קיה פיקנטו, אחד מרבי המכר של המותג בישראל מאז החל שיווקו, צפויה לקבל בדור הבא יחידת הנעה כל-חשמלית. כך אומר אמיליו הררה, מנהל קיה אירופה בראיון לאוטומטיב ניוז. "נתח השוק של כלי רכב חשמליים יגדל בשנים הבאות, פשוט בגלל שאין לנו ברירה. פולקסווגן (למשל) הולכת לכיוון הזה לא בגלל שהיא רוצה, אלא בגלל שהיא נאלצת, כדי להימנע ככל הניתן מתשלום קנסות על הארסנל העצום של כלי הרכב אותו היא מייצרת". יש להזכיר כי ממוצע פליטת המזהמים בקונצרן פולקסווגן הכולל בין היתר גם את סיאט, סקודה ואודי, גבוה מאוד ביחס לרף הפליטה הנדרש. לכן צפויה היצרנית לשלם קנס גבוה מאוד על כל דגם שתמכור החל מהשנה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רונן טופלברג)
לדבריו, קטגוריית מכוניות מיני (A) וסופר-מיני (B) הן מהחשובות בשוק האירופאי, ותופסות באיטליה למשל נתח של כמחצית מכלל המכירות, ולכן צפויה החברה להציע גם בהן מכוניות כל-חשמליות, לצד שאר הקטגוריות. "יש חמש אפשרויות להתמודדות עם תקני זיהום מחמירים", הסביר. "אפשר לשלם קנס, אבל זה פתרון בלתי מתקבל על הדעת בחברה קוריאנית. אפשר להפחית את כמויות הייצור כדי לאזן את ממוצע הפליטה או לחבור למשל ליצרנית הרכבהחשמלי טסלה ולרכוש ממנה "זכויות" ל-CO2. אפשר גם לצאת מהשוק האירופאי, אבל כל אלה פחות רלוונטיים עבורנו. ואפשר לייצר מספיק מכוניות חשמליות שיצליחו לאזן את ממוצע הפליטה לתקן הנדרש, ובכך בחרנו", אמר.
הררה הוסיף כי תג-המחיר של פיקנטו חשמלית עשוי להגיע לכ-20 אלף יורו באירופה, דומה למחירה של הסיד הגדולה משמעותית וכפליים ממחירה של חשמלית במחצית המחיר שמתכננת דאצ'יה. "זה מאוד נועז מצד רנו (בעלת הבית של דאצ'יה) ולדעתי האישית החלטה לא מציאותית במיוחד. אחד האתגרים הגדולים הוא להיות ריווחים עם דגמים חשמליים וככל שהמכונית קטנה יותר, כך זה מורכב יותר. כדי לעמוד בתג-מחיר כזה נהיה חייבים להפשיט את הרכב מאבזור".
הררה המשיך להתייחס לחשמלית של רנו-דאצ'יה וציין כי "אם מתחשבים בתמריצים ממשלתיים המוענקים לרכבים אלה, אפשר אולי להתקרב לסכום של רנו, אבל התמריצים האלה ייעלמו בחמש השנים הקרובות. צרפת למשל מתגמלת כל רכב חשמלי בכ-6,000 יורו, אבל כאשר נתח השוק של כלי רכב חשמליים יגיע ל-20%, היא לא תוכל להמשיך ולעשות זאת. צריך לזכור שחלק ניכר מהכנסות מדינות באירופה מגיע ממיסוי על הדלק ואם תפחת הצריכה, יאלצו להשתית מס על החשמל כך שהמכונית תהיה זולה יותר לאחזקה מאשר כיום".
עוד לא ברור האם הפיקנטו תעשה שימוש בפלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי, והחלטה זו תתקבל בשיתוף יונדאי החולקת עימה פלטפורמה (i10), אמר הררה. "הרבה יותר קל לפתח מכונית חשמלית על פלטפורמה ייעודית. הרבה יותר קשה לקחת פלטפורמה מסורתית ולהסב אותה, שכן זה יוצר בעיות שונות כמו מיקום הסוללה למשל. וזה נכון עוד יותר כשמרכב מהמכונית קטן מסגמנט A".
פורסם לראשונה: 17:58, 01.01.20