10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
(צילום: shutterstock)

09:00: קפה ב-Baratti & Milano

בתי הקפה ההיסטוריים של טורינו הם פרק חשוב בסיפור איחודה של איטליה במאה ה-19. הם היו מקומות המפגש של פוליטיקאים, אריסטוקרטים, סופרים ומשוררים, וגם אמנים ואניני טעם. כולם כאחד העריכו את האווירה הנעימה של בתי הקפה, בהם הוגשו מעדני שוקולד ותערובות ייחודיות של קפה. מרביתם עברו בתחילת המאה ה-21 שיפוץ מקיף ומדוקדק, ששימר את העיצוב והאווירה של המאה ה-19. אחד מהמקומות האלה הוא Baratti & Milano, בית קפה וקונדיטוריה בסגנון אר-נובו, הפונה מצד אחד לפיאצה קסטלו ומצד שני לגלריית סובאלפינה היפהפייה. במאה ה-19 הוא התפרסם כספק הרשמי של בית המלוכה. אז אם אתם רוצים להרגיש על הבוקר כמו מלכים, זה המקום. כתובת: פיאצה קסטלו 27, אתר: barattiandmilano.com.
10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
אווירה של המאה ה-19
(צילום: מיכל מנור)

11:00: המוזיאון המצרי

אם יש מקום אחד שאסור להחמיץ בעיר זהו המוזיאון המצרי (Museo Egizio) – המוזיאון הארכיאולוגי השני בגודלו בעולם שמוקדש לתרבות ולאמנות המצרית, אחרי זה של קהיר. המוזיאון, שנוסד ב-1824, כולל יותר מ-30 אלף פריטים שנאספו מהמאה ה-18 ועד למאה ה-20. בין היתר תפגשו שם מומיות, ארונות קבורה, פסלים מרשימים של אלים ומלכים מצריים, ובעיקר עדויות לתרבות היומיומית של מצרים העתיקה, המאפשרות להתחקות אחר האמונות הדתיות, אורח החיים והמסורת של הפרעונים והציוויליזציה המרתקת שלהם. גם אם אתם לא חובבי ארכיאולוגיה או מוזיאונים, הביקור במוזיאון הזה יותיר אתכם נפעמים. מומלץ בחום לקחת סיור מודרך באנגלית. כתובת: Via Accademia delle Scienze, 6, אתר: museoegizio.it.
10 צפייה בגלריה
המוזיאון המצרי בטורינו
המוזיאון המצרי בטורינו
המוזיאון המצרי בטורינו
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
ארון קבורה מצרי במוזיאון
(צילום: מיכל מנור)

13:00: ארוחת צהריים ב-Ballatoio – bistrot di ringhiera

את ביסטרו Ballatoio, שנמצא ברחוב נחמד ממש במרכז טורינו, לא תוכלו לפספס בזכות המזלג והסכין הענקיים שניצבים בחזית המסעדה. זוהי אחת המסעדות המומלצות בעיר, במיוחד למי שרוצה לטעום אוכל ביתי, מקומי, מסורתי ואותנטי, אבל עם פרשנות מודרנית וחדשנית. התפריט ממזג בין המטבח של חבל פיימונטה לבין הדמיון העשיר של שף המסעדה. היצע המנות אינו גדול, יש אפשרות לבחור בין מנה בשרית לבין מנת דגים, או להסתפק רק באנטיפסטי ופסטה. האוכל עונתי, טרי וטעים, האווירה מאוד נעימה והמנות מוגשות בצורה אסתטית. כתובת: Via Principe Amedeo, 22, אתר: ballatoiobistrot.it.
10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
ביסטרו Ballatoio
(צילום: מיכל מנור)

14:30: מתחם הארמון המלכותי

במרכז העתיק של טורינו נמצאים הארמון והמגורים המלכותיים, שהוכרזו כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. מבחוץ המתחם נראה צנוע למדי, ואת כל הפאר וההדר מגלים כאשר נכנסים פנימה. זהו קומפלקס עצום, המשתרע על יותר מ-30 אלף מ"ר וכולל את הארמון המלכותי, הגנים המלכותיים, ספרייה, נשקייה, מוזיאון ארכיאולוגי, גלריות אמנות, קאפלה ובית קפה. לא חייבים לבקר בכל הקומפלקס, אפשר להסתפק רק בהצצה לארמון ולחדרי המגורים המלכותיים, כדי להבין את העושר החומרי והתרבותי של טורינו דאז והיום. את שאר הזמן אפשר לבלות בגנים המלכותיים או בשיטוט לאורך חלונות הראווה של מדרחוב הקניות היוקרתי ויה רומא, שגם יוביל אותנו ליעד הבא. כתובת: Piazzetta Reale, 1, אתר: katzr.net/082e38.
10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
השער של הארמון
(צילום: מיכל מנור)
10 צפייה בגלריה
הארמון בטורינו
הארמון בטורינו
הארמון בטורינו
(צילום: shutterstock)

