מרצדס הציגה בתערוכת CES את הוויז'ו AVTR (ר"ת של Advanced Vehicle Transformation), מכונית תצוגה מרהיבה שפותחה - כך היצרנית - בשיתוף זכייני סרט הקולנוע המפורסם. בהתאם היא מצוידת בטכנולוגיות "המשלבות בין אדם, מכונה וטבע" בדומה לקשרים המוכרים בסרט המקורי ומעוצבת "בשפה אורגנית". ייצור סדרתי כמובן שאינו מתוכנן לעתיד הנראה לעין אך כפי שסיפר לנו אחד מאנשי מרצדס באירוע ההשקה, "צריך להביט במכונית הזו כרעיון כללי לתחבורה עתידנית. אין לה משמעות אחרת כרגע, אבל אנחנו מבטיחים שתהיה לה".
צללית מרכב הרכב האוטונומי לחלוטין (כמובן) מיישרת אמנם קו עם המקובל בכלי רכב עתידניים, לרבות חרטום קצר יחסית, שמשה קדמית כמעט אופקית המשתלבת עם תנוחת ישיבה-שכיבה, מיעוט כמעט מוחלט בזוויות והתבססות על קווים עגלגלים-רכים. חלקו האחורי של הרכב מציג רעיון חביב שנועד לשיפור מקדם הגרר (הנמוך ממילא תודות למרכב הנמוך) בעזרת 33 "תריסונים" המתקשרים עם הנהג באמצעים שונים ופועלים באופן דומה ל"קשקשי זוחלים". תאורת הרכב מלפנים מתבצעת בעזרת יחידות ייעודיות אמנם, אך גם הגלגלים מוארים בגוונים המוכרים לצופי הסרט.
5 צפייה בגלריה
(צילום: הלל פוסק)
תא הנוסעים נטול כמובן כל אמצעי שליטה מסורתיים כמו הגה, דוושות או בורר הילוכים, שכן בכל מקרה מדובר ברכב המותאם לעידן בו רמה אוטונומית 5 - נסיעה ברכב הנוהג לחלוטין בעצמו בכל מצב - העתידית. מתי היא צפויה להגיע לאחר ההתפכחות מהבטחות יצרניות שונות ל-2021? במרצדס חוזרים באזנינו על דברים שאמרו גם יצרניות אחרות בתערוכה - "סביבות 2030, וגם אז לא בטוח עד כמה רמה 5 תהיה נטולת שליטה כמובטח".
5 צפייה בגלריה
מרצדס אווטאר קונספט
מרצדס אווטאר קונספט
(צילום: הלל פוסק)
איך בכל זאת מופעלת המכונית? בעל הרכב יוכל להניח את כף ידו על משטח ייעודי בין צמד המושבים הקדמיים. המערכת תזהה אותו בעזרת נתונים ביומטריים שונים לרבות דופק וקצב נשימה, ותתאים באופן אישי את שלל המערכות לפי העדפותיו. לרבות תצוגות שונות וכמובן תאורת הפנים שהפכה בשנים האחרונות לעניין חשוב אצל היצרניות.
5 צפייה בגלריה
מרצדס אווטאר קונספט
מרצדס אווטאר קונספט
(צילום: הלל פוסק)
הוויז'ו אווטאר משתמשת (כמובן) בחומרים ייחודיים וידידותיים לסביבה עד כמה שניתן וכאלה המתחברים לעלילת הסרט המציפה בין היתר את בעיית הניכור הקיים בין האדם לסביבה והפגיעה חסרת ההתחשבות בה. החל בריפוד דמוי עור למושבים העשויים תערובת חומר ממוחזר מבגדים ובקבוקי פלסטיק, משטח רצפה העשוי מעץ ראטאן הגדל בשפע באסיה ובעיקר באינדונזיה. אפילו סוללת המנוע החשמלי אמורה לאפשר מיחזור מלא.
יחידת ההנעה כוללת ארבעה מנועים חשמליים, אחד עבור כל גלגל, עם תפוקה משולבת של 470 כ"ס. אלה מאפשרים להניע את הציר הקדמי והאחורי באותו כיוון, או בכיוונים מנוגדים. בכך אמורה הוויז'ן לאפשר גם תנועה צידית של 30 מעלות, בדומה לצורת הליכה סרטנית.
סוללת 110 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה של 700 ק"מ וטעינה מהירה למצב מלא ב-15 דקות בלבד. חשוב מכך, המצברים ניתנים למחזור מלא, שכן הם פועלים בתהליך כימי של תאי גרפן אורגניים, ללא מתכות מופקות מחצבים נדירות, רעילות ויקרות.

הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו