תקציר הפרקים הקודמים

שנה וחצי בלבד עברו מאז כינון היחסים והנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות ומאז הספיקו הרבה בין הצדדים: ביקורים הדדיים של בכירים, הסכמים בין משרדי ממשלה, שיתופי פעולה עסקיים רבים של חברות ואישים פרטיים ומאות אלפי תיירים.
בדצמבר 2020 החלו לצאת טיסות מסחריות מתל אביב לדובאי ובהמשך גם לאבו דאבי. מאז כבר עברו טיסות רבות בקווים שבין האמירויות וישראל עם מאות אלפי נוסעים ונראה שהמגמה רק תוסיף להתגבר, זאת לאחר שנמצא פתרון למשבר האבטחה שאיים להקפיא את הטיסות בקו תל אביב-דובאי.

ראס אל-חיימה - בירת התיירות המפרצית

איחוד האמירויות הערביות, נזכיר, היא פדרציה שמורכבת משבע נסיכויות שונות: אבו דאבי, דובאי, שארג׳ה, עג׳מאן, ראס אל-חיימה ופוג׳יירה שהתאחדו בשנת 1971 לכדי ישות מדינית אחת. בראשות כל אחת מהאמירויות עומד שליט מקומי, כאשר שליטה של האמירות הגדולה ביותר מבין השבע – אבו דאבי, הוא גם נשיא הפדרציה כולה. הנשיא הנוכחי הוא חליפה בן זאיד אאל נהיאן, ובנו מוחמד בן זאיד, ששמו מוכר יותר לציבור הישראלי, מחזיק בתואר יורש העצר של אבו דאבי.
11 צפייה בגלריה
ראס אל חיימה
ראס אל חיימה
הכירו את האמירות הפחות מוכרת: ראס אל-חיימה
(צילום: ליעד אוסמו)
11 צפייה בגלריה
ראס אל חיימה
ראס אל חיימה
(מתוך עמוד האינסטגרם: visitrasalkhaimah)
סגן הנשיא וראש ממשלת האמירויות הוא שליט דובאי, מוחמד בן ראשד אאל מכתום. באיחוד האמירויות חיים כ-9.5 מיליון אנשים – אזרחים ותושבי קבע. באמירויות מוצג למבקרים בה שילוב נדיר של מודרניזציה וקדמה אל מול שמרנות דתית-מוסלמית. כבר בנחיתה בנמל התעופה הבינלאומי של דובאי ניתן לחוש בניגודיות המרתקת – טרמינל מודרני ומרשים ביופיו שבו נשמעת הקריאה לתפילה חמש פעמים ביום, כמנהגם של המוסלמים.
עד היום שתי הערים שנחשבו ליעדים המרכזיים אליהם הגיעו התיירים הישראלים, הן בירת האמירויות אבו דאבי ודובאי - המרכז העסקי והתיירותי הגדול מבין השבע. בעוד שחמש האמירויות הנותרות נחשבות פחות מוכרות עבור התיירים. בכתבה זו, נביא הצצה מיוחדת לאמירות הרביעית בגדולה באיחוד – ראס אל-חיימה.
היא נמצאת במרחק שעת נסיעה אחת מדובאי וממוקמת בחלקה הצפון-מזרחי של איחוד האמירויות. האמירות בעלת רצועת חוף ארוכה ובשטחה נמצא גם רכס ההרים הגבוה ביותר במדינה. בניגוד לאבו דאבי ולדובאי, שהתפתחו בקצב מסחרר בעשורים האחרונים, בראס אל-חיימה גילו רק בשנים האחרונות את הפוטנציאל הגלום בעולם התיירות.
בתוך כך מנסים להציע כאן חוויה שונה עבור התיירים, מעט יותר אותנטית ומיועדת לאלה שישמחו לראות את המקור ממנו צמחה איחוד האמירויות לכדי המדינה המתקדמת שהיא כיום. ראס אל-חיימה אף נבחרה להיות "בירת התיירות המפרצית" לשנים 2020-2021, מטעם מדינות מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ המוכר גם כ-GCC.