16:00: חנות ובר שוקולד Stratta

טורינו היא ממלכת השוקולד האיטלקי. בית המלוכה הביא עימו את השוקולד לעיר וממנה הוא התפשט לכל איטליה. העיר מתהדרת בשפע של חנויות שוקולד ותיקות ויפות, בהן מומלץ לקחת פסק זמן מתוק ולטעום את השוקולדים המשובחים. זו גם ההזדמנות לטעום את המשקה הטיפוסי לעיר – הביצ'רין, שהומצא בטורינו במאה ה-18. המשקה כולל שלוש שכבות המוגשות בכוס זכוכית – שוקולד מריר מומס חם, אספרסו וחלב מוקצף. Stratta נוסדה ב-1836, תיפקדה כספק הרשמי של בית המלוכה וזכתה כמה וכמה פעמים בפרסים נחשבים בתחום השוקולד. החנות היא חלק מ"המקומות ההיסטוריים של איטליה", עמותה העוסקת בטיפוח המקומות העתיקים והיוקרתיים ביותר באיטליה, וממוקמת בכיכר סאן קרלו המרהיבה. את הכיכר מקיפות אכסדראות מקורות, כך שאפשר לשבת בחוץ בכל מזג אוויר ולהביט על העוברים והשבים. כתובת: פיאצה סן קרלו 191, אתר: stratta1836.it.
10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
שוקולדים וממתקים משובחים
(צילום: מיכל מנור)

17:00: תצפית מכיפת ה-Mole Antonelliana

מולה אנטונליאנה הוא מבנה ייחודי שנחשב לאחד הסמלים הבולטים של העיר. הוא הוקם ב-1889 ותוכנן במקור להיות בית כנסת, עבר הרבה תהפוכות וכיום הוא משכנו של המוזיאון לקולנוע. בתוך המבנה, המתנשא לגובה 167 מטר, נמצאת מעלית שקופה שנבנתה ב-1961 ושופצה ב-1999, והיא מגיעה עד למרפסת תצפית פנורמית בגובה 85 מטר, הצופה אל הנוף היפהפה של העיר ושל הרי האלפים החובקים אותה. אפשר לרכוש כרטיס רק למעלית (בלי לרכוש כרטיס כניסה למוזיאון).
10 צפייה בגלריה
Mole Antonelliana
Mole Antonelliana
מולה אנטונליאנה
(צילום: shutterstock)
המתעניינים בקולנוע שנותר להם עוד כוח למוזיאונים יכולים לשלב ביקור במוזיאון, שנחשב לאחד הטובים בסוגו. לאחר התצפית אפשר להמשיך לבר Imbarchino, אחד המקומות הנחמדים לאפריטיף ומתאבנים, שנמצא בפארק ולנטינו (הריאה הירוקה הוותיקה של טורינו), עם מרפסת פתוחה הצופה אל נהר הפו. מקום מושלם להתענג על קוקטייל, במיוחד באביב ובקיץ. כתובת: Via Montebello, 20, אתר: museocinema.it/it.

18:30: ארוחת ערב ב-Ristorante Urbani

רובע San Salvario הוא הרובע ההיפסטרי, האופנתי והרב-תרבותי של טורינו, ואחד האזורים הנחשבים של חיי הלילה בעיר. מאוד מומלץ לשוטט בין הרחובות והמדרחובים, לגלות חנויות בוטיק, חנויות ספרים ועיצוב, מעדניות, בתי קפה, אמנות רחוב, אדריכלות אר-נובו ועוד. את ארוחת הערב מומלץ לאכול ב-Ristorante Urbani שברובע, מסעדה שמציעה אוכל מקומי מסורתי. השוס הגדול שלה הוא העיצוב – שילוב של סגנון איטלקי קלאסי (מפות משובצות אדום-לבן) עם אלמנטים של יער הלקוחים מסרט של וולט דיסני: כל המסעדה מקושטת בגמדים, פטריות, שלגיות, חיות יער, עצים ועוד שלל קישוטים. זוהי מסעדה משפחתית עם אווירה איטלקית שמחה, המתאימה גם למשפחות עם ילדים וגם לזוגות רומנטיים. יש היצע גדול של מנות – פסטות, ריזוטו, דגים, בשרים ואפילו פיצה בתנור עצים. מי שעוד כוחו במותניו יוכל לסיים את הערב באחד ממגוון הברים הרבים שיש ברובע. כתובת: Via Saluzzo, 3, אתר: ristoranteurbani.it.
10 צפייה בגלריה
24 שעות בטורינו
24 שעות בטורינו
ברוכים הבאים לרובע San Salvario
(צילום: מיכל מנור)
מיכל מנור היא עורכת המגזין "רואה עולם".