לפני שלושה חודשים הודיעה סקודה במפתיע על עזיבתו של ברנרד מאייר, נשיא החברה, אחרי חמש שנים מוצלחות מאוד, שבהן הבעיה העיקרית של הצ'כים הייתה בהגדלת כושר הייצור כדי לעמוד בביקושים. דיווחים בגרמניה הסבירו את הסיבה האמיתית לאי חידוש חוזהו בידי הבוסים מפולקסווגן: דגמי סקודה הפכו איכותיים וקרובים מדי לדגמי חברת האם, בניגוד להוראות שקיבל.
3 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה החדשה. סופרב מוקטנת
סקודה אוקטביה החדשה. סופרב מוקטנת
סקודה אוקטביה החדשה. סופרב מוקטנת
(צילום: נועם ריין)
אם בוולפסבורג עורכים שימועים לפני הדחות כאלה, האוקטביה החדשה הייתה יכולה להיות עדות מרשיעה למדי. העיצוב שלה מכובד ומזכיר מאוד את הסופרב הגדולה, תא הנוסעים מתקדם, איכותי, ולפני כמה שנים לא היה מבייש גם את אאודי. יש אפילו תאורת לד, שמופעלת במחוות אצבע. העיצוב נקי ויוקרתי, כולל פס תאורה בצבעים שמשתנים בלחיצת כפתור על מסך המולטימדיה. בורר ההילוכים זעיר, ולכל הדגמים מנופי העברת הילוכים מההגה. חבל רק שהמסך ניצב מעל פתחי המזגן הנמוכים מדי, ולא להיפך, שחמשת שקעי ה־USB הם כולם טייפ־C החדש, שעדיין אין בסמארטפונים של כולם ושרוב תפעול המזגן ושאר המערכות מתבצע מצג מולטימדיה, באופן מסורבל.

תא מטען ענק ושימושי

3 צפייה בגלריה
אוקטביה. עיצוב מכובד ותא נוסעים מתקדם
אוקטביה. עיצוב מכובד ותא נוסעים מתקדם
אוקטביה. עיצוב מכובד ותא נוסעים מתקדם
(צילום: נועם ריין)
מרווח הפנים מצוין, מלפנים ומאחור, שם נהנים הנוסעים גם מיציאת מזגן, ממושב רחב יחסית, וממרווח ברכיים וראש טובים מאוד. האוקטביה דור רביעי בנויה על פלטפורמה משודרגת של הדור הקודם, כך שבסיס הגלגלים נותר על 2.67 מטר, אבל התחושה קצת יותר מרווחת. גם תא המטען הענקי גדל, ל־553 ליטר סופר שימושיים ועוד יותר סטיישנים בזכות הדלק החמישית, עם אפשרויות קשירה וסידור למטען.
גרסת אמבישן הבסיסית כוללת מסך מגע בגודל 8.25 אינץ', חישוקי 17 אינץ' קלים, מצלמת נסיעה לאחור, הגה 2 צלעות נאה, מפתח חכם ומראות מתקפלות חשמלית. גרסת דיינמיק מציעה כיול מיתלים נוקשה במעט, ומרכב מונמך קלות (1.5 ס"מ), חישוקים שונים, לוח מחוונים דיגיטלי והגה שלוש צלעות ספורטיבי. גרסת סטייל מגדילה את מסך המולטימדיה ל־10 אינץ', את החישוקים הקלים ל־18 אינץ', ומוסיפה משטח טעינה אלחוטי. לכל הדגמים בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל רק 7 כריות אוויר בעוד שבאירופה יש אופציה ל־10 כריות.
האוקטביה מגיעה עם צמד מנועי טורבו בנזין המצוידים במערכת היברידית קלה, 1,000 סמ"ק (115 כ"ס) ו־1,500 סמ"ק (150 כ"ס), שיהיו זמינים בארץ רק בחודש הבא. בינתיים זמינה רק הטורבו דיזל 2,000 סמ"ק (150 כ"ס). האם יש לאוקטביה דיזל מה למכור גם בשוק הפרטי? המנוע נהדר, עם שפע של כוח זמין כבר בסל"ד נמוך, שמספק תאוצה חסרת מאמץ. גם צריכת הדלק מצוינת, 18 ק"מ לליטר במהלך המבחן המאומץ בחלקו.
3 צפייה בגלריה
תעודת הזהות
תעודת הזהות
תעודת הזהות
רכב המבחן (172 אלף שקל) היה קצת פשוט בתא הנוסעים, אבל בדגם המאובזר יותר (178 אלף שקל) הוא יכול להיות אופציה מעניינת לקאמרי ולסונטה ההיברידיות, למי שעדיין מאמין שהקרינה מהסוללה תצמיח לו זנב. התנהגות הכביש מרשימה פחות. המתלים רוככו, מה שעוזר מעל שיבושים קטנים, במחיר של יותר רכינה בסיבובים ויותר תנודות אחרי שיבושים גדולים ופסי הרעדה. רק בחלק מרמות האבזור יש מתלים מתכווננים שיכולים לשפר קצת את המצב. הנסיעה שקטה.
האוקטביה היא משפחתית מצוינת, כעת מהודרות ועכשווית יותר. מאז 1996 יוצרו 6.5 מיליון אוקטביות, 99 אלף מהן נמכרו בישראל, שיעור גבוה שמעיד על ההצלחה המקומית. המבחן האמיתי של הדור החדש יהיה בביצועי ובצריכת הדלק של מנועי הבנזין.