לשלות פנינים מהמים ולבקר ב"אי האדום"

ראס אל-חיימה היא כאמור האמירות הרביעית בגודלה באיחוד, ומתגוררים בשטחה כ-345,000 תושבים, כך לפי נתונים רשמיים. האמירות בעלת היסטוריה רבת-שנים שמתחילה עם שורשים אי שם במאות ה-13 וה-14 כמרכז כלכלי אזורי. אחד ממרכיבי הכלכלה העתיקים באמירויות הוא שליית פנינים, שזהו תחום שבו מוכרת איחוד האמירויות כאחת המובילות ברמה הבינלאומית. גם התיירים המגיעים לבקר בראס אל-חיימה יכולים לגלות את התחום המסקרן, שמהווה אטרקציה של ממש.
11 צפייה בגלריה
ביקור באתר שליית הפנינים
ביקור באתר שליית הפנינים
ביקור באתר שליית הפנינים
(צילום: ליעד אוסמו)
11 צפייה בגלריה
ביקור באתר שליית הפנינים
ביקור באתר שליית הפנינים
גם הדרך לאתר היא אטרקציה
(צילום: ליעד אוסמו)
בנסיעה לא ארוכה במיוחד ממרכז העיר ראס אל-חיימה, בירתה של האמירות, נמצא מרכז מבקרים שבו ניתן ללמוד על ההיסטוריה עתיקת היומין של חקלאות הפנינים. מרכז המבקרים הוא בעצם מבנה שצף על פני הים ואליו מגיעים בשיט על סירת מנוע, כשרק ההגעה לבדה חווייתית במיוחד. במהלך השיט נהנים מהבריזה של הים וצופים לעבר ההרים הגבוהים של ראס אל-חיימה הגובלים במדינה השכנה עומאן.
מרכז המבקרים הוקם בתחילת המאה ה-21 על-ידי עבדאללה א-סוויידי במטרה לשמר את מסורת אבותיו שהיו חלק מחקלאות הפנינים לאורך השנים. במקום ניתן לשמוע על סדר יומם הארוך של שולי הפנינים, שהיו קמים לתפילת הבוקר, לוקחים את צידתם לדרך ומתחילים בפעילות השלייה המתישה כשהסיכוי שיתפסו צדפה עם פנינה הוא אחוז אחד בלבד. בחודשי הקיץ - ממאי ועד לאוגוסט, הגיע שיא עונת הדיג כאשר המים חמים, והעובדים היו יוצאים לארבעה חודשים שלמים של חיים על הסירה. את הפנינים היו מוכרים בשווקים לפי משקל, אך בשל העובדה כי הן נחשבו מיוחדות ויוקרתיות ביותר היו משתמשים במאזניים מיוחדים רק עבורן.
אחרי שתקבלו הדרכה מקיפה, תוכלו פשוט לשבת על אחד המזרונים, לשתות קפה וליהנות מהאוויר ומהנוף.

הנקודות הישראליות והיהודיות

אתר מורשת מקומי נוסף שמספק הצצה להיסטוריה ובעיקר לאורח החיים העתיק של תושבי המקום בעבר, הוא הכפר ״אל-ג׳זירה אל-חמרה״, ובתרגום לעברית: ״האי האדום״. בכפר תוכלו לראות את הבתים העתיקים ואת מבני התפילה המוסלמיים שנמצאים בהליכי שימור לטובת הדורות הבאים. בימים אלה תוכלו למצוא במקום גם תערוכה מרהיבה של יצירות אמנות הפזורות בכל רחבי הכפר, מעשי ידיהם של אמנים מקומיים, בינלאומיים וגם ישראלים. לתערוכה יש קשר ישראלי נוסף – אוצר האמנות שבחר את היצירות הוא הישראלי שרון תובל.
אם אתם זקוקים למנה נוספת של תרבות והיסטוריה, מומלץ לבקר במוזיאון הלאומי של ראס אל-חיימה. במוזיאון תקבלו הצצה להיסטוריה של האמירות הצפונית, כשאחד מהמיצגים החדשים ביותר הוא כיסוי של קבר יהודי, העשוי אבן, שחוקרים מעריכים שמקורו במאות ה-16 או ה-17, אז הגיעו לאזור סוחרים מפורטוגל. על האבן יש כתובות בעברית, עדות לכך שבאזור זה חיו גם גולים יהודים בעבר.
11 צפייה בגלריה
קבר יהודי במוזיאון
קבר יהודי במוזיאון
חלק מקבר יהודי במוזיאון הלאומי
(מתוך אתר המוזיאון)
אין ספק שבאיחוד האמירויות כולה ניתן למצוא אתרי תרבות ומורשת מגוונים, לצד מרכזי אמנות מודרניים, אולם הייחודיות בראס אל-חיימה היא שהאמירות הקטנה מספקת חוויה הרבה יותר אינטימית עבור התיירים המבקרים בה, בניגוד לדובאי ולאבו דאבי הגועשות יותר.

