החורף באירופה אינו אפור, מדכדך ועגמומי כפי שבטעות נוהגים לחשוב. חיפוש פשוט מעלה רשימה של פסטיבלים וקרנבלי חורף עליזים, צבעוניים, מסקרנים ולוהטים שנערכים ביבשת הקרירה במהלך החודשים פברואר ומרץ.
24 צפייה בגלריה
רעיון לתחפושת, מישהו? חוגגים בפסטיבל המסיכות בוונציה
רעיון לתחפושת, מישהו? חוגגים בפסטיבל המסיכות בוונציה
רעיון לתחפושת, מישהו? חוגגים בפסטיבל המסיכות בוונציה
(צילום: shutterstock)
רבים מהפסטיבלים מקורם בחגים עתיקים ששבטים מקומיים שהתגוררו ביבשת בעבר נהגו לציין, וחלקם מתקופת ימי הביניים, אז נהגו התושבים לערוך פסטיבלים לכבוד הפטרון המקומי. כאמור, חלק מהפסטיבלים בעלי אופי מסורתי יותר וחלקם מודרניים יותר; חלק משלבים מאכלים שונים וחלק מעבירים ביקורת (מרומזת או ישירה) על הפוליטיקה המקומית; אבל דבר אחד משותף לכולם - האווירה תמיד חיובית ושמחה, המוזיקה כיפית ומקפיצה ויש לא מעט אלכוהול.
24 צפייה בגלריה
בובת טראמפ בפסטיבל ויראג'ו באיטליה
בובת טראמפ בפסטיבל ויראג'ו באיטליה
בובת טראמפ בפסטיבל ויראג'ו באיטליה
(צילום: shutterstock)
אז אם מתחשק לכם לצאת לחופשה ביעד קרוב, ועל הדרך גם ליהנות מאטרקציה מקומית ומלהיבה במיוחד - הכתבה הבאה היא בדיוק מה שאתם צריכים. ואל תשכחו - עוד מעט פורים, כך שאם אין לכם אפשרות לטוס כעת, תמיד תוכלו לשאוב רעיון לתחפושת מאחד מהפסטיבלים שברשימה.

(צפו: כך נראה פסטיבל הקרח ההולנדי)
אם החורף הישראלי לא מדגדג לכם את קצות האצבעות ואתם מחפשים לקפוא כמו שצריך, פסטיבל הפיסול בקרח שמתקיים מדי שנה בעיר זוולה (Zwolle) ההולנדית, הוא בדיוק מה שאתם צריכים.
275 טונות של קרח ועוד 275 טונות של שלג מתגבשים לעולם מופלא ועוצר נשימה, באירוע ההולנדי החגיגי שייערך השנה בסימן "מסע בעקבות הזמן". בפסטיבל, יוצגו לא פחות ממאה פסלים המתנשאים לגובה של שישה מטרים, שעוצבו על ידי מיטב אמני הפיסול בקרח בעולם, בשילוב אפקטים מיוחדים של תאורה וקול, שיהפכו את החוויה כולה למרהיבה במיוחד ואת מיצגי הפיסול לקסומים, משל היו חלק מהתפאורה בסרט "פרוזן".
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בפסטיבל, שייערך במרכז הכנסים IJsselhallen בעיר, הנמצאת רק שעה ו-20 דקות נסיעה ברכב מאמסטרדם (בתנאי שלא עישנתם משהו לפני כן, כמובן), ימתינו לכם פסלי קרח של דינוזאורים בגודל טבעי מעידן היורה, ממותות עם ניבי ענק מתקופת הקרח ואפילו קטר אדים שיושב על מסילת קרח אמיתית שנבנתה בתקופת המהפכה התעשייתית.
