המקסי סקוטרים, ובמיוחד אלו הספורטיביים, הפכו לפופולריים מאוד בשנים האחרונות. זה לא מפליא, שכן הם מציעים ביצועים והתנהגות דינמית הלקוחים מעולם האופנועים, לצד נוחות ופרקטיות של קטנועים.
מקסי סקוטר הוא לא סתם קטנוע גדול, אלא קטנוע במבנה של אופנוע. מה שאומר שלדה קשיחה, לרוב מקורות אלומיניום, כשהמנוע במרכזה ואיתו גם יחידת הווריאטור (הגיר הרציף), כשממנו יוצאת מערכת ההינע הסופי אל הגלגל האחורי, לרוב שרשרת הינע או רצועה, והזרוע האחורית היא עצמאית. בקטנועים קונבנציונליים יחידת המנוע־וריאטור היא הזרוע האחורית. התוצאה היא משקל בלתי מוקפץ גבוה מאוד, שאינו משוכך בידי המתלים, מה שמגביל את היכולות הדינמיות. תוסיפו לזה מערכת מתלה קדמי אופנוענית הכוללת צמד משולשי היגוי שבתוכם צמד טלסקופים, לרוב בשרניים והפוכים, ותקבלו מבנה אופנועני לחלוטין, רק עם גיר אוטומטי רציף.
החלוץ בסגמנט הייחודי הזה היה הימאהה טימקס של 2000, והוא היה בודד בקטגוריה כעשור, עד שהמתחרים התעוררו. בשנים האחרונות קמו כמה וכמה מתחרים, מאירופה, יפן וטייוואן. חלקם מנסים להתחרות בו ישירות, חלקם באו מלמטה, ואחרים באו בגישה שונה. כולם פונים לאותו פלח שוק גדל המחפש את הנוחות של קטנוע אוטומטי עם הביצועים הספורטיבים והיכולות הדינמיות של המקסי סקוטרים. זה מה יש לשוק הישראלי להציע למי שמחפש מקסי סקוטר.

ימאהה טימקס 560: הנמכר ביותר

האבא של המקסי סקוטרים נמצא כיום בדור השביעי שלו, שהוצג בדיוק לפני שנה, בסוף 2019. המנוע הוא טווין מקבילי בנפח 560 סמ"ק, וההספק עומד על המקסימום המותר לקטגוריית הרישיון A1 – כלומר 47.6 כ"ס. הטימקס מגיע עם חבילה טכנולוגית מרשימה הכוללת בקרת אחיזה, ABS ושני מצבי ניהול מנוע, פנסי LED היקפיים, מסך TFT משולב ומפתח קרבה. גרסת ה־TECH MAX כוללת גם משקף חשמלי, חימום לידיות ובולם אחורי מתכוונן. השנה מכירות הדגם בארץ שוברות שיאים למרות מחיר בכלל לא זול, כשעד סוף 2020 יימכרו כמעט 1,000 טימקסים, ויהפכו את ישראל למדינה עם שיעור המכירות הכי גבוה לכלי ביחס לגודל האוכלוסיה.
5 צפייה בגלריה
ימאהה טימקס 560
ימאהה טימקס 560
ימאהה טימקס 560
(צילום: יח"צ)
מחיר: מ־85 אלף שקל ועד 92 אלף שקל ל־TECH

קימקו AK550: המתחרה המאתגר

דגם שתוכנן לתקוף את הטימקס חזיתית, וזול משמעותית ממנו. הקימקו AK550 הוצג לפני 4 שנים, עבר מאז אבולוציה קלה, אך שמר על המבנה הטימקסי: שלדת קורות אלומיניום שבתוכה מנוע טווין מקבילי עם יחידת וריאטור, וגם הזרוע האחורית והמתלה הקדמי דומים מאוד. המנוע מספק 53.5 כ"ס, אך יש גרסה מוגבלת ל־47.6 כ"ס לבעלי רישיון נהיגה A1. ה־AK550 מצטיין בתחום הדינמי, עם שלדה מאוזנת, מערכת מתלים מעולה, ומערכת בלמים שלקוחה מעולם אופנועי הספורט. גם כאן האיבזור טוב, כולל בקרת אחיזה ו-ABS, ידיות מחוממות, פנסי LED היקפיים, מסך TFT עם אפשרות שליטה של הרוכב בממשק ייחודי של קימקו, וכן מפתח קרבה.
מחיר: 60 אלף שקל

