סוללה חדשה ברכב חשמלי עשויה לעלות כמו הרכב עצמו. שכן היא הרכיב החשוב והיקר ביותר במכונית החשמלית. לא במקרה, מחיר החלפתה הוא אחד הסודות השמורים של יצרניות הרכב, או לפחות נתון שהן מעדיפות שלא לעסוק בו פומבית. כי הוא גבוה להחריד, הרבה מעבר למה שהייתם מצפים, וכזה שעשוי במקרים לא מעטים להפוך את הרכישה לפחות כדאית. אז בדקנו כמה עולות סוללות של מרבית הדגמים החשמליים החשובים, וכמה תוכלו לנסוע עימן לפני רגע האמת. אתם תתקשו להאמין למספרים.
6 צפייה בגלריה
כך מטפלים בסוללת רכב חשמלי
כך מטפלים בסוללת רכב חשמלי
כך מטפלים בסוללת רכב חשמלי
קחו למשל את רוני (השם בדוי, הסיפור אמיתי) שהחליט לרדת בסוף השבוע עם רכב הפנאי החשמלי שלו לשטח. הוא יכול להרשות לעצמו. גם מחיר הרכישה שעמד על כחצי מיליון שקלים לא הטריד אותו. הפוזה, השקט, חוסר החשק לגעת אפילו פעם נוספת בידית תדלוק, עשו את שלהם.
כשהוא שמע את הרעש מתחתית הרכב הוא הבין שמשהו לא בסדר. הזמין גרר, חזר עם חבר הביתה וביום ראשון גילה שהסוללה חטפה מכה ויש להחליפה. לא באחריות מן הסתם, כי הובהר לו שהשימוש לא היה ראוי. כשניתק את השיחה עם מחלקת השירות במוסך בעניין התיקון, חשב מחדש על הכדאיות הפיננסית של הרכישה. החלפת סוללה, הסבירו לו, תעלה כ־200 אלף שקלים.
6 צפייה בגלריה
כך ממוקמת הסוללה ברצפת רכב חשמלי
כך ממוקמת הסוללה ברצפת רכב חשמלי
כך ממוקמת הסוללה ברצפת רכב חשמלי
רכב חשמלי הוא העתיד, לא רק מעבר לים אלא גם אצלנו. מספר הדגמים שמגיעים גדל במהירות, מספר תחנות ההטענה המהירות מזנק ואם הרכב הבא שלכם לא יהיה חשמלי, זה שאחריו כמעט בטוח שכן. הפור נפל.
למרות הבאזז, מדובר עדיין באחוז קטנטן מעוגת המכירות השנתית. זאת בניגוד למדינות שונות באירופה בהן מדובר בעשרות אחוזים, חלקן יותר ממחצית מכלל צי הרכב החדש שנמכר ב־2020. וזה יגדל, ויגדל, ותוך כשנתיים־שלוש יצמח השוק החשמלי פי כמה.