במקום, יופעל גם מתחם אטרקציות חינמי המותאם לילדים ויוגשו מנות מהמטבח ההולנדי כמו צ'יפס, הרינג ודגים מלוחים. כדי להימנע מתורים ארוכים - מציע הפסטיבל אפשרות לשריין לא רק את תאריך הביקור המבוקש, אלא גם את משבצת הזמן הנוחה לביקור.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שימו לב: לנוסעים בתחבורה ציבורית, תמתין בסיום הביקור רכבת ללא עלות עד למרכז העיר, שם יוכלו להפשיר - ובמקרה הטוב, אף להשיל מעליהם שכבה או שתיים של ביגוד.

(צפו: כך נראה קרנבל המסיכות בוונציה בשנת 2019)
כדי לראות אנשים שמסתתרים מאחורי מסכות ממש לא חייבים להרחיק עד לאיטליה, ואפילו לרדת לרחוב יספיק, אבל חגיגה פוטוגנית ומתוירת כמו זו שמתרחשת מדי שנה בחודש פברואר בוונציה - ממש לא כדאי לכם לפספס.
קרנבל המסכות בוונציה הוא מסורת עתיקת יומין - הוא התקיים לראשונה במאה ה-13, נועד לציין את המעבר מעונת החורף לעונת האביב וסיפק הזדמנות נדירה לבני המעמדות השונים בעיר "להתערבב" אלה באלה, תוך שהם מסתירים את זהותם האמיתית. במאה ה-18 הוא הוגבל ואף בוטל על ידי השלטונות, ואירועיו חודשו לראשונה רק ב-1979.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בימי הקרנבל מתמלאת ונציה במופעי רחוב, נשפים, מופעי אש ובעיקר – שבעה סוגי מסכות ונציאניות שנלקחו מהקומדיה דל-ארטה, כמו גם תחפושות ששימשו כלבוש לכל דבר בתקופת הרנסנס.
אירוע הפתיחה של הקרנבל נערך בכיכר סן מרקו הוונציאנית, במסגרתו מתקיימת תהלוכת תחפושות ובסופו מופע זיקוקים מלהיב. בכיכר המדוברת מתקיימים אירועים נוספים כמו נשף מסכות לילדים, מופעי רחוב של מוזיקה, פנטומימה, ליצנות, אקרובטיקה, ואפילו תחרות המסכה היפה ביותר.
24 צפייה בגלריה
קוד לבוש מחמיר
קוד לבוש מחמיר
קוד לבוש מחמיר
(צילום: shutterstock)
מלבד מופעי הרחוב, הקרנבל ידוע בנשפי הפאר הנערכים בו המתיימרים לשחזר את הנשפים שהתקיימו בעיר בעבר. ניתן ליהנות מהם בכל רחבי ונציה, והם כוללים ריקודים וארוחות בסגנון איטלקי, כמובן, והמשתתפים בהם נדרשים להתחפש בהתאם לקוד לבוש מחמיר.
חלק מהנשפים סגורים ומיועדים למוזמנים בלבד, ואילו אחרים פתוחים לקהל הרחב במחיר שיכול להגיע לכמה מאות אירו לכרטיס. את הכרטיסים לנשפים הפתוחים ניתן לרכוש דרך האתר הרשמי של הקרנבל, שאף מציע שירות השכרה של תחפושות אריסטוקרטיות שניתן להתגנדר באמצעותן לקראת הנשף.

(מי אמר שבובות הן משחק ילדים? צפו בחגיגות בויראג'יו)
קרנבל הבובות של ויארג'ו (Viareggio), עיר הנמצאת בטוסקנה ומרוחקת כ-20 קילומטרים צפונית-מזרחית מהעיר פיזה, נערך לראשונה במאה ה-18, ומאז ממשיך להתקיים מדי שנה, בימי ראשון בחודש פברואר ובתחילת מרץ (המועד המדויק משתנה משנה לשנה, מכיוון שהקרנבל נערך תמיד ארבעים יום לפני חג הפסחא).
