אוסטרליה היא יעד תיירותי פופולרי מאוד ברחבי העולם עם מיליוני מבקרים בשנה. היא אומנם הייתה סגורה לתיירות בשנתיים האחרונות עקב מגפת הקורונה, אך לאחרונה התקבלה החלטה לפתוח את גבולותיה הבינלאומיים לתיירות, החל מיום שני הקרוב (21.2.22).
לאור האירוע המיוחל לפניכם מספר מיתוסים על אוסטרליה שחשוב לנפץ:
בישראל אוסטרליה עדיין נחשבת ליעד קשה להשגה, כזה שנמצא כמעט הכי רחוק שאפשר. עם חיות טרף שמסתובבות ברחובות ויוקר מחיה שמרושש כל תייר ממוצע.
מיתוסים נולדים בקלות, אך להפריך אותם זוהי משימה קשה הרבה יותר. אם תעשו סקר בקרב קהילת המטיילים הישראלית, רבים יגידו שעבורם אוסטרליה היא חלום שיתגשם, מתי שהוא, אבל לא עכשיו.
אוסטרליה
אך כפי שהם נולדים בקלות, מיתוסים גם נועדו להישבר, בעיקר כשהם פוגשים במציאות שונה לחלוטין. הכתבה הזאת נועדה להפריך מיתוסים ולאותת לכם שאוסטרליה היא יעד נהדר לטיולים.

למה כן אוסטרליה?

תשובות כמו: "נגיע אליה רק בפנסיה, כשהילדים יגדלו ונוכל לעזוב להרבה זמן", או "זה מסובך מדי, זה כל כך רחוק", הן אלו שתשמעו כחלק ממנעד תירוצים וסיבות רחב מאוד כתשובה לשאלה - למה לא אוסטרליה.
עם זאת, בשנים האחרונות, ובמיוחד לאחר רפורמת השמיים הפתוחים, אזור הפסיפיק, שאוסטרליה היא חלק ממנו, מתחיל לראות עוד ועוד מטיילים ישראלים בכל הגילים, שמגיעים מדי שנה ומטיילים בה.
יש באוסטרליה קהילה יהודית גדולה וחזקה המונה כ-120 אלף יהודים, מרביתם במלבורן ובסידני.
6 צפייה בגלריה
אוסטרליה
אוסטרליה
כל הסיבות למה כן לטייל כאן. אוסטרליה
(צילום: ניצן אנגלנדר)
המטיילים בגילים הוותיקים, שמחפשים יעד בטוח ואיכותי עם רמת שירותים גבוהה, מגיעים לאוסטרליה ומטיילים בה במשך חודשים ומשלימים את הטיול אחרי הצבא שלהם. המשפחות, שאורזות את הילדים לתוך קרוואן, חורשות את היבשת לאורך ולרוחב. אתרי הקמפינג מאפשרים גמישות רבה ולכך נוסיף גם את מגוון הפעילויות לילדים שיכול לספק תעסוקה לכל ילד שחייב להוציא אנרגיות.
גם התרמילאים, שמיתוס היוקר משמעותי עבורם, מגיעים לאוסטרליה ומגלים שיש המון דרכים מגוונות לטייל, ואם אפשר לשלב עבודה תוך כדי, מה טוב.
ובכל זאת, כשמסתכלים באופן מדגמי בתמונות הטיולים של אחרי הצבא וטיולי טרקים, שכיח לראות את אותן תמונות שחוזרות על עצמן מאותם מקומות במזרח או בדרום אמריקה, שני יעדים פופולריים למדי שמושכים עשרות אלפי תרמילאים בשנה.
אלו שמחליטים ללכת נגד הזרם ולהגיע לאוסטרליה, מציגים תמונה שונה (תרתי משמע), ייחודית וכזאת שלא נופלת משום אתר תיירות או נקודת עניין עם מוניטין בינלאומי. האמרה הקבועה בקרב המטיילים באוסטרליה (ובשאר מדינות הפסיפיק) היא: "מי שלא היה, (עדיין) לא מבין".

