האופנועים והקטנועים בדרך לרכיבה בטוחה בנתיבי התחבורה הציבורית: משרד התחבורה אישר סוף סוף תמרור חדש לנת"צים המציין היכן מותרת הרכיבה לרכב דו-גלגלי. זו לא תותר בכל נת"צ, אלא רק היכן שיוצב התמרור, בכפוף להחלטת הרשות המקומית. במקביל, בניגוד להצהרות משרד התחבורה עם תחילת פעילות נתיב-פלוס, בוטל הניסוי לגביו נטען כי יקבע אם ניתן לאשר רכיבה על דו-גלגלי בנתיבים אלה.
1 צפייה בגלריה
נתיב פלוס נת"צ
נתיב פלוס נת"צ
רכיבת דו גלגלי בנתיב פלוס? הניסוי בוטל
(שאול גולן)
עיריית תל אביב תהיה הראשונה להתיר באופן מלא את הרכיבה בנתיבי תחבורה ציבורית, לאחר שב-2016 נטלה חלק עם משרד התחבורה והטכניון בניסוי שנערך בעיר. מסקנותיו העלו כי מהירות הנסיעה של האוטובוסים לא נפגעה, וכי בטיחות רוכבי הדו-גלגלי בנת"צים גבוהה אף יותר מאשר בעת נסיעתם בנתיבים רגילים.
מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, כתבה השבוע לגופי העירייה כי "התמרור שאושר על ידי משרד התחבורה ומשרד המשפטים מהווה פריצת דרך. הוא מאפשר לנו לשלט את הנתיבים הקיימים וגם את ארבע הנתיבים שמתוכננים לביצוע בתל-אביב-יפו (שדרות קק"ל, שדרות שאול המלך, דרך לה-גוורדיה-משה דיין ויצחק שדה) בשילוט החדש שכולל גם את סמל האופנוע".
ומה לגבי ערים גדולות נוספות? מעיריית ירושלים נמסר כי החלפת השלטים ומתן אישור לדו"גים לנסוע בנתצים שבשטחה נמצא בבדיקה. מעיריית חיפה לא הגיבו לפנייתינו, כך שכנראה כי ראשת העיר עינת קליש רותם אינה מעוניינת בכך.
ומה לגבי הנת"צים הבין עירוניים? כאן עדיין אין בשורות. בחברת נתיבי ישראל הוחלט לבטל את הניסוי שנועד לבחון את בטיחות שילוב הדו"גים בנתיב-פלוס, זאת בנימוק שהירידה בהיקף התנועה מאז הקורונה מקשה על ביצוע השוואות אמינות. הניסוי נקבע אחרי שנחשף ב-ynet כי הרכיבה בנתיב-פלוס בנתיבי איילון ובכביש החוף אסורה לפי החוק, למרות שבחלק מהמקומות נסלל הנתיב על חשבון שולי הכביש, אזור הרכיבה המקובל והבטוח לאופנועים וקטנועים בשעות של עומסי תנועה.
במקום הניסוי תערוך נת"י בדיקה של המצב בחו"ל, ואז תחליט האם להמליץ להתיר את הרכיבה לפיילוט שיימשך שנתיים, ובמסגרתו תנותח כל תאונה עם דו"ג שתתרחש בנתיב פלוס, לבחינת נסיבותיה. המשטרה אגב הבהירה בינתיים בדיונים עם גורמי המקצוע בתחום התחבורה, כי היא תומכת במתן היתר כזה, ובינתיים לא תאכוף את האיסור הרשמי על דו"גים, למעט במקרים של השתוללות ורכיבה מסוכנת.