סיבה להרגיש כאן בבית

בדיוק על כך מספרת לנו אלקה ווינטר, סגנית נשיא הרשות לפיתוח התיירות של ראס אל-חיימה. "אנחנו משלימים את האמירויות האחרות. דובאי מדהימה, אבל אנחנו משלימים את ההיבט של הטבע, הסביבה, האירוח של המקומיים. כשאתה מגיע לכאן אתה מרגיש תחושה של רוגע, זאת האמירות היחידה שבשטחה יש הרים, מדבר וים, לצד בתי מלון מהשורה הראשונה.
"אפילו בעלי החיים מקבלים כאן קבלת פנים חמה. אנחנו מאוד פתוחים ומסבירי פנים. לתיירים הישראלים יש כל כך הרבה סיבות להרגיש כאן בבית".
"כשאתה מגיע לכאן אתה מרגיש את הקצב האחר, את הסביבה המיוחדת. אפילו בעלי החיים מקבלים כאן קבלת פנים חמה. אנחנו מאוד פתוחים ומסבירי פנים, תוכלו למצוא כאן תיירים מכל רחבי העולם. יש כאן כל מה שאתם מחפשים – מחופי ים מרהיבים, היסטוריה עשירה ביותר שחוזרת אלפי שנים אחורה, תרבות. לתיירים הישראלים יש כל כך הרבה סיבות להרגיש כאן בבית".
11 צפייה בגלריה
ראס אל חיימה
ראס אל חיימה
"יש כאן כל מה שאתם מחפשים"
(מתוך עמוד האינסטגרם: visitrasalkhaimah)
ווינטר מספרת שלפני פרוץ הקורונה, בשנת 2019, בראס אל-חיימה הגיעו למספר המבקרים הגבוה ביותר – 1.1 מיליון תיירים באמירות הקטנה. "עם התפרצות המגיפה המספרים כצפוי ירדו, אבל בשנה האחרונה הגענו כמעט למספרים שלפניה, כ-980 אלף מבקרים. 'תהליך ההחלמה' שלנו היה די מהיר, ואנחנו גם מקפידים מאוד על כל הנהלים וכללי ההיגיינה. אנחנו יעד שנחשב מאוד בטוח וזה נתן לתיירים ולסוכנויות התיירות ביטחון גדול. היינו הראשונים בעולם להעניק בדיקת PCR בחינם לתיירים, וזה יכול להיות חיסכון רציני".

