מי יאכוף את החוק בנתיב פלוס? פרויקט הדגל העכשווי של משרד התחבורה, במסגרתו נסגרו נתיבי תנועה באיילון דרום וכביש 2 לטובת תחבורה ציבורית ורכב פרטי עם נהג ונוסע (או שניים) רב-קיבולת, יאלץ להסתדר ללא אכיפה אוטומטית ובעזרת יחידת האופנוענים של משטרת התנועה שמתמודדת בדיוק בימים אלה עם משימות נוספות שהוטלו עליה לאחרונה. זאת לאחר שניסוי חשוב בו נבדקה יעילות מצלמות ייעודיות מתוצרת קונדורנס האמריקנית, זוכת המכרז שפרסם נתיבי איילון לאכיפת הנסיעה בנתיב המהיר, נכשל בפעם השנייה. כך פורסם אמש (ד') לראשונה בחדשות 13.
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', מגן על נתיב פלוס
במהלך תכנון הפרויקט, כך נודע ל-ynet, האמינו העומדים בראשו כי על האכיפה תופקד מערכת אלקטרונית אוטומטית שתזהה כלי רכב עם מספר נוסעים נמוך מהמותר, תתעד אותם וקנסות יישלחו לבעלי הרכב. בכך ניתן יהיה לצמצם למינימום את פעילות השיטור למטרה זו. בחברה האמריקנית הובטח לנתיבי איילון, לפני הניסוי הכושל, כי יעילותן תעמוד על לא פחות מ-80%. אלא שכפי שנחשף, בניסוי שנערך לפני כשלושה חודשים ובו צולמו כ-1,000 נסיעות, כשלה המערכת. כך אישרו היום (ה') גורמים בנתיבי איילון. יש לציין כי בנתיבי איילון שקלו להפעיל את אותה מערכת גם במיזם הנתיבים המהירים, בהם אסורה הכניסה על כלי רכב שלא שילמו על השימוש בהם.
איך יאכפו את החוק? המצלמות יגיעו רק בעתיד
1 צפייה בגלריה
נתיב פלוס נת"צ
נתיב פלוס נת"צ
נתיב פלוס נת"צ
(שאול גולן)
לאחר כישלון הניסוי נערכה פגישה מכרעת במשרדה של מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, ובה הוחלט שלאור התוצאות המאכזבות ועלותן הגבוהה (כ-60 מיליון שקלים), הוחלט לוותר על שירותי היצרנית האמריקאית הן בנתיב פלוס והן בנתיבים המהירים. טרנר אייל החליטה כי המשרד יפרסם מכרז חדש שיופנה לחברות המפתחות פתרונות מתאימים, כאלה שכן יעמדו בדרישות משרד התחבורה. ל-ynet נודע כי מכרז שכזה צפוי להתפרסם בתוך כחודש ימים תחת הכותרת "פיתוח טכנולוגיה למטרת ספירת נוסעים ברכב".
יש להזכיר בהקשר זה את מערכת האכיפה א3 של משטרת ישראל, אשר במהלך שילובה כגורם אכיפה הועלו טענות רבות בהקשר ליעילותה, אמינותה והמחסור בניסויים מתאימים שאישרו את התאמתן. למצרות זאת הוחלט על הפעלתן הנתקלת כיום בבעיות משפטיות קשות אשר השביתו את המערכת ששווייה מאות מיליונים במשך תקופה ארוכה. גורם במשטרה אישר היום ל-ynet כי אין בעולם כיום מכשיר המסוגל לספור אנשים ברכב. ״אני לא מכיר טכנולוגיה כזו", אמר.

ידענו שאין טכנולוגיה, המשטרה קיבלה חיזוק

לדברי הילה חדד חמלניק, סמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה האחראית לפרויקט נתיב פלוס, ממילא יצא המיזם לדרכו תוך הבנה כי בשנתיים הראשונות להפעלתו לא תהיה אכיפה מצולמת של עבירות, וזו תתבצע רק באמצעות יחידת האופנוענים של המשטרה. עוד אמרה כי נושא זה היה ברור לכל הגופים השקורים בפרויקט לרבות משרד האוצר ונציגי המשטרה, שתקציבה הוגדל למטרת חיזוק יחידת האכיפה הרכובה.
בהקשר זה כדאי להזכיר כי היחידה הקטנה יחסית עמוסה כיום במיוחד, בין היתר בניסיון למגר את תופעת הנהגים המסמסים, כמו גם אכיפה מחודשת של איסור הרכיבה של אופנועים וקטנועים בשול הימני. ״ברור שמשרד התחבורה רוצה אכיפה באמצעות טכנולוגיה, אבל נכון להרגע הטכנולוגיה לא בשלה וזה לא קורה. לכן המשטרה קיבלה תקציבים ואמצעים עבור הגברת האכיפה על נתיב פלוס״, אמרה חדד חמלניק ל-ynet.
״מאוד רצינו שזה יעבוד (מצלמות האכיפה, ר.ר). יצאנו למכרז בינלאומי והחברה הזוכה אפילו סיפרה שיש להם פתרון שמשמש לאכיפה מבצעית בניו יורק. כאשר עשינו את הבדיקה ראינו שזה פחות עובד בארץ. המכשיר לא עובר הצללות כמו חלונות כהים או וילונות ששמים במושב האחורי (כדי למנוע שמש מתינוקות, ר.ר.). אבל כרגע נראה כי זיהוי מספר הנוסעים ברכב ברמה הנדרשת לטובת אכיפה וכתיבת דו"חות, יכול להבצע רק על ידי בני אדם", מוסיפה חדד חמלניק.
לטענתה, הניסוי שנכשל היה משמעותי במיוחד משום שאם תוצאתו הייתה חיובית, ניתן היה להשתמש בטכנולוגיה זו בנתיבי תחבורה ציבורית אחרים. ״ברור שאם זה היה עובד היינו מציבים את המצלמות בנתיבי תחבורה שיש בהם קארפול למשל, כמו כביש 412 ו-44. בכלל, היינו יכולים להרחיב את רשת נתיבי פלוס כמו שצריך״.
"ירדנו מנושא המצלמות״ מאשרת טרנר אייל, "ואנחנו מחפשים מוצר טכנולוגי שאולי יהיה בתוך הרכב ויאפשר אכיפה. נצא למכרז רב-שלבי. חברה שתציג תוצאות תעבור לשלב הבא ותקבל עוד מימון מהמשרד, עד שנגיע לניסוי".
מנתיבי איילון נמסר בתגובה: ״במסגרת הצורך להקל על נהגים שמעוניינים לנסוע בקארפול ולאחר בחינה מעמיקה של תוצאות ניסוי שנערך לפני מספר חודשים על-ידי חברה המפעילה שירות דומה בניו יורק, הוחלט יחד עם משרד התחבורה כי התוצאות שהתקבלו אינן משביעות רצון. לכן, מתוך רצון לייעל את התהליך עבור ציבור הנהגים, החברה תצא בקרוב במכרז לפיתוח טכנולוגי, על מנת לאתר את המוצר המתאים ביותר״.