עבור המדינה והתשתית לה היא האחראית מדובר באתגר, עבור היבואנים זה שינוי כיוון רב משמעות. כולנו מכירים את בעיות הטווח והטעינה האיטית, התשתית החסרה בינתיים ועלות הרכישה הגבוהה יותר. אנו מודעים גם ליתרון הענק שבוויתור על דלק: 300 ק"מ בפיג'ו 208 חשמלית למשל, יעלו כ־25 שקלים לטעינה מלאה של הסוללה. בגרסת הבנזין של אותה מכונית זה יגיע לכ־100 שקלים.
עלויות הטיפולים זולות משמעותית, עד שליש מרכב בעל מנוע בעירה פנימית. שכן החשמלי בקושי דורש תחזוקה תקופתית, לעומת המורכבות של מנוע בעירה פנימית, תיבת הילוכים ועוד רכיבים המחייבים טיפולים תקופתיים יקרים. וכמובן, יש את התענוג שבנסיעה השקטה והגאווה על התרומה לאיכות הסביבה.
אבל מה שפחות זוכה לביטוי, ולמעשה נותר במכוון רחוק ככל הניתן מרוכשי רכב חשמלי עתידיים, הוא נושא בלאי הסוללה. למעשה, "מכל הדלק" של המכונית החשמלית והרכיב היקר ביותר בה, ובפער גדול. גם הרכיב המורכב ביותר בה, וזה שמשפיע על המראה, ההתנהגות, מרחב הפנים בה ומה בעצם לא.
סוללות הן עניין גדול ברכב החשמלי. כיום מתמודדת התעשייה עם בעיות בחומרי גלם לייצורן, כמו גם עם כושר ייצורן במפעלים מתאימים, אך אלו בעיות שוליות. הראשונה נראית מלאכותית־משהו, השנייה צפויה להיעלם תוך שנה, כשייפתחו עוד מפעלים לייצור סוללות.
מה שלא יעלם בקרוב הוא מחירן הגבוה, שיורד אמנם בהתמדה, אך עדיין גבוה מאוד. עניין נוסף שלא ישתנה בקרוב הוא העמידות שלהן. ולכן מעניקים כיום מרבית היצרנים אחריות לכ־160 אלף ק"מ או כשמונה שנים, המוקדם מהשניים, כרגיל.
באולם התצוגה יסביר איש המכירות שספק אם תגיעו לאחד משני הנתונים. מה שהוא לא לספר לכם הוא שמי שירכוש מכם את הרכב כמשומש בעוד 3־4 שנים, בהחלט אמור לקחת את עלות החלפת הסוללה בחשבון. בטח לאחר שיגלה כמה היא עומדת לעלות לו או להשפיע על ערך הרכב שלו כמשומש, כשירצה למכור אותו הלאה.
מחיר סוללות ליתיום־יון מתחיל בשוק הרכב הישראלי בכ־40 אלף שקלים במקרה של MG ZS EV, ומגיע עד 300 אלף שקל במקרה של יגואר i־פייס, לא כולל עלות עבודה מורכבת ויקרה.
6 צפייה בגלריה
כולם עדיין לומדים את הרכב החשמלי
כולם עדיין לומדים את הרכב החשמלי
כולם עדיין לומדים את הרכב החשמלי
למה הן כאלו יקרות?
המחיר הגבוה הוא תוצאה של הייצור המוגבל באופן יחסי לרכיבים אחרים בתעשיית הרכב, ועקב מספר מועט של יצרניות הממוקמות באסיה, הגדולות שבהן בסין (CATL ו־BYD), הקטנות יותר בקוריאה (LG, וסמסונג) ויפן (פנסוניק). סיבה נוספת למחירי הסוללות הגבוהים הוא השימוש בקובאלט, משאב המצוי כיום בעיקר במכרות בקונגו, עם כ־60% מסך הייצור העולמי.
מה שהביא להקמת הארגון ה־EBA (European Battery Alliance), ב־2017 על ידי האיחוד האירופאי לבחינה ומציאת פתרונות למחירי הסוללות, ואשר איתר כ־240 אתרים פוטנציאלים לכריית קובלט והפחתת מחיר, במקביל לפיתוח סוללות שיעשו במשאב שימוש מופחת.
יש לזכור כי לסוללות ברכב, ממש כמו בכל מכשיר חשמלי, יש בלאי טבעי. המשמעות לאחר תקופה מסוימת היא קיצור טווח הנסיעה, שיהיה נמוך מהצהרת היצרן כשהרכב היה חדש. לצורך כך, יצרניות הסוללות מאפשרות לרכב לעשות שימוש בכמות אנרגיה קטנה יותר מזו המצויה בסוללה.
ניתן לצפות שככל שהיצור יגדל, מחיר הסוללה ירד, ואכן יש שינוי במחירי הסוללות בעשור האחרון. לפי מחקר של בלומברג, מחיר ייצור קוט"ש המשמש למדידת האנרגיה שבסוללה, ירד מאלף דולר ב־2010 ל־156 דולר לקוט"ש ב־2019, ירידה של כמעט 90%. אנליסטים צופים כי מחירי הסוללות ירדו בעשור לכמחצית מכך, כ־73 דולר לקוט"ש ב־2030. אך חשוב לזכור שמדובר בתחזיות התלויות בשלל גורמים, ואין ערובה שכך יהיה, בדיוק כפי שלא ניתן לדעת את מחיר הנפט בעתיד.

