8 צפייה בגלריה
רכבת מוקניצה
רכבת מוקניצה
להוציא קיטור: שבע רכבות באירופה שיחזירו אתכם בזמן
(shutterstock)
מסילות רכבת הקיטור היו פרושות בעבר ברחבי אירופה. היה להן תפקיד משמעותי במהפכה התעשייתית שאיפשרה לאנשים להתנייד בקלות יחסית, בטח למול החלופות אז. קטר הקיטור הראשון פותח בבריטניה ב־1804 ושימש בעיקר להובלת מטענים. שני עשורים לאחר מכן, ב־1825, החלו לעלות גם נוסעים לקרונות. כיום, הסיבה לעלות על רכבת המונעת בקיטור היא בעיקר נוסטלגית, מה גם שמספר הרכבות הפעילות שעדיין מונעות בקיטור הצטמצם משמעותית בשל הקדמה ושדרוג המסילות.
יצאנו למסע בין 7 מהרכבות המסקרנות באירופה ששוחזרו או ניצלו מסגירה, הודות למתנדבים וארגוני מורשת, שיאפשרו לכם להרגיש לשעה קלה כמו בסרט ישן.

היישר מאחוזת דאונטאון

הרכבת בלובל (Bluebell Railway) שבאנגליה פועלת במחוז סאסקס ונחשבת לאחת מהיפות במדינה. היא נוסעת לאורך 18 ק"מ, מהעיר איסט גרינסטד (East Grinstead) ועד לפארק שפילד (Sheffield Park), כשבדרך יש תחנות לאורך יער אשדאון (הבית של פו הדב).
התחנות שבמסלול כיכבו בסדרה "אחוזת דאונטון" ובסרט "החבובות - מבוקשות". מדובר בקטר ובקרונות אותנטיים, בני כמאה שנה, כך שהנסיעה מספקת חוויה היסטורית ייחודית, בטח באביב כשניתן לצפות בפריחה הכחולה-סגולה של פרחי הבלובל, או להתרשם מהצוות הלבוש במדים מראשית המאה ה-20.
8 צפייה בגלריה
רכבת בלובל
רכבת בלובל
רכבת בלובל באנגליה
(shutterstock)
בשילוב עם עשן הקיטור, הקולות והריחות, תרגישו בתוך סצנה מסרט קלאסי שהתמזג לרגע עם המציאות. הנסיעה הלוך ושוב במסלול אורכת כשעה וחצי, וניתן גם לרדת בתחנה הסופית וליהנות מתצוגת קטרים, לעיין במסמכים היסטוריים של הרכבת ולצפות בסרטונים מהעבר. לפני הנסיעה ניתן לבקר בפארק הגנים המלכותי (Sheffield Park Garden), השייך לארגון הגג של גני הממלכה הרשמיים (National Trust) ובו עצי ענק, פרחים וצמחייה מגוונת, לצד אגמים ומפלים. הפארק נודע בין היתר בעקבות ביקורה של המלכה ויקטוריה בו ב-1897.

ד"ש להארי פוטר באחד המסלולים היפים

מערכת הרכבות בסקוטלנד מציעה לנוסעיה מסע בין נופים מסעירים: בין הרים לעמקים, לצד טירות עתיקות ומעל לאגמים יפהפיים. רכבת היעקוביט (Jacobite) הוצגה לראשונה ב-1984 ככלי תיירותי. זוהי רכבת קיטור שמתהדרת באחד מהמסלולים היותר ארוכים שיש - 135 ק"מ, והיא נוסעת דרך שטחים מוריקים בהרי סקוטלנד, על קו הרמה המערבית (West Highland Line) - מפורט וויליאם (Fort William) ועד לכפר הדייגים מלאיג (Mallaig), בדרך שנמשכת כשעה ועשרים דקות.
8 צפייה בגלריה
רכבת ג'ייקוביט
רכבת ג'ייקוביט
רכבת ג'ייקוביט בסקוטלנד
(shutterstock)
הרכבת התפרסמה לאחר שהופיעה בסדרת סרטי "הארי פוטר" שבהם שימשה כ"הוגוורטס אקספרס". טעימה מכך ניתן לקבל במעבר על גשר גלנפינן (Glenfinnan Viaduct) – אמת מים איקונית מ־1901 שלה 21 קשתות, שעליה מונחת מסילת הרכבת ששימשה את הארי פוטר וחבריו. כך תוכלו להתחקות אחר הקוסם המפורסם וליהנות מאחת האטרקציות הטובות בסקוטלנד - שילוב רומנטי בין עידן הקיטור לבין נופיה הפראיים של המדינה.

