החל מהיום (א') תאכוף משטרת התנועה את איסור נסיעת קטנועים ואופנועים בשול הימני, כך אישרה משטרת התנועה ל-ynet. הקנס: 250 שקלים ללא נקודות. הגיע לקיצו נוהג הקיים מזה כעשור בו המשטרה "מעלימה עין" מרוכבי קטנועים ואופנועים הנוסעים בשוליו הימניים של כביש עמוס במיוחד, בעיקר צירי תנועה מרכזיים בגוש דן הסובלים מגודש תנועה. הרוכבים זועמים ומארגנים רכיבות ופעולות מחאה כבר ממחר בכבישים המועדים לפורענות, בראשם צירים בינעירוניים המובילים לתל אביב ובנתיבי איילון. לאחר פרסום הכתבה אמרו באגף התנועה ל-ynet כי הרכיבה בשול אינה חוקית וכי "מיקוד האכיפה יתבצע נגד רוכבים שישתוללו, יסכנו, יסעו מהר, יזגזגו על השול. אין שום דבר גורף". בהמשך העביר האגף סרטון המציג התנהגות פרועה של רוכב:
רוכבי הקטנועים והאופנועים בישראל הורגלו מזה למעלה מעשור לרכוב בשעות העומס בשוליהם הימניים של כבישים בינעירוניים (מימין לפס הצהוב), וזאת בהסתמך על החלטה של המשטרה מסוף העשור הקודם שלא לאכוף את התקנה האוסרת זאת ובתנאי שהרכיבה שם מצבצעת במהירות סבירה ואינה מסכנת איש. זאת תוך הנחה כי רכיבה בשוליים הימניים בזמן פקק, מקלה על העומס בכביש ובעיקר מפחיתה את הסיכון לרוכבים המוותרים כל על השתחלות מסוכנת בין מכוניות.
אולם ממסמך פנימי של המשטרה שפורסם ברשתות לקראת סוף השבוע, עולה כי ראש אגף תנועה החליט לשנות את הנוהל. במסמך שכותרתו "מיקוד אכיפה ארצי כנגד דו-גלגלי, אופניים וקורקינט" הובהר כי החל מתאריך מעתה תתחיל המשטרה לאכוף את התקנה האוסרת לרכוב בשולי הכביש גם עם אופנוע וקטנוע, גם כאשר הכביש פקוק. במשטרה עדכנו לאחר פרסום הכתבה כי "המסמך שהגיע לידיכם הוא מסמך משטרתי בשפה משטרתית המיועדת לעיני השוטרים".
הוראת ראש אגף תנועה: "מיקוד אכיפה"

נסיעה של רוכבי אופנועים וקטנועים על השול היא עבירת תעבורה, מזכירים במשטרה ומוסיפים כי בשנים האחרונות לא הייתה אכיפה בנושא מכיוון שהעבירה לא הייתה "במיקוד האכיפה" כמו למשל שימוש בטלפון הנייד, עבירות היסח הדעת ועוד. אלא שבעקבות תאונות קשות בהן היו מעורבים רוכבי אופנועים שנסעו בשול, הוחלט להתחיל לאכוף את העבירה של נסיעה בשול גם על רוכבי אופנועים וקטנועים. באגף התנועה אישרו את הפרטים והבהירו כי זו עבירה שהקנס עליה עומד על 250 שקלים, ללא נקודות.
2 צפייה בגלריה
איסור רכיבה על השול משטרה
איסור רכיבה על השול משטרה
איסור רכיבה על השול - ראו סמל עבירה 6680
בקרב הרוכבים עוררה ההחלטה זעם רב. מועדוני אופנועים וקבוצות רוכבים העלו במהלך סוף השבוע מאות הודעות המתנגדות למהלך. בסך הכל מונה שוק הרכב הדו-גלגלי הפעיל עשרות אלפי כלים, חלק ניכר מהם באזור המרכז ומרביתם עושה שימוש בצירי התנועה המרכזיים בשעות העומס. אלה, כך חוששים הרוכבים, יאלצו לרכוב בין המכוניות בכביש ויגדילו בכך את הסיכון לתאונה קטלנית באופן ניכר. הן מנהגי ונהגות מכוניות שיוקפו מכול עבר בכלים דו-גלגלים נואשים להתקדם, הן מרוכבים אחרים המתמרנים בין הנתיבים עם שדה ראיה מוגבל.
גורמים בענף הדו-גלגלי העריכו כי החלטת המשטרה נובעת מהעלייה החדה במספר ההרוגים בקרב רוכבי קטנועים ואופנועים השנה, וציינו כי המהלך מהווה חלק מצעד כללי שנועד להתמודד עם האנרכיה שיצר השימוש הגואה באופניים וקורקינטים חשמליים בעיקר בגוש דן. אלה גם העלו מספר תהיות, בראשן השאלה אם התבצע מחקר רציני כלשהו שהצביע על עליה בתאונות בהן מעורבים כלים דו-גלגליים על שולי צירי תנועה מרכזיים. עליה שהצריכה מהלך כה דרמטי שללא ספק עלול להגביר את הסיכון לרוכבים שימצאו עצמם משתחלים בין כלי רכב בתנועה הסואנת. עוד תוהים בענף האם נכון לאכוף על רוכבי הקטנועים והאופנועים שינוי כה דרמטי כהנחתה "מהיום למחר", מבלי להעניק תקופת הסתגלות לשינוי וללא מערך הסברה מסודר.
"זה אמנם נשמע כמו קונספירציה, אבל כשחושבים על זה, היא לא רחוקה מדי מהמציאות. לפי התיאוריה הזו, מישהו מעוניין לחסל סופית את הענף הדו-גלגלי שמתקשה גם כך עם העלויות המפלצתיות של מסי קניה מטורפים ומחירי ביטוח חובה ומקיף יקרים, ללא אח ורע בעולם. זה התחיל כמובן עם רפורמת הביטוח שהפכה את השימוש בקטנוע בסיסי ללא הגיוני בעליל, וממשיך עכשיו עם נטרול אפשרות הנסיעה בנת"צים בין עירוניים וכעת גם בשולי הכביש בשעות העומס. כאילו מישהו אומר לנו, הרוכבים, או שתסתכנו למוות ברכיבה, או שתוותרו וזהו", אמר אחד מיותר-המוכרים בענף.
גם גידי פרדר, מבכירי הרוכבים בישראל ובעל בית ספר לרכיבה מתקדמת, אמר ל-ynet כי "הבעיה היא שלנושא הנסיעה הבטוחה בשוליים לא היו שום מהלכי הסברה או יחסי ציבור. כאלה שהיו מביאים את עניין הסיכון שם לתודעת אלפי רוכבים שאינם עוברים אצלנו אימון ספציפי לרכיבה שם. אחרת, איך אפשר לצפות מהציבור להתנהג כראוי ולראיה, הבעיות עם רוכבי הקורקינטים".
פורסם לראשונה: 18:31, 23.11.19