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הוא התחיל כמחאה פוליטית, כשצעירי העיר הציגו בובות ענק מגוחכות של נבחרי העיר תוך שהם מוחים על התנהלותם הכושלת. מאז הפך הקרנבל למסורת ולחגיגת ענק של בובות, ריקודים ומוזיקה שסוחפת מיליוני אנשים מרחבי העולם, ומלבד עיסוק בסטירה ובאקטואליה המקומית - מקפידים מארגני האירוע התוסס להעניק יחס של כבוד לתרבות האיטלקית במהלך החגיגות.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אורחי הקרנבל יזכו לראות בובות ענק בגבהים מרשימים - חלקן אף מתנשאות לגובה של 20 מטרים - המייצגות דמויות שונות מאגדות ילדים פופולריות, דמויות פוליטיות וידוענים מהעולם. בנוסף, מוזמנים המשתתפים לבקר במוזיאון הפסטיבל, בו מוצגות בובות שנבנו עבורו בשנים קודמות.
אגב, מלבד הקרנבל שמתקיים בה מדי שנה, ויארג'ו היא עיר נופש השוכנת בסמוך לחוף וורזיליה (Versilia) ומציעה מבנים יפהפיים, אדריכלות מרשימה וטיילת מרהיבה ומטופחת. היא אינה מהווה תחרות הולמת לערים פופולריות כמו ונציה ורומא, אבל בתקופת הפסטיבל בהחלט שווה לקפוץ לביקור בה.

(צפו: כך נראה קרנבל בנש הבלגי )
הקרנבל בעיר בנש (Binche) שבבלגיה הוא קרנבל קצרצר ומרוכז בן שלושה ימים, שאף הוכרז בשנת 2003 על ידי אונסק"ו כאירוע מורשת ייחודי. הוא החל בימי הביניים, ומאז ועד היום ממשיך להתקיים ומושך אליו אלפי תיירים, רובם גרמנים.
ביומו הראשון של הקרנבל (שבו מציינים את פתיחתו הרשמית), מתמלאים בתי הקפה והרחובות באלפי חוגגים, וכמיטב המסורת - הגברים מתחפשים לנשים ולובשים שמלות מפוארות. שיא נוסף נרשם במהלך אחד משלושת ימי הפסטיבל, עת מגיחה חבורת גברים המחופשת ליצורים אגדיים הנקראים "ז'ילים", הנחשבים לדמויות מרכזיות באירוע הצבעוני.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הז'ילים היו, למעשה, מוזיקאים מימי הביניים שהתגוררו באזור בורגונדיה (Burgundy) הצרפתי. הלבוש הז'ילי כולל קבקבי עץ, בגדים צבעוניים (ובמקרה הזה תחפושת בצבעי דגל בלגיה - שחור, צהוב ואדום) וכובעים לבנים עטורי נוצה. ואם כל זה לא מרגיש לכם מספיק מוזר, אז נוסיף כי את פניהם מעטרים מסכת שעווה ושפם מסולסל ומצויר, והם מרכיבים משקפיים קטנים בעלי מסגרת שחורה.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במהלך הפסטיבל, הז'ילים המסתוריים צועדים ברחובות העיר לקצב התופים, ואליהם מצטרפים להטוטנים, רקדנים, תזמורות כלי נשיפה, איכרים וליצנים. הילדים, מתחפשים במהלך אותו לליצנים עצובים או לדמותו של המשרת מהקומדיה דל ארטה, וכל החבורה העליזה רוקעת ברגליה על מנת לגרש את החורף, ומשליכה תפוזים על העוברים והשבים. אאוץ'.

(צפו: כך נראות החגיגות בימי הקרנבל)
המחזאי חנוך לוין כתב פעם שבישראל יש ארבע עונות: חורף, אביב, קיץ ומלחמה. בגרמניה, לעומת זאת, יש חמש עונות: אביב, קיץ, סתיו, חורף ועונת הקרנבל, שנקראת גם ה"עונה החמישית" ומקורה במסורות ובמועדים הקדושים לנצרות הקתולית.
24 צפייה בגלריה
קרנבל קלן
קרנבל קלן
קרנבל קלן
(צילום: יוסי יובל)
ה"עונה החמישית" מתחילה ב-11 בנובמבר בשעה 11:11 בדיוק, ומגיעה לשיאה בימי הקרנבל של קלן הנערך בחודש פברואר במשך חמישה ימים, שזכו לכינוי "הימים המשוגעים".
