הסערה סביב אכיפת הרכיבה על השוליים - משטרת התנועה מאשרת כי לא תאכוף את החוק נגד רוכבים זהירים. אם מצאתם עצמכם הבוקר בפקק תנועה יוצא דופן, אפילו במונחי שעות העומס בנתיבי איילון, יש לכך סיבה. למעלה מ-100 רוכבים מחו - באופן מסודר ותחת פיקוח קרוב של רוכבים משטרתיים - על כוונת המשטרה לבטל את אפשרות הרכיבה על השול הימני, עליה הכריזה המשטרה בתחילת העשור.
מסמך פנימי של משטרת ישראל אשר דלף לרשתות (ראו בהמשך) לקראת סוף השבוע החולף, ובו הוראה לאכוף ביתר שאת את החוק האוסר על רכיבה מימין לקו ההפרדה המגדיר שוליים, עורר מחאה ואתמול (שבת) גם התארגנות מהירה של רוכבים לרכיבת מחאה איטית על איילון הבוקר. בעקבות הפרסומים, והמחאה הספונטנית שגרמה לפקקי ענק הבוקר, הגיע סנ"צ ערד זיתוני, מפקד סיירת האופנועים באגף התנועה, להבהיר את המצב החדש:
1 צפייה בגלריה
מחאת האופנועים עם תחילת האכיפה נגד נסיעה על שול הכביש
מחאת האופנועים עם תחילת האכיפה נגד נסיעה על שול הכביש
מחאת האופנועים - כך זה נראה מלמעלה
(צילום: עופר שן)
מה ההיגיון בזה שאתם מבטלים את אישור הרכיבה על השוליים, מה זה נותן?
"אני כאן כדי להעביר בצורה מאוד ברורה. א, אנחנו עם עלייה של מעל 50% בהרוגים על אופנועים. כשאנחנו באים ובוחנים את מכלול הסיכונים, העבירות שגורמות לפגיעה של הרוכבים, אנחנו מזהים שי שנהיגה פראית על השוליים. עכשיו אנחנו מתמקדים באנשים שעוקפים, במקום שיסעו בזהירות על השול, שזאת עבירה. הבעיה המרכזית זה שפירשו את מה שאנחנו באנו והתמקדנו בו".
אז למה שלא תשים מצלמת מהירות?
"חשוב לי ראשית שתדעו שאנחנו מאוד קשובים גם לנציגים של הרוכבים. בתוך כל זה דיברנו על נושא של מיקוד האכיפה שלא מתבטא באלה שעומדים בפקק ונוסעים בזהירות. עכשיו מה קרה? תירגמו את זה שתנועה נוסעת כסדרה, על הנתיבים, יורדים לשוליים ועוקפים את הרוכבים עצמם. עכשיו המיקוד שלנו הוא באלה שנוסעים על השול שאין שום סיבה, ואנחנו אוכפים בעומסי תנועה את אלה שמשתוללים ועוקפים".
אז אני שואלת אותך שאלה, כשיהיה עומס תנועה ויהיו נהגי אופנוע זהירים לא תתנו להם דו"חות?
"אנחנו לא מתמקדים בזה".
בוא נעשה רגע סדר, אני יוצא מהעבודה, עולה על הקטנוע, פקק. נוסע על השול 50 קמ"ש, האם זה בסדר?
"אלה עבירות שאנחנו לא מתמקדים בהם. חשוב לי לציין, מי שייסע במהירות ולא ישתולל הוא לא העניין שלנו באכיפה. וחשוב לי רק לציין אנחנו מעלים את האכיפה לא רק כנגד דו-גלגלי, גם כנגד אופניים חשמליים שנוסעים באור אדום עם באוזניות, וגם מול הרוכבים על קורקינט שמסכנים את עצמם".
יש כאן הנחיה מסודרת שכתובה בשפה משטרתית שפורסמה ב-2010: 'לשם הבהרה והצורך ביישום עיקרון הזרמת התנועה לא ירשמו דוחות לרכב דו-גלגלי בגין נסיעה בשול במצב של פקק או עומס תנועה'. אתה חותם על זה?
"אני בא ואומר לך פה שאנחנו לא מטפלים במי שנוסע בזהירות. במסגרת המיקוד שלנו בעבירות בריונות ועבירות מסכנות חיים, אנחנו עוסקים במי שמשתולל על השול".