לא שקט אצל יצרנית הרכב החשמלי טסלה: השקה מאכזבת של מוצר חדש בעל מראה שנוי במחלוקת, צלילת מניה שעלתה לאלון מאסק בכ-800 מיליון דולר ותביעה מביכה של בעלי מוניות כועסים בהולנד.
כבר לפני כמה שנים הודיע אילון מאסק, היזם הכריזמטי שמאחורי יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית טסלה, כי בין שלל תוכניות הייצור של החברה - לצד משאית, אוטובוס ומגוון רחב של מכוניות נוסעים - מצוי גם טנדר. לא מפתיע בהתחשב בפופולריות הכמעט-בלתי-נתפסת בעידן הנוכחי של הכלי המסחרי הפרימיטיבי בצפון אמריקה. רמזים ראשונים הגיעו בתחילת העשור, ולפני ימים ספורים הגיע הרגע - הטנדר של טסלה נחשף באירוע סוער, כרגיל אצל מאסק.
ראשית, המראה. מאסק עדכן את משקיעיו מראש כי הם צפויים למראה עתידני יוצא דופן. זה בדיוק מה שהם קיבלו. מדובר אומנם בעניין סובייקטיבי, אבל קשה להשתחרר מהתחושה כי מאסק הלך צעד אחד רחוק מדי עם מראה הבלייד-ראנר שהפך מיושן לפני יותר מעשור. הדעות באשר לאפקט השיווקי של המראה חלוקות. שוב, כרגיל במקרה של מאסק וטסלה.
יש מי שהגיב ב"פורד (האמורה להציג F150 חשמלי – ה"פ) יכולה לנשום לרווחה", בעוד אחרים טוענים בלהט כי דווקא המראה יוצא הדופן הזה, בקטגוריה שכולה זועקת שמרנות עיצובית, עשוי להתגלות כאלמנט שיווקי מנצח. מומחים אחרים, כפי שדיווח מגזין "וויירד", רואים בפרטי מבנה הרכב דוגמה לכל מה שטנדר לא אמור לכלול. לא רק חסרונן של מראות שיפגעו במראה החלק, אלא גם בעיה של חלקי מבנה קורסים, עובי האזורים האמורים לשאת בעומס ועוד.
3 צפייה בגלריה
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
מלבד זאת, המספרים מסעירי דמיון. מעבר למידות, המציבות אותו באזור הטנדרים הקומפקטיים בארה"ב, ולמחיר סופר-עסיסי (70-40 אלף דולר), לביצועים המסעירים של מנועי החשמל (מעולם מכוניות-העל האקזוטיות), למבנה הייחודי (לרבות המתלים), לפוטנציאל השטח המבטיח וכמובן למערכות הבטיחות והניהוג מתקדמות, הוא גם אמור לכלול זכוכית שאינה נשברת, אבל העניין הזה לא בדיוק הסתדר עם הדגמה כושלת ושמשה מנופצת, שיותר הביכה ופחות הבטיחה.
זה לא הפריע ל-200 אלף רוכשים פוטנציאליים להפקיד לטובת מאסק סכום לא ממש רלוונטי של מאה דולר כל אחד, המעניק להם סוג של קדימות כאשר הרכב יתחיל להתגלגל מפס הייצור, לקראת סוף 2021. אגב, תאריך שאף אחד חוץ ממאסק לא ממש מקבל כחקוק בסלע לאור לקחי תוכניות השיווק הגרנדיוזיות של מודל 3, שהתנפצו בעבר בזו אחר זו על קרקע המציאות עם בעיות שונות ומשונות.
3 צפייה בגלריה
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
אבל זה גם לא הפריע למניית המותג המסעיר לצנוח בחדות, ומבחינת מאסק היהיר זוהי התפתחות משמעותית בהרבה מ-20 מיליון הדולרים שהכניסו לקופת החברה הרוכשים העתידיים. יומיים לאחר ההשקה השלימה המניה מבחינתו ירידה של כ-780 מיליון דולר, ואנליסטים אינם משוכנעים עדיין באיזה כיוון היא עומדת לבחור בימים הקרובים. מבוכת הזכוכית המנופצת במידת מה, ובעיקר המראה השנוי במחלוקת, אינם מעוררים ביטחון רב בקרב אנשי הכספים. מצד שני, זה לא חדש עבור מאסק - כך קרה גם עם מוצרים פורצי דרך אחרים שהציג בעבר.
גם תביעה מצד כמה נהגי מוניות הולנדים כנראה לא טורדת יותר מדי את מנוחתו. ארבעה נהגים התובעים את טסלה השתמשו במודל S היוקרתית בנסיעות מנמל התעופה סכיפהול שבקרבת אמסטרדם. הארבעה רכשו את המכונית כחלק ממאה טסלה S שנמכרו בעסקת חבילה לחברת מוניות שזכתה במכרז להסעה מנמל התעופה, ונתקלו לדבריהם בבעיות מהרגע הראשון עם מגבים, מאותתים משוחררים ומראות שפועלות עצמאית, חיישני לחץ אוויר כושלים, קולות חריקה בעת בלימה תוך כדי סיבוב וממערך המתלים, חדירה מוגזמת של רעשי רוח ודרך ורטיבות ביחידות התאורה מאחור - כל אלה מיד לאחר הרכישה.
3 צפייה בגלריה
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
תוך שנה הפכו הבעיות לקשות יותר, לטענתם. מערכת בלימה לא מתפקדת כלל ודיסקים מחלידים, מנוע (חשמלי) שמפסיק את פעולתו תוך כדי נסיעה בכביש מהיר (ובמקרים מסוימים דרש החלפה), בעיות טעינה, נעילה לא תקינה של דלתות וטווח שהצטמצם במידה ניכרת. בסך הכול, במקרה מסוים עד 33 ביקורים בשלוש שנים בלבד. בטסלה הגיבו בינתיים כי בלאי במכוניות שבהן נעשה שימוש אינטנסיבי יהיה מהיר יותר - תשובה לקונית - והעניין יתברר כנראה בבית המשפט. לתדמית החברה, שמייצרת גם בהולנד, זה בטח לא עושה טוב.