רכבת הרים אמיתית

הרכבת ברוקן (Brocken) המפורסמת מגרמניה יצאה לדרך בשנות ה-90 של המאה ה-19, אך היא נסגרה בשל נזקים שנגרמו לה במלחמת העולם השנייה. במהלך הקמת חומת ברלין הוסבה הרכבת לשימוש הצבא. ב-1992, לאחר נפילת החומה ואיחוד גרמניה, היא נפתחה מחדש לשימוש נוסעים, ומאז היא מציעה מעבר בנופים מרהיבים.
8 צפייה בגלריה
היער השחור גרמניה
היער השחור גרמניה
לנסוע בין ההרים בגרמניה
(צילום: shutterstock)
מסלול הנסיעה מתחיל בתחנת דריי אנן הוהן (Drei Annen Hohne) שבעיר ורניגרודה ממדינת סקסוניה-אנהלט, והוא עובר דרך פסגות מושלגות של רכס הרי הארץ הגבוהים (Harz), "יער הררי" בשפת המקום, אשר בצפון גרמניה, והוא מסתיים בפסגת הר הברוקן (Brocken), בגובה 1,142 מטר. בדרך עוברים ליד כפרים ועיירות שכמו נשלפו מאגדות על מכשפות, אבירים וגמדים. בין עצי המחט הירוקים יש אטרקציות תיירותיות בדמות שירותי ספא, אתרים לספורט אתגרי ומסלולי טיולים. כמו כן, בפסגת הר הברוקן נמצא גן בוטני היסטורי ובו כ-1,600 מיני צמחים.

לנסוע ברכבת מ-1836

הרכבת פסטיניוג (Ffestiniog) מוויילס שייכת לחברת הרכבות Festiniog, מהוותיקות בעולם. היא החלה את פעילותה ב-1836, כשנשאה סלעי צפחה מהמחצבות של בלנאו פסטיניוג (Blaenau Festiniog) ועד לנמל פורת'מאדוג (Porthmadog), במטרה לייצא אותם לעולם. כשהמחצבות נסגרו גם הרכבת עצרה.
8 צפייה בגלריה
רכבת פסטיניוג
רכבת פסטיניוג
רכבת פסטיניוג בוויילס
(shutterstock)
היא שבה לחיים ב-1945 בזכות כמה חובבי רכבות מקומיים, הפעם למטרות תיירותיות. המסלול עובר בין נופיה המיוחדים של ווילס, דרך הפארק הלאומי סנודוניה (Snowdonia National Park) ההררי שבו זורמים נחלים, נהרות, ויש בו גם עמקים ואפילו רצועת חוף. לאורך הנסיעה עוברים ביערות אלונים עתיקים, שטחי מרעה של כבשים ולצד טירות מפוארות. אורך המסלול הוא כ-21 ק"מ והנסיעה נמשכת כשעה ועשר דקות.