ובגרמניה כמו בגרמניה, אפילו את ההומור לוקחים ברצינות; על מנת שהחגיגות ייערכו כהלכתן, הוקם ב-1923 גוף רשמי הנקרא "מועצת חגיגות הקרנבל של קלן", שכל מטרתו היא לוודא שהאירוע מתקיים ונערך כמיטב המסורת. יש הטוענים כי בזכותו שוטפים את הרחובות מיליוני תיירים (בעיקר גרמנים), כשהם עוטים לגופם תלבושות צבעוניות ושלל תחפושות ססגוניות.
24 צפייה בגלריה
קרנבל קלן
קרנבל קלן
קרנבל קלן
(צילום: יוסי יובל)
לאורך כל ימי הפסטיבל נשארים הפאבים בקלן פתוחים עד השעות הקטנות של הלילה, ומתוכם נפלטים אנשים שתויים ועליזים לשלל מצעדים, תהלוכות וריקודים - וכל זאת לצלילי מוזיקה קצבית ואווירה משוחררת ונטולת דאגות (לפחות לכמה ימים).
24 צפייה בגלריה
קרנבל קלן
קרנבל קלן
קרנבל קלן
(צילום: יוסי יובל)
24 צפייה בגלריה
קרנבל קלן
קרנבל קלן
קרנבל קלן
(צילום: יוסי יובל)
החגיגות נפתחות בכיכר "השוק הישן" (Alter Markt) בעיר, באירוע שנקרא "קרנבל הנשים" (Weiberfastnacht), במסגרתו מתמלאים הרחובות בנערות ובנשים צעירות הלבושות בבגדים צבעוניים. נשים אלה תצאנה בהמשך הערב למסע נקמה במין הגברי - מסורת ספק-משעשעת ספק-מטרידה: גבר שייתקל באישה בעלת שפתיים קפוצות שתנסה להתקרב אליו במהלך אחת מהמסיבות בברים או במועדוני הלילה בעיר, ייאלץ להתכונן לחטוף ממנה את "נשיקת הפסטיבל", הידועה גם בכינוי "בוצי" (Butzie). אם אותה אישה תנסה להתקרב אליו כשבידיה זוג מספריים, הוא יצטרך להיפרד יפה לשלום מהעניבה שלו, שתיגזר על ידיה.
24 צפייה בגלריה
קרנבל קלן
קרנבל קלן
קרנבל קלן
(צילום: יוסי יובל)
אבל שלא תטעו, נקודת השיא של הקרנבל מתרחשת בכלל ביומו שני, המכונה גם "יום הוורדים" (Rose Monday). יום זה נפתח בתהלוכת ענק מרהיבה וססגונית היוצאת בשעה 10:30 בדיוק מדרום העיר קלן (Südstadt), ובמהלכה ייזרקו מהבמות הצפות לעבר הקהל המריע פרחים, צעצועים רכים, קופסאות שוקולד וסוכריות צבעוניות ופופולריות במיוחד, הנקראות Kamelle.
24 צפייה בגלריה
קרנבל קלן
קרנבל קלן
קרנבל קלן
(צילום: יוסי יובל)

(ככה חוגגים: הקרנבל בטנריף)
סוודרים? מעילים? כפפות צמר? מטריות? בגדים תרמיים? תשכחו מכל זה, כי קרנבל טנריף או-טו-טו מגיע לאי הקנרי טנריפה, והוא ממש, אבל ממש לוהט!
פסטיבל טנריף הוא השני בגודלו בעולם אחרי הקרנבל הברזילאי של ריו דה ז'נרו. הוא נערך בשתי הערים הצפוניות - בעיר פוארטו דה לה קרוז (Puerto de la Cruz) ובסנטה קרוז דה טנריפה (Santa Cruz de Tenerife), בירת האי טנריף הנחשב לגדול ולמאוכלס ביותר באיים הקנריים.