היסטוריה באמירות: נציגות ישראלית בפסגת התעופה הערבית

לאחר שנתיים של מגפה עולמית, מתכנסים כעת שוב נציגים מכל רחבי המזרח התיכון בראס אל-חיימה בכדי לדון בדרכים לפתח את מגזר התיירות והתעופה, בניסיון אולי להחזירו לממדים שהיה טרם הגיעה אלינו הקורונה. פסגת התעופה הערבית, התשיעית במספר, שונה מעט מקודמותיה כי הפעם לראשונה בהיסטוריה משתתפת גם משלחת ישראלית, עדות נוספת לשותפות הישראלית-אמירותית המתרחבת ולכניסתה הרצינית של ישראל למרחב המזרח-תיכוני. בכנס אף הוקדש פרק זמן מיוחד שבו הוצג פרופיל התייר הישראלי וכן ההזדמנויות המגולמות בפיתוח התיירות מישראל ואליה.
"כיום אנחנו כבר מדברים על תיירות אזורית, משהו שלא היה אפשרי בכלל עבור התייר הישראלי, שהיה טס בעיקר מערבה אבל זה כבר משתנה"
את הפאנל הישראלי הובילה חברת הייעוץ והשיווק לתחום התיירות - ״טרנובה״, שמייצגת את לשכת התיירות של ראס אל-חיימה בישראל. מנכ״ל טרנובה, דוב קלמן, התרגש לספר על המושג החדש - "תיירות אזורית" – שהצטרף ללקסיקון רק לאחרונה. "השוק הישראלי קרוב מאוד לראס אל-חיימה ביחס לזירת התיירות האירופית, מדובר על טיסה של שלוש שעות בלבד. כיום אנחנו כבר מדברים על תיירות אזורית, משהו שלא היה אפשרי בכלל עבור התייר הישראלי, שהיה טס בעיקר מערבה אבל זה כבר משתנה".
11 צפייה בגלריה
פסגת התעופה הערבית עם אורחים ישראלים ראשונים
פסגת התעופה הערבית עם אורחים ישראלים ראשונים
פסגת התעופה הערבית עם אורחים ישראלים ראשונים
(צילום: ליעד אוסמו)
11 צפייה בגלריה
עושים היסטוריה: הפאנל הישראלי הראשון בכנס
עושים היסטוריה: הפאנל הישראלי הראשון בכנס
עושים היסטוריה: הפאנל הישראלי בכנס
(צילום: ליעד אוסמו)
קלמן, הגיע לראשונה לראס אל-חיימה בשיאה של מגפת הקורונה ולאחר סגירת השערים בישראל לכניסתם גם של ישראל נאלץ להישאר באיחוד האמירויות: "שהיתי כאן חודשיים והייתי בר-מזל לחוות ולגלות את היעד הזה לעומק. אחד הדברים שאני מעריך ביותר זה המסעדות המקומיות, בעיקר אלה שבעיר ראס אל-חיימה עצמה.
"יש שם חנויות ומרכזי קניות קטנים, וכשטיילתי שם הבנתי שאני התייר היחיד, ודבר כזה אתה לא יכול למצוא בשום מקום אחר באיחוד האמירויות. כשאתה בחופשה אתה מוקף לרוב בתיירים אחרים, אבל בראס אל-חיימה יש אזורים שאתה יכול לחוות את המקום ואת המקומיים. כשישראלים נוסעים ליעד ערבי זה בדרך כלל מקום בעל היסטוריה מול ישראל, אבל כאן אתה מרגיש מאוד מקובל. האנשים מאוד סקרנים לגבי ישראל".
"העובדה שמשלבים אותנו כישראלים, שווים בין שווים, זה לא דבר מובן מאליו. השליט של ראס אל-חיימה מאוד מתקדם, תומך בחיבור של ישראל לאמירויות ובעיקר לראס אל-חיימה"
קלמן מצביע על נקודה נוספת, מורגשת ביותר יש לציין, במאמץ של המקומיים להעניק למבקרים מישראל ובכלל, את החוויה הכי טובה שהם יכולים וכמובן תחושת קבלה ושייכות. "מה שקורה כאן, פסגת תעופה מזרח-תיכונית שמשלבת אותנו כישראלים, שווים בין שווים, זה לא דבר מובן מאליו. השליט של ראס אל-חיימה מאוד מתקדם, הוא תומך מאוד בחיבור של ישראל לאמירויות ובעיקר לראס אל-חיימה", כך הוא מספר.