מיתוס 1: אוסטרליה הכי רחוקה שיש

אוסטרליה רחוקה גאוגרפית מישראל, על כך אין עוררין.
לא מדובר בטיסה קצרה לאירופה, והטיסות הישירות למגוון יעדים בארה"ב והמזרח הופכים אותם לנגישים יותר ממנה. אבל, מאז הסכמי אברהם והטיסות הישירות לאיחוד האמירויות, הטיסה אליה התקצרה בממוצע של ארבע שעות (!).
חשוב להבין שאוסטרליה ענקית, גדולה בערך כמו מערב אירופה, וגם בה יש אזורי משנה. החוף המזרחי, בו שוכנות הערים הגדולות סידני, מלבורן ובריסביין, אכן רחוק יותר. אולם, החוף המערבי והחוף הצפוני, בהם שוכנות הערים פרת' ודרווין, הרבה יותר קרובות גאוגרפית.
לצורך ההשוואה, המרחק בין ישראל לפרת', בירת מערב אוסטרליה, הוא 11,100 ק"מ, ואל דרווין, בירת הטריטוריה הצפונית, הוא 11,300 ק"מ. אם נסתכל על לוס אנג'לס או סן פרנסיסקו, למשל, נגלה שהמרחק אליהן גדול יותר, כ-12,200 ק"מ.
6 צפייה בגלריה
מפה אוסטרליה
מפה אוסטרליה
רחוקה? לא יותר מיעדים פופולריים אחרים. ותלוי איפה נוחתים
(Google Maps)
האזורים סביב שתי ערים אלו מדהימים ביופיים, עם טבע נדיר, מרחבים עצומים ואינספור פארקים לאומיים וחופים משגעים שרואים בעיקר בגלויות ובלוחות שנה.
אם נמשיך בהשוואה, נגלה שכמעט כל היעדים הפופולריים בדרום אמריקה נושקים ל-13,000 ק"מ מישראל.
מה הופך אותם לפופולריים יותר? גם כאן, נוכל למנות מספיק סיבות, אבל אין ספק שהמיתוס לפיו אוסטרליה הרבה יותר רחוקה, הוא גורם משפיע ומכריע בהחלטה לא להעדיף אותה על יעדים אחרים בעולם.
אין ספק שהחיסרון בטיסות ישירות (שהיו אמורות לצאת לפועל ונדחו עקב פרוץ המגפה) משפיע על ההחלטה על יעד הטיסה, אך היום עצירות ביניים הן דבר שגרתי ונפוץ שלא אמור להוות מכשול בפני אף מטייל.

מיתוס 2: אוסטרליה יקרה להחריד

יוקר מחיה הוא דבר יחסי, על אחת כמה וכמה כשמדובר בטיול. האם כל המטיילים דומים בתחומי העניין? בפרופיל הגילים? ברור שלא. אז מדוע אם כך, יש נטייה לחשוב שכולם מוציאים את אותם הסכומים?
אין ספק שאוסטרליה יקרה יותר מהודו או מבוליביה, אבל בשביל איכות מוצר וביטחון גבוה צריך לשלם. להעמיד אותה בשורה אחת עם מדינות עולם שלישי חוטא לאמת. צריך להסתכל על יעדי תיירות שנמצאים "באותה ליגה".
בנוסף, הדולר האוסטרלי נחלש מאוד בשנים האחרונות ועומד כיום על כ-2.3 שקלים לדולר. היחלשות המטבע הוזילה משמעותית את עלות הטיול והשמועה מתחילה להתפשט לאיטה.
הבשר זול, הדלק (לפחות באזורים המיושבים) זול - כארבעה שקלים לליטר בנזין, ואפילו הלינה כבר לא יקרה כמו פעם.
6 צפייה בגלריה
סידני אוסטרליה
סידני אוסטרליה
כל מטייל וסוג הטיול שלו. המחירים? בהתאם
(צילום: shutterstock)
אוסטרליה היא מדינה עם קוטביות גדולה מאוד בין האזורים המיושבים, בעיקר במזרחה ובדרום-מערבה ובין האזורים הלא מיושבים, בעיקר במדבר, בצפונה וצפון-מערבה. אולם, בטיול סטנדרטי, מגוון האפשרויות גדול והמחירים בהתאם.
מן הסתם, העלות היומית לתייר גבוהה יותר, אבל איך אפשר להאשים מישהו כשהמבחר כל כך גדול? שיט וצלילות בשונית המחסום הגדולה, ריזורטים יוקרתיים באיים, טיפוס על גשר סידני, טיולי ג'יפים במשך ימים ארוכים, שחייה עם כרישים, צפייה בתנינים, ביקור בעשרות יקבים ומבשלות ועוד מאות אפשרויות אכן מייקרות את הטיול, אבל החוויה מתעצמת בהתאם. מי שמחפש להוזיל, ימצא את הדרכים.
מפרץ ביירון

הלינה באתרי קמפינג מושרשת היטב ברחבי היבשת, שכן המרחקים העצומים מוציאים לדרכים מטיילים הרפתקניים עם קרוואנים וג'יפים. בתוך כך תמצאו שהבישול העצמי, שנובע מאותם טיולים, מצמצם את ההוצאה היומית על אוכל. הרכבים הזולים (והישנים), שנרכשים ע"י תרמילאים צעירים, הופכים לבית נייד וחוסכים על הדרך מאות ואלפי דולרים.
גם מי שהחליט ללכת על טיול מתפנק יותר יגלה שעלות ארוחה במסעדה סטנדרטית עומדת על כמה עשרות שקלים ולילה במלון ברמת שלושה כוכבים יעלה בממוצע בין 330 ל-400 שקלים ללילה.