מזג האוויר באזורים אלו חמים יחסית בתקופה זו של השנה, ובשילוב עם המוזיקה, הריקודים, התזמורות, בובות הענק וכמות המשתתפים העצומה הפוקדת את החגיגות מדי שנה - קרנבל טנריף זוכה לכבוד רב בעולם ונחשב לפופולרי במיוחד.
החגיגות מתפרשות על פני כמה שבועות: תחילתו מוקדשת לתחרויות פנימיות במסגרתן נבחרת המלכה של הקרנבל, ובחלקו השני נערכת מסיבת ענק במרכז העיר סנטה קרוז. השנה, יתמקד הקרנבל בשנות ה-50 המגונדרות (The Coquette 50s), אולם בניגוד לנושא המשתנה מדי שנה - יש בקרנבל טנריף שתי מסורות קבועות ומשעשעות: חילופי המינים וקבורת הסרדין.
24 צפייה בגלריה
אגב, גם יפה שם: טנריף
אגב, גם יפה שם: טנריף
אגב, גם יפה שם: טנריף
(צילם: shutterstock)
והנה מגיע גם ההסבר: באחד מערבי הפסטיבל הקהל מגיע לבוש בבגדי המין השני – הגברים לבושים בשמלות צבעוניות, ואילו הנשים עוטות על גופן חליפות ערב גבריות. במהלך טקס קבורת הסרדין המשעשע (והביזארי לא פחות) שחותם את הקרנבל, אלפי אנשים לבושי שחורים חולפים ברחובות העיר ובידיהם בובת סרדין עצומה בגודלה, ואחריהם צועד טור של מקוננים ונשים המחופשות לאלמנות בוכיות. אלה נאנחות ומקוננות בדרמטיות ובקול רם על הסרדין, שבסופו של דבר גם נשרף. שריפת הסרדין נועדה, באופן אירוני דווקא, לסמל את הפרידה מהבשר שאותו נהוג לאכול במהלך הפסטיבל, לקראת תחילתו של צום ה-Lent הנוצרי.

(חגיגה צבעונית ויפה: הקרנבל בניס)
חגיגות הקרנבל הפופולריות של ניס החלו בשנת 1873, ומאז נמשכו ברצף עד היום למעט שלוש הפסקות: במלחמת העולם הראשונה, בשנייה ובמלחמת המפרץ. ככה זה עם מלחמות, הן תמיד משביתות את השמחות וקוטעות את החגיגות.
ניס שבדרום צרפת היא המרכז התיירותי השני בחשיבותו לאחר פריז, והיא ממוקמת על חוף הים התיכון שבזכותו היא נהנית מאקלים ים-תיכוני, עם קיץ חם ויבש וחורף מתון. יש בה סמטאות צרות וצבעוניות, אירועי תרבות גבוהה - מחול, אופרה וקונצרטים - וגם מסעדות מעולות.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
נושא הקרנבל השנה הוא קולנוע. 17 במות צפות בנושא זה יוצגו לקהל הרחב, לצלילי מוזיקה של להקות מכל העולם בחגיגה צבעונית ושוקקת חיים.
ההתכנסות של הקרנבל ונקודת המוצא של תהלוכותיו תהיה בכיכר מסנה (Place Masséna), והם יקיפו את גני אלברט הראשון. בובות ענק צבעוניות שמופעלות על ידי להקות תיאטרון, תחרות פרחים, קונפטי ועוד - הכול יוקרן על מסכי ענק עבור מאות אלפי הצופים שיגיעו למקום.
בכיכר מסנה תוקם גם הבמה המרכזית, שבה ייערכו טקסים ותחרויות. סביבה יתהוללו וירקדו החוגגים והמכייפים ברעש גדול. גם מצעדי לילה מוארים יתקיימו לצלילי מוזיקה קצבית, ששיאם במופע זיקוקי די נור.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשיאו של הקרנבל תתקיים תהלוכת פרחים, שתציג את המגוון הרווח של הפרחים הפורחים באזור. במסגרתה, ינועו על במות צפות דוגמניות בלבוש מיוחד כשהן מנופפות בפרחים היפהפיים, ואלה ילוו על ידי להקות עם נגנים שינגנו את שיר הקרנבל השנתי. כיף אמיתי.
