הטיסה של מטוס האיירבוס A340 מקייפטאון, דרום אפריקה, למסלול הנחיתה Wolf’s Fang שבאנטארקטיקה הייתה עד לא מזמן טיסה שגרתית יחסית – כזו שהובילה מדענים, אנשי צוות ואורחים אל המחנות העונתיים של חברת White Desert, חברת תיירות יוקרה המתמחה בטיולים הרפתקניים ביבשת הקפואה. הטיסה לא תמיד הייתה מלאה. מושבים ריקים נותרו במטוס, והם היוו את נקודת הפתיחה לרעיון מפתיע ובלתי שגרתי: טיול ליום אחד בלבד לאנטארקטיקה.
כן, זה נשמע מוזר, כי כל אחד שחולם להגיע לאנטארקטיקה בונה בראש שלו מסע של לפחות כמה שבועות. עכשיו מתברר שזה אפשרי. לקום בבוקר, לטוס לאנטארקטיקה, לחזור בערב.
"הרבה מהמטיילים שעושים את זה חושבים שהם רק באים לסמן 'וי' ולחזור", אומר בשיחה עם ynet ג׳ונתן לכטמן, הבעלים של חברת Travel Republic Africa שמארגנת את הטיול הייחודי ושתציג אותו בתערוכת התיירות השנתית הבינלאומית IMTM שנפתחה היום (ד') ב-EXPO תל אביב, "אבל בפועל הם חוזרים נרגשים עמוקות ורבים מהם מתארים את החוויה ככזו שמשנה חיים. אגב, כמעט כולם יכולים להצטרף לטיול הזה, היו לנו מטיילים גם בני 16".
איך בכלל זה אפשרי?
"הטיסה מתבצעת באמצעות מטוס איירבוס A340 ארוך-טווח שממריא מקייפטאון ומגיע לאנטארקטיקה בתוך 5 עד 5.5 שעות לכל כיוון. המטוס שוהה על הקרח כשלוש שעות, שבמהלכן המטיילים חווים סיור מודרך מעמיק. אנחנו בעצם אחראים לכל הלוגיסטיקה לפני ההמראה ומוודאים שהמסע יתבצע באופן חלק ויחזור באותו היום".
אז איך היום הזה נראה בפועל?
"המסע מתחיל בהמראה מוקדמת מקייפטאון. אחרי כ-5 שעות נוחתים על הקרח באנטארקטיקה. בשטח ממתינות למטיילים כשלוש שעות של פעילות שכוללת הליכה רגלית בנוף הקפוא, ביקור במערות קרח, עצירה לשתייה חמה ונשנושים, ומנוחה קצרה באזור ישיבה מאולתר בשלג. בתום השהות, המטוס ממריא חזרה לקייפטאון, והנחיתה מתבצעת באותו הערב".
מתברר שהרעיון לטיול של יום אחד כבר היה על הנייר לפני כ-20 שנה. ב-2004, במהלך מסע שיא לאנטארקטיקה, הגה מייסד הפרויקט את הרעיון לאפשר הצצה חטופה ליבשת הקפואה – בלי להישאר בה אפילו לילה אחד. עם השנים התשתית הלכה ונבנתה: מחנה ראשון הוקם ב-2012, מסלול נחיתה ייעודי נחנך ב-2016, וב-2021 נחת לראשונה מטוס מסחרי מסוג איירבוס A340 על הקרח. ומה שהתחיל כהובלת אנשי צוות ומדענים למתקנים זמניים הפך בהדרגה להצעה למטיילים – לנצל את המושבים הפנויים בטיסות ולהפוך אותם לחוויה חד-פעמית. לעיתים עורכים במסע גם טיסות פנימיות ביבשת עצמה, באמצעות מטוס Basler DC3.
חווית את זה בעצמך?
״כן. במיוחד מהסיבה שחשוב לנו להבין כל פרט ופרט שהלקוחות שלנו צפויים לעבור. זו חוויה עוצמתית, עוצרת נשימה, צנועה וממש סוריאליסטית – באמת פעם בחיים".
איך בניתם את המסלול?
"המסלול תוכנן במטרה למקסם את החוויה במסגרת הזמן הקצר שעומד לרשות המטיילים. מהרגע שבו המטוס ממריא מקייפטאון ועד לרגע שבו דורכים על קרח אנטארקטיקה, כל שלב נבנה בקפידה. מאחורי הקלעים מתקיים תהליך הכנה יסודי שכולל ליווי אישי, סיוע בתיאומים והתאמה של המסע לתנאים הייחודיים בשטח – הכל כדי להבטיח שהדברים יתנהלו באופן חלק ככל האפשר".
מה האתגרים הכי גדולים בהפקת טיול כזה?
"האתגר המרכזי הוא שילוב של לוגיסטיקה ומזג אוויר. אנטארקטיקה נחשבת לאחד המקומות המבודדים והפחות צפויים על פני כדור הארץ. הפעילות באזור מתאפשרת רק במשך כחודשיים וחצי בשנה, בעונת הקיץ הקצרה, וכל תשתית – בין אם ציוד, מזון או מבנים – חייבת להישלח מהעולם החיצון בדרך ימית או אווירית. מזג האוויר עשוי להשתנות באופן פתאומי, ולכן נדרש ניטור רציף וערכות תגובה מהירות. תיאום צמוד נדרש לא רק עם הצוותים בשטח אלא גם בכל הנוגע לתקשורת עם המטיילים והיערכות מוקדמת מהצד הלוגיסטי".
מה קורה אם מזג האוויר לא מאפשר לנחות?
״ל-White Desert יש פרוטוקולים מחמירים בנושא מזג אוויר. אם תנאי הנחיתה אינם בטוחים, המטוס חוזר לקייפטאון. במקרה כזה, אנחנו ב-Travel Republic Africa מסייעים בהזמנות מחדש או פתרונות חלופיים, תוך תקשורת שוטפת עם האורחים".
וכמה כל זה עולה?
״הטיול ליום אחד מתחיל מ-15,590 דולר לאדם. המחיר כולל טיסות הלוך ושוב, חוויות בשטח, כיבוד ותמיכה לוגיסטית מלאה. אנחנו דואגים לכל הסידורים מדרום אפריקה ומספקים חוויה יוקרתית מלאה".
מה הייחוד המרכזי של הטיול הזה?
"הטיול מציע גישה מהירה וישירה ליבשת – בניגוד לקרוזים שנמשכים שבועות ודורשים הפלגה בים הפתוח, לעיתים תחת תנאים לא יציבים. כאן מדובר בטיסה ישירה מקייפטאון, נחיתה על הקרח, סיור ממוקד וחזרה באותו היום. מדובר במסלול קצר, מרוכז ותחום בזמן, שמאפשר לחוות את היבשת מבלי להיכנס למחויבות לוגיסטית או פיזית של מסע ארוך".
יש עוד יעד בלתי אפשרי שאתה חולם לקחת אליו אנשים?
"בהחלט. ל-White Desert ולנו ב-Travel Republic Africa יש חזון של לקיחת טיולים יוקרתיים אל קצות כדור הארץ. אם זה הקוטב הצפוני, נופים מדבריים מבודדים או אולי אפילו החלל – המטרה שלנו היא להפוך את הבלתי ייאמן לאפשרי".