מתאימה גם לילדים

חבל סוון (Cevennes) שבדרום צרפת הוא כפרי, עממי ועשיר בטבע מגוון המורכב מיערות, פרפרים, ציפורים, חיות בר והרבה מים. בו גם עוברת רכבת הקיטור שעל שמו הוא קרויה - סוון.
בין העיירות אנדוז (Anduze) שהייתה מקום מסחר למשי בימי הביניים ומתהדרת כיום במגדל שעון עתיק, שוק דגנים, כדי חרס בעבודת יד, טירות וכנסיות פרוטסטנטיות, לבין סן ז'אן דו גאר (Saint Jean du Gard), שבה ניתן לשבת במסעדה המגישה מנות גורמה או ליהנות מהשווקים הנהדרים שלה.
8 צפייה בגלריה
רכבת סוון
רכבת סוון
רכבת סוון הצרפתית
(shutterstock)
בדרך שבין שתי הנקודות הללו, אפשר לעצור ביער במבוק (Bambouseraie) מרשים הנמצא כשני ק"מ מאנדוז, לעבור על כמה גשרי דרכים עתיקים, דרך מספר מנהרות ולחצות את נהר הגארדון (Gardon). הנסיעה ברכבת מתאימה לילדים ולמבוגרים, ויש הרבה מה לראות ולצלם לאורך הנסיעה הנמשכת כ-40 דקות במסלול שאורכו כ-13 ק"מ.

אח קטן ומחמם בכל קרון

במהירות של 20 קמ"ש, נעה רכבת מוקניצה (Mocanita) - "הרועה הקטנה" הרומנית. מהעיירה וישאו דה סוס (Viseu De Sus), תוך שהיא חוצה את הרי מחוז מרמורש (Maramures) בדרך לכפר פלטין (Paltin). במהלך מסע הרכבת על המסילה שלאורך נהר ואסר (Vaser), הנמשך כשש שעות, תיהנו מנופיה הפראיים של רומניה, וגם מארוחת ברביקיו.
8 צפייה בגלריה
רכבת מוקניצה
רכבת מוקניצה
רכבת מוקניצה ברומניה
(shutterstock)
הרכבת פועלת מ-1932. בתחילת דרכה היא שימשה להובלת גזעי העצים שנכרתו ביערות הסביבה ולהסעת פועלים, ובהמשך הוסבה לשימוש תיירותי. המסלול המקורי נפרש על פני 42 ק"מ והגיע עד למחנה חוטבי העצים בגבול אוקראינה, אך לאחר השיטפון שפקד את האזור ב-2008 הוא קוצר בכמחצית, וכיום אורכו כ-20 ק"מ.
הנוסעים ייהנו מאווירה חמימה בזכות האח הקטן המוסק בעץ הנמצא בכל קרון. בתחנה הראשונה ניתן לבקר בחדר הנצחה לבני הקהילה היהודית שחייתה במקום ונספתה בשואה, ובמספר כנסיות. בהמשך אפשר לבקר בבית קברות ייחודי בכפר ספנצה (Sapanta) שעל כל מצבה ישנם רמזים על אודות הקבור תחתיה, שזיכו את המקום בכינוי "בית הקברות העליז של ספנצה". אפשר גם ללקט פטריות ביערות שבדרך.

רכבת האי מהסרטים

רכבת האי מאן (Isle of Man) שבבריטניה נוסעת לאורך מסלול בן 24.6 ק"מ המקשר בין דאגלס (Douglas), בירת האי מאן, לבין פורט ארין (Port Erin). הקו שנפתח ב-1873 קישר בשעתו בין עיירות וכפרים רבים באי, ועם השנים הוא הלך והצטמצם עד לאורכו הנוכחי. מי שיעלה על קרונות הרכבת הזאת, יזכה לעבור בנוף ירוק וכפרי, בשדות חקלאיים וכן לבקר במוזיאון מאנקס (Manx Museum), המוזיאון הלאומי הסוקר את תולדות האי – מתקופת האבן ועד לעידן המודרני.
8 צפייה בגלריה
רכבת האי מאן
רכבת האי מאן
רכבת האי מאן בבריטניה
(shutterstock)
הקרון שבו תסעו נבנה בין שלהי המאה ה-19 לראשית המאה ה-20. בתחנה הסופית ניתן להתרשם מהתערוכה שבמקום וללמוד על ההיסטוריה ועל תרומת הרכבת לאורך השנים, לרכוש מזכרות בחנות ולהתענג על משקה חם ומאפה בבית הקפה. מי שיישב באחד מהקרונות העתיקים, ירגיש ממש כמו בסרט, תרתי משמע, שכן הרכבת כיכבה במספר סרטים.