בעד: מחיר, נוחות שימוש, בלמים, מחיר אמרנו?
נגד: התנהגות תחת עומס, רעידות
שניים צילינדרים באופנוע סיני גדול, ישבו מעל הקראנק ופטפטו בקול גדול.... וגם אני מפטפט. האם תג-מחיר של 40 אלף שקלים לאופנוע חדש פול-סייז (כולל סט מזוודות) ימסך ביקורת תחת מעטה התנצלויות והנחות האופייניות לבחינת כלי רכב סיניים של "מה כבר אפשר לצפות לקבל במחיר כזה"?
דקות מפגישתי עם ה-MT650 אני יודע שלא יהיו כאן הנחות, בעיקר כי הסיני הזה לא מתנצל. אתה לא מזהה כאן לוגו "אני זול, הנמך ציפיות". אתה כן מזהה אבולוציה של ממש לעומת סחורה סינית מסורתית. קבלו את זה: מדובר באופנוע בר השוואה לכלים מערביים מקבילים.
רקע קל. חברת CFMOTO משווקת בישראל מזה כחודשיים על-ידי עופר אבניר, ונחשבת למתקדמת יחסית בשוק הסיני, בעיקר תודות לשיתוף פעולה הדוק עם ק.ט.מ וקאוואסאקי. זו האחרונה תרמה את הבסיס (ועוד הרבה מעבר לכך) לכלי מולו אני עומד, מעין העתק ברישוי לקאוואסאקי ורסיס 650.

פגישה ראשונה

ל-MT650 מראה תיור-הרפתקה גבוה ורחב עם שפע פלסטיקה בחזית למיגון רוח (מתכוון ביד אחת, 'נמוך' או 'גבוה') לרבות מגני ידיים גדולים, צינורות פלדה למיגון המנוע והגוף, וצמד מזוודות פלסטיק קשיחות מאחור. הגימור, נקודה רגישה באופנועים זולים, זוכה כאן לציון 'טוב' ומהפלסטיקה הנדיבה לא נשמעו רעשים מיותרים.
צג ה-LCD קריא גם בשמש ישירה ומספק מידע חיוני כולל הילוך נבחר ומצב ניהול מנוע ('תיור' או 'ספורט'). תנוחת הרכיבה מעולה, המושב רחב ונוח, הרגליות ממוקמות היטב גם לרוכבים גבוהים במיוחד. כידון רחב וגבוה מאפשר לעבור בקלות מישיבה לעמידה, למי שיחשוק בביקור חטוף מעבר לאספלט.
השליטה מצוינת והכלי מתמרן מעולה במהירות נמוכה, כך אני מתרשם בפקקי דרום תל-אביב, מערך מתלים רך ונוח מסייע לבלוע את מפגעי האספלט העירוניים ומייצר תחושה של 'איזה יופי, לא צריך יותר מזה'. זה עובר ביציאה לכביש המהיר. חולשות השילדה והמיתלים נחשפות ביחס ישר לעליית המהירות. במהירות ממש גבוהה הביטחון פוחת והפרונט מתנדנד. כניסה אגרסיבית לפניות? לא מומלצת. הכוחות על השילדה גורמים לפיתול מיותר ומאוד מורגש בין החלק הקדמי לאחורי, בעיקר לאור האחיזה המעולה שמספקים צמיגי מצלר רואדטק במידות ספורטיביות, 120/70-17 קדמי ו-160/60-17 אחורי.
ספוגיות עולה גם במפגש מהיר עם מהמורות שם סובלים המיתלים הרכים וחסרי השיכוך - למרות כיוונם למצב נוקשה-ספורטיבי. למזלג ההפוך מהלך של 140 מ"מ ולאחורי - נטול הלינק - מהלך של 145 מ"מ, ושניהם ממהרים לסגור את מהלך ולבעוט בך בכעס עד שתואיל להרפות עומס. לעומת זאת, הבלמים מקבלים ציון 'טוב מאוד'. צמד הדיסקים הקדמיים (300 מ"מ) לפותים בקליפרים דו-בוכנתיים ומספקים עוצמה מעולה ורגש טוב, ה-ABS מכויל היטב וצריך ממש להתכוון בסחיטת הידית כדי להכניסו לפעולה.