שאיפה להביא גם את התיירות הערבית לישראל

בראס אל-חיימה יש נמל תעופה בינלאומי, שממנו מתבצעות טיסות בעיקר על-ידי חברת התעופה המקומית "אייר ערביה", אך ייתכן שבעתיד הלא-רחוק גם החברות הישראליות יגיעו אליו. על כך יכולים להעיד דבריו של יו"ר ארקיע, גדי טפר: "אנחנו מצפים לפתוח בעתיד קו טיסות לראס אל-חיימה, לחופשות שיימשכו כחמישה ימים. זה יעד שמתאים יותר לחופשות משפחתיות".
ניתן להניח שהקווים הללו יפעלו בעיקר בעונות הסתיו והחורף, אז מזג האוויר באיחוד האמירויות נעים יותר לעומת עונת הקיץ החמה שבה הטמפרטורות יכולות להאמיר עד ל-50 מעלות צלזיוס. טפר הציג בכנס יעד נוסף של החברה, והוא להביא את התיירים ממדינות ערב לישראל ולא רק את הישראלים אליהן. "השאיפה שלנו היא להביא את התיירות הערבית לישראל, לגלות את המדינה ואת המקומות הקדושים למוסלמים, לנוצרים וליהודים. לאחר מגבלות הקורונה, כעת הדבר אפשרי כשהחל מחודש מרץ נפתחו השמים בישראל גם לתיירים זרים".
איחוד האמירויות הייתה בין המדינות שהתמודדו בצורה הטובה ביותר עם הקורונה, ולא רק בהיבט הרפואי-בריאותי, כשהיא נחשבת לאחת המדינות עם אחוז המחוסנים מהגבוהים ביותר בעולם. לאחר שבשנת 2021 הצליחה הכלכלה המקומית לצמוח רק ב-2.1 אחוזים, הבנק המרכזי במדינה צופה שבשנת 2022 הצמיחה תהיה פי שניים ותעמוד על 4.2 אחוזים.

הריזורטים של ראס אל-חיימה

הדבר הטוב ביותר כנראה באמירות זו הוא הריזורטים המפנקים ששוכנים לאורך חופיה הלבנים של האמירות. בין בתי המלון ניתן למצוא כמה שמות מוכרים ביותר של רשתות הידועות ביוקרה שלהן ובאיכות החוויה שהן יודעות לספק לאורחים – וולדורף אסטוריה, אינטרקונטיננטל, האמפטון וריץ קרלטון. רובם ממוקמים באזור אל-ג׳זירה אל-חמרה.
מלון וולדורף אסטוריה שימש בעברו כארמון של שליט ראס אל-חיימה ונמצא בבעלותו עד היום, ולכן הוא מעוצב כולו כארמון ערבי אדיר ממדים
אם הגעתם לאמירויות ואתם רוצים ליהנות מחוויה מלכותית של ממש, כנראה שאתם צריכים לקחת כמה לילות במלון וולדורף אסטוריה שנמצא כאן. המלון שימש בעברו כארמון של שליט ראס אל-חיימה ונמצא בבעלותו עד היום, ולכן הוא מעוצב כולו כארמון ערבי אדיר ממדים. אם לא התרשמתם מספיק מהחזית החיצונית או מהכניסה לבית המלון חכו להגיע לחדרים שגודלם הוא הרבה יותר מהממוצע שאתם רגילים אליו.
החוף והספורט הימי במלון "וולדורף אסטוריה"
11 צפייה בגלריה
וולדורף אסטוריה והשעון בלובי להזכיר את זמני התפילות
וולדורף אסטוריה והשעון בלובי להזכיר את זמני התפילות
השעון בלובי להזכיר את זמני התפילות
(צילום: ליעד אוסמו)
החדרים מעוצבים כסוויטות זוגיות או משפחתיות, כשבכל אחד מהם תוכלו למצוא חדר ארונות גדול במיוחד, שוב – בניסיון לספק לאורחים חוויה מלכותית מיוחדת. במרכז הלובי של המלון ממוקם שעון, כמקובל בכל בתי המלון מרשת וולדורף אסטוריה, אך בגרסה של ראס אל-חיימה יש תוספת קטנה – בשעון תוכלו לראות את מועדי חמש התפילות בכל יום, כנהוג באסלאם, כשהוא מכוון לעוד עשרים שנים קדימה. חובבי הגולף שבינינו יוכלו למצוא מגרש שממוקם ממש בסמוך לבית המלון.
המלון מבית אינטרקונטיננטל מציג סגנון מודרני יותר, והליכה בשבילים שבין המתחמים השונים מעניקה תחושה של ריזורט על אי טרופי
בחופי אל-ג׳זירה אל-חמרה תוכלו למצוא גם את הריזורט מרשת "אינטרקונטיננטל" שנפתח ממש לאחרונה, ובו מגוון חדרים ווילות אירוח עם נוף לים, מסעדות שמציעות אוכל ממטבחים מזרח-תיכוניים ובינלאומיים ומספר בריכות. בשונה מוולדורף אסטוריה, המלון מבית אינטרקונטיננטל מציג סגנון מודרני יותר, והליכה בשבילים שבין המתחמים השונים מעניקה תחושה של ריזורט על אי טרופי.
חדר עם בריכה במלון המודרני יותר "אינטרקונטיננטל"
צפונית מהריזורטים של אל-ג׳זירה אל-חמרה נמצא מלון ״הילטון ביץ׳״ שממוקם בעיר ראס אל-חיימה. המלון הוותיק יותר מבין השניים הקודמים בעל חוף ים פרטי עצום של למעלה מקילומטר ומספק חוויה אידיאלית למשפחות שרוצות ליהנות מחופשת בטן-גב וגם מפעילויות נוספות בתוך המלון. באופן כללי, בתי המלון בראס אל-חיימה השוכנים בסמוך לים נהנים מרצועת חוף פרטית וממרחבים גדולים שכמוהם קשה לראות בבתי המלון בישראל, גם בגדולים שבהם. מעבר לאורחים המקומיים, רוב התיירים שתמצאו מסביבכם מגיעים ממדינות ברית המועצות לשעבר וממדינות אירופאיות כגון בריטניה וגרמניה, שכבר גילו את השקט שאפשר למצוא בראס אל-חיימה ובמחירים זולים יותר מדובאי.

