בשיתוף ynet רכב חדש
מדוע מכוניות כבר לא שומרות על ערכן כבעבר? הסיבות לכך רבות ומגוונות. אבל קודם כל הבה נחלק את הנושא של ירידת ערך למה שמצוי ולמה שרצוי. מה שרצוי הוא מה שהמכונית שווה במחירון, כלומר, כמה ערך היא מאבדת במחירון המודפס של לוי יצחק. זאת, למי שעדיין מאמין בכלל במוצר הזה שנקרא מחירון רכב מודפס. זה הרצוי. בפועל, ירידות הערך חזקות מבעבר. כי במציאות העולם אחר לחלוטין. שכן מחירוני הרכב המשומש כבר ממש לא משקפים את מה שקורה בשוק.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
זה מתחיל בסעיפים הקטנים שבפנים. כיום אתם מגיעים למגרש של מכוניות משומשות, ואז אומרים לכם שלפי המחירון אם יש אחריות, זה שווה עוד כסף. אם יש כיסוי שמשות זה עוד כסף, אם הרכב ממקום מוכר זה עוד כסף וימצאו סיבה שאם הרכב מפתח תקווה גם על זה - נכון. יש תוספת. מה עושה קונה חכם? נכון, מתנער ממחיר מהמחירון, מתעלם או מקטין את שווי כל התוספות, ובוחר דגם של מכונית שאפשר להתמקח על מחירה.
אם זו הטקטיקה שלכם. נחשו מה? אתם לא היחידים. כיום מחירוני מכוניות משומשות הולכים והופכים פחות ופחות רלוונטיים, ומה שקובע בפועל הם כוחות השוק. קח ותן. כוחות השוק מושפעים בימים אלה משלל גורמים שהופכים מכירה של מכונית לבעייתית. וכתוצאה מכך לירידת ערך משמעותית. למה בעצם?
ובכן, לרוע מזלכם אין לכם רכב בליסינג פרטי תפעולי. הרכב הוא שלכם, בבעלותכם, אתם בוכים כשהוא נשרט, כואב לכם בגוף כשהוא משתפשף, אתם מתבאסים כשצריך לשלם על התיקון במוסך. בליסינג פרטי תפעולי לא צריך להתעסק בכל זה.
אבל נחזור לרגע למה שדיברנו: אתם צריכים למכור את המכונית המשומשת שלכם. מעולה. רק חבל שכיום כל מגרש מכוניות מעניק לרוכשים דווקא ממנו פריסת תשלומים. אתם? אתם אנשים פרטיים, אתם רוצים שמונים אלף שקל על טויוטה קורולה צעירה במצב טוב - אבל צריכים את כל השווי שלה עכשיו ומיד וביד.
לעומתכם במגרש של סוחר הרכב רוצים רק שלושים וחמש אלף. את היתר מחלקים לתשלומים נוחים, אפילו 100 צ'קים. אז אתם כלקוחות פרטיים לא מסוגלים להתמודד מסחרית עם גוף כזה והקונים לא מגיעים. עזבו את מה שכתוב במחירון, אתם יורדים במחיר הרבה - רק כדי שהמכונית תלך. אז אין שמירת ערך.
אתם צריכים להתמודד עם עוד בעיה: קצב השינוי וההתחדשות. לכם יש מכונית בת שלוש. משפחתית טובה - כמו של כולם. אבל רגע, זו משפחתית לא ג'יפון? לא? איזה באסה. כי כיום כולם רוצים ג'יפונים, הרכב שלכם פחות מבוקש, וכולם רוצים לשבת גבוה. אז איך תמכרו אותו? טוב, תורידו במחיר. זו עוד ירידת ערך. ורגע, שלכם הוא רכב היברידי? כי זה מאוד חסכוני וזה מה שהלקוחות רוצים. אה, אין לכם רכב היברידי? חבל, השוק מוצף בהיברידיות טובות וחסכוניות וזה חשוב עכשיו כשמחירי הדלק גבוהים. אז שוב קשה למכור. איך מוכרים? מורידים במחיר כמובן.
אז נכון שאולי במחירון הערך נשמר. במציאות, המצב קשה. ודרך אגב, באיזה חודש אנחנו נמצאים? כבר דצמבר ושוק הרכב נכנס למצב בעייתי כי כל מי שרוצה לקבל מכונית חדשה בינואר נלחץ מהאפשרות שהמכונית המשומשת שלו לא תימכר, כי אז תזדקן בשנה ונכון, אז מורידים מחיר. ואתם שוב נשארים מאחור, אלא אם תורידו עוד במחיר. אופס.
הנה עוד משהו חשוב: בינואר יתפרסם מחירון חדש, אז יש מצב שאף אחד לא יסתכל בכיוון של המכונית שלכם, כי אחרי הכול, מחכים למחירונים של ינואר. אתם רוצים למכור עכשיו? יופי, אז תנו לקונה שלכם מחירי ינואר, אחרת הוא ילך. עוד אבדן ערך. המסקנה? על ליסינג פרטי תפעולי דיברנו: אין ירידת ערך, אין נכס שהולך ונשחק, אין טיפולים. רק מכונית חדישה ומינימום כאבי ראש, גם אם אנחנו בנובמבר.