חניון בתל־אביב. אני מסיים נסיעה עירונית של 20 ק"מ עם הודעה מהמכונית שבחצי השעה האחרונה נסעתי 83% מהזמן בהנעה חשמלית. מחשב הדרך מדווח על צריכת דלק ממוצעת של 28.6 ק"מ לליטר. המספרים מצויינים, אבל עדיין שרפתי כמעט שלושת רבעי ליטר בנזין. האם לטויוטה יאריס החדשה באמת יש קייס מול מכוניות חשמליות? כן, אבל.
טויוטה דחפה ראשונה את ההנעה ההיברידית - עם הפריוס ב־1997. הונדה ואאודי שהשיקו אז היברידיות נותרו במהרה מאחור מבחינת המכירות ורמת המחוייבות של היצרן. טויוטה המשיכה לשלב הנעת בנזין־חשמל בעוד דגמים ולטעון שההנעה החשמלית עוד לא בשלה מבחינה טכנולוגית וכלכלית, בזמן שרוב תעשיית הרכב החלה לסמן אותה כפתרון לזיהום האוויר בערים. הרגולטורים באירופה העניקו את החותמת הסופית, וטויוטה הכריזה על השקת דגמים חשמליים (גם בלקסוס), שהראשונים שבהם, כנראה שנראה בארץ כבר ב־2021.
2 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: אודי עציון)

אחוזי חשמל

אבל היפנים ממשיכים לעבוד על המערכת ההיבירידית שלהם. טויוטה היו הראשונים שהצמידו לה מנועי בנזין בשיטת אטקינסון החסכונית יותר, עברו בשנתיים האחרונות מסוללת ניקל זולה אך מוגבלת בקיבולת לליתיום יקר ומתקדם יותר. בהשקת היאריס החדשה ב־2020 הם הכריזו שבעיר היא מסוגלת לנסוע 80% מהזמן על חשמל. המסר: יש לנו פתרון חשמלי ברובו, אבל בלי מחיר הסוללה היקרה, ובלי חרדת הטווח הנלווית.
אז לקחנו את היאריס לסדרת נסיעות כדי לבדוק. קחו למשל את הנסיעה מהפתיח. היא נסעה הלוך חזור מאותה נקודה בתל־אביב למערכת "ידיעות אחרונות" בראשון לציון בשני נתיבים שונים מאוד. בדרך דרומה התבצעה הנסיעה בנתיב הקצר והמהיר - בנתיבי איילון הפנויים יחסית בצהרים. היא כיסתה 14.3 ק"מ ב־24 דקות, שבהם נסעה בהנעה חשמלית 68% מהזמן. צריכת הדלק עמדה על 24.6 קמ"ל. את המסלול ההפוך, דרך חולון ודרום תל־אביב, בלי מטר של כביש פרברי מהיר ועם יותר מ־10 רמזורים, שהתארך ל־20 ק"מ, היא עשתה ב־36 דקות, והשיגה צריכת דלק של כמעט 29 קמ"ל. תוספת של 50% מהזמן, תמורת שיפור של 16% בצריכת הדלק הממוצעת.
בנסיעות עירוניות בירושלים ההררית, היא הייתה פחות חשמלית - רק בכ־60% אחוז מהזמן. ובנסיעות בין עירניות נרשמה נסיעה חשמלית רק בכ־30% מהזמן. צריכת הדלק הבין עירוניות נעה סביב 20 קמ"ל.
2 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס מצליחה להיות בעיקר חשמלית בנהיגה פקוקה
טויוטה יאריס מצליחה להיות בעיקר חשמלית בנהיגה פקוקה
טויוטה יאריס מצליחה להיות בעיקר חשמלית בנהיגה פקוקה
(צילום: אודי עציון)
הנסיעה הכמעט חשמלית של היאריס מוגבלת לתנועה במתווה העירוני הכי קשוח. היא ממש לא נטולת זיהום, אך משיגה צריכת דלק טובה ב־25־30 אחוז מסופר מיני מתחרות. היאריס מבטאת את המאמץ של היצרנים להשאיר את מנוע השריפה הפנימי רלוונטי לכמה שיותר שנים. ההיברידית פולטת 92 גרם CO2 לק"מ, נתון מצוין שמותיר אותה מתחת לרף הזיהום האירופי של 95 גרם, שמעליו נקנסים היצרנים. ככל שהתקינה האירופית תתהדק, להיבירדיות הרגילות יהיה קשה יותר.

ההיברידית עוד כאן

בשנים הקרובות פער המחיר ישאיר את ההיברידיות בתמונה. סופר מיני חשמלית כפיג'ו 208 ואופל קורסה, עולה כ־30 אלף שקל יותר מיאריס. וזה כשהחשמליות זוכות להטבת מס נדיבה - מס קנייה בסך 10% לעומת 50% להיבירדיות. מ־2023 תתחיל המדינה להקטין את הטבת המס על החשמליות, והיא תשווה את המיסוי על ההיברידיות לזה של רכב רגיל. אנחנו נראה פחות ופחות מכוניות בנזין לא היברידיות, ועד אמצע העשור הן יהיו זולות מחשמליות. מענה לאלו שצריכים את ריח הבנזין, ובעיקר מוגבלים ברכישת חשמלית בהיעדר חנייה פרטית שמבטיחה טעינה ביתית.