ומה עם אחריות?

הבדיקה מעלה כי רוב המותגים מעניקים שמונה שנות אחריות או 150 עד 160 אלף ק"מ. למעט ב.מ.וו שמגבילה ל־100 אלף ק"מ, בעוד לקסוס מאשרת להרחיב את אחריות בתשלום עד 10 שנים או מיליון ק"מ. לכאורה, מחירי סוללה לא אמורים להדאיג את רוכש הרכב החשמלי, שכן האחריות מכסה משך זמן ארוך מהמקובל לרכב רגיל, כשהרף המקובל להחלפה הוא במקרה של כשל מוחלט, או שחיקת קיבולת הסוללה לרמה של פחות מ־70% מזו המקורית. סוללה, ברכב כמו בסמארטפון, נשחקת ומחייבת החלפה. וכמו בסמארטפון, גם כאן לאופי השימוש, דרך ההטענה, מזג האוויר ועוד משתנים יש השפעה על חייה.

לא תמיד את כל הסוללה

מרבית היבואניות שמשווקת בישראל רכב חשמלי מאפשרות לשפץ את הסוללה באופן חלקי, על ידי החלפת חלק מהתאים שבה. בדיקת הסוללה תזהה את התאים התקולים ותאפשר את החלפתם, מבלי לשלם את מחירה המלא. תא בסוללה עשוי לעלות כ־4,000 שקלים, או 20 אלף שקלים בסוללות יקרות במיוחד.
רק זכרו כי תהליך העבודה מורכב, ארוך (ויקר) יחסית, והוא עצמו - ללא קשר לחלקים - עשוי להיות יקר בהרבה מהחלפת מנוע או תיבת הילוכים ברכב רגיל, שכן הוא מחייב מכונאים שהוכשרו לעבודה עם מערכות מתקדמות וכלי עבודה ייעודיים. זכרו גם שמשקל הסוללה עומד על 300 עד 700 ק"ג, ולכן ניתן כיום לבצע את הפעולה המורכבת רק במספר מועט של מרכזי שירות. אה, ועוד עניין קטן. זמן השיפוץ ארוך. בין יומיים לשבוע עבודה.

יש פתרונות

הרכב החשמלי הוא טריטוריה חדשה עבור היצרניות, היבואניות, וכמובן הצרכן. והוא מעלה אינספור שאלות שלא לכולן יש כרגע מענה. החל כמוזכר בתשתית והתנהלות המדינה מול השינוי הקיצוני הזה, ועד עניינים פיננסיים הנגזרים מאורך החיים האמיתי של הסוללות כמו מחירן בעת החלפה, אך גם ערך הרכב כמשומש, כששלב אובדן האחריות עליה קרוב. רנו למשל, שנחשבת לאחת מהיצרניות החלוצות ברכב חשמלי מאפשרת לרכוש את הזואי במחיר מופחת ואת הסוללה במסלול של ליסינג תפעולי בתשלום חודשי, עם התחייבות לכך שהיא תהיה תמיד במצב של יותר מ־75% אחוז קיבולת.
בעתיד ימצאו כנראה פתרונות נוספים, כמו גם הצפי לירידה במחירי הסוללות עצמן, ועד אפשרות לשיפוץ יעיל וזול יותר במקרה של תקלה. כרגע אין לשאלות הללו מענה מוחלט, וככל שינחתו פה יותר רכבים חשמליים הן יחייבו פתרונות על ידי יצרניות והיבואנים.
עלות סוללה חדשה עשויה להיות גבוהה ממחיר הרכב, בעיקר כשהוא בן כמה שנים. ההשפעה על קצב ירידת הערך של הרכב כמשומש, חייבת להיות שונה מהמוכרת לנו כיום. ואת זה פחות ששים לספר לכם.
פורסם לראשונה: 22:05, 25.03.21