מיתוס 3: צריך כמה חודשים לטיול באוסטרליה

כנראה שלא נגיע לעולם לאוסטרליה בשביל סופ"ש ארוך, גם לא בשביל שבוע. אבל זה ממש לא אומר בהכרח שמדובר רק בטיולים של מספר חודשים.
נכון שיש מטיילים שמנצלים תקופה מסוימת בחיים וטסים לתקופות ארוכות. כמו שהזכרנו בסעיף הקודם, לא לכולם זה מסתדר ולא כולם פועלים באותה צורה.
אוסטרליה יכולה להתאים גם לטיול קצר, כזה של שבועיים וחצי-שלושה. הרי ברור שאי אפשר להספיק הכל, וגם שנתיים בדרכים לא יספיקו כדי לראות את כל מה שיש לאוסטרליה להציע.
6 צפייה בגלריה
אוסטרליה
אוסטרליה
מגוון אדיר של נופים וטיולים
(צילום: ניצן אנגלנדר)
חוף הזהב:
אם ננתק מראש את גישת ה-FOMO שמציפה אותנו בכל תחום בחיים, נגלה שהנאה היא עניין של החלטה וגישה. את אוסטרליה כדאי לחלק לאזורי משנה, לפי הערים הגדולות. מי שיבקש לעשות רוד-טריפ יגלה שעדיף להקדיש עוד זמן לטיול כדי לא לטייל בלחץ.
אולם, טיולים מעגליים ברדיוס של 300 ק"מ מהערים הגדולות, בהחלט ישימים גם בתקופות זמן קצרות (כמו פסח או החגים). יש מספיק מה לראות ועוד להשאיר טעם של עוד.

מיתוס 4: כל החיות באוסטרליה מסוכנות

כמו בכל הסעיפים הקודמים, ברוב המקרים יש קמצוץ אמת אז כן, באוסטרליה יש חיות טרף מסוכנות, עובדה.
האם זה אומר שבכל מקום יש חיות מסוכנות? האם בכל יציאה מהרכב יתנפל עליכם תנין רעב? בכל שחייה בים ינגוס בכם כריש לבן? לא ולא.
ישנם אזורים פראיים ומרתקים באוסטרליה. עולם החי כמעט ולא נפגע בהם ומצליח לקיים שגרת חיים טבעית ממש כמו לפני שנים רבות.
מטייל זהיר שיקשיב להוראות, יקרא את השלטים וייקח אחריות על עצמו, לא ייפגע.
6 צפייה בגלריה
אוסטרליה
אוסטרליה
מסוכנת? תלוי איזה סוג מטיילים אתם
(צילום: ניצן אנגלנדר)
האם מטיילים לא יטוסו לספארי באפריקה כי יש אריות? להפך, אבל האם נישן לבד באמצע השמורה ובלי הגנה? בטוח שלא.
אנחנו טסים לטייל בדיוק בשביל הריגושים האלו, ובאוסטרליה כל ריגוש מוכפל.
ניקח את התנינים כדוגמה. באזורים הצפוניים של אוסטרליה חיים בשלווה כ-40 אלף תניני מים מלוחים. אלו זוחלי ענק המגיעים לאורך של שישה מטרים ועשויים להיות מסוכנים לבני אדם. בכל מקור מים לא בטוח לשחייה מוצב שלט בשלל שפות, בהן גרמנית וסינית.
מסתבר שתיירים ממדינות אלו מתקשים באנגלית או בהבנת הנקרא ונכנסים על דעת עצמם למקורות מים אלו. האם התנין אשם ביצר החייתיות שלו או שמדובר במטייל לא אחראי? תשפטו בעצמכם.
וזיכרו, הכללה היא מסוכנת. בדיוק כמו שלא נרצה שישראל תצטייר כמדינה שהטרור נמצא בה בכל פינה, כך הדימוי המסוכן של החיות באוסטרליה רחוק מכל אמת ומציאות.

