שער עשתר במוזיאון פרגמון בברלין, השער השני הכי מפורסם בבירה הגרמנית אחרי שער ברנדנבורג, ייסגר ב-23 באוקטובר למשך לא פחות מ-14 שנים במסגרת שיפוצים נרחבים שייערכו במוזיאון.
7 צפייה בגלריה
שער עשתר במוזיאון פרגמון
שער עשתר במוזיאון פרגמון
שער עשתר במוזיאון פרגמון
(צילום: pio3/shutterstock)
מוזיאון פרגמון, שמבקרים בו כ-800 אלף בני אדם בשנה, הוכרז ב-1999 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. הוא שוכן על אי המוזיאונים ונחשב לאחד מהמוזיאונים המפורסמים בעולם לארכיאולוגיה. הוא נפתח ב-1910 ומצב התחזוקה שלו חייב את ההנהלה לצאת למהלך של שיפוץ נרחב שהחל למעשה כבר ב-2012, אז נסגר האגף הצפוני שמכיל את מזבח הפרגמון, שעל שמו קרוי המוזיאון, מזבח שיש יווני מהמאה השנייה לפני הספירה שהועבר מטורקיה לברלין וסביבו נבנה המוזיאון.
בחודש אוקטובר הקרוב יחל השיפוץ באגף הדרומי שמכיל את שער עשתר ואת שער השוק של מילטוס - החל מנקודה זו המוזיאון כולו יהיה סגור עד שנת 2027, אז ייפתח מחדש האגף הצפוני.
עבור המוני תיירים, ובכללם גם ישראלים, שער עשתר נחשב למוצג ארכיאולוגי מרגש במיוחד בכל ביקור בברלין.
7 צפייה בגלריה
מוזיאון פרגמון, ברלין
מוזיאון פרגמון, ברלין
מוזיאון פרגמון, ברלין
(צילום: pio3/shutterstock)
עד אוקטובר תוכלו להתרשם משער הכניסה הצפוני של העיר בבל מהמאה השישית לפני הספירה. השער הכחול נבנה בהוראת נבוכדנצר השני (נאבוקו לחובבי האופרה) ולמעשה היה חלק משבעת פלאי תבל עד שהמגדלור של אלכסנדריה דחק אותו אל מחוץ לרשימה היוקרתית. השער המרהיב ממגנט אליו המוני תיירים,
במסדרון מרשים במוזיאון שוחזר גם רחוב התהלוכות של בבל שמוביל אל השער. מצדדיו של השער מופיעים ציורי קיר המורכבים מאריחים המציגים את הדקלים של בבל מהמאה השביעית לפני הספירה. ליד השער ניתן להתרשם גם מדגם מוקטן של העיר בבל, לרבות השער המפורסם, שאגב קרוי על שם עשתרת, מלכת השמיים במיתולוגיה הכנענית והפיניקית.
7 צפייה בגלריה
מוזיאון פרגמון
מוזיאון פרגמון
הדקלים של בבל ותבליטי דרקונים וחיות אחרות
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
מוזיאון פרגמון
מוזיאון פרגמון
דקלים ואריות
(צילום: Pecold/shutterstock)
7 צפייה בגלריה
מוזיאון פרגמון
מוזיאון פרגמון
רחוב התהלוכות הבבלי
(צילום: Jaroslav Moravcik/shutterstock)
השרידים המרשימים התגלו על ידי משלחת ארכיאולוגית בתחילת המאה ה-20, כשעיראק הייתה חלק מהאימפריה העות'מאנית, בעלת בריתה של גרמניה. הלבנים הכחולות מוספרו, פורקו והועברו לברלין על גבי קרונות דרך טורקיה. השער הורכב מחדש במוזיאון וכל מי שמבקר בו נפעם מהיופי והעוצמה שהוא משדר, וכמובן גם מהחוצפה להעביר מוצג ארכיאולוגי אדיר שכזה מסביבתו המקורית והרחוקה לתוך מוזיאון באירופה.
מה עוד תוכלו לראות עד אוקטובר? כשנכנסים דרך השער, למעשה עוברים דרך שער נוסף – שער השוק של מילטוס. השער נבנה בתחילת המאה השנייה לספירה בתקופת הקיסר אדריאנוס וניזוק קשה ברעידת אדמה במאה ה-11. השחזור של השוק, בחלקו מההריסות המקוריות, פונה אל פסיפס מדהים של אורפאוס ובבמה מוגבהת ממולו יש תגליות ארכיאולוגיות נוספות מהעיר מילטוס ששוכנת לחופי הים האיגאי.
7 צפייה בגלריה
שער השוק של מילטוס במוזיאון פרגמון בברלין
שער השוק של מילטוס במוזיאון פרגמון בברלין
שער השוק של מילטוס במוזיאון פרגמון בברלין
(צילום: Juan Carlos Oller / Shutterstock)
בקומה השנייה נמצא המוזיאון לאמנות איסלאמית ובמרכזו חדר חאלב, חדר מעץ מגולף שהועתק בשלמותו מסוריה. אל חשש, ב-2027 שוב ניתן יהיה להגיע אליו, הפעם דרך האגף הצפוני שייפתח.
החל מחודש אוקטובר, כאשר האגף הדרומי ייסגר, חלק מהמוצגים הקטנים יועברו לפנורמת אסיסי, חלל גלילי מתכתי שבמרכזו ציור ריאליסטי של העיר פרגמון. בשוליו יוצגו פריטים ארכיאולוגיים מהמוזיאו. פריטים אחרים יושאלו למוזיאון הלובר בפריז ומרבית המוצגים ינעימו את זמנם של העוסקים בשיפוץ, אי שם מתחת לניילונים וגלילי בידוד.
אם בכל זאת תרצו לראות את הדקלים של בבל, תוכלו ליהנות ממחווה שהוקמה בתחנת הרכבת התחתית U2 –KLOSTERSTR עוד מימי הקומוניזם של ברלין המזרחית.

7 צפייה בגלריה
המחווה לדקלים של בבל בתחנת.Klosterstr
המחווה לדקלים של בבל בתחנת.Klosterstr
המחווה לדקלים של בבל בתחנת הרכבת
(צילום: שימרי טוריס)
מי שתיהנה במיוחד מתקופת השבתת הפרגמון היא השכנה המצרית נפרטיטי ששוכנת במוזיאון החדש, המצרי, הצמוד לפרגמון - Neues Museum. בארבע השנים האחרונות הכניסה לפרגמון ולמוזיאון החדש היא דרך גלריית ג'יימס סימון שיושבת על הצומת שבין המוזיאונים, ומומלץ להתארגן בה על כרטיסים משולבים לשני המוזיאונים, לפחות עד שהפרגמון ייחסם.
עלות השיפוץ הכללי של כל האגפים, אם תהיתם, מוערכת ב-1.2 מיליארד אירו.

מודיעין שלום

איפה? אי המוזיאונים, Bodestraße 1-3, 10178 Berlin.
מתי? כל יום בין 10:00 בבוקר עד 18:00 בערב.
מחיר? 12 אירו. לכרטיסים אונליין – הקליקו. ניתן לרכוש כרטיסים עד ארבעה שבועות מראש.
שימרי טוריס הוא מדריך סיורי בוטיק בברלין. אתם מוזמנים לבקר באתר שלו.