באתר הרשמי של הקרנבל ניתן לרכוש כרטיסים לאירועים השונים של הפסטיבל: מצעד היום של הקרנבל, מצעד הלילה ומצעד הפרחים.

(אוהבים לימונים? הפסטיבל הבא בשבילכם!)
אם כבר הגעתם עד לקרנבל בניס, נצלו את המיקום בו אתם נמצאים וקפצו לביקור גם בפסטיבל הלימון שמתרחש לא רחוק ממנה, בעיירה מנטון שבריביירה הצרפתית.
אגדה מקומית מספרת שכשאדם וחוה גורשו מגן העדן, חוה לא יצאה בידיים ריקות וגנבה לימון מאחד העצים. אדם, בניגוד לחוה, הבין שלגנוב מאלוהים זה לא רעיון מי יודע מה מוצלח, וביקש ממנה להיפרד מהלימון הגנוב. היא הסכימה, בתנאי שתבחר היכן להטמין אותו. כשהגיעו לאזור מפרץ גראוואן שבעיירה מנטון, ראתה חוה כמה יפה המקום וכמה דומה הוא לגן העדן, ובחרה להטמין אותו באדמת המקום. לכן, על פי האגדה לפחות, במנטון גדלים הלימונים העסיסיים והמשובחים ביותר.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשנת 1933, תושבי מנטון החליטו לקחת את סיפור האגדה צעד אחד קדימה, והחלו לחגוג את פסטיבל הלימון פעם בשנה. במהלך הפסטיבל, עושים התושבים שימוש בלא פחות מ-140 טון (!) של לימונים ופירות הדר אחרים כמו תפוזים ואשכוליות, בעזרתם הם מקשטים מבנים בעיר ופסלי ענק אמנותיים ברוח הנושא השנתי הנבחר. ב-2019, אגב, נושא הפסטיבל היה "עולמות של פנטזיה", ואילו השנה בחרו להתמקד שם ב"מסיבות מסביב העולם".
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הפסטיבל, שעל פי ההערכות מושך אליו מדי שנה למעלה מ-200 אלף מבקרים שסובלים (או לא) ממחסור בוויטמין C, מציע כמה חוויות ואטרקציות, בהן תצוגת פירות ההדר בגני ה-Biovès, שלרגל המאורע נצבעים בצבעי צהוב וכתום זוהרים ונישאים על פסלי ענק שנבנו בטכניקה מסורתית. בנוסף, במהלך החגיגות נערכת בעיר תהלוכת פירות הדר, המתקיימת בשלושה מועדים שונים בצוהרי יום ראשון בלבד, ומציעה חוויה שמחה וכיפית במיוחד באדיבות להקות פולקלור ופְּלִיז (כלי נשיפה), שמנגנות ורוקדות בעליזות רבה. חוויה לילית נוספת, המתפרסת על פני שלושה ימים, היא זו שבמסגרתה מוצבים פסלי ענק מרהיבים בגני Biovès, ובשילוב משחקי אור וצליל - גורמים להם להיראות מרהיבים וקסומים אף יותר מאשר ביום.
24 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד אטרקציה שלא כדאי לפספס היא התהלוכה שמתקיימת בשני מועדים בלבד, שניהם בשעות הלילה, במהלכה נערכת מסיבה מושקעת במיוחד הכוללת רקדנים, להקות, תזמורות, מופעי פירוטכניקה וזיקוקי די נור, כולם מקושטים בפירות הדר זהבהבים, כמובן.
באתר הרשמי של הפסטיבל ניתן לרכוש כרטיסים לכל אחת מארבע האטרקציות השונות, ואף לחוויה משולבת עם כרטיסי ישיבה ועמידה במחירים משתנים. הלימונים - עליהם.