מיתוס 5: אוסטרליה משעממת

אוסטרליה היא אחת המדינות המגוונות בעולם. הגודל שלה מאפשר לה להתפרש על מספר אזורי אקלים והופך אותה למדינה שיש בה הכל.
דמיינו את ישראל עם הגיוון שלה, רק פי 342.
מכיוון שהכול גדול באוסטרליה, נוצר הרושם שהכל נראה אותו דבר. אפשר לדבר על האזורים השונים באוסטרליה במשך שעות וימים, כי יש המון מה לראות. כדי לתמצת לפסקה וחצי, נאמר שאוסטרליה מתחלקת באופן גס לשני אזורים אקלים.
6 צפייה בגלריה
אוסטרליה
אוסטרליה
עדיין חושבים שמדובר ביעד משעמם?
(צילום: ניצן אנגלנדר)
הראשון, החלק הדרומי, מזכיר אקלים ים תיכוני, עם קיץ וחורף הפוכים משלנו. השני, החלק הצפוני, הוא טרופי, עם עונה רטובה וחמה ועונה יבשה ונעימה יותר. בכל אזור כזה ניתן למצוא כמות עצומה של נקודות עניין.
החופים הרחבים והלבנים של מערב אוסטרליה הם ללא ספק היפים ביותר ביבשת, יערות הגשם של צפון אוסטרליה מקנים תחושת ג'ונגל אמיתי, עם כל התפאורה המציאותית של החיות והצמחייה הפראית.
המדבר האוסטרלי העצום הוא אמנם שממה ברובו, אבל באיזה עוד מקום בעולם תמצאו סלע בגובה חצי קילומטר שנתקע בדיוק באמצע היבשת ותרבות עתיקה בת עשרות אלפי שנים שעדיין משמרת את עצמה?
החוף המזרחי של אוסטרליה הוא ביתם של גולשים וצוללנים רבים, הנהנים מנקודות גלישה נהדרות שמספק האוקיינוס השקט ואתרי צלילה מרהיבים תוצרת שונית המחסום הגדולה, המשתרעת לאורך של 3,300 קילומטרים.
ועוד לא דיברנו על מבחר החיות כאן. קואלות, קנגורו, תנינים, דולפינים, לווייתנים, וומבטים, שדים טזמניים, ברווזנים ועוד מגוון עצום של ציפורים וזוחלים יחכו לכם בטבע.
גם הנסיעות הארוכות בדרכים הן חוויה בפני עצמה, בייחוד לחובבי הנהיגה. אפשר להעביר שעות על ההגה ולהרגיש הלכה למעשה מה זה להיות בורג קטן בעולם כל כך גדול. האם עכשיו היא נשמעת לכם משעממת? וזוהי רק תמצית קצרה מאוד של מה שניתן לראות ולעשות ביעד הזה.

אל תשמרו אותה לפנסיה

אוסטרליה לא מתאימה לכולם. אבל, איזה יעד כן מתאים לכולם?. ואם אתם עדיין סקפטיים, בדקו עם חברים ומכרים שכבר ביקרו בה ותבקשו את חוות דעתם.
אתם תופתעו לטובה!
בעולם גלובלי, שרק מתחיל להתאושש משנתיים של קיפאון ועדיין מגשש באפלה, המבחר עצום והעיניים קופצות מנקודה לנקודה, מתמונה לתמונה.
אוסטרליה היא לא יעד של זבנג וגמרנו. צריך להוציא ויזה, צריך להתכונן בהיבטים של תקציב וזמן, המשחקים תפקיד מכריע בבחירת היעד.
ועדיין, שימו לכם את אוסטרליה במקום טוב באמצע, אם לא בצמרת הגבוהה של היעדים הבאים ברשימה.
רק ראו הוהזרתם: אחרי שתעשו את הצעד, תיקחו את "הסיכון" ותטיילו בה, כבר לא תרצו לחזור.
אוסטרליה קצת ביישנית ויחסי הציבור שלה בישראל טעוני שיפור, אבל כשהיא נפתחת לרווחה ומציגה את מרכולתה, היא מתעלה על הרבה יעדים בלי להתאמץ.
היא לחלוטין יעד שמתאים לכל אחד ואחת ובכל גיל, יעד שאפשר להגשים בו פנטזיות וחלומות ולעשות טיול שלא תשכחו בחיים. בקיצור, אל תשמרו אותה לפנסיה.

ניצן אנגלנדר, מייסד "גלנדר ייעוץ טיולים" המתמחים בייעוץ ותכנון טיולים בהתאמה אישית לאוסטרליה ולניו זילנד ומנהל עמוד הפייסבוק "אוסטרליה ניו זילנד ומה שמסביב".