בזמן שרכבת ישראל מסיעה בכל יום כשליש ממספר הנוסעים שהסיעה לפני פרוץ מגפת הקורונה, ושירותי האוטובוסים רחוקים משיאם בשל ההגבלות על מספר הנוסעים, יש שירות תחבורה ציבורית אחד שרשם גידול במספר הנוסעים שלו בחודשים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
רכבי באבל דן בתל אביב
רכבי באבל דן בתל אביב
רכבי באבל דן בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
שירות באבל דן, שמפעילה חברת דן על בסיס הטכנולוגיה של חברת VIA הישראלית, הסיע בספטמבר 5,450 נוסעים ביום, שיפור לעומת 4,800 הנוסעים ביום שרשם באוגוסט, 4,200 איש ביולי, ו-5,000 ביום שתועדו בינואר, ערב המגפה. כך עולה מנתוני באבל שנחשפים כאן לראשונה. מדובר בעלייה גדולה לעומת הנתון שהוגדר בידי משרד התחבורה כמדד להצלחה, 4,500 נוסעים ביום. המדינה משקיעה 35 מיליון שקל בשנה בבאבל, ודן ו-VIA קיבלו חוזה לחמש שנים, כשלמדינה יש נקודת יציאה בסוף כל שנה.
באבל, שהושק באפריל 2019, היה שירות התחבורה הציבורית הראשון בארץ שפועל לפי ביקושים באזור הפעילות ושלא במסלולים קבועים. מאז החל לפעול בחיפה שירות תיקתק של אגד ו-IA, ובימים אלה מתחיל לפעול גם בירושלים.
השירות פועל בינתיים באזור מוגבל בתל אביב וסביבותיה: קק״ל בצפון, הטיילת במערב, בן גוריון-רמת גן במזרח ובדרום רחוב ההגנה. וכמו כל תחבורה ציבורית - בסבסוד משרדי האוצר והתחבורה. מחיר הנסיעה קבוע: בין 12 שקלים לנסיעה בשעות השפל ו-15 שקלים לנסיעה בשעות השיא, בין השעות 06:30 ל-09:30 ובין 15:00 ל-18:30. אזרחים ותיקים זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה.
מחיר הנסיעה אמנם כפול ממחיר נסיעה באוטובוס, אך פחות ממחצית המחיר בנסיעה במונית. באבל לא אוסף נוסעים ברחוב, רק מהאפליקציה, וכמו מונית הוא לא נוסע במסלול קבוע, אלא לפי מסלול שקובעת התוכנה, בהתאם למיקומי הנוסעים שהזמינו רכב.
בחודשים האחרונים הורחבו שעות הפעילות של השירות בשעות הערב. לאחר שבבאבל זיהו שהביקושים ממשיכים מעבר לשעה 22:00 שנקבעה במקור כשעת סיום השירות, הוחלט להפעיל את השירות עד חצות, ובימי חמישי עד 01:00 לטובת הבליינים. אבל בשירות לא חזו את מה שמתחולל ב-100 מיניבוסי המרצדס ספרינטר שלו ביום מאז תחילת ספטמבר.
"מאז פתיחת שנת הלימודים חזרו אצלנו הביקושים המוכרים מהתחבורה הציבורית בשעות הבוקר ואחר הצהריים", אומר איתי רוגטקה, מנהל שירות באבל דן. "בקורונה עקומת הביקושים קצת הושטחה אצלנו, הגיעו אלינו קהלים חדשים שעושים שימוש בשעות השפל כמו בליינים ועובדי משמרות. עכשיו נרשמים ביקושים חזקים יותר גם בשעות השיא, וגם בשעות השפל".
בזמן הסגר יפעל השירות כרגיל, אך רק בין 07:00 ל-23:00. במקביל יורחב שטח הפעילות שלו לפתח תקווה, חולון, בת-ים, ובכל שכונות תל אביב ורמת גן, במטרה לנצל את הכבישים הריקים מהרגיל כדי להציע שירות בשטח גדול יותר, כפי שנעשה גם בסגר הקודם, עבור עובדים חיוניים ומי שצריך להגיע לבתי החולים. השירות לא יפעל ביום שישי ובמוצאי שבת.
לפני הסגר מצאו את עצמם הנהגים נאבקים באתגר חדש-ישן, שמשפיע גם על זמני ההגעה לנוסעים הממתינים, ויוצר לא פעם איחורים. רוגטקה: "נראה שפקקי התנועה התגברו מתחילת ספטמבר. אני לא יודע אם לשייך את זה לעלייה במספר המכוניות בכבישים, או שאולי זו תוצאה של עבודות התשתית בתל אביב, סגירת הנתיב באיילון והעבודות על הרכבת הקלה".
2 צפייה בגלריה
איתי רוגטקה, מנכ"ל באבל דן
איתי רוגטקה, מנכ"ל באבל דן
איתי רוגטקה, מנכ"ל באבל דן
התחבורה הציבורית הוגבלה בין הסגר הראשון לשני ל-50% מהנוסעים, עם עלייה ל-75% בשעות העומס. איך זה השפיע עליכם?