מנוע השני צילינדרים המוכר מדגמי ה-650 של קאוואסאקי, עם 70 כ"ס ו-6.2 קג"מ בשיא, מקבל ציון טוב בין היתר בזכות יחסי ההעברה מוצלחים בתיבת ההילוכים, אך גם הגמישות ראויה לציון. בהילוך שישי ניתן לרדת לפחות מ-100 קמ"ש-4,000 סל"ד, לפתוח גז ולקבל דחף ראוי - בתנאי שלא סוחטים במכה את המצערת אלא מסובבים בהדרגה. חמשת ההילוכים התחתונים קצרים ויעילים, עם יציאה נמרצת מהמקום למרות משקל של 218 ק"ג כולל נוזלים. גם תאוצות הביניים נאות ללא צורך בהורדת הילוכים נמרצת או מעבר בבורר הכוח למצב 'ספורט'. מאידך, המנוע הזה יודע לצרוח בסל"ד גבוה - במפתיע, אין קו אדום במד הסל"ד - ומאיץ מעולה למהירויות הנושקות (לפי פרסומים זרים) ל-200 קמ"ש.
עם גמישות מנוע טובה נדרשת החלפת הילוכים מועטה, וזו מעט נוקשה אך מדויקת. קל למצוא הילוך סרק בעמידה ולא נתקלתי בשילוב מוטעה לסרק גם בהעברות מהירות. הביקורת על המנוע היא מעבר קופצני בין מצב מצערת סגור-פתוח, רעידות מטשטשות-מראה מעל 100 קמ"ש וחום הנפלט מהמנוע ישירות לשוקיים. צריכת הדלק המדודה במבחן, שילוב של עירוני ובינעירוני, עמדה על 17 ק"מ לליטר. עם קיבולת מיכל של 18 ליטר מתקבל טווח נסיעה ראוי של 300 ק"מ בין תדלוקים.
לסיכום, מוצרים סיניים מבשילים לרמה ראויה בשנים האחרונות, וכך גם בתחום הרכב. בעיקר כאשר היצרן המקומי מצוי בקשר הדוק או אף שותפות עם יצרנים מערביים ומכוון את המוצרים לייצוא ולא לשוק המקומי. ה-MT650 של חברת CFMOTO זוכה לציון 'עובר פלוס' במבחן הבכורה אצלנו, אופנוע שעוצב ויוצר בהקפדה ואינו אוסף חלקים מודבקים כפי שחווינו בעבר במוצרים דו-גלגליים זולים מסין. הוא גם אינו מביך מול כלים יפניים, במיוחד אלה המיוצרים בתאילנד, ויש רבים מהם.
הוא יעיל ונוח, ייקח זוג על מטענו לטיול סוף שבוע כולל ירידה לשביל מתון, יהיה מוצלח ברכיבה יומיומית לעבודה בפקקים ואפילו פה ושם מהנה בפיתולי הדרך כול עוד לא טועים באופיו. הוא בפירוש אינו מיועד לרוכבי הגרעין הקשה או ותיקים ומנוסים, אבל בהחלט מתאים לרוכבים המחפשים שימושיות שפויה ומתונה. אלמלא הספק המנוע המייעד אותו לרישיון A בלבד, היה מתאים גם למתחילים. והוא בהחלט מתאים לאלה שאינם מעוניינים להוציא על האופנוע שלהם סכומי עתק, שכן 40 אלף שקלים הוא סכום נמוך - גם בעולם - עבור אופנוע 650 סמ"ק מהניילון. והתמורה מבחינתנו, נאותה לגמרי.
נתונים טכניים - CFMOTO 650
מנוע: שני צילינדרים מקבילים, קירור מים, 4 שסת' לציל', גלז"כ
הזנת דלק: הזרקה, גופי מצערת 38 מ"מ
קוטר/מהלך בוכנה: 60/83 מ"מ
הספק מרבי/סל"ד: 70 כוח סוס/9,500
מומנט מרבי/סל"ד: 6.2 קג"מ/7,000
הילוכים: 6
שילדה: צינורות פלדה תצורת יהלום, מנוע נושא בעומס
מתלה קדמי: מזלג הפוך מהלך 140 מ"מ, כיוון עומס קפיץ, שיכוך החזרה
מתלה אחורי: זרוע פלדה, בולם יחיד מהלך 145 מ"מ, כיוון עומס קפיץ, שיכוך החזרה
בלם קדמי: שני דיסקים 300 מ"מ, שתי בוכנות לקליפר, ABS
בלם אחורי: דיסק יחיד 240 מ"מ
צמיג אחורי/קדמי: 120-70-17/160-60-17
בסיס גלגלים: 1,415 מ"מ
גובה מושב: 840 מ"מ (אופציה 820 מ"מ)
מיכל דלק: 18 ליטר
משקל כולל נוזלים: 218 ק"ג