לקסוס הייתה יצרנית היוקרה הראשונה שהציעה דגמים היברידים והפכה אותם לדגל שלה, בזמן שהגרמנים טענו שהכל בסדר עם הדיזלים. כשהרגולטורים האירופים דחפו את השוק לחשמל, היא יישרה קו.
UX300e הוא התוצאה. בניגוד לאאודי e־טרון או ליגואר i־פייס, לקסוס בחרה להתחיל בגרסה חשמלית לרכב קיים, ולהתמקד בפלח שוק רחב בהרבה. לא קרוסאובר גדול שיעלה פה חצי מיליון שקל, אלא ג'יפון חשמלי, ברבע מיליון שקל. בכך היא מקדימה את הגרמניות שעדיין לא מציעות חשמליות בפלח השוק הזה. רק מותג היוקרה של פיג'ו־סיטרואן, DS, נמצא שם עם הגרסה החשמלית ל־DS3, שבקרוב תגיע ארצה.
3 צפייה בגלריה
לקסוס UX300e
לקסוס UX300e
לקסוס UX300e
(צילום: רן סגל, iCar)

מצא את ההבדלים

לקסוס בקושי נגעה בעיצוב של ה־UX כדי לבדל את הגרסה החשמלית מאחיותיה ההיברידיות והבנזיניות. מבט עירני יגלה חישוקי גלגלים שונים וקטנים יותר (17 אינץ') ואת הכיתוב Electric בתחתית בדלת האחורית.
גם תא הנוסעים כמעט זהה, מלבד הדיפון שמעל לדשברוד ומוט ההילוכים. כל השאר אותו דבר: סביבת נהג איכותית ללא תחכום יתר שמקשה על התפעול. המרווח מלפנים טוב והמושבים נוחים, מאחור עדיין צפוף יחסית. ה־UX מבוסס על טויוטה C־HR – שזכה גם הוא לגרסה חשמלית שטרם הגיעה לאירופה ואלינו – שלא נדיב במרווח ליושבים מאחור. לפחות יש יציאת מזגן שרוב היצרנים חוסכים במכוניות בגודל הזה. תא המטען סביר (367 ליטר), ואין גלגל רזרבי.
ה"לקצ'רי" הבסיסית (258 אלף שקל) מגיעה עם מסך מולטימדיה 7 אינץ', כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, לוח מחוונים דיגיטלי, והנעה ללא מפתח. ה"פרימיום" (293 אלף שקל) שבה נהגנו מוסיפה כניסה ללא מפתח, חלון שמש, ריפודי עור וחימום ואיוורור למושבים הקדמיים ולהגה. באגף הבטיחות תקבלו 10 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, כולל בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב.

3 צפייה בגלריה
לקסוס UX300e, מבט מבפנים
לקסוס UX300e, מבט מבפנים
לקסוס UX300e, מבט מבפנים
(צילום: רן סגל, iCar)

ראש ירוק

למנוע החשמלי יש 204 כ"ס, (173 כ"ס בגרסת הבנזין ו־184 כ"ס בהיברידית). ההנעה קדמית. החשמלית אמנם כבר ב־250 ק"ג מההיברידית וב־350 ק"ג מהבנזין, אך מאיצה מהר יותר, מהמקום ובעקיפות.
עם סוללת 54 קוט"ש, לקסוס מצהירה על טווח של 315 ק"מ. מעשית תצפו ל־300 ק"מ בנהיגה רגועה במצב ECO ו־250 ק"מ בנהיגה שכוללת שיוט בין עירוני ושימוש נרחב יותר במצב SPORT, שגורם לבקרת המשיכה להתערב בתאוצה מהמקום. אפשר לשלוט על קצב הטעינה החוזרת באמצעות מנופי שליטה מאחורי ההגה.
אפשר להשתמש בעמדות טעינה מהירה (DC), שם נזקקנו ל־13 דקות כדי להוסיף לסוללה 7 קוט"ש, רחוק מנתוני היצרן שמבטיחים טעינה מ־10% ל־90% סוללה ב־50 דקות. לסוללה אין מערכת קירור והיא נסמכת על מזגן הרכב, מה שעשוי להקשות בימים חמים על קצב הטעינה המהירה.




למרות תוספת המשקל, ובזכות הצמיגים הקטנים והדקים יותר, מפגינה ה־UX החשמלית נוחות נסיעה טובה יחסית. התנהגות הכביש בטוחה, מכוונת לתת היגוי. עם הגה מעורפל ודוושת בלימה ספוגית. הביצועים הטובים אבל תשכחו מנהיגה ספורטיבית.
ה־UX החשמלית עולה 25% יותר מגרסת הבנזין ו־15% יותר מההיברידית. היא מציעה עלויות שוטפות הנמוכות במאות שקלים לחודש, בזכות מחיר החשמל הזול, ועלויות טיפול ורישוי נמוכות יותר. ולקסוס תציע לה תוכנית הרחבת אחריות עד למיליון ק"מ ו־10 שנים. היא גם עדיפה על אחיותיה הזולות יותר, עוד לפני האפשרות להוסיף לנהיגה ביוקרתית קטנה, גם ניצוץ של מודעות סביבתית.