"אנחנו עדיין יכולים לאייש רק חמישה מעשרת מקומות הישיבה בשאטלים שלנו. בעבר היינו רואים נסיעות של כמה אנשים ביחד שמוזמנות ביחד מהאפליקציה, כעת זה פחות מתאפשר בגלל המגבלות, בטח להזמנה של 3-4 נוסעים ביחד".
נוסעים מתרחקים כעת מתחבורה ציבורית. איך אתם חומקים מהמגמה?
"נוסעים אומרים לנו שהם בוחרים בבאבל כי הם מרגישים בטוחים יותר, גם בזכות מקום הישיבה המובטח, וגם בזכות הנהג שמוודא שכולם עם מסיכות. הגענו לרמות ביקוש שכבר היינו רוצים להגדיל את צי הרכב ואת אזורי הפעילות. יש לנו בקשות לעבור להפעלה קבועה מאזורים שנושקים לאזור הפעילות שלנו, משכונות בדרום תל אביב, במזרח רמת גן, ובאזור צפון תל אביב, הכפר הירוק והתיכונט".
שירות האוטובוסים משווע לתגבור. למה שהמדינה תשקיע דווקא בבאבל?
"לאחרונה פורסם מחקר של '15 דקות' שהראה שמשרד התחבורה משקיע בכל שנה 600 מיליון שקל בסבסוד קווים שמסיעים ברוב הנסיעות נוסע אחד. אנחנו זקוקים לתוספת הרבה יותר קטנה כדי להוסיף הרבה יותר נוסעים".
שיניתם גם את שיטת התשלום
"בהתחלה ההטבה היחידה שהצענו הייתה לרכוש כרטיסייה של 10 נסיעות ב-120 שקל. אבל הן היו מוגבלות לשעות מסוימות. כעת, באישור המדינה, יישרנו קו עם טעינת הערך הצבור. אם אתה טוען 100 שקל, תקבל קרדיט של 120 שקל לנסיעות בבאבל, בשעות המועדפות עליך. אנחנו מניחים שזה יקל על לקוחות".
אבל אתם עדיין עובדים רק עם שני תעריפים, שתלויים רק בשעות הנסיעה
"אנחנו מקדמים עם המדינה שינוי גם בזה. השיטה הנוכחית מייצרת יתרון לנסיעות ארוכות יותר וחיסרון לנסיעות קצרות. ביקשנו לשלב בקביעת מחיר הנסיעה גם את אורך הנסיעה, מה שיוזיל נסיעות קצרות ויהפוך אותן כדאיות יותר. אני מקווה שאחרי החגים זה יכנס לפועל".
בעולם יש כבר מיניבוסים חשמליים, כולל גרסה כזאת למרצדס ספרינטר שאתם מפעילים. מתי באבל יחושמל?
"התחלנו בבדיקת הנושא מול המדינה. היינו רוצים לראות כלים חשמליים בצי שלנו, כמו שהמדינה כבר אישרה להפעיל במסגרת מכרז הנתיבים המהירים שבו זכתה חברה בהשתתפות דן, עם מיניבוסים חשמליים להסעת נוסעים מחניוני ענק שיוקמו בראשון לציון ובשפיים. אלה יכולות שקיימות בעולם ואין סיבה שלא נהיה חלק מזה, עם היתרונות הסביבתיים. גם היבואנים מוכנים לזה. מיניבוס חשמלי מגיע לטווח של 300 ק"מ, מיניבוס שלנו עושה בממוצע 200 ק"מ במשמרת. מיניבוס חשמלי יקר יותר, אך עלויות ההפעלה שלו נמוכות יותר ובעולם כבר רואים שזה כלכלי".
איך השפיעה הקורונה על גיוס נהגים לחברה?
"יש לנו כ-200 נהגים ויש תחלופה טבעית. הקורונה יצרה כמה מגמות מעניינות. הגיעו אלינו נהגים מענף התיירות המשותק, עם שליטה באנגלית ואוריינטציה הדרכתית. נהגים מאוד איכותיים שקלטנו עם היציאה מהסגר, ומצטרפים לנהגים שירדו ממוניות ומאוטובוסי תחבורה ציבורית. הקורונה יצרה הקלה מסוימת במחסור בנהגים, אינדיקציה למצב המשק. בשבועות האחרונים אנחנו שוב מזהים שינוי מגמה, והגיוסים שוב הופכים מאתגרים. יש לנו 100 רכבים, וכעת השירות פועל 19-18 שעות ביום, כך שכמעט כל הרכבים זקוקים לשני נהגים לאורך היום".
אחרי השקת "תיקתק", השירות המקביל לכם בחיפה שמגיע כעת לירושלים, נוסע בין שלוש הערים הגדולות מחוייב להשתמש בשתי אפליקציות להזמנת נסיעה. מתי יהיה חיבור?
"יש סינרגיה בין השירותים, האתגר הוא חיבור טכנולוגי לשימוש בהם, ובשאר אמצעי התחבורה הציבורית, כמו הרכבת. חיבור כזה יכול להיווצר באמצעות אפליקציית התחבורה הציבורית החדשה של משרד התחבורה. שינויי תעריפים הם עניין מורכב יותר".
פורסם לראשונה: 19:08, 17.09.20