עם משבר כלכלי ורפואי ענק וגירעון חזוי של 190 מיליארד שקל בתקציב המדינה, שוק המכוניות המשומשות היה אמור להתרסק. אבל נתוני מחירון לוי יצחק משקפים יציבות במחירים.
1 צפייה בגלריה
לוי יצחק
לוי יצחק
לוי יצחק. במקום לטוס לחו"ל - קונים רכב
(צילום: דנה קופל)
לוי עדיין פותח את המשרד בשבע בבוקר ובימים אלה דואג שכל העובדים יסתובבו עם מסיכות. זר שנכנס בפנים גלויות יקבל מייד אחת. "זה לא מצב רגיל", אומר לוי, "אבל זה לא מורגש במחירי היד השנייה. באופן לא צפוי, הקורונה רק הגדילה את הביקוש למכוניות משומשות, אפילו למכוניות יוקרה מיד שנייה.
"אנשים צריכים היום רכב יותר מתמיד: הם חוששים לנסוע בתחבורה ציבורית כדי שלא להידבק, חלקם החזירו רכב בגלל שאיבדו את מקום העבודה או הוצאו לחל"ת, אבל עדיין צריכים אחד, אז פונים למצוא משהו פחות יקר. ויש את אלה שיש להם כסף פנוי, אחרי שלא נסעו לחו"ל הקיץ, ובמקום זה רכשו רכב.
"הפערים החברתיים והכלכליים משתקפים גם בשוק הרכב. כך שהמחקרים שלנו מראים שאין ירידת מחירים, למרות שהיו כאלה שקיוו שכך יקרה".
בשוק הרכב החדש גדל השנה חלקן של מכוניות היוקרה. מה לגבי היד השנייה?
"למרות שהן יקרות משמעותית מכלי רכב עממיים, הסחירות שלהן נשארה גבוהה. יש לקוחות רבים שיש להם יכולת לרכוש רכב יוקרה חדש, אבל עכשיו יותר מתמיד הם יעדיפו אחד משומש".
בעולם וגם בארץ מתחזק הטרנד ההיברידי והחשמלי. איך הן שומרות על הערך שלהן?
"החשמליות עדיין מעטות בשוק מכדי לקבוע במובהק. להיברידיות היה קשה בהתחלה אבל כיום יש להן ביקוש, וגם להיברידיות-נטענות שעד עכשיו היו קיימות בעיקר בשוק היוקרה. רוכשי רכבי היוקרה מחפשים אותן כיום ולעתים מעדיפים אותן על-פני דגמי בנזין ודיזל".
בינואר צפוי גל של התייקרויות מחירים ברכב החדש, בעקבות שינויים במיסוי הירוק. איך זה ישפיע על מחירי המשומשות?
"אי אפשר להתנבא. זה תלוי בכמה באמת ייקרו בסוף היבואנים את המחירונים. בדרך כלל מהלך כזה משפיע על המחירים בשלוש שנות מודל לאחור".
פורסם לראשונה: 19:09, 17.09.20