האומגה הארוכה ביותר בעולם

חובבי האקסטרים והספורט האתגרי שביניכם יכולים להוסיף לטיול בראס אל-חיימה עצירה בג׳בל ג׳איס – ההר הגבוה ביותר באיחוד האמירויות שבו נמצאת גם האומגה הארוכה ביותר בעולם. ללא ספק מדובר בחוויה חד פעמית שנמשכת כמעט שלושה קילומטרים של הנאה (או אימה, תלוי באיזה צד אתם).
11 צפייה בגלריה
יש לכם אומץ?
יש לכם אומץ?
יש לכם אומץ?
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
האומגה הארוכה בעולם - בראס אל-חיימה
האומגה הארוכה בעולם - בראס אל-חיימה
האומגה הארוכה בעולם - בראס אל-חיימה
(צילום: רויטרס)
במידה שקצת פחות מתאים לכם להיות תלויים בין שמים וארץ, בגובה של 1,934 מטרים מעל פני הים ובין שתי פסגות הרים, אתם יכולים לנסות את מסלול מגלשות ההרים שמחוברות במסילה על מורדות ההר. אם אתם כבר מגיעים לג׳בל ג׳איס אתם יכולים ליהנות מארוחת צהריים במסעדה הגבוהה ביותר באיחוד האמירויות, או לפחות לשתות קפה ולהתרשם מנוף ההרים.
בדומה לשאר האמירויות, גם בראס אל-חיימה תוכלו למצוא אטרקציות מדבריות מהנות – החל מטיולי ג׳יפים, רכיבה על גמלים ועד לקוקטייל בשקיעה בקאמפ באמצע המדבר. מוזמנים לעקוב אחרי דף הפייסבוק לגלות את ראס אל-חיימה - Discover Ras Al Khaimah‏, שנפתח לאחרונה וחושף את מגוון האפשרויות שמציעה האמירות הצפונית, וכל זה בשפה העברית.

"רוצה לשמוע עברית ברחובות"

"אומנם זו מדינה אחת, אך לכל אמירות יש אופי שונה, וראס אל-חיימה היא האמירות שמעניקה את קבלת הפנים הכי חמה. יש כאן כל מה שהישראלים רוצים ובמרחק שלוש שעות טיסה בלבד", כך מבטיח קלמן ומסמן יעד גבוה ביותר: ״אני רוצה לשמוע עברית ברחובות, בהרים ובחופי הים של ראס אל-חיימה. היעד שלנו הוא 50 אלף תיירים מישראל שיגיעו לכאן ב-2022-2023, בתקווה שזה יתאפשר עם הטיסות הישירות. אני גם אשמח לראות את האמירותים ותיירים נוספים מהאזור עושים את דרכם לישראל. זה משנה את העתיד של הילדים שלנו, שלום שנעשה בשטח ולא רק ברמה ההצהרתית. תיירות אזורית צריכה להיות לשני הכיוונים".

הכותב היה אורח של לשכת התיירות של ראס אל-חיימה