5 צפייה בגלריה
קימקו AK550
קימקו AK550
קימקו AK550
(צילום: יח"צ)

ב־מ־וו C650 ספורט: בהזמנה מיוחדת

בב־מ־וו ניסו להיכנס ראש בראש בטימקס כבר ב־2012, עם ה־C600 ספורט, שכיום נקרא C650 ספורט, למרות שנפח המנוע נשאר זהה. גם כאן המבנה דומה מאוד לטימקס וכולל שלדה קשיחה ומנוע טווין מקבילי חזק וגמיש עם גיר רציף ומערכת מתלים אופנוענית, אך יש פיצ'רים ייחודיים כמו תא המטען הנפתח. המנוע מפיק 60 כ"ס, אם כי גם כאן ניתן להגבילו ל־47.6 כ"ס לבעלי רישיון נהיגה A1. רשימת האבזור כוללת מערכת בקרת אחיזה ו־ABS, פנסי LED היקפיים, חיישני לחץ אוויר בגלגלים, וחימום לידיות ולמושבים. לישראל הוא מגיע רק בהזמנה מיוחדת.
מחיר: 85 אלף שקל
5 צפייה בגלריה
ב־מ־וו C650 ספורט
ב־מ־וו C650 ספורט
ב־מ־וו C650 ספורט
(צילום: יח"צ)


סאן־יאנג מקסים TL500: מוקטן ומוזל

אחרי שקימקו הטייוואנית נכנסה לסגמנט, גם האחות סאן־יאנג רצתה. היא החליטה לתקוף את הקטגוריה דווקא מלמטה, עם כלי קטן יותר וזול יותר. המקסים TL500 שהוצג בשנה שעברה בנוי כמו הטימקס, רק שהכל קטן יותר. נפח המנוע הוא רק 465 סמ"ק, וההספק המקסימלי 41 כ"ס. גם שאר המכלולים והאבזור נמצאים רמה מתחת למתחרים. יש מערכת ABS, אבל אין בקרת אחיזה. יש מסך TFT צבעוני עם ממשק של סאן־יאנג ופנסי LED אופנתיים, אבל אין מפתח קרבה. זהו כלי שמיועד בעיקר למי שרוצה התנהגות דינמית יציבה של מקסי סקוטר, מבלי להתקרב לכלים הגדולים והיקרים, בין אם בגלל הגודל ובין אם בגלל המחיר. בשבועות האחרונים הוצגה גרסה חדשה של ה־TL500, כשנפח המנוע גדל ל־508 סמ"ק, ההספק ל־44 כ"ס, והתווסף מפתח קרבה אלחוטי.
מחיר: 50 אלף שקל
5 צפייה בגלריה
סאן־יאנג מקסים TL500
סאן־יאנג מקסים TL500
סאן־יאנג מקסים TL500
(צילום: יח"צ)

הונדה X־ADV: המקסי לשטח

בהונדה בחרו לתקוף את הקטגוריה בדרך אחרת. ב־2016 הם חשפו את ה־X־ADV – קטנוע אדוונצ'ר עם עיצוב עתידני שתפס נתח שוק נאה בסגמנט המתרחב. למנוע הטווין 750 סמ"ק ו־58 כ"ס (יש גרסת A1), והגיר הוא תיבה רובוטית כפולת מצמדים. העברת הכוח מתבצעת באמצעות שרשרת, וגם השלדה והמתלים לקוחים מעולם האופנועים, ביחד עם צמיגים דו־שימושיים ומתלים יחסית ארוכי מהלך המאפשרים לנסוע בשבילים, ומהר. ל־2021 יקבל הכלי מתיחת פנים שכוללת מסך TFT צבעוני המתממשק לסלולרי, מערכת ABS מודרנית, בקרת אחיזה, מפתח קרבה ופנסי LED היקפיים.
מחיר: 80,725 שקל
5 צפייה בגלריה
הונדה X־ADV
הונדה X־ADV
הונדה X־ADV
(צילום: יח"צ)