתגר חדש וקשה במיוחד: לטפס על 14 הפסגות הגבוהות ביותר בכדור הארץ. בימים הקרובים היא תמריא לנפאל בדרך לפסגה של הר להוטסה, ההר הרביעי בגובהו בעולם (8,516 מטר), ששוכן על גבול סין ונפאל. בריאיון באולפן ynet אמרה: "זה חלום קשוח, בלתי אפשרי, אבל אני אומרת, 'מה שבלתי אפשרי הוא כנראה אפשרי'".
לפני פחות משנה, בחודש מאי 2021, וולפסון ריגשה רבים בישראל כאשר העפילה לפסגת האוורסט עשור לאחר שנפצעה קשה כשנפלה מרכבל בחופשת סקי. קצת יותר מחצי שנה לאחר מכן, בדצמבר, הדהימה דניאל שוב כאשר טיפסה על הר וינסון (4,892 מטרים), ההר הגבוה ביותר ביבשת אנטרקטיקה. בכך השלימה וולפסון טיפוס על חמש מתוך שבע פסגות ההרים הגבוהים ביותר בכל אחת משבע יבשות העולם.
לאחר הטיפוס באנטרקטיקה הצהירה כי בכוונתה להפוך לישראלית הראשונה שתטפס על שבע פסגות ההרים הגבוהים ביותר בכל אחת מיבשות העולם, אולם כעת היא משנה כיוון ומציבה לעצמה אתגר קשה אפילו יותר.
5 צפייה בגלריה
פסגת הר להוטסה
פסגת הר להוטסה
פסגת הר להוטסה
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל וולפסון במהלך הטיפוס האחרון באנטרקטיקה
(צילום: דניאל וולפסון)
5 צפייה בגלריה
רכס הרי ההימלאיה כפי שצולם מתחנת החלל הבינלאומית
רכס הרי ההימלאיה כפי שצולם מתחנת החלל הבינלאומית
רכס הרי ההימלאיה כפי שצולם מתחנת החלל הבינלאומית
(צילום: NASA. כיתובים: Janderk Jan Derk)
"היו בסך הכל שתי נשים בעולם שהצליחו לעשות את זה", סיפרה, "אף ישראלית עדיין לא עשתה את זה. רוב ההרים ברשימה נמצאים באזור נפאל, טיבט וסין. הר להוטסה שוכן ליד הווארסט, זה אותו מסלול פחות או יותר עד קמפ 4 ומקמפ 4 יש פיצול – ללהוטסה פונים ימינה ולאוורסט פונים שמאלה".
כמה האתגר שלקחה על עצמה וולפסון קשה? אם תצליח לטפס בהצלחה על הר להטוסה יישארו לה לכבוש עוד 12 פסגות בגובה של מעל 8,000 מטר – K2, קנצ'נג'ונגה, מקלו, צ'ו אויו, דהאולָגירי, מנסלו, ננגה פרבט, אנפורנה 1, גאשרברום 1, פסגת ברוד, גאשרברום 2 ושישהפנגמה. רק 44 מטפסים הצליחו לעשות זאת, ומאות נהרגו במהלך ניסיונותיהם.
הר להטוסה אמנם נמוך מהאוורסט אך זה לא אומר שההעפלה לפסגה תהיה קלה יותר. "הטיפוס על האוורסט הוא לא הכי טכני", הסבירה וולפסון. "יש הרים אחרים שהטיפוס עליהם הרבה יותר טכני, בקילומטר האחרון של הטהטוסה יש קרחון שמטפסים עליו עם כלים מיוחדים. המסע קצר יותר מאשר האוורסט – עד 40 יום לעומת כ-60 ימים שנדרשים להעפלה על הפסדה הגבוהה בעולם".
גם הפעם, כמו בטיפוס האחרון באנטרקטיקה, המשלחת של דניאל תכלול את מטפס ההרים הנפאלי נירמל פורג'ה ששבר שיא כשהשלים את אתגר 14 הפסגות בתוך שישה חודשים ושישה ימים בלבד. השיא הקודם עמד על כמעט שמונה שנים. סיפורו הונצח בסרט במצליח של נטפליקס בשם "14 פסגות: סיפורו של המטפס נירמל פורג'ה".
5 צפייה בגלריה
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל ונירמל באנטרקטיקה
(צילום: דניאל וולפסון)
5 צפייה בגלריה
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
דניאל וולפסון באנטרקטיקה בדרך לפסגת הר וינסן
כך נראית האריזה למסע מסוג זה
(צילום: דניאל וולפסון)


ומה אומרים במשפחה? "הבן שלי אפילו לא יודע", אמרה דניאל, "כלומר, הוא יודע שאני יוצאת לטפס, אבל לא יודע בדיוק לאן. הם דואגים, אבל כדי להרגיע אותם אני אומר שהכל יהיה בסדר, אני מגשימה חלומות וזה חשוב. צריך לחלום בגדול ולהגשים".
על אף שכבר טיפסה על האוורסט דניאל שבה ואומרת: "לכל אחד יש את האוורסט שלו, אז כנראה שאני את האוורסט שלי עוד לא מצאתי, למרות שהיית על האוורסט".

הפציעה הקשה - והשיקום שאיש לו ציפה לו

ההישגים של וולפסון מרגשים במיוחד כשלוקחים בחשבון את הפציעה הקשה שעברה לפני כעשור כאשר נפלה מרכבל במהלך חופשת סקי בבולגריה. כחודש לפני כיבוש האוורסט סמדר שיר פרסמה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet את סיפורה של וולפסון. לאחר שנפצעה הרופאים לא נתנו לה סיכוי לחזור וללכת. על טיפוס הרים לא היה בכלל מה לדבר. "התעוררתי מחוברת להמון צינורות", סיפרה באותו ריאיון. "הסבירו לי ששברתי את עצם הירך ושהשתילו לי פלטינה. לכל אורך רגל ימין יש לי פלטינה".
במהלך השבוע בבית החולים בסופיה היא כבר סימנה לעצמה מטרה. "הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו מעבר ליכולות שלי. אמרתי לעצמי, 'אני אראה לכולם, אני עוד אטפס לפסגת האוורסט'. זה היה הזוי, על גבול הלא-שפוי. לפני עשר שנים לא ידעתי שום דבר על טיפוס, חוץ מזה שהאוורסט הוא ההר הכי גבוה בעולם".
באותה שיחה עם שיר סיפרה עוד כי "הרופאים בשיקום היו קצת יותר אופטימיים. זה אמר לי, 'תוכלי ללכת רק עם מקל' וזה אמר, 'תמיד תהיה לך צליעה'. במשך שמונה חודשים של אימוני פיזיותרפיה יומיומיים ההבטחות האלה נכנסו לי לראש דרך אוזן אחת ויצאו דרך האוזן השנייה. בכל פעם שאמרו לי 'לא' אמרתי לעצמי 'כן'. אני יודעת להיות עקשנית, זה חלק מהחינוך הרוסי".
בשנים שחלפו מאז היא טיפסה על עשרות הרים בכל רחבי הגלובוס. אררט, איילנד פיק, מון בלאן, אקונקגווה, קזבק, קוטופקסי, צ'ימבורסו, איליניסה נורטה, רוקו פיצ'ינצ'ה, וויטני, צ'אסטה ועוד.
"על ההר אני מרגישה הכי מוצלחת והכי טובה", סיכמה באותו ריאיון, "ומי שמטפס איתי מקבל אותי בגרסה הכי משודרגת שלי, בלי מסכה ובלי איפור, הכי אותנטית ואמיתית. ההרים מלמדים אותי שאין גבולות לחלומות. הם מאפשרים לי להיות עירומה וחשופה, ויחד